kannattaako osa-aikainen työ ottaa vastaan ansiosidonnaisen aikana?
ja onko parempi, että työssäoloehto täyttyy vai ei täyty? Kertokaa kokemuksistanne, onko tässä jotain
sudenkuoppia, joihin voi upota vai onko ihan riskitöntä?
Kommentit (91)
En ymmärrä miten jotkut sanoo että ei kannata kun sitten se otetaan pois asumistuesta tai toimeentulotuesta. Jos kaikki ajattelis noin niin ei kenenkään kannattaisi tehdä töitä 😂
Tietty kannattaa, ellet halua olla loppuelämää kituuttaa työmarkkinatuella. Puolen vuoden työttömyyden jälkeen työnantajat alkavat jo katsoa kieroon ja pitämään työttömyyttä itseaiheutettuna loisimisena.
Kestääkö liiton päivät yhtään pidempään jos tekee osa-aikaista työtä esim 10 h viikossa? Vai kuluuko ne ihan samanlailla
Vierailija kirjoitti:
Kestääkö liiton päivät yhtään pidempään jos tekee osa-aikaista työtä esim 10 h viikossa? Vai kuluuko ne ihan samanlailla
Tuleehan tuosta reilu 40h kuukaudessa, joten luulisi päiviä kuluvan 5 vähemmän kuin jos olisit työttömänä koko kuukauden. Varmista asia kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tuosta reilu 40h kuukaudessa, joten luulisi päiviä kuluvan 5 vähemmän kuin jos olisit työttömänä koko kuukauden. Varmista asia kassasta.
Minulla kului vastaavassa tilanteessa päivät ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kului vastaavassa tilanteessa päivät ihan normaalisti.
YTK.n sivuilla laskukaava on selitetty näin:
”Jokainen maksettu täysi päiväraha vähentää enimmäisajasta yhden päivän. Päivärahaa maksetaan enimmillään viisi päivää kalenteriviikossa. Siksi enimmäisajasta vähennetään viikon ajalta vain viisi päivää, vaikka viikossa on seitsemän päivää.
Enimmäisaika kuluu eri tavalla, jos sinulle maksetaan soviteltua päivärahaa osa-aikaisen työskentelyn ajalta. Näissä tilanteissa soviteltu ansiopäiväraha muutetaan vastaamaan täyttä päivärahaa ennen kuin se vähennetään enimmäisajasta. Tämä tarkoittaa sitä, että kun työskentelet osa-aikaisesti, enimmäisaika kuluu hitaammin.
Vastaavaa hidastusta ei ole, jos täydestä päivärahasta on vähennetty sosiaalietuus.”
Eli kyse ei niinkään ole työtuntien määrästä vaan sovitellun päivärahan suhteesta täyteen päivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli pahin sudenkuoppa on juuri tuo uudelleen laskenta, sillä siinä tosiaan ei lasketa palkkaa sen perusteella mitä oisit täyspäiväsenä tienannut osa-aikatyössä, vaan mittarina toimii pelkästään palkkasummat.
Näin ollen jos olet ennen työttömyyttä saanut palkkaa esim 2500€, on tämä sinun perustepalkka työttömäksi jäädessä 2500€.
Jos teet töitä vuoden osa-aikaisesti 1000€ kuukausipalkalla tippuu ansiosidonnaisen perustepalkka automaattisesti sen 20% koska siinä ei huomioida että työ on ollut osa-aikainen, vaan pelkästään summat huomioidaan.
Parissa vuodessa voi aika rajusti tippua tuo perustepalkka.
Tämä on muuten väärin, koska suojaosahan ei koska perustepalkkaa vaan itse päivärahan määrää.
Eli päivärahan määrä putoaa korkeintaan 20%, mikä omalla kohdallani tarkoittaa, että laskennallinen perustepalkka putoaa hyvin lähelle osa-aikatyöni palkkaa. Tämä taas meinaa sitä, että uudelleenlaskennan jälkeen en tule enää saamaan soviteltua nykyisillä työtunneilla.
Oikeesti kannattaako.. osa-aik duuni 60h/3viikossa.. pv-raha laskenraperusteen palkka oli 1600e. Jep.. pv päivälle jotain vajaat 10e.. ja työttömänä olin syyskuun niin ansiosid tuli 173.e..
Ei kannata työnteko ei. Kuin aina välillä. Itse osa-aikatyössä, tein aika paljon duunia alkuvuoden ja nyt päivaraha laskettiin uudestaan. Tulos se että teem töitä tai en saan palkkaa ja ansiosidonnaista anyways 2100e/kk. Teem sitten kuussa 15h tai 100h on summa sama. Ei hyödytä pennin latia olla töissä. Motivoi ihan hirveesti mennä töihin
Juuri näin! Itse oon ekaa kertaa elämässäni työtön nyt (oon 38- vuotias nainen) ja saan ansiosidonnaista mutta en mitään muita tukia. Toimeentulotukea en ole saanut ikinä ja asumislisää vain opiskeluaikana. Nyt hain osa-aikatyötä koska viimeisessä työsuhteessa työuuvuin ja varmaan senkin perusteella pistivät yt-neuvotteluissa fudut. Työsuhde kesti 9 vuotta ja muutaman kuukauden olin saikulla tuon uupumuksen vuoksi vuotta ennen yt-neuvotteluita. Palkkani oli hyvä joten ihan pienipalkkaista kokoaikatyötä ei kannat ottaa vastaan ja muutenkin tunnen olevani vieläkin hieman uupunut joten kokonaan uusi kokoaikainen työ veisi varmasti mehut. Hain siis osa-aikatyötä ja nyt teen noin 14 h viikossa. Cvhen ei tule aukkoa, rahaa saan melkein saman verran kuin ennen (soviteltu päiväraha + osa-aikatyön palkka) ja kun olen taas voimissabi niin aion toki hakea kokopäivätyötä kun eivät ansiosidonnaisen päivääkään ikuisuuksia kestä. Mielestäni näin on hyvä myös yhteiskunnan kannalta ja ihan oikein. Pysyn työkykyisenä ja kiinni yhteiskunnassa kun teen edes vähän töitä, ei tarvitse hakea asumistukesi eikä muitakaan tukia ja voin kerätä voimia tulevaisuuteen jotta jaksan taas tienata ja maksaa veroja.
Itse en pidä itseäni lusmuna mutta ehkä joku sitten pitää.