Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan havaitsemaanne ihmisten arkipäivän itsekkyyttä / toisen huomioon ottamattomuutta

Vierailija
17.03.2017 |

Aloitan: Bussissa kaksi henkilöä istuvat ikkunapaikoille käytävän eripuolille ja keskustelevat tauotta monen tunnin matka. Koska henkilöt ovat aika kaukana toisistaan, keskustelun voimakkuus on sillä tasolla, että koko bussi taatusti kuulee. Luepa siinä sitten kirjaa tms.

Kommentit (446)

Vierailija
101/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasasta kun lähtee Pietarsaareen päin, niin kaksikaistainen tie vaihtuu jossain vaiheessa moottoritieksi ja nopeusrajoitus sen mukaiseksi. (Prisman kohdalla.) Tätä eivät ääliöt tajua, vaan ajavat vasenta eli ohituskaistaa selvällä alinopeudella! Se ärsyttää! Missä järki ja ymmärrys!

Vierailija
102/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toinen käsittämätön ilmiö on jo aikaisemminkin mainittu ohituskaistakiihdytys. Ajan itse säännöllisesti pitkää väliä, jolla on vain yksi ohituskaista. Koko pätkä on 80, mutta nämä 70 maantie-etanat survaisee kaasupolkimen pohjaan juuri tällä ainoalla, lyhyellä ohituspätkällä. Myönnän että omasta autosta on tullut otettua kaikki irti että on päässyt näistä urpoista ohi."

Samaa ihmettelen kuin yllä oleva. Siinäkin missä järki ja ymmärrys!? Ensin ajetaan maantiellä pikkuisen alinopeutta ja kun tulee ohituskaista, niin sitten painetaan kaasua, ettei muut pääse ohi! Miksi? Ei se ole moottoritie ja aina ei nopeusrajoituskaan vaihdu, joten missä järki??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin se ärsyttää, että ihmiset eivät vaivaudu käyttämään vilkkua, kun kääntyvät tai vaihtavat kaistaa. Takanatulija ei voi tietää mihin olet menossa. Ja kyllä, sitä vilkkua tulee käyttää myös kääntyvien kaistalla ja laittaa vilkku ajoissa päälle. Ei vasta sitten kun olet kääntyvän kaistan loppupäässä tai jo puolittain kääntymässä!!

Vierailija
104/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas kiirehti tavarataloon.

Hänen edellään käveli mummo, joka veti ostoskassia ja sai työllä ja tuskalla raskaan oven auki.

Toinen asiakas meni sisään viereisestä ovesta eikä auttanut vanhusta millään tavalla.

(Autoin, mutta se ei ollut tarinan pointti.)

Vierailija
105/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun bussissa on jo vaunut tai kahdet,mutta perällä on istumapaikkoja ja edessäkin niin nämä ihan tavan matkustajat jää seisomaan siihen keskioville. Itse väistän aina vaunujen kanssa ollessa siihen oven eteen(kun poistujat on jääneet kyydistä.) Niin että minun ja vaunujen väliin jää käytävä eli hyvin tilaa, että mahtuu menemään bussin perälle istumapaikoille. Kerran ajauduin seisomaan sinne oven eteen, kun kaksi herraa "emme voi istua" jäi sitten seisomaan siihen mun ja vaunujen väliin. Ei jösses, istukaa!!!

Ymmärtäisin tän seisoskelun, jos nää seisoskelijat matkustais yhden pysäkinvälin, mutta ei. Lopulta sitä populaa on sitten siinä ahtaassa aukossa niin hitokseen ettei kukaan pääse eteen, perälle tai ulos. Ja istumapaikkoja on niin pilvin pimein... Ma en ummarra.

Me selkävikaiset emme useinkaan voi istua bussissa ihan vain kivun vuoksi. Siispä seison bussissa (omalla autollakaan ei voi mennä pahimpina aikoina, koska ei vain voi istua, ja töihin on päästävä).

Vierailija
106/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käsitys, että vaunut pääsevät ilmaiseksi nimenomaan maksamisen vaikeuden takia. Ensin työnnät vaunut bussiin, sitten tunget itsesi läpi ruuhkaisen käytävän maksamaan kuskille ja palaat takaisin. Puhumattakaan siitä, että vauva saattaa hätääntyä kun äiti tai muu työntäjä katoaa näköpiiristä.

Vierailija
107/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni keittää nämä tyypit, jotka eivät näytä vilkkua kääntyessään tai näyttävät vilkkua vasta kun ovat jo kääntymässä. Itselle ei ole koskaan auennut se logiikka tämän käytöksen taustalla. Vilkun tarkoitushan on kertoa muille ajajille hyvissä ajoin mihin suuntaan olet menossa, jotta he osaavat varautua. Mitä hyötyä vilkusta on siinä vaiheessa kun jo käännyt ja kaikki joka tapauksessa näkevät ilman vilkkuakin että sinä käännyt.

Vierailija
108/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökerhossa kun ihmiset kulkevat ja joku törmää tuttuunsa, niin jäävät moikkaamaan toisiaan keskellä ahtainta käytävää. Pahimmassa tapauksessa vielä suuttuvat, kun yrittää mennä heistä ohi. Kahden tyypin takia kymmenien ihmisten pitää odottaa, kun ihmiset lipuvat hitaasti heidän ohitseen yksi kerrallaan. Ihan hyvin voisivat mennä seinän viereen juttelemaan, jotta muut pääsevät ohi, mutta kun ei vain ymmärrä tai kiinnosta.

Täysin samaa tapahtuu kaupassa, jossa jotkut ihmiset parkkeeraavat kärrynsä vaikkapa maitohyllyn eteen, jossa asioi ehkä 90% kaupan asiakkaista. Jos itse jätän kärryni johonkin tai jään miettimään, niin koitan tehdä sen sellaisessa paikassa, jossa ajattelen vain harvojen asiakkaiden käyvän.

Myös julkisista poistuessa näkee näitä, jotka astuvat ulos ja alkaavat vain siinä räpläämään puhelinta tajuamatta, että hän ei ehkä ole ainoa ihminen, joka on tulossa ulos junasta. 

Kevyen liikenteen väylällä kuljetaan rinta rinnan tukkien koko väylä ja sitten joskus vielä närkästytään kun pyöräilijä soittaa kelloa, eikä mene penkan kautta ohi. 

Jalankulkijat kulkevat pyöräilijöiden puolella, eivätkä selvistä tiemerkeistä ja silminnähtävästä jaosta huolimatta tajua siirtyä jalankulkijoiden puolelle.

Vierailija
109/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, jotka olettavat miehen tarjoavan heille baarissa, kahvilassa tai ravintolassa. Yksi nainen pyysi minua juuri kahville, mutta jouduin kieltäytymään, koska en jaksa sitä tilannetta, jossa nainen olettaa minun tarjoavan, enkä aio tarjota hänelle. 

Vierailija
110/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko jalkatilan vieminen ravintolassa tai muualla, missä istutaan pöydän ääressä.

Bussissa istuminen käytävän puolella ja oman kassin säilyttäminen sillä ikkunan puoleisella tuolilla - täpötäydessä bussissa.

Vierailija
111/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Juoksemista harrastavan kauhu: koiranomistaja, jotka pitää koiraansa irti, vaikka se on kaupunkialueella kiellettyä. Kerran on ollut jo rakki pohkeessa kiinni, jonka lisäksi useista läheltäpiti-tilanteita. Kun ei mene jakeluun, että koira voi kokea juoksevan ihmisen hyökkääjäksi ja voi puolustaa isääntäänsä.

2. Kaksi tai useampi äiti, jotka kävelevät jalkakäytävällä tai ulkoilureitillä lastenvaunujensa kanssa rinnakkain, niin että ohittaminen käytännössä mahdotonta. Jos erehdyt soittamaan fillarin kelloa, vastauksena on mulkaisuja, suunsoittoa tai keskaria.

3. Kaupassa omat ostoskärryt jätetään poikitttain käytävälle.

Vierailija
112/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen toisten ihmisten huomioimattomuus on kyllä enemmän pääsääntö kuin poikkeus. Turha odottaa, että apuja tulisi esim. Ovien avaamiseen ja auki pitämiseen lastenvaunujen kanssa liikkuessa. Korkeintaan joku kiilaa vaan ovesta ohi. Asumme pk-seudulla, Hgin keskusta on poikkeus, siellä ollaan kohteliaampia.

Eilen kaupassa eräs nainen antoi minun punnita vihannekseni ensin kun osuimme samaan aikaan vaa'alle. Olin todella kiitollinen, oikeasti - sairasta lasta oli pitänyt käyttää lääkärissä ja samalla reissulla hoitaa ruokaostoksia. Tämä kertonee jotain yleisestä ilmapiiristä.

Vierailija
113/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ihmiset, jotka bussissa jäävät seisomaan keskimmäisille oville ja koska kyydissä on pari vaunua, loppumatkan matkustajat joutuvat seisomaan bussin alkupäässä. Keskimmäisten ovien matkustajat jäävät pois vasta viimeisellä pysäkillä, eli seisovat ovilla n. puolet matkasta. Kerran kävi niin, että bussin alkupäässä olleet ihmiset joutuivat poistumaan bussin etuovista.

- Kerran pyöräilin pyöräväylällä. Näin jo kaukaa, että kaksi naista seisoo kulkuväylällä juttelemassa niin, että toinen seisoo kävelypuolella ja toinen pyöräilijöiden puolella! Eli heillä oli väyliä jakava viiva välissään, kummallakaan ei pyörää. Viime metreillä pyöräilijöiden puolella ollut nainen väisti. Kumma, etteivät voineet alusta alkaen mennä keskustelemaan Prisman seinustan viereen...

- Metroon tunkevia ihmisiä näkee joka ikinen päivä, kun liikun metrolla. Usein ihmiset jäävät seisomaan suoraan ovien eteen odottamaan ulos tulevia, ja ulos tulevat joutuvat sitten väistämään näitä idiootteja.

- Ihmiset, jotka jättävät kaupassa vaunut/kärryt keskelle kulkuväylää, eivät voi laittaa mihinkään reunaan. En mielellään koske toisten kärryihin, varsinkaan vaunuihin, kun ei koskaan tiedä, miten toinen siihen reagoi. Kerran olin näkövammaisen tuttavani kanssa kaupassa, ja olimme menossa yhdestä väliköstä hedelmäosastolla. Joku muori työnsi kärryjään hitaasti samalla kun katseli tarjontaa. Sanoin jo hyvissä ajoin "anteeksi", että hän pysähtyisi ja päästäisi meidät väliköstä. Nainen katsoo meitä ja jatkaa kärryjen työntämistä, oli lähellä että olisi törmännyt meihin! Eikä vetänyt kärryjä edes taaksepäin, jouduimme menemään siitä ahtaasta väliköstä.

- Ihmiset, jotka kävelevät keskellä tietä, enkä tiedä, kummalta puolelta mahtuisin ohittamaan.

Vierailija
114/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassajonot on paikkoja jossa menee usko ihmisiin.

Esim. kerran kesällä ajattelin käydä kaupassa ostamassa jätskit itselle ja kaverilleni. Kaveri jäi odottamaan ulos aurinkoon ja minä nopsasti hain pakastealtaasta tuutit. Eiköhän kassalle rynnännyt eteeni perhe jolla kaksi ostoskärryä täynnä tavaraa. En halunnut että jätskit sulaa, niin kysyin ystävällisesti, että voisinko nopeasti maksaa kaksi tuuttiani heitä ennen kun minulla oli jo tasaraha valmiina kädessäni. Isä miettii aikansa hiljaa, kunnes vihdoin kääntyy hitaasti vaimonsa puoleen edelleen yhtä hitaasti ja kysyy häneltä käykö se. Nainen katsoo minua aikansa kuin persuuksiin ammuttu virtahepo ja päästää "hmph"-äänen, lopulta pienen nyökkäyksen kera. Pitikö tätä ihan oikeasti miettiä noin vakavasti?? Itse ainakin päästän takana olevan ihmisen edelleni, jos hänellä on joku yksi banaani ja minulla täysi kärry.

Toinen ärsyttävä asia on ihmiset jotka tietävät että olet tulossa heidän takanaan ovesta sisään, mutta lyövät oven kiinni nenän edestä. Come on!

Vierailija
115/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Käsien pesemättä jättäminen julkisissa vessoissa.

- Liiallinen hajuveden käyttö niin, että jopa 5 metrin päästäkin pystyy haistamaan kyseisen ihmisen. Kiva meille, jotka kärsivät vahvojen hajusteiden laukaisemasta migreenistä. 

Vierailija
116/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskustellut kaverien kanssa oven avaamisesta lastenvaunujen työntäjälle. Jokainen meistä oli lopettanut sen, sillä koko porukasta yksikään ei ollut yhtään kertaa saanut kiitosta oven avaamisesta.

Avusta on tapana kiittää.

Vierailija
117/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yleisessä avantosaunassa. Kirjoittamaton sääntö on ettei omia asioita jutella kovaan ääneen jonkun kaverin kanssa. No eikös aina ole joku (yleensä nuoria naisia) jotka kovaan ääneen puhuvat niin että kaikki tietävät mitä heille kuuluu.

Vierailija
118/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuhkabussissa Helsingissä, esim. 550:ssa aamulla klo 8 maissa äiti tulee isojen vaunujen kanssa, vaikka näkee, että bussi on AIVAN täynnä, eli kaikki istumapaikat varattu ja jengi seisoo perälle asti käytävällä sekä siinä vaunujen kohdalla on ainakin 10 ihmistä mutta silti kehdataan tunkea ne vaunut sisään. Kyllä, todistin tällaista. Myös 39-bussissa on näin käynyt. Itse välttelisin ruuhkaisia aamulinjoja kuin ruttoa, vaikka olisikin neuvola-aika 8:30. Lisäksi menevät usein pari pysäkinväliä ja jäävät terkkarin kohdalla pois, voisivat senkin matkan kävellä.

Tämä! 

Ihmettelenkin, miksi vaunuilla pääsee ilmaiseksi kyytiin. Ruuhka-aikoina voisi, jos ei nyt kieltää vaunullisia, niin asettaa normaalin maksun. Tämä vähentäisi tätä parin pysäkin matkustelua.

En nyt ole ihan samaa mieltä tästä, etenkin jos se neuvola-aika on tosiaan kilometrien päässä klo 8.30. Aina ei ole vaihtoehtoa. Vältän kyllä tätä kuin ruttoa jos mahdollista, sillä epämiellyttävää se on, mutta tuskin kapoisilla vaunuilla sen "itsekkäämpää" kuin tosi lihavan ihmisen tai lentolaukun kanssa työmatkalle lähtevän kyytiinnousu.

3 lapsen äitinä väitän on paljon muitakin aikoja kuin se klo 8.

Itse otin neuvola-ajat mm juuri tämän takia klo 10 - 15, pois lounasajat , koska itse odotusaikana nämä oli helpoimmat työaikana saada vapaaksi.

Ja muutenkin julkisissa pari krt käytin ruuhka-aikana, jonka heti tajusin vääräksi . Käytin vain milloin eläkeläisetkin.

Vierailija
119/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kävelyttäjät, jotka valtaavat koko tien: kävelyttäjä itse kävelee toisella laidalla, koira toisella ja talutushihna menee tien poikki kuin eristysnauha. Kerran törmäsin tällaiseen lenkkipolulla, nainen ja chihuahua veivät koko tilan ja hölkkääjät joutuivat ohittamaan heidät tienpenkan kautta. Minäkään en jaksanut sanoa mitään, mutta sen verran potutti, että marssin keskelle tietä ja ylitin hihnan kunnon harppauksella. Naisella oli vielä otsaa tuhahtaa kiukkuisesti :D

Vierailija
120/446 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassaneitiä ei tervehditä poskisuudelmin. Sanotaan vaan junttimaisesti moi.

Lisäksi kassajonoissa suomalaiset tunnetusti katselevat vain kenkiään eivätkä avaudu selän takana jonossa olevalle ventovieraalle.

Toista se on täällä ULMOMAILLA missä minä asun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän