Luetellaan havaitsemaanne ihmisten arkipäivän itsekkyyttä / toisen huomioon ottamattomuutta
Aloitan: Bussissa kaksi henkilöä istuvat ikkunapaikoille käytävän eripuolille ja keskustelevat tauotta monen tunnin matka. Koska henkilöt ovat aika kaukana toisistaan, keskustelun voimakkuus on sillä tasolla, että koko bussi taatusti kuulee. Luepa siinä sitten kirjaa tms.
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Käyn yleisessä avantosaunassa. Kirjoittamaton sääntö on ettei omia asioita jutella kovaan ääneen jonkun kaverin kanssa. No eikös aina ole joku (yleensä nuoria naisia) jotka kovaan ääneen puhuvat niin että kaikki tietävät mitä heille kuuluu.
Kirjoittamaton sääntö vai tapa jolla sä haluaisit asioiden menevän?
Käyttäjä2351 kirjoitti:
Minä tänään törmäsin pyöräilijämieheen, joka oli ennen minua kaupan kassalla ja osti suklaapatukan, ehdin ennen hänen maksutapahtumaansa saada omat ruokaostokseni linjalle ja kun hänen maksunsa aika tuli, maksu kyllä sujui nopeasti. Mutta se lähteminen. Minun ostokset otettiin ja maksu pyydettiin. Mies edelleen pakkaili kaikkia reissureppujaan yms. maksupäätteen äärellä. Myyjä katsoi häntä kysyvästi ja sitten kysyi minulta: "Käteisellä vai kortilla?" No mulla oli vain kortti, joten "kortilla". Ja miehellä ei vieläkään mikään kiire. Kävelin mahdollisimman lähelle, mutta jos siltä seisomalta olisin laittanut kortin laitteeseen, olisin kurottanut sentin päästä hänen kasvojaan, enkä olisi voinut millään suojata tunnuslukua ja muutenkin.. Se miehen ilme...
Mulla on tää pyöräilykypärä, iso reppu, vesipullo, jonka nyt jostain syystä siirsin aika moneen paikkaan ennen kuin siirsin sen takaisin siihen, mistä sen otin, mullon tää parta, oon ekologinen, mut hei pakko syödä suklaata, ja hei.. kyllä sä nyt voit mua katella näissä pökissä hetken vielä, kun vähän venyttelen.
Voi nyt.....!!!!
Teki mieli potkasta.. Kun viimein pääsin koneelle ja vilkaisin kassamyyjään hän katsoi minuun ensin myötätuntoisesti sitten vilkaisimme molemmat miehen perään ja räjähädimme nauruun.:DD
Että tommosia.
"Anteeksi, pääsisinkö siihen maksamaan?"
Vierailija kirjoitti:
Käyn yleisessä avantosaunassa. Kirjoittamaton sääntö on ettei omia asioita jutella kovaan ääneen jonkun kaverin kanssa. No eikös aina ole joku (yleensä nuoria naisia) jotka kovaan ääneen puhuvat niin että kaikki tietävät mitä heille kuuluu.
En mäkään kailottamisesta tykkää, mutta nää mystiset "kirjoittamattomat säännöt" on taas niin tätä mielensäpahoittelijoiden oikeutusmateriaalia.
Kuka vaan voi keksiä säännön, väittää sitä kirjoittamattomaksi säännöksi ja aikaa vaatia kanssaihmisiltä tekoja ja tekemättäjättämisiä ilman että kanssaeläjät edes tietävät mitä vaaditaan 😂
Eilen kahvilassa joku teinityttö odotti jotain lämmitettävää tilaustaan ja meni seisomaan siihen maitopisteen eteen. Koitin ottaa kahviini kermaa ja sokeria, pyysin ystävällisesti hymyillen:
"Anteeksi, saisinko ottaa nopeasti tästä välistä vähän maitoa?"
Tyttö mulkaisi minua vain vihaisesti ja jatkoi odotteluaan. Koukin sitten maidot ja sokerit hänen tarjottimensa yli, mikä tuntui myös ärsyttävän tyttöä.
Olin ihan äimänkäkenä, KUKA tekee noin? :D
En tiedä olenko ainoa joka ajattelee tämän olevan epäkohteliasta, mutta kun tyhjälle kassalle saapuu työntekijä joka huutaa "tännekin kassalle ovi tulla!" niin päästetään ensin ne asiakkaat, jotka ovat odottaneet kauimmin. Mutta AINA juoksevat uudelle kassalle ne pitkän jonon viimeiset, jotka vasta saapuivat.
Kerran jonossa kauan odottaneena näen toisen kassan neidin viittovan minulle että hän voi nyt palvella myös, mutta takanani ollut lihava noita-akka työntää minut kärryllään pois tieltä ja rynnii vapaalle kassalle nauraen. Noh, minulla ei ollut kuin ripsiväri, niin lampsin kevein askelin kassakoneen kohdalle ennen kuin noidan ostokset rullaavat kassaneidin käsiin asti. Kassaneiti oli siis nähnyt että olen häntä ennen jonossa joten maksan ripsivärini normaaliin tapaan ja tietenkin noita saa kauhean kohtauksen ja alkaa huutamaan, että hänellä on kyllä aikaa odottaa vaikka koko päivä!!! (?)
Ymmärrän jos joidenkin mielestä toimin väärin, kiltti pitää olla mutta se ei tarkoita samaa kuin kynnysmatto.
- Elokuvasalihäiriköt. Alinta kastia. Sinne ei mennä juttelemaan kaverin kanssa, vilkuilemaan puhelinta (saati vastaamaan/tekstaamaan), massuttamaan suu auki sipsejä tai availemaan käärepaperikarkkeja.
- Ruuhkabussissa käytävän puolella istuvat, jotka varaavat ikkunapenkkiä laukulleen tai egolleen. Käsittämätön ihmisryhmä.
- Bussiin rynnivät. Yleensä vanhuksia, siis ne törkeimmät. Kokemukseni mukaan vanhuksille kyllä annetaan istumapaikka, joten ei se sisäänmeno ole mikään verinen henkiinjäämistaisto, missä pitää kyynärällä raivata tieltään kaikki lapsista lähtien.
- Koiranomistajat, jotka toisen joitakin bongatessaan jämähtävät paikalleen odottamaan. Yleensä se tuhannen kilon painoindeksi muuttunut piski on vielä joku perhoskoira. Siinä sitten omistaja seisoo kuin ö aapisen laidassa toljottamassa, että kuinka kaukaa ojan puolelta se toinen joutuu koiransa kanssa kiertämään. Vaanimaan jäävä kun vielä 99-prosenttisella varmuudella hyökkää kohdalla kohti. Todella raivostuttavaa itsekkyyttä ja kädettömyyttä omistajalta.
Joitakin on siis "koirakon". Puhelin.
Eräs nainen kysyi minulta, että voiko mennä ohitseni kassalla, koska hänellä on vain karkkipussi. Se ei ollut varsinaisesti kysymys, vaan nainen meni vain ohitseni ennen kuin vastasin mitään. Itselläni oli ostoksena maitopurkki. En tajunnut hämmennyksissäni edes sanoa mitään.
Baarijonossa yksi naisporukka kysyi, että voiko mennä ohitseni, koska olen yksin. Edelleen mietin perustelua tuolle ohitukselle. Onneksi en tuossa tilanteessa suostunut.
Nainen tulee baarissa juttelemaan ja pian kysyy, että tilataanko juomat. Arvelin, että homma menee siihen, että vaatii minua tarjoamaan, joten sanon, että ei tee mieli juotavaa. Kohta selviää, että naisella ei ole rahaa ja kysyy, että voinko tarjota hänelle. Lähdin pois sanomatta mitään.
Olimme katsomassa disney on icea ja väliajalla tietysti kaikki lähtee vessaan. Siinä oli jo iso jono muodostunut kun oman lapsen kanssa löydettiin vessa.
Kohta huomaan kun nainen kahden ala-asteikäisen tytön kanssa seisoo sivummalle ja alkaa hivuttautua lähemmäs samalla kun normaalit ihmiset menevät jonon jatkoksi.
Meidän edessä oli kaksi tyttö ilman aikuista seurassa ja nämä tantta taisi ottaa kohteeksi kun huvitti omia lapsiaan ja omaa persettä siihen tyttöjen eteen.
Kun olivat sulautuneet kavalasti kokonaan jonoon koputin naisen olkapäähän ja huomata että tässä muuten menee jono.
Vastaus on ensin "ai en minä huomannut".
No kaikki muut huomasi, jonon perä on tuolla, ystävällisesti ohjeistan.
Sitten tarina muuttuu "Näitä omia lapsia tässä vaan seurasin"
Kehtaakin syyttää lapsia! Niin kuka ne sun kakarat on kasvattanut etuilemaan jos et sinä?
Lähti loukkaantuneena tuhisten jonon perälle "kai me nyt sitten mennään JOS tässä MUKA on jono"
V***u tommoiset oma läski p***e ämmät pistää kiehumaan! Siis etuilee LAPSIA lasten tapahtumassa. Pysyisi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten Subwayssa eräs rouva alkoi kaivamaan lompakkoaan juuri siinä maksun hetkellä reppunsa pohjalta jostakin sivutaskusta ja sitten tietenkin vielä lompakko on täynnä kortteja, ja pitää yksitellen käydä läpi että mikäs tässä oli se pankkikortti... Takana varmaan 15 ihmistä ja se lompakko olisi ollut aikaa etsiä koko sen leivän valmistumisen ajan. Tähän törmää myös kassalla paljon.
Ja suomalaisethan tunnetusti ovat tehokkuudeen, kiireellisyyden ja virheettömyyden edelläkävijämaa.
Sakkoja pitäisi saada jos joskus jumittaa syystä ettei yllättäen löydäkään
heti maksuvälinettä tehokkaasti, virheettömästi ja jonoa hidastamatta!
Kiire, kiire, kiire! Kuka jumii jumalauta! Väistäkää sivuun jos ette osaa toimia napaksti kuten kuuluu tai pysykää kotonanne pois liikenteestä , meillä on kiire!
Koska kassoja suomessa on aina 1/2 viittäkymmentä asiakasta kohden nin vanhukset voisi asioida yöllä.
Käyttäjä2351 kirjoitti:
Minä tänään törmäsin pyöräilijämieheen, joka oli ennen minua kaupan kassalla ja osti suklaapatukan, ehdin ennen hänen maksutapahtumaansa saada omat ruokaostokseni linjalle ja kun hänen maksunsa aika tuli, maksu kyllä sujui nopeasti. Mutta se lähteminen. Minun ostokset otettiin ja maksu pyydettiin. Mies edelleen pakkaili kaikkia reissureppujaan yms. maksupäätteen äärellä. Myyjä katsoi häntä kysyvästi ja sitten kysyi minulta: "Käteisellä vai kortilla?" No mulla oli vain kortti, joten "kortilla". Ja miehellä ei vieläkään mikään kiire. Kävelin mahdollisimman lähelle, mutta jos siltä seisomalta olisin laittanut kortin laitteeseen, olisin kurottanut sentin päästä hänen kasvojaan, enkä olisi voinut millään suojata tunnuslukua ja muutenkin.. Se miehen ilme...
Mulla on tää pyöräilykypärä, iso reppu, vesipullo, jonka nyt jostain syystä siirsin aika moneen paikkaan ennen kuin siirsin sen takaisin siihen, mistä sen otin, mullon tää parta, oon ekologinen, mut hei pakko syödä suklaata, ja hei.. kyllä sä nyt voit mua katella näissä pökissä hetken vielä, kun vähän venyttelen.
Voi nyt.....!!!!
Teki mieli potkasta.. Kun viimein pääsin koneelle ja vilkaisin kassamyyjään hän katsoi minuun ensin myötätuntoisesti sitten vilkaisimme molemmat miehen perään ja räjähädimme nauruun.:DD
Että tommosia.
Toinen on sitten ne (yleensä vanhukset) jotka tunkevat niskaan kiinni kun olet itse vielä maksamassa. Nykyään kun kortilla maksan pyydän kovaan ääneen olemaan vakoilematta pin-koodiani :D
Yhdeksänkympin ajajat. Kesällä ajetaan tasan 90 lasissa sekä 100 että 80 rajoitusten kohdalla. Toisin sanoen pitkässä ajossa tämän sankarin joutuu ensin ohittamaan satasen alueella ja sitten se ajaa hermona persuksissa kiinni kaheksankympin alueella. Miksi?
Erityinen paikka helvetissä on myös niille, jotka liikennevaloissa jättää 1-2 auton mentävän välin edellä jonossa olevaan. Sitten ryömitellään puoli metriä kerrallaan eteenpäin valojen vaihtumista odotellessa ja koko letka takana joutuu tekemään samoin. Kertokaa joku tätä tätä harrastava, mitä tuolla voittaa? Miksei voi vain ajaa siihen sopivaan paikkaan edellä olevan taakse ja lähteä siitä sitten liikkeelle valojen vaihtuessa? Ehkä joku raskas ajoneuvo voi hyötyä alkuvauhtien hakemisesta tms. tms. mutta ihan normaali henkilöauto?! Parhaassa tapauksessa samalle kaistalle ei mahdu kaikki halukkaat, ja tukitaan muutakin liikennettä, kun parikin tämmöistä valopäätä panttaa tilaa.
Mielensäpahoittaja kirjoitti:
1. Juoksemista harrastavan kauhu: koiranomistaja, jotka pitää koiraansa irti, vaikka se on kaupunkialueella kiellettyä. Kerran on ollut jo rakki pohkeessa kiinni, jonka lisäksi useista läheltäpiti-tilanteita. Kun ei mene jakeluun, että koira voi kokea juoksevan ihmisen hyökkääjäksi ja voi puolustaa isääntäänsä.
2. Kaksi tai useampi äiti, jotka kävelevät jalkakäytävällä tai ulkoilureitillä lastenvaunujensa kanssa rinnakkain, niin että ohittaminen käytännössä mahdotonta. Jos erehdyt soittamaan fillarin kelloa, vastauksena on mulkaisuja, suunsoittoa tai keskaria.
3. Kaupassa omat ostoskärryt jätetään poikitttain käytävälle.
Koska olen kettumainen persoona nuo kolmoskohdan kärryt työnnän aina pidemmälle sivuun. Siinäs etsivät niitä :D
Älkää suuttuko, oksettavin ihmisryhmä on ne jotka eivät tajua että on muitakin kuin he.
Se, että kuvittelee kaikkien huomaavan kärsivällisesti juuri minun tarpeet ilman että avataan suu ja pyydetään kohteliaasti sitä mitä halutaan.
Tämä näkyy useissa vastauksissa täällä.
Koen hyvin harvoin itse mitään töykeitä tilanteita. Mutta en niitä etsimällä etsikään tai muistele kuukausikaupalla.
Ihmiset on erilaisia. Jos edelläni on hidas mummo kassajonossa, niin se on elämää. Hänen ostokset ja aika on yhtä tärkeitä kuin minunkin. Kokisin itseni totaaliseksi törkimykseksi, jos yrittäisin häntä jotenkin hoputtaa tuhahtelulla. Sen sijaan katson häntä ja mietin millaista hänen elämä mahtaa olla, koska olenhan itsekin joskus samanlainen jos vanhaksi saan elää.
Ja jos joku on pahalla päällä ei sen tarvitse minuun tarttua. Säälin niitä, jotka joutuvat elämään oman töykeyden kanssa. Tiedän nimittäin mistä se tulee. Olen joskus ollut töykeä itsekin, kun olin äärimmäisen onneton ja tunsin hukkuvani yksinäiseen suruuni. Siksi säälin.
Työskentelen yläkoulussa ja teinit on itsekkäitä, mutta joka luokassa n 3-5, jotka on käsittämättömän kyvyttömiä huomioimaan toisia. Kyse ei ole enää lapsen itsekkyydestä vaan ihan kotoa opitusta. Yksi kasti on nämä ns. hyvät oppilaat, joiden mielestä koko järjestelmä on palvelemassa juuri heitä ja vanhemmat odottaa samaa kotoa. Ryhmätöissä tämä näkyy parhaiten, ryhmätyötaitoja ei ole lainkaan. Toinen ryhmä on mölyapinat, joita ei kiinnosta kuin oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka tankkaavat autonsa ja jättävät sen mittarille käydessään sisällä maksamassa. En tajua mikä logiikka siinä on takana että annetaan parinkin auton odotella siinä takana sillä välin kun laahustetaan sisälle maksamaan.
Ei autoa saa siirtää ennen kuin on maksanut, muuten tulee syyte juoksubensasta. Tulee kutsu poliisilaitokselle ja valvontakameran kuvasta näytetään miten lähdet menemmän maksamatta. Jälkeenpäin on mahdoton todistaa että kyllä kävin maksamassa, siirsin vain ensin auton pois.
Se ettei autoilijat pysähdy suojatien eteen. Turussa ei esm pysähdytä.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen toisten ihmisten huomioimattomuus on kyllä enemmän pääsääntö kuin poikkeus. Turha odottaa, että apuja tulisi esim. Ovien avaamiseen ja auki pitämiseen lastenvaunujen kanssa liikkuessa. Korkeintaan joku kiilaa vaan ovesta ohi. Asumme pk-seudulla, Hgin keskusta on poikkeus, siellä ollaan kohteliaampia.
Eilen kaupassa eräs nainen antoi minun punnita vihannekseni ensin kun osuimme samaan aikaan vaa'alle. Olin todella kiitollinen, oikeasti - sairasta lasta oli pitänyt käyttää lääkärissä ja samalla reissulla hoitaa ruokaostoksia. Tämä kertonee jotain yleisestä ilmapiiristä.
Etenkin Helsingissä asemalla on kaikilla niin pirun kiire että kun itse avaat oven ja koitat päästä siitä rattaiden kanssa joku aina näkee vain avoimen oven ja puikahtaa välistä. Usein tönäisten rattaita samalla.
Vuosia sitten kun ensimmäinen lapsi oli pieni tykkäsi itse kävellä ja olin opettanut pitämään ovia auki muille, koska se on kohteliasta.
Poika piti ovea auki että pääsin rattaiden kanssa asemalle sisään ja tietenki siitä ovesta syöksyi muitakin. Vähän aikaa katsoin kun poika kiltisti pitää ovea juokseville ihmisille joista kukaan ei edes vilkaise metri-ihmiseen.
Se olisi seissyt siinä ovella varmaan koko päivän hokemassa ole hyvä jos en olisi hakenut pois.
Minulla on monia "voiko tämä olla totta?"-tilanteita koettuna ja yhdessäkään niissä ei ollut kyse muusta, kuin toisen osapuolen täydellisestä tilannetajuttomuuden ja käytötapojen puutteesta!
Tapaus 1. Olin kahvilassa ja joku mies jäi odottamaan lämmitettävää pasteijaansa suoraan kahvipisteen eteen. Maksoin ja menin mukin kanssa miehen luo "Anteeksi , ottaisin kahvin tästä.." vastaukseksi tuli huuto "ODOTA VUOROAS!" Myyjä sitten puuttui että "kyllä rouva sa ottaa maksamansa kahvin ja jos herra siiryy vähän sivummalle",..Ukko tuhisi ja puhisi ja mulkoili !
Tapaus 2. Olin lenkillä ja kun käännyin sellaisesta mutkasta jossa puskia, jonkun koira tuli rähisten päälle ja puri käteen. Tästä tuli poliisiasia.. Omistaja syytti minua "puskasta hyppäämisestä" mutta oli itse rikkonut lakia pitämällä ison, suojeluvaistoisen koiransa irti. Lisäksi en todellakaan "hypännyt puskasta"!
ja tapaus 3. Siirsin kaupassa ostoskärryjä, joiden omistaja oli jäänyt juttelemaan ystävänsä kanssa juuri siihen maitohyllyn eteen ! takaani kuului "tosi törkeää".
Tämä. Yleensä kuljen rattaiden kanssa joita luonnollisesti työnnän edelläni. En pääse edes maksamaan kortinlukijalle asti ja siinä sitten koko jono odottaa että joku pakkaa rojunsa.
Kun koittaa sanoa voisiko siirtyä vähän eteenpäin on vastaus mulkaisu ja "mä vaan laitan nää äkkiä". Ok. Puhun nykyään varmuuden vuoksi niin kovaa että koko jono varmasti tietää miksi seistään tekemättä mitään ja välillä kassakin on pyytänyt itsekästä siirtymään.