kannattaako osa-aikainen työ ottaa vastaan ansiosidonnaisen aikana?
ja onko parempi, että työssäoloehto täyttyy vai ei täyty? Kertokaa kokemuksistanne, onko tässä jotain
sudenkuoppia, joihin voi upota vai onko ihan riskitöntä?
Kommentit (91)
Älä ole hölmö. Todennäköisesti menetät ansiosidonnaisen.
Työssäoloa ei lasketa eduksi vaan siitä rankaistaan.
Uusia kokemuksia? Olen typeryyttäni tippumassa osa-aikatyön loukkuun. Ansiosidonnaiseni lasketaan uudestaan osa-aikatyön perusteella ja tulot tippumassa 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Uusia kokemuksia? Olen typeryyttäni tippumassa osa-aikatyön loukkuun. Ansiosidonnaiseni lasketaan uudestaan osa-aikatyön perusteella ja tulot tippumassa 400 euroa.
Siis todellakin 400 euroa kuussa pienemmät tulot. Ei naurata, olen vain saa*anan järkkyttynyt.
Henkilökohtaisesti kävi niin että paskapalkkaisen osa-aikatyön ~30h/vk takia putosi ansiosidonnainen 1500€/kk -> 800€/kk! (täysin työttömänä). Tulot olivat hyvät (esim. 1200€ palkka + 1050€ päiväraha = 2250€/kk, aiemmassa työssäni laskettu palkka oli n. 2600€/kk "liiton mukaan" mikä on myös maksimi päivärahan ja palkan yhteismäärälle) niin kauan ennenkuin päiväraha määriteltiin uudestaan työssäoloehdon täytyttyä osa-aikatyön ansioista ~1200€/kk = ~800€/kk päiväraha, joten nyt esim. 1000€/kk palkka + 450€ päiväraha = ***1450€*** = 1200€/kk koska yhteismäärä ei voi ylittää päivärahan määrittelyyn käytettyä joka oli siis osa-aikatyön palkka 1200€/kk eli nyt haen jopa asumistukea että pärjää :D eli tulotaso tippui reilu puolen vuoden osa-aikatyö kokeilun seurauksena 2250€ -> 1350€ ...Tehkää joko alle 18h/vk tai paljon töitä viikon jaksoissa niin pysyy liitonrahan taso korkealla...
Itselläni osa-aikatyö kannatti, tein kahta päivää viikossa (alle 18h) ja yhdessä sovitellun ansiosidonnaisen kanssa nettotulot nousivat samalle tasolle kuin aiemmassa kokopäivätyössäni. Hankalana koin ainoastaan tukien epäsäännöllisen maksuaikataulun - välillä en jaksanut odottaa palkkalaskelmaa vaan pyysin palkanlaskijaa kirjoittamaan ennakkoon lausunnon palkan määrästä.
Minulla on nyt lyhyt määräaikaisuus kokoaikatyötä tiedossa ja sen jälkeen työssäoloehdon uudelleen täyttymisestä jää puuttumaan 6 viikkoa. Harkitsen tekeväni sen verran keikkaa, että saisin viikot täyteen. Pitääkin olla tarkkana noista työtuntien jakautumisesta, jotta saa maksimoitua laskennallisen palkan määrän!
Mitenköhän tämä nyt menee? Jos päivärahan perusteena oleva palkka on 2484e ja minulla on työsopimus, jonka viikkotyötunnit ovat 0-38,5h. Tuntipalkka 15e.
Jos viikkotunteja kannattaa olla alle 18, niin miten vaikuttaa jos joinain viikkoina on yli ja joinain vaikka 0? Todellisuudessa tunteja tulee varmaan olemaan vain 20-50 kuukaudessa.
Mihin sudenkuoppiin tässä pitää vaurautua?
Nostan ketjun, koska aihe on minulle ajankohtainen. Ovatko nämä perusteet muuttuneet vuodesta 2017?
Eniten huolettaa ansiosidonnaisen pieneneminen. Työttömyyttä 4 kk ansiosidonnainen nettona 850€. Tuosta summasta ei paljon vähemmällä enää elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan se just kannattaa, saat soviteltua a-sidonnaista ja työssäoloehto karttuu!
Ja millä logiikalla OSA-AIKATYÖn pienempi palkka ja siitä tuleva ansiosidonnainen olisi kannattavampaa kuin kokoaika-työn suurempi ansiosidonnainen?
Kaksi sudenkuoppaa tässä on:
1. Tuleva ansiosidonnainen määräytyy osa-aikatyön mukaan, jos työtä on vähintään 18 tuntia viikossa. On siis pienempi kuin aiemmin. Ei kannata tehdä liian monta työtuntia!
2. Työttömyyskorvaus maksetaan vasta sitten, kun olet toimittanut palkkatodistuksen osa-aikatyöstäsi. Siinä voi mennä pahimmassa tapauksessa pari kuukautta, ja sen ajan elät edellisellä päivärahalla ja palkalla.
Siinä vaiheessa pitääkin hommata taas kokoaikatöitä kun päivärahat uhataan laskea uudelleen. Mutta siihen asti on ihana nauttia vapaudesta ja käsiin virtaavasta ilmaisesta rahasta. Lisäksi on paljon parempi tulevan työllistymisen kannalta olla jossain töissä kuin olla työttömänä. Ei mene oma uskottavuus.
Vierailija kirjoitti:
Nostan ketjun, koska aihe on minulle ajankohtainen. Ovatko nämä perusteet muuttuneet vuodesta 2017?
Eniten huolettaa ansiosidonnaisen pieneneminen. Työttömyyttä 4 kk ansiosidonnainen nettona 850€. Tuosta summasta ei paljon vähemmällä enää elä.
Perusteet taitaa olla samat kuin aiemmin! Ansiosidonnaisen maksimiaika on lyhentynyt 400 päivään (oli aiemmin 500) ja nykyisin päiväraha maksetaan nopeammalla aikataululla, kun pelkästään hakuaikana maksetut tulot huomioidaan. Aiemmin laskelma perustui siis hakuaikana ansaittuun palkkaan, nykyisin tuona aikana maksettuun palkkaan. Eli nyt marraskuun alussa haen päivärahaa, jolloin ilmoitan lokakuussa tekemäni työpäivät ja lähetän palkkakuitit lokakuun palkanmaksupäiviltä. Päivärahat saan tililleni ensi viikolla, kun aiemmin olisi pitänyt lähettää palkkakuitit lokakuussa ansaitusta, mutta todennäköisesti vasta marraskuussa maksetusta, palkasta.
Tässä ketjussa kaikki varoittavat osa-aikatyöstä ja työssäoloehdon uudestaan täyttymisestä, mutta onko joku onnistunut hyödyntämään yhden vuoden sääntöä? Eli jos työssäoloehto täyttyy vuoden sisällä päivärahan maksamisen aloituksesta, ei päivärahaa lasketa uudelleen.
Tämä on itselläni tavoitteena etenkin nykyisessä kriisissä, kun en luota että määräaikaista sopimustani jatkettiin. Teen yhtä työtä alle 18h/vk ja toista keikkaluontoisesti. Valitettavasti keikkatyön määrä on nyt vähentynyt, mutta onneksi pystyn jonkin verran vaikuttamaan vakituisen työni tuntimäärään ja tekemään välillä 18-tuntisia viikkoja. Kiire kuitenkin tulee, sillä sopimusta on vajaa 3 kuukautta jäljellä ja minulla on vasta 2/3 työssäoloehdon täyttävää viikkoa kasassa.
Jos esim. marraskuun palkanmaksupäivä on joulukuussa, ei saa soviteltua päivärahaa joulukuulta, eli pitää pärjätä kaksi kuukautta marraskuun palkalla - törkeää!
Sossuun kirjoitti:
Jos esim. marraskuun palkanmaksupäivä on joulukuussa, ei saa soviteltua päivärahaa joulukuulta, eli pitää pärjätä kaksi kuukautta marraskuun palkalla - törkeää!
Mitä tarkoitat? Onko kyse osa-aikatyöstä ja sovitellusta vai siitä, että henkilö on jäänyt työttömäksi joulukuun alusta? Jos kyseessä on lopputili niin palkka voi olla sen verran suuri, ettei soviteltuun ole oikeutta.
Vanha ketju mutta suurimmat turmaloukut ovat edelleen:
- päivärahan uudelleen laskeminen huomattavasti pienemmän palkkatulon pohjalta
- jopa kuukausien odottelu kunkin päivärahan kohdalla johtuen hitaista palkanlaskijoista, ja käsittelijöistä. Jälkimmäiseen vaikuttaa toki myös tämä tilanne eli kassat hukkuu päivärahahakemuksiin ja käsittelyssä kestää
- pakko olla säästöjä itsellä, jotta selviää pitkien rahattomien aikojen yli
Kun itse olin ansiosidonnaisella päätin olla edes hakematta osa-aikahommia. Tuskin olisin edes löytänyt koska korkeakoulutettuna ei oikein kelpaa hyllyttäjäksi. Suurin syy oli kuitenkin se, että yksineläjänä mun hyvin haavoittuva talous ei kestä jatkuvaa odottelua ja epävarmuutta seuraavasta maksusta. Olen siis matalapalkka-alalla muutenkin, pakko laskea varman päälle. Työllistyin onnekksi omalle alalleni kokopäiväisesti reilun vuoden työttömyyden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju mutta suurimmat turmaloukut ovat edelleen:
- päivärahan uudelleen laskeminen huomattavasti pienemmän palkkatulon pohjalta
- jopa kuukausien odottelu kunkin päivärahan kohdalla johtuen hitaista palkanlaskijoista, ja käsittelijöistä. Jälkimmäiseen vaikuttaa toki myös tämä tilanne eli kassat hukkuu päivärahahakemuksiin ja käsittelyssä kestää
- pakko olla säästöjä itsellä, jotta selviää pitkien rahattomien aikojen yli
Kun itse olin ansiosidonnaisella päätin olla edes hakematta osa-aikahommia. Tuskin olisin edes löytänyt koska korkeakoulutettuna ei oikein kelpaa hyllyttäjäksi. Suurin syy oli kuitenkin se, että yksineläjänä mun hyvin haavoittuva talous ei kestä jatkuvaa odottelua ja epävarmuutta seuraavasta maksusta. Olen siis matalapalkka-alalla muutenkin, pakko laskea varman päälle. Työllistyin onnekksi omalle alalleni kokopäiväisesti reilun vuoden työttömyyden jälkeen.
Itse olen kohta 1,5 vuotta nostanut soviteltua ansiosidonnaista osa-aikatyön ohella, aiemmin olin samassa tilanteessa joitain vuosia sitten. Mielestäni nykyinen systeemi on paljon sujuvampi kuin aikaisempi eikä tukia joudu odottelemaan viikko- tai kuukausitolkulla. Yleensä päiväraha on tilillä viikon sisällä hakemuksen jättämisestä myös koronaruuhkan aikana.
Viivästykset ovat lopulta johtaneet itsestäni, olen esim. unohtanut liittää uuden määräaikaisen työsopimuksen jolloin kassa ei voinut käsitellä hakemustani. Selvitysten jälkeen asiat ovat kuitenkin edenneet nopeasti ja rahat olleet tilillä seuraavana päivänä.
Pystyn vaikuttamaan työaikaani ja olen tarkka työssäoloehdon täyttymisestä. Sain sen täyteen alle vuoden sisällä ansiosidonnaisen alkamisesta, jolloin päiväni nollattiin mutta tuen määrää ei laskettu uudelleen. Nyt teen korkeintaan kahdesti kuussa yli 18-tuntisen viikon ja pidän huolen, etteivät viikot tule täyteen elleivät päivät ole loppumaisillaan tai työllistyn kokoaikaisesti.
Suosittelen osa-aikatyötä, mikäli ansiosidonnainen on hyvä ja pystyy itse vaikuttamaan työssäoloehdon täyttymiseen. Sovitellun ansiosta pääsee helposti samoihin nettotuloihin kuin kokoaikatyössä ja samalla CV:hen ei tule aukkoa. Nyt koronan vuoksi suojaosaa on vieläpä korotettu 500 euroon väliaikaisesti, joten käteen jää vielä tavanomaista enemmän!
Käsitänkö oikein, ettei nykyisin kannata osa-aika työssä tehdä kuin max. 18h/vko töitä? Siis silloin ei lasketa uudelleen ansiosidonnaista päivärahaa osa-aikatyön palkan perusteella?
En ymmärrä miten voidaan laskea työttömyyspäiväraha osa-aikatyön perusteella.
Up! Jäin lokakuussa työttömäksi ja ansiosidonnainen on noin 1950 euroa/kk bruttona. Nyt mulle tarjottiin työtä jossa olisi tuntipalkka 10 euroa plus mahdollisia provikoita ja tunteja viikossa 14 niin kannattaa varmaan ottaa vastaan. Voisin tehdä tuon kahtena päivänä viikossa joten kannattaa varmaan ottaa vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Up! Jäin lokakuussa työttömäksi ja ansiosidonnainen on noin 1950 euroa/kk bruttona. Nyt mulle tarjottiin työtä jossa olisi tuntipalkka 10 euroa plus mahdollisia provikoita ja tunteja viikossa 14 niin kannattaa varmaan ottaa vastaan. Voisin tehdä tuon kahtena päivänä viikossa joten kannattaa varmaan ottaa vastaan?
Kannattaa - työkkäri ei häiriköi ja saat enemmän käteen kuin pelkällä ansiosidonnaisella ollessasi. Alle 18h viikot eivät kerrytä työssäoloehtoa, mikä voi olla hyvä juttu jos sinulla on vielä reilusti päiviä jäljellä.
Ei missään nimessä kannata kerryttää paluuehtoa osa-aikatyöllä! Siitä tulee ihan hitosti takkiin. Alle 18 tuntia ehdottomasti. Itse tein tyhmän kämmin kun päivärahan perusteena ollut palkka oli tosi hyvä, ja tein pienipalkkaista varastohommaa juuri 20 tuntia viikossa. Uudelleenlaskennassa päiväraha romahti, työssäkäynnin hyöty aivan puhdas nolla.