kannattaako osa-aikainen työ ottaa vastaan ansiosidonnaisen aikana?
ja onko parempi, että työssäoloehto täyttyy vai ei täyty? Kertokaa kokemuksistanne, onko tässä jotain
sudenkuoppia, joihin voi upota vai onko ihan riskitöntä?
Kommentit (91)
Jos se nykyään kannattaa tehtyjen muutosten takia, niin minkähän takia sitten vielä haetaan sitä täysiaikaista työtä ihan virallisesti? Ennen tämä oli kai jonkunlainen suoja, ettei tarvitse hakea kuin täysiaikaista työtä, jos ei taho. Nythän tämä voitaisiin siis muuttaa, jos näin on.
Mielestäni aina kannattaa ottaa vastaan edes osa-aikaista työtä. Näyttää cvssäkin paremmalta ja pysyy mukana yhteiskunnassa.
Onko pakko sitten ottaa vastaan täysipäivåtyö jos se osa-aikapaikka jossakin kohtaa tarjoaa sitä?
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko sitten ottaa vastaan täysipäivåtyö jos se osa-aikapaikka jossakin kohtaa tarjoaa sitä?
Tähän en osaa vastata. Mutta en tajua kuinka kukaan työnantaja tahtoisi väkisin saada ketään osa-aikaisesta kokoaikaiseksi jos työntekijä ei itse tahdo.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, jos ansiosidonnainen on hyvä ja olet oikeutettu soviteltuun ansiosidonnaiseen, eli jos esim. laskennallinen palkka 3000€ ja teet 1500€ edestä töitä, saat siltikin noin 800€ ansiosidonnaista tuon palkan päälle. Muista katsoa, ettet ylitä 30h viikossa, tällöin koko viikon päivärahat jää saamatta.
Huono puoli on se, että ansiosidonnainen lasketaan uudestaan tietyn määräajan jälkeen. Itse tein osa-aikaista työtä 3vuotta ja sain samalla päivärahaa. Tänä aikana laskennallinen perustepalkka tippui 2900€-->1600€, eli nyt kun olen täysin työtön saan todella paljon huonompaa päivärahaa kuin 3vuotta sitten kun olin työtön.
Mutta jos et olisi ollut työssä, olisit nyt peruspäivärahalla.
kummallista kirjoitti:
Käsitänkö oikein, ettei nykyisin kannata osa-aika työssä tehdä kuin max. 18h/vko töitä? Siis silloin ei lasketa uudelleen ansiosidonnaista päivärahaa osa-aikatyön palkan perusteella?
En ymmärrä miten voidaan laskea työttömyyspäiväraha osa-aikatyön perusteella.
Jos haluaa maksimoida päivät niin työssäoloehto kannattaa saada täyteen vuoden sisällä ensimmäisestä päivärahan maksupäivästä lukien. Tällä tavoin päivät nollataan, mutta tuen määrää ei tarkisteta. Sen jälkeen tekee 18h viikkoja korkeintaan silloin tällöin, kunnes päivät uhkaavat loppua, jolloin työssäoloehto on hyvä täyttää niin ei putoa työmarkkinatuelle. Kun päiväraha lasketaan uudelleen ennen kuin maksupäivät ovat loppu, on siinä olemassa 80 % suojaosa.
Itse ajattelin tehdä nyt niin että teen noin vuoden max 18 h viikossa. Sitten etsin siksi aikaa täysiaikaisen ja määräaikaisen työn että saan työssäoloehdon täytettyä ja kun määris loppuu niin taas noin vuoden max 18 tuntista.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin tehdä nyt niin että teen noin vuoden max 18 h viikossa. Sitten etsin siksi aikaa täysiaikaisen ja määräaikaisen työn että saan työssäoloehdon täytettyä ja kun määris loppuu niin taas noin vuoden max 18 tuntista.
Siis ne 18-tuntiset viikot lasketaan jo työssäoloehtoon mukaan! Tässä juuri teen muutaman 17,75h viikon, jottei työssäoloehto tulisi täyteen ennen kuin tiedän jatkuvatko työni samoilla tunneilla vai täysiaikaisena nykyisen sopimuksen päätyttyä. Olisi kurjaa, jos sopimusta ei jatketa lainkaan ja ansiosidonnainen olisi pudonnut nykyisestään varsinkin, kun päiviä on vielä yli 300 jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Eli pahin sudenkuoppa on juuri tuo uudelleen laskenta, sillä siinä tosiaan ei lasketa palkkaa sen perusteella mitä oisit täyspäiväsenä tienannut osa-aikatyössä, vaan mittarina toimii pelkästään palkkasummat.
Näin ollen jos olet ennen työttömyyttä saanut palkkaa esim 2500€, on tämä sinun perustepalkka työttömäksi jäädessä 2500€.
Jos teet töitä vuoden osa-aikaisesti 1000€ kuukausipalkalla tippuu ansiosidonnaisen perustepalkka automaattisesti sen 20% koska siinä ei huomioida että työ on ollut osa-aikainen, vaan pelkästään summat huomioidaan.
Parissa vuodessa voi aika rajusti tippua tuo perustepalkka.
Ei ansiosidonnainen ole sama kuin se palkka jonka työstä sait. Lisäksi tulee verot!
Meillähän perusteella ansiosidonnainen ei muka lasketa heti uudelleen jos aloittaa työn koska niin tehdään myös työmarkkinatuen Le, joka tippuu ihan per**lukemiin jos osa-aikainen työtä ottaa vastaan! Samoin laskee kaikki tuet. Lopulta huomaat että ei kannata. Tehdä töitä siis.
En usko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pahin sudenkuoppa on juuri tuo uudelleen laskenta, sillä siinä tosiaan ei lasketa palkkaa sen perusteella mitä oisit täyspäiväsenä tienannut osa-aikatyössä, vaan mittarina toimii pelkästään palkkasummat.
Näin ollen jos olet ennen työttömyyttä saanut palkkaa esim 2500€, on tämä sinun perustepalkka työttömäksi jäädessä 2500€.
Jos teet töitä vuoden osa-aikaisesti 1000€ kuukausipalkalla tippuu ansiosidonnaisen perustepalkka automaattisesti sen 20% koska siinä ei huomioida että työ on ollut osa-aikainen, vaan pelkästään summat huomioidaan.
Parissa vuodessa voi aika rajusti tippua tuo perustepalkka.Ei ansiosidonnainen ole sama kuin se palkka jonka työstä sait. Lisäksi tulee verot!
Meillähän perusteella ansiosidonnainen ei muka lasketa heti uudelleen jos aloittaa työn koska niin tehdään myös työmarkkinatuen Le, joka tippuu ihan per**lukemiin jos osa-aikainen työtä ottaa vastaan! Samoin laskee kaikki tuet. Lopulta huomaat että ei kannata. Tehdä töitä siis.
Uudelleenlaskennalla tarkoitettiin tässä työssäoloehdon uudelleentäyttymistä. Tuolloin ansiosidonnaisen määrä tarkistetaan ja päivät nollataan.
Taidat itse tarkoittaa tulojen vaikutusta sovitellun työmarkkinatuen määrään. Työmarkkinatuella leikkuri on kovempi kuin hyvällä ansiosidonnaisella. Esimerkiksi itse sain viime vuonna palkkaa bruttona keskimäärin 2000e kuukaudessa ja tuon päälle vielä sellaiset 970e ansiosidonnaista (kiitos korotetun suojaosan). Työmarkkinatukea en tietääkseni saisi senttiäkään moisella palkalla.
kummallista kirjoitti:
Käsitänkö oikein, ettei nykyisin kannata osa-aika työssä tehdä kuin max. 18h/vko töitä? Siis silloin ei lasketa uudelleen ansiosidonnaista päivärahaa osa-aikatyön palkan perusteella?
En ymmärrä miten voidaan laskea työttömyyspäiväraha osa-aikatyön perusteella.
Ansiosidonnainen tosiaan on ilmeisesti eri tavoin "suojattu". Ehkä ajatellaan että ei hae muita tukia kuten perustyöttömät. Jos perustyötön saisi tukien kanssa 2000e osa-aikatyöstä, kuin koko päivää paahtava merkonomi, kai silloin kaikki haluavat olla vain osa-aikainen töissä ja tuilla lipun ikää!! Ansiosidonnainen tulee vain jos on ollut reippaasti pitkään koko päivä työssä ja summa on suurempi eikä muita tukia heru yhtä helposti? Lisäksi ansiosidonnainen ei kestä ikuisuutta, mutta työtön voisi tehdä osa-aikatyötä lopunikää jos saisi samat käteen tutkineen päivineen...vai käsitinkö oikein?
Labratonttu kirjoitti:
Henkilökohtaisesti kä oovi niin että paskapalkkaisen osa-aikatyön ~30h/vk takia putosi ansiosidonnainen 1500€/kk -> 800€/kk! (täysin työttömänä). Tulot olivat hyvät (esim. 1200€ palkka + 1050€ päiväraha = 2250€/kk, aiemmassa työssäni laskettu palkka oli n. 2600€/kk "liiton mukaan" mikä on myös maksimi päivärahan ja palkan yhteismäärälle) niin kauan ennenkuin päiväraha määriteltiin uudestaan työssäoloehdon täytyttyä osa-aikatyön ansioista ~1200€/kk = ~800€/kk päiväraha, joten nyt esim. 1000€/kk palkka + 450€ päiväraha = ***1450€*** = 1200€/kk koska yhteismäärä ei voi ylittää päivärahan määrittelyyn käytettyä joka oli siis osa-aikatyön palkka 1200€/kk eli nyt haen jopa asumistukea että pärjää :D eli tulotaso tippui reilu puolen vuoden osa-aikatyö kokeilun seurauksena 2250€ -> 1350€ ...Tehkää joko alle 18h/vk tai paljon töitä viikon jaksoissa niin pysyy liitonrahan taso korkealla...
Selitätte niin vaikeasti ettei ymmärrä. Kai se työssäolo ehto on täyttynyt jos kerta jo sait ansiosidonnaista. Sittenkään se täyttyi uudestaan tekemästäni osa-aikainen työstä ja koska siinä palkka pieni laski ansiosidonnainen????
Miten kirjoitti:
Labratonttu kirjoitti:
Henkilökohtaisesti kä oovi niin että paskapalkkaisen osa-aikatyön ~30h/vk takia putosi ansiosidonnainen 1500€/kk -> 800€/kk! (täysin työttömänä). Tulot olivat hyvät (esim. 1200€ palkka + 1050€ päiväraha = 2250€/kk, aiemmassa työssäni laskettu palkka oli n. 2600€/kk "liiton mukaan" mikä on myös maksimi päivärahan ja palkan yhteismäärälle) niin kauan ennenkuin päiväraha määriteltiin uudestaan työssäoloehdon täytyttyä osa-aikatyön ansioista ~1200€/kk = ~800€/kk päiväraha, joten nyt esim. 1000€/kk palkka + 450€ päiväraha = ***1450€*** = 1200€/kk koska yhteismäärä ei voi ylittää päivärahan määrittelyyn käytettyä joka oli siis osa-aikatyön palkka 1200€/kk eli nyt haen jopa asumistukea että pärjää :D eli tulotaso tippui reilu puolen vuoden osa-aikatyö kokeilun seurauksena 2250€ -> 1350€ ...Tehkää joko alle 18h/vk tai paljon töitä viikon jaksoissa niin pysyy liitonrahan taso korkealla...
Selitätte niin vaikeasti ettei ymmärrä. Kai se työssäolo ehto on täyttynyt jos kerta jo sait ansiosidonnaista. Sittenkään se täyttyi uudestaan tekemästäni osa-aikainen työstä ja koska siinä palkka pieni laski ansiosidonnainen????
Se täyttyy uudelleen, kun on tehnyt 26 viikkoa vähintään 18-tuntista työviikkoa. Jos näin käy vuoden sisään, päivät nollataan, mutta ansiosidonnaisen määrä pysyy ennallaan. Seuraavalla kerralla se lasketaan uudelleen osa-aikaisen palkan perusteella, mutta on aina 80% edellisestä ansiosidonnaisesta, jos päiviä on edelleen jäljellä.
Tämä ketju todistaa taas sen että ansiosidonnainen vähentää työllisyyttä. Ihmiset köllöttävät kotona kun saavat pitkään runsasta ansiosidonnaista eivätkä halua mennä töihin.
Sitten kun CV:ssä on se 400 päivän eli yli vuoden työttömyys niin ei töihin enää niin helposti pääsekään.
Työ kannattaa aina ottaa vastaan, koska työssäkäyvä työllistyy herkemmin. Olen itse alalla, jolle on vaikea työllistyä. Olen tehnyt vuosikausia silppua ja pätkää. Nyt minulla on virka. En olisi voinut saada virkaa ilman pitkää ja monipuolista työkokemusta alalta.
Ei kannata tuijottaa lyhyen aikavälin kuukausituloja, vaan miettiä työllistymistä pitkällä tähtäimellä. Kokoaikaisesta työttömyydestä on vaikea ponnahtaa kokoaikatyölliseksi. Osa-aikatyö on aina parempi, kun täystyöttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju todistaa taas sen että ansiosidonnainen vähentää työllisyyttä. Ihmiset köllöttävät kotona kun saavat pitkään runsasta ansiosidonnaista eivätkä halua mennä töihin.
Sehän on ihan tutkittua, että jos ei työllisty pian työttömäksi jäätyään niin töihin mennään vasta siinä vaiheessa, kun ansiosidonnaisen päivät ovat loppumaisillaan.
Kela mainosti FB:ssä suojaosan korotusta ja sen kommenteista päätellen moni työmarkkinatuella elävä vasta työtä vieroksuukin! Heti puolustauduttiin, ettei osa-aikaista työtä kannata ottaa vastaan vaikka saisi 500e työttömyysturvaa menettämättä, koska se vaikuttaa asumistukeen sekä toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ne 18-tuntiset viikot lasketaan jo työssäoloehtoon mukaan! Tässä juuri teen muutaman 17,75h viikon, jottei työssäoloehto tulisi täyteen ennen kuin tiedän jatkuvatko työni samoilla tunneilla vai täysiaikaisena nykyisen sopimuksen päätyttyä. Olisi kurjaa, jos sopimusta ei jatketa lainkaan ja ansiosidonnainen olisi pudonnut nykyisestään varsinkin, kun päiviä on vielä yli 300 jäljellä.
Ok eli täytyy tehdä max 17,5 h sitten!
Joo niitä on jäljellä yli 300. Eikö se niin mee kun jäin työttömäksi lokakuun alussa ja voisin aloittaa tuon uuden työn heti pääsiäisen jälkeen. En ole ikinä ennen ollut työtön enkä saanut ansiosidonnaista kun edellinen työsuhde kesti melkein 9 vuotta ja sitä edellinen 3 vuotta. Oon nyt 38- vuotias (eli en mikään nuori enä mutta ei tässä heti pääse eläkkeellekään) ja työuupunut edellisessä työssäni joten ko järjestely sopisi minulle oikein hyvin joksikin aikaa.