Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten itse toimisit tällaisessa huonon ilmapiirin työpaikassa?

Vierailija
18.03.2017 |

Saapuisit uutena työpaikkaan, jossa on lisäksesi 4 muuta kanssasi samaa työtä tekevää ihmistä. Huomaat heti, että ilmapiiri ei ole ihan kohdillaan...

- Maija hakeutuu seuraasi, mutta pian huomaat, että hän yrittää sysätä ikävimmät työt sinulle ja haluaa sinusta ihmisen, johon voi purkaa paineitaan tekemällä pientä kiusaa, tiuskimalla, alistamalla ja sulkemalla seurasta kun paikalla on muitakin... ja puhumalla sinulle jatkuvasti huolistaan, yrittämällä että sinä ratkaiset ne.

- Sari pitää koko työporukan varpaisillaan olemalla jatkuvasti pahantuulinen, äyskivä, valittaa kaikesta ja huutaa muille työntekijöille. Etsii muista virheitä. On itse kovaäänisesti äänessä, muttei siedä samaa muilta. Sari pistää myös sinut välittömästi aisoihin huutamalla ja puuttumalla kaikkiin sanomisiisi. Jos olet samaa mieltä hänen kanssaan, hän antaa hiljaisen hyväksyntänsä.

- Kaisa näyttää päällisin puolin olevan hiljainen, tunnollinen ja juttelevan normaalisti silloin tällöin muille. Jonkin ajan kuluttua sinulle selviää, että Kaisa käy jatkuvasti pomon luona valittamassa muista ja muiden tekemisistä ja kaveeraamassa pomon kanssa. Mikään mitä sanotaan, ei jää pomolta kuulematta, kiitos Kaisan.

- Tiina on oikeasti kiltti ja tunnollinen, mutta selvästi alistuva tai alistettu. Hän on ollut pitkällä sairaslomalla työuupumuksen takia ja koska "hänellä on ollut ongelmia työpaikan ihmissuhdekemioissa, ongelmia tulla toimeen muiden kanssa työpaikalla". Tiina suhtautuu sinuun varovasti, ei avaudu asioistaan tai ajatuksistaan, on kaikesta "samaa mieltä" Sarin kanssa.

- Paikan esimies vaikuttaa olevan hymistelevä tossukka, joka on selkeästi Sarin ja Kaisan kannalla asioissa,
kertoo heille kaikki uudistukset ja muut asiat ensin kysyen heidän mielipidettä. Esimies ei arvosta Tiinaa tai Maijaa kovinkaan paljoa.

Huomaat tilanteen. Mikä on sun taktiikkasi selviytyä ko. työpaikassa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin vittuun tai sitten rupeaisin riehumaan kahvihuoneessa joku iloinen päivä ja joku ämmä sais turpiinsa.

Ihan oikeasti naiset. Vähän yritystä parantaa työilmapiiriä! Se ei ole kenenkään etu jos töissä on paska tunnelma. Varsinkin kaikki Sarit ja Kaisat, ryhdistäytykää!

Mutta mikään ei ole niin pysyvää kuin Sarit ja Kaisat ja heidän juonensa. Yksi kaunis päivä Tiina avaakin suunsa kahvihuoneessa kuunneltuaan tarpeeksi Sarin huutoa. Lopputulema on se että Sari savustaa Tiinan ulos ja odottelee uutta uhria.

Vierailija
22/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan hakeutuisi sosiaaliseen tiimityöhön, olen mieluummin yksinäinen siivooja. Jos jostain syystä olisin tuollaisessa työssä, en välittäisi muista mitään. Vaikka muut olisivat mukavia. Jos muut olisivat aloituksessa kuvailun oloisia, olisin avoimesti passiivis-aggressiivinen. En vastaisi mitään ilkeilyihin, esittäisin etten edes kuullut. Kun joku niistä hulluista karjuu toteaisin jonkun menneen sekaisin, katsomatta silmiin tätä huutajaa. Joskus kyllä katsoisin ilkikurisesti muita silmiin, ja tietysti silmiä voisin pyöritellä jos joku kritisoi. Työtä tekisin yksin enkä reagoisi muiden palautteeseen. Joskus "unohdan" että minun olisi pitänyt tehdä jokin työtehtävä. Potkut tulisivat varmaan aika nopeasti, ei haittaisi. Vähän tietysti harmittaa kun en ehtisi kunnolla olla välinpitämätön muita kohtaan. Tunnen nyt raivoa noita kuvitteellisia henkilöitä kohtaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo on kaikki firman työntekijät, hoitaisin hommat vähin äänin mutta en olisi tekemisissä muuten kuin pakolliset tervehdykset ja töihin liittyvät asiat. Jos olisi muita ihmisiä joiden kanssa voi jutella normaalisti, hakeutuisin heidän seuraan. Myönteiset ihmiset lisää omiakin voimia. Varoisin kaikenlaisia kilahtelijoita jotka paasaa suureen ääneen kuvittelemistaan epäkohdista ja suhtautuu kaikkeen ja toisten tekemisiin kielteisesti. Sellaiset myrkyttää pian oman mielen ja lannistaa töissä jaksamisen nollaan.

Vierailija
24/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No työpaikan pelisäännöt puuttuu. Huutaminen ei muuten ole hyväksyttävää käytöstä missään työpaikassa ja siitä saa yleensä vähintään varoituksen. Olen 40 alaisen lähiesimies, ja yhdessäkään yksikössä ei esiinny huutamista.

Huutaminen on näkyvää tai oikeammin tietysti kuuluvaa niin siihen voi puuttuakin, pahimpia ovat hajota ja hallitse-tyypit, saavat kaikki varpailleen. Yksi tällainen vielä kehuskeli toiselle työntekijälle miten häntä pelätään! Oli mainitsemisen arvoinen saavutus kun itse oli vähemmän kouluttautunut, tämä oli ilmeisesti jäänyt kaivelemaan ja pahanpuhumisella nosti sitten arvoaan.

Vierailija
25/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

How about a keksitty story?

Oikeastaan tämä on ihan tyypillinen esimerkki huonosta ilmapiiristä. Jotenkin ironista että multa jäi edelliselle työpaikalleni kirja nimeltä "Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjät." Vaikka itselläni oli tietoa ryhmädynamiikasta ja sosiogrammeista, niin en siltikään pystynyt suojaamaan itseäni kaikelta.

Ei auttanut vaikka olisi ottanut asenteen, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vaikka olisi välillä nauranut sille lapsellisuudelle ja naisten vallanhimolle. Jos nosti kissan pöydälle, niin vaikeuksia seurasi. Jos käveli pois tilanteesta, niin sai vielä enemmän satikutia.

Lempirunoni kuuluu:

❤Sain nurkkapöydän elämän ravintolasta ja virnuilemassa itseni tuontuostakin itseni löydän❤

Jos sen sisältä löytyvän rohkean elämää ihmettelevän lapsen saa vielä kaivettua esiin, niin ehkä siitäkin matkasta jotain oppi ja joskus pystyy vielä ehkä nauramaankin kaikelle.

Vierailija
26/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on huonosta työilmapiiristä. Yritin liikaa parantaa sitä kuuntelemalla muiden murheita, ymmärtämällä aggressiivisia työkavereita, katsomalla läpi sormien kun mua kohdeltiin väärin, joustamalla ja tekemällä työt jotka ei muille kelvannut, ottamalla huomioon syrjityt ja vaikeat tyypit, yrittämällä tasoittaa ristiriitoja. Sainkin jopa rahallisen palkinnon toimistani mutta samalla myös kateelliset pahansuovat työkaverit kimppuuni.

Tällä kokemuksella keskittyisin omaan työhöni ja jättäisin maailmanparantamisen vähemmälle. Olisin asiallisen lyhytsanaisen ystävällinen, en enempää.

Vierailija
27/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut ns liian kiltti aina, joten tuossa kuviossa hankalin minulle on Sari. Koska olen jo keski-ikäinen olen kasvattanut itselleni roolin sareja varten. Se on hienovarainen piilovittuilu, tehokas ja vähän enegriaa syövä, mutta pitää sarin varpaillaan. Ainoastaan jos sari on oikeati esim pershäiriöinen silloin taktiikkaa ei voi käyttää, se voi olla silloin jopa vaarallinen. Mutta peruskusipäähän puree ja sari jättää rauhaan. Perustoimintmalli: bongaa sarin heikkokohta/heikot kohdat ja ala heittää pientä läppää niistä ilman, että kohdistat asian sariin. Räkäinen nauru on myös hyvä. Ole samalla kuin saippua, että sinusta ei oikein saa otetta, vittuiletko vai et. Sarin luonteen vaikeusasteesta riippuen hommaa tehostetaan tai pidetään pienellä liekillä. Homma vaatii treeniä, jos ei ole luonteeltaan tollainen, mutta on kustannustehokkain. Kynnysmattoilu on vihoviimeistä tai avoin konfrontaatio - noilla ottaa vain turpaan. Sarin "kaverina" on myös tuulista.

Vierailija
28/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

How about a keksitty story?

Oikeastaan tämä on ihan tyypillinen esimerkki huonosta ilmapiiristä. Jotenkin ironista että multa jäi edelliselle työpaikalleni kirja nimeltä "Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjät." Vaikka itselläni oli tietoa ryhmädynamiikasta ja sosiogrammeista, niin en siltikään pystynyt suojaamaan itseäni kaikelta.

Ei auttanut vaikka olisi ottanut asenteen, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vaikka olisi välillä nauranut sille lapsellisuudelle ja naisten vallanhimolle. Jos nosti kissan pöydälle, niin vaikeuksia seurasi. Jos käveli pois tilanteesta, niin sai vielä enemmän satikutia.

Lempirunoni kuuluu:

❤Sain nurkkapöydän elämän ravintolasta ja virnuilemassa itseni tuontuostakin itseni löydän❤

Jos sen sisältä löytyvän rohkean elämää ihmettelevän lapsen saa vielä kaivettua esiin, niin ehkä siitäkin matkasta jotain oppi ja joskus pystyy vielä ehkä nauramaankin kaikelle.

Sori tuohon runoon tuli sana "itseni" kaksi kertaa. Niin itsekäs en sentään ole. ;-D

Nurkkapöytä elämän ravintolassa on kuitenkin mielenkiintoinen paikka. Sellainen on ideaali tilanne tarkkailla ympäristöä. Sitten taas jos pitää olla samalla nurkkapöydässä ja samalla osa muuttumatonta ja kontrolloivaa tiimiä on jo vaikea yhtälö.

Vierailija
29/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kokemuksellani työnjohto ei yleensä edes yritä puuttua ilmapiiri ongelmiin. Persoonallisuushäiriöinen saa mellastaa rauhassa, eikä kukaan voi mitään.

Vierailija
30/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla Sari niminen oli juurikin tollanen. Huono ilmapiiri tuskin muuttuu, katselisin jo uutta työpaikkaa.

Vierailija
31/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintyy tätä miesvaltaisilla aloillakin, etenkin IT-alalla.

Vierailija
32/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No työpaikan pelisäännöt puuttuu. Huutaminen ei muuten ole hyväksyttävää käytöstä missään työpaikassa ja siitä saa yleensä vähintään varoituksen. Olen 40 alaisen lähiesimies, ja yhdessäkään yksikössä ei esiinny huutamista.

Kaikki esimiehet eivät kohtele alaisiaan samanvertaisesti. Meidänkin työpaikalla Sari sai huutaa räyhätä ja pomotella kaikkia. Toisilta sellainen käytös on kiellettyä.

Vierailija
33/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa entiseltä työpaikaltani. Ajauduin tahtomattani kertomasi Sarin kaltaisen silmätikuksi, joka huusi ja tiuski milloin mistäkin. Se oli systemaattista. Laitoin kaiken toisesta korvasta ulos ja keskityin vaan töihin, mutta kuukausien kuluessa huomasin joutuneeni tilanteeseen, jossa lähes koko tiimi oli kääntänyt minulle selkänsä. Asiaa ei auttanut yhtään puolueellinen esimies. Lopulta minut savustettiin ulos.

Vierailija
34/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin heti pomon luo ja sanoisin, että Sari, Kaisa ja Maija pitää irtisanoa välittömästi ja korvata miehillä. Muuten ei tule työnteosta mitään.

Vierailija
35/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvalta_alojenpelko kirjoitti:

Kuulostaa entiseltä työpaikaltani. Ajauduin tahtomattani kertomasi Sarin kaltaisen silmätikuksi, joka huusi ja tiuski milloin mistäkin. Se oli systemaattista. Laitoin kaiken toisesta korvasta ulos ja keskityin vaan töihin, mutta kuukausien kuluessa huomasin joutuneeni tilanteeseen, jossa lähes koko tiimi oli kääntänyt minulle selkänsä. Asiaa ei auttanut yhtään puolueellinen esimies. Lopulta minut savustettiin ulos.

Oho! En ole siis ainoa. Sama tarina. Korostan kuitenkin, että koko tiimi ei kääntänyt selkää vaan ainakin yksi hyvä ihminen oli samassa tiimissä.

Työyhteisössä oli kuitenkin monta hienoa tyyppiä ja uskon että hekin tiesivät sen, että pidin heistä. En ollut koko työyhteisön sylkykuppi ja koska olin työskennellyt pitkään samassa firmassa tuli myös luottamusta ja hyväksyntää vuosien varrella.

En ole epäsosiaalinen ressukka. Tälläinen tarina voi tapahtua tietyssä tilanteessa ajan kuluessa kun "Sarista" tulee vaikka esimiehesi.

Vierailija
36/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki esimiehet eivät kohtele alaisiaan samanvertaisesti. Meidänkin työpaikalla Sari sai huutaa räyhätä ja pomotella kaikkia. Toisilta sellainen käytös on kiellettyä.

Toisaalta jos esimies on ylentänyt Sarin vaikka tiiminvetäjäksi, on tämän esimiehen vaikea myöntää tehneensä virheen.

Vierailija
37/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin herkkänä ja kilttinä yrittäisin ystävystyä Tiinan kanssa.

Kokisin Maijan varmaan vaikeampana kun hakisi muhun kontaktia ja jonkinlaista kaveruutta ja olisikin sitten häijy. :( Juuri tuollaiset tyypit ahdistaa eniten.

Vierailija
38/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin työni. Luultavasti vähän huonommin ja varmasti paljon innoittamankin kuin ilman moisia kollegoja. Ajattelisin "**ttu mitä tätejä!!!". Kävisin töiden jälkeen salilla tai lenkillä purkamassa ärsytystäni. Luultavasti olisin perheelleni vähemmän sydämellinen ja vähemmän läsnä kuin jos olis hyvät tyypit työkavereina. Läheisille luottoihmisilleni vapaa-ajalla haukkuisin työilmapiiriä ja yhdessä naurettais niille ja hetken kokisin olevani niiden **skojen yläpuolella ja hetken olo olisi hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi