Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomaan, että suututtaa kun ihmiset keräävät lapsenlapsilleen rahaa, jonka HE päättävät olevan käytettävissä kun

Vierailija
17.03.2017 |

lapsi on täysi-ikäinen. Eihän lapsi välttämättä enää edes elä silloin. Täysi-ikäisenä lapsi on myös kykenevä tienaamaan työllä rahaa, tai elämään opintotuella. Elämisen aika on NYT. Antakaa pyyteettömästi rahaa lapsen tämän hetken tarpeisiin. Köyhä lapsuus ei korvaudu sillä, että mummu saa glorian kruunun päähänsä sillä että MUMMUN SÄÄSTÖILLÄ ostettiin sitten ajokortti. Narsismia taas koko juttu.

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos säästää vaikka parikymppiä kuussa lapsen tilille ajokorttia varten, ei pidä sitten suuttua jos lapsi päättääkin sillä rahalla mennä ryyppylomalle etelään.

Siinähän se sitten miettii kouluun/töihin kävellessään kirpparilenkkareissaan että olipa hyvä krapula. Rahaa ei tule lisää jos sen käyttää pöljästi.

Vierailija
22/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole saanut yhtään mitään vanhemmiltani siitä päivästä kun täytin 18 vuotta. Se ei haittaa, he olivat hyvin köyhiä. Se ei myöskään tehnyt minusta huonoa ihmistä, vaan päinvastoin, olin jo silloin erittäin vastuullinen rahankäyttäjä ja ylpeä omista rahoistani. Olen aina tehnyt paljon töitä ja opiskellut yliopistotutkinnon ilman lainaa. Olen miettinyt, että jos olisin saanut rahaa tuhansia markkoja esim opintoihin, niin se olisi saattanut vaikuttaa haitallisesti minun kykyyni käyttää rahaa ja olla säästeliäs. Tämä on vain minun kokemukseni, mutta en oikeasti keksi, miten se raha minua olisi auttanut? Ehkä olisin käynyt enemmän ravintoloissa tai joku matka kerran vuodessa olisi saattanut toteutua. 

Mutta enemmän jälkiä on jättänyt hyvin köyhä lapsuuteni silloin, kun en voinut harrastaa, urheiluvaatteita ei ollut, varusteita ei ollut, vaatteita en saanut jne. Joku raha joltain tyyliin isovanhemmalta olisi silloin merkinnyt paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotias tarvitsee vanhemmiltaan tukea ja kannustamista itsenäistymiseen. Ei lähtökohtaisesti enää rahaa.

Vierailija
24/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän omiin rahastoihin kullekin lapselleni ajokortti/opiskelukassaa. Näistä voin sitten kuitata laskuja aikanaan. Jos säästäisin lapsen nimiin, tämähän voisi vaikka ryypätä rahat heti kun täyttää 18 ja pummata sitten ajokorttiin jne lisää rahaa. Toivon toki, että onnistun kasvattamaan lapset niin, ettei näin käy.

Pointti kumminkin, että omiin nimiin sellaiset rahat joiden kontrollista haluaa itse päättää. Myös mummot jne. Verotuksellisesti ei ole kiellettyä maksaa nuoren aikuisen laskuja, vaikka suoraan rahaa ei voikaan antaa kerralla kuin tietyn määrän ilman lahjaveroa.

Vierailija
25/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite pidin asiaa hyvänä ,kunnes kunnes äitini nosti rahat kertomatta ja käyttii ne omiin huveihinsa eli viiniin

Vierailija
26/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isovanhemmat auttoivat vanhempiani kun näillä oli taloudellisesti rankkaa josta syystä mun lapsuus oli ja pysyi onnellisena. He myös ottivat meitä lapsia mukaansa mökkiviikonlopuille jne mikä luksus vanhemmilleni olisi ollut mahdottomuus meille lapsille antaa. Joka vuosi sain kalliita lahjoja isovanhemmilta, sellaisia must to have-juttuja nuorelle naiselle. Ylioppilaslahjaksi sain isovanhemmilta ajokortin ja evääksi koko elämälle sen että apua annetaan silloin kun sitä tarvitaan. Ei silloin kun sitä halutaan antaa, niille lähimmille. 

Tälläiset säästötilit ovat mun mielestä typeriä keksintöjä. Säästäkööt mummu itselleen ja antaa niistä lapsenlapsille sitten kun nämä tarvitsevat. Pääasia että ollaan onnellisia ja kaapissa on ruokaa. Tuleepa tästä mieleen että kaikki ne kaverit joille vanhemmat aikanaan säästivät lapsilisät käyttivät ne parin vuoden aikana lähinnä hurvitteluun. Että sellaista.

Vierailija
27/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on nykyään niin kerta kaikkiaan ulkona vanhemmuudesta, että hirvittää. Ei yhtään malteta pysähtyä katsomaan lasta tällä hetkellä ja miettiä, mikä häntä NYT ilahduttaisi. Ajokortti täysi-ikäisenä, joo, siitä lapsi iloitsee yhden päivän kun tietää että saa sen HETI kun täyttää 18.

Vierailija
28/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isovanhemmat auttoivat vanhempiani kun näillä oli taloudellisesti rankkaa josta syystä mun lapsuus oli ja pysyi onnellisena. He myös ottivat meitä lapsia mukaansa mökkiviikonlopuille jne mikä luksus vanhemmilleni olisi ollut mahdottomuus meille lapsille antaa. Joka vuosi sain kalliita lahjoja isovanhemmilta, sellaisia must to have-juttuja nuorelle naiselle. Ylioppilaslahjaksi sain isovanhemmilta ajokortin ja evääksi koko elämälle sen että apua annetaan silloin kun sitä tarvitaan. Ei silloin kun sitä halutaan antaa, niille lähimmille. 

Tälläiset säästötilit ovat mun mielestä typeriä keksintöjä. Säästäkööt mummu itselleen ja antaa niistä lapsenlapsille sitten kun nämä tarvitsevat. Pääasia että ollaan onnellisia ja kaapissa on ruokaa. Tuleepa tästä mieleen että kaikki ne kaverit joille vanhemmat aikanaan säästivät lapsilisät käyttivät ne parin vuoden aikana lähinnä hurvitteluun. Että sellaista.

Niin, tätä mä just tarkoitan. ap

Vierailija
29/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me avattiin kummilapselle tili kun hän syntyi. Laitamme sinne kuukausittain rahaa, rahat saa kun täyttää 18. Vanhemmat elättävät mutta pienituloisina tuskin varaa maksaa esim ajokorttia ö, maksakoon sen sitten näillä rahoilla. Jos rahan antaisimme nyt, se menisi karkkiin ja leluihin. Sekö olisi parempi?

Vierailija
30/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me avattiin kummilapselle tili kun hän syntyi. Laitamme sinne kuukausittain rahaa, rahat saa kun täyttää 18. Vanhemmat elättävät mutta pienituloisina tuskin varaa maksaa esim ajokorttia ö, maksakoon sen sitten näillä rahoilla. Jos rahan antaisimme nyt, se menisi karkkiin ja leluihin. Sekö olisi parempi?

Miksi aliarvioit ystäviäsi noin? Eivätköhän he pienituloisina osaisi käyttää rahan juuri oikeisiin asioihin, vaatteisiin, leluihin joista kummilapsi tykkää tai vaikka harrastuksiin. Loukkaavaa käytöstä ystävältä.

Vierailija
31/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä tilille säästävät isovanhemmat ole niitä, jotka eivät luota lastensa/miniöidensä ja vävyjensä kykyyn arvioida vanhempina, mihin rahat menisivät, jos ne annettaisiin vanhemmille lasten ollessa vielä pieniä ja vain sanottaisiin, että tehkää rahalla mitä parhaaksi näette.

Täytyypä pistää lasten isovanhemmille stoppi heti alkuunsa. Ne kun on taas toukokuussa pistämässä lasten tilille sen 4999€ jonka saa verottomana lahjoittaa kolmen vuoden välein. Meillä on kyllä miehen kanssa hyvät työpaikat ja raha-asiat hallussa, mutta kaiketi isovanhemmat sitten luulee ettei näin ole. Nyt teen selväksi, että noin ei tehdä. Antakoot tuon rahan meille käteen. En kyllä niitä rahoja tarvi, mutta ihan periaatteesta.

Vierailija
32/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meill tämä mummo on säästänyt rahastoon ja tai henkivakuutukseen molemmille lapsille. Ovat kyllä saneet harrastaakin, vaikka köyhä olen. Sillä mummo on tukenut sitäkin, ja itse olen tehnyt paljon ns. vapaaehtoistyötä  harrastusten eteen.

Esikoinen sai rahastosa käytettäveksi 18veenä, realisoi vasta 19 eenä pienen osan.

Vierailija
33/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani keräsivät minulle melkoisen osakepotin lapsuusvuosien aikana. Hyvä niin, arvostan, ja olen mielestäni järkevästi näitä käyttänyt mm. takuuvuokraan, isompiin kodin hankintoihin (sänky, sohva jne), myöhemmin oman asunnon rahoittamiseen. Mutta auta armias, aina on pitänyt olla tilittämässä miksi nyt noin kalliin sohvan hankit ja etkö muka takuuvuokraa saa säästöön opintotuesta ja ihan väärällä sijainnilla asunto jajaja... Epäkiitollinen toki olen, jos pyydän olemaan arvostelematta.

Eli: jos rahaa antaa, todellakin antaa myös määräysvallan rahoista sille kenen rahoja ne ovat. Vaikka tämä avustaisi niillä kodittomia kissoja tai heittäisi mereen.

Vierailija
34/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aliarvioit ystäviäsi noin? Eivätköhän he pienituloisina osaisi käyttää rahan juuri oikeisiin asioihin, vaatteisiin, leluihin joista kummilapsi tykkää tai vaikka harrastuksiin. Loukkaavaa käytöstä ystävältä.

Oletko sä jokuhetikaikkimulletännesossupummi jonka ois kannattanut jättää lisääntymättä koska ei  kykene lapsiaan elättämään omilla tuloillaan? Kummit saavat tasan tarkkaan lahjoittaa kummilapselle mitä haluavat, eikä sen pidä mennä lapsen elatukseen koska elatus on vanhempien asia. Ei todellakaan ole loukkaavaa käytöstä vaan pitkäjänteistä suunnittelua rahan kerääminen kummilapselle. Vielä fiksumpaa ois laittaa rahat osakkeisiin. Taidat itse elää tt-tukipäivästä toiseen? Kannattais vähän suunnitella ja laskeskella sitä  rahankäyttöä.

Vierailija
35/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempia säästäminen ja sijoittaminen ei kiinnosta. kannattaa olla antamatta lapsenlapsille yhtään mitään ennenkuin täyttävät 18. Minä ainakin olin erittäin iloinen, kun sain isovanhemmiltani 18-vuotislahjaksi velattoman asunnon. 

Vierailija
36/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempia säästäminen ja sijoittaminen ei kiinnosta. kannattaa olla antamatta lapsenlapsille yhtään mitään ennenkuin täyttävät 18. Minä ainakin olin erittäin iloinen, kun sain isovanhemmiltani 18-vuotislahjaksi velattoman asunnon. 

Verottaja kiittää :D

Vierailija
37/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja kiittää :D

Parempi lapsen kannalta niin kuin että sama summa valutetaan 18 vuoden aikana vanhemmille, jotka käyttäisivät rahan matkusteluun, sisustamiseen yms eikä lapsella olisi euroakaan, kun täyttää 18.

Vierailija
38/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ap:n marinaa.

Lapsen elatus on VANHEMPIEN vastuulla. Ei isovanhempien, ei kummien, ei tätien tai setien. 

Jos isovanhemmat haluavat jotain lapselle antaa, siitä ollaan kiitollisia. Ja se antamisen tapa on 100-prosenttisesti isovanhempien määriteltävissä. Vanhemmat pitäkööt ahneet näppinsä erossa isovanhempien lapsenlapselle lahjoittamista rahoista, vaikka kuinka tekisi mieli käyttää lapsilisät kaljoitteluun tai merkkilaukkuihin.

Vierailija
39/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ohiksena sekaannut tähän. Olen veljenlapsen kummitäti ja teen kuten tuo edellinen vastaaja. Ja syy miksi teen on se, että ne lahjarahat käytetään ihan muuhun kuin lapseen. Viimeksi käteen annettu raha oli mennyt rouvan tupakkeihin. Tämän tiesi kertoa siskoni joka oli paikalla kun tupakkaa lähdettiin hakemaan ja rahat otettiin lapsen lahjakirjekuoresta. Niitä ei lapselle ole koskaan maksettu takaisin, vaikka ne vaan "lainattiin". Mistä persaukiset lainojaan takaisin maksaa. Lisäksi näillä vanhemmilla on se käsitys, että lasten rahat ovat heidän rahojaan ja he saavat päättää niistä. Tyhjentävät lasten pankkitilit surutta. Jos siis heillä on niihin käyttöoikeus, tähän mun avaamaan lahjatiliin ei ole. Mikä vituttaa heitä erityisen paljon. Todennäköisesti kummilapseni tuhlaa ne rahat heti saadessaan ne, mutta ainakin tuhlaa ne itse ja itseensä. Ja myönnän, osin teen mitä teen ihan vaan siksi että veljenvaimoa vituttaa. Tietää, että lapsen tilillä on rahaa, mutta ei pääse siihen käsiksi.

Vierailija
40/152 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite pidin asiaa hyvänä ,kunnes kunnes äitini nosti rahat kertomatta ja käyttii ne omiin huveihinsa eli viiniin

Toisin sanoen rahat, jotka hän oli kertonut antavansa sinulle, ja joita pidit itsestään ominasi, ja joita hän ei sinulle antanutkaan vaan käytti itseensä, koska itse oli säästänyt.

Sinun rahoja ne eivät olleet missään vaiheessa.

Sepäs ketuttaa.