Luetellaan havaitsemaanne ihmisten arkipäivän itsekkyyttä / toisen huomioon ottamattomuutta
Aloitan: Bussissa kaksi henkilöä istuvat ikkunapaikoille käytävän eripuolille ja keskustelevat tauotta monen tunnin matka. Koska henkilöt ovat aika kaukana toisistaan, keskustelun voimakkuus on sillä tasolla, että koko bussi taatusti kuulee. Luepa siinä sitten kirjaa tms.
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi, eihän tuollaisten muistelemisesta tule kuin paha mieli?
Mutta OK: täydessä ratikassa tai bussissa tyypit seisoo isot reput selässä, käpälöivät kännyköitään, eivät pidä mistään kiinni ja horjuvat ja heiluvat päin muita; selässä oleva reppu vie paljon tilaa ja osuu kanssamatkustajiin (sen soi siis ottaa selästä ja laittaa lattialle). Tungetaan sisään ratikkaan tai metroon ennenkuin poistujat ovat päässeet ulos, ts. eletään kuin oltaisiin yksin maailmassa.
Ihan yhtä lailla se reppu vie tilaa siinä lattiallakin. Enkä kyllä näillä keleillä mielellään pistä reppuani/laukkuani mihinkään ratikan lattialle, tuppaavat olemaan aika kuraisia. Mutta olen kanssasi samaa mieltä tuosta ovista sisään tungeksimisesta. Varsinkin uusissa ratikoissa osa ovista on pieniä, ei siitä mitenkään mahdu samaan aikaan ihmiset ulos ja sisään. Kuluu myös tuplasti aikaa pysäkillä, kun porukka tunkee sisään ovista, ja sitten ulos haluavat yrittävät näiden ohitse tunkea ulos.
Moni kommentti täällä vaikuttaa myös tietyllälailla itsekkäältä. Ketään ei ehkä kannattais tuomita, jos ei tiedä henkilöhistoriaa. Moni asia vaikuttaa monella käytökseen. Helpompaa on niillä, keitä tälläset turhanpäiväisyydet ei häiritse. Mut pakko sanoa: sylettää itsekkyys.
Vierailija kirjoitti:
Koiranpaskat kadulla!
Tämä ärsyttää itseänikin, vaikka minulla koiria onkin. Jotenkin vielä ymmärrän, kun koira on talvella tehnyt ns. ok paikkaan ja nyt lumien sulaessa ne valuu siihen jalkakäytävän reunaan. Mutta nämä, jotka antavat koirien paskoa keskelle kulkuväyliä...aaaarrgghh. Jos sitä pussia ei ole mukana, niin kai jollain tikulla, ym. voisi niitä tökkiä syrjemmälle.
Hei relatkaa vähän.
Ihmiset ei yleensä ole mitään käyttäytymismestareita, eikä etenkään vanhat ihmiset ole nopeita, koskaan. Odottakaa kiltisti, olkaa kilttejä ja ymmärtäväisiä, auttakaa jos tarvis, säilyttäkää coolinne, niin sitten olette ainakin itse hyvin käyttäytyviä.
Se, että käyttää paskaista kånken-reppua julkisilla paikoilla. Aivan törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka tankkaavat autonsa ja jättävät sen mittarille käydessään sisällä maksamassa. En tajua mikä logiikka siinä on takana että annetaan parinkin auton odotella siinä takana sillä välin kun laahustetaan sisälle maksamaan.
Ei autoa saa siirtää ennen kuin on maksanut, muuten tulee syyte juoksubensasta. Tulee kutsu poliisilaitokselle ja valvontakameran kuvasta näytetään miten lähdet menemmän maksamatta. Jälkeenpäin on mahdoton todistaa että kyllä kävin maksamassa, siirsin vain ensin auton pois.
Niinhän se on. Jälkeenpäin on mahdoton todistaa maksaneensa, koska on täydellisen mahdotonta ottaa kuittia maksutapahtumasta. Täydellisen poissuljettu skenaario.
Paperi on niin saatanasta, ja tositteiden säilyttäminen liian haastavaa nykyihmiselle.
Ei anneta toisen puhua asiaansa loppuun, vaan keskeytetään.
-jatkuva niiskuttelu (aikuinen ihminen ei osaa niistää nenäänsä/kantaa paperia mukanaan tilanteita varten?!) kaupassa, bussissa, kirjastossa, koulussa ihan sama missä. Ei osata niistää nenäänsä, vaan kaikkien muiden täytyy kuulla se rään eestaas ryystely nenässäsi, kun taas valuu alas..
-kännykässä puhuminen julkisissa. Ok, jos puhelu kestää pari minuuttia tyyliin: "Hei, olen nyt bussissa, kohta olen kotona, nähdään." mutta se, että se kännykkä kaivetaan persiillensä istahdettuaan siihen penkille, ja soitetaan jollekin, jotta voi rupatella niitä näitä ja kaikkea mitä lie koko matkansa ajan. Hei, ei varmaan ole tullut mieleenkään sille kälättäjälle, että muut ei pääse siel samassa tilassa välttisti edes pakoon, jos ei kiinnosta kuunnella kyseenomaisen henk.kohtaisia juttuja. Pidä kännykkä taskussa matkan ajan, ja kaiva se vasta pysäkiltä jäätyäsi, jos tekee mieli rupatella äitisi/kaverisi/työkaverin/paavin kanssa.
-Julkissa odottaisi muutenkin paljon erilaisia käytöstapoja muilta ihmisiltä. Esim päästetään vanha ihminen, raajarikkoinen tai raskaana oleva istumaan. Ja vaunupaikoille ei menisi muuten vaan istuksimaan muut ihmiset, jos tilaa on muuallakin. Eipähän tartte sitten mulkoilla yläviistoon, kun joutuu nostamaan peppunsa penkiltä, kun lastenvaunut tulisi kyytiin tai olla, kuin ei huomaiskaan....
-Päästetään julkisesta ulos tulevat ensin pois, ja sitten vasta mennään itse sisälle. Ja annetaan kans tilaa tulla ulos sieltä, eikä seistä siinä edessä.
-Meikkaaminen esim bussissa. Tyyppi sutii ja nylkyttää naamallensa peitevoidetta, meikkivoidetta, puuteria, kulkakynää, eyelineriä, ripsaria, poskipunaa... koko arsenaali. Olen monesti nähnyt tätä ja ihmettelen vaan.. Bussissa kun ei pääse pakoonkaan tätä näkyä. Kiva istua tällaisen ihmisen takana. En tiedä miksi se niin ärsyttää. Itsekin meikkaan, mutta kotona. Voisitte herätä aikaisemmin tai meikata siellä koulun tai työpaikan vessassa.. Joku puuterin sipaisu menee, mutta että meikataan melkein koko matka kaikki tökötit naamaan, on liian henk.kohtainen performanssi. Voisi jättää tekemättä, kun ei ole edes välttämätöntä, toisin kuin vaikka esim imetys, mistä jotkut taas häiriintyy julkisissa tiloissa.
Ois vaikka mitä muuta, jos muistaisi. Joka päivä huomaa kaikkea, että jotkut ihmiset ei sit vaan osaa ajatella yhtään muiden näkökulmasta.. En tykkää sellaisesta ihan sama-asenteesta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tuilla eläminen. Ei huomioi että muut joutuvat maksamaan hänen elämisensä ja jos kaikki alkaisivat laskea hankkiiko työssä käymällä enemmän kuin tuilla elämällä niin kukaan ei kävisi enää töissä, ei ostaisi omistusasuntoa, ei sijoittaisi ja rahoittaisi yritysten toimintaa.
Toivottavasti olet elämääsi tyytyväinen. Vertailu ei kannata kuin hinnoissa.
muista- aina-liikenteessä-muitakin-on-olemassa kirjoitti:
-jatkuva niiskuttelu (aikuinen ihminen ei osaa niistää nenäänsä/kantaa paperia mukanaan tilanteita varten?!) kaupassa, bussissa, kirjastossa, koulussa ihan sama missä. Ei osata niistää nenäänsä, vaan kaikkien muiden täytyy kuulla se rään eestaas ryystely nenässäsi, kun taas valuu alas..
-kännykässä puhuminen julkisissa. Ok, jos puhelu kestää pari minuuttia tyyliin: "Hei, olen nyt bussissa, kohta olen kotona, nähdään." mutta se, että se kännykkä kaivetaan persiillensä istahdettuaan siihen penkille, ja soitetaan jollekin, jotta voi rupatella niitä näitä ja kaikkea mitä lie koko matkansa ajan. Hei, ei varmaan ole tullut mieleenkään sille kälättäjälle, että muut ei pääse siel samassa tilassa välttisti edes pakoon, jos ei kiinnosta kuunnella kyseenomaisen henk.kohtaisia juttuja. Pidä kännykkä taskussa matkan ajan, ja kaiva se vasta pysäkiltä jäätyäsi, jos tekee mieli rupatella äitisi/kaverisi/työkaverin/paavin kanssa.
-Julkissa odottaisi muutenkin paljon erilaisia käytöstapoja muilta ihmisiltä. Esim päästetään vanha ihminen, raajarikkoinen tai raskaana oleva istumaan. Ja vaunupaikoille ei menisi muuten vaan istuksimaan muut ihmiset, jos tilaa on muuallakin. Eipähän tartte sitten mulkoilla yläviistoon, kun joutuu nostamaan peppunsa penkiltä, kun lastenvaunut tulisi kyytiin tai olla, kuin ei huomaiskaan....
-Päästetään julkisesta ulos tulevat ensin pois, ja sitten vasta mennään itse sisälle. Ja annetaan kans tilaa tulla ulos sieltä, eikä seistä siinä edessä.
-Meikkaaminen esim bussissa. Tyyppi sutii ja nylkyttää naamallensa peitevoidetta, meikkivoidetta, puuteria, kulkakynää, eyelineriä, ripsaria, poskipunaa... koko arsenaali. Olen monesti nähnyt tätä ja ihmettelen vaan.. Bussissa kun ei pääse pakoonkaan tätä näkyä. Kiva istua tällaisen ihmisen takana. En tiedä miksi se niin ärsyttää. Itsekin meikkaan, mutta kotona. Voisitte herätä aikaisemmin tai meikata siellä koulun tai työpaikan vessassa.. Joku puuterin sipaisu menee, mutta että meikataan melkein koko matka kaikki tökötit naamaan, on liian henk.kohtainen performanssi. Voisi jättää tekemättä, kun ei ole edes välttämätöntä, toisin kuin vaikka esim imetys, mistä jotkut taas häiriintyy julkisissa tiloissa.
Ois vaikka mitä muuta, jos muistaisi. Joka päivä huomaa kaikkea, että jotkut ihmiset ei sit vaan osaa ajatella yhtään muiden näkökulmasta.. En tykkää sellaisesta ihan sama-asenteesta yhtään.
Koko maailman tulisi siis pyöriä vain sinun ehdoillasi? Ymmärrätkö yhtään miten absurdia tuo on, että oikeasti olet sitä mieltä että muiden pitäisi lopettaa täysin normaalit elämisen toimintonsa vain siksi että ne ärsyttävät sinua? Kaikkea sitä näkee.. :D
Muiden ihmisten huomioimisen taito opitaan jo lapsena kotona.
Jos kotona ei saa siihen harjoitusta/oppia tai itse ei halua oppia muiden huomioimista ,niin kyllä se näkyy heti käytöksestä.
Ollaan joka asiassa ,että minä minä ja minä.
Muut ihmiset ovat syyllisiä joka asiaan ja ei kertakaikkiaan huomata omassa käytöksessä mitään huonoa/pahaa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun lähellä Helsingin keskustaa ja käyn usein Alepoissa, jotka on todella ahtaat. Siellä kuitenkin ihan hyvin mahtuisi käytävällä ohittamaan toisen, joka vaan seisoo paikallaan tarkkailemassa tuotteita. Yleensä naiset isoine laukkuine kasseineen jäävät keskellä käytävää leveästi pitämään vahtia eivätkä päästä ketään ohi.
Tässä ketjussa erottuu yksi arkipäivän ärsytys muita enemmän: tilan vieminen muilta. Olen miettinyt onko se itsekkyyttä, välinpitämättömyyttä, jonkunlaista henkistä sokeutta ... Mun teoria on, että Suomi on niin iso maa ja täällä asuu niin vähän ihmisiä, että me ei yksinkertaisesti hahmoteta itseämme tilassa. Tai sitten muut ihmiset mielletään jostakin syystä vihollisiksi, joita ei pidä päästää ohi. Outoa.
Mä kuljen päivittäin ruuhkaratikassa ja olen huomannut, että hyvä tapa helpottaa väsymystä ja ärtymystä on antaa muille tilaa. Kun vähän väistää, antaa paikan sitä paremmin tarvitsevalle jne, siitä tulee toiselle ja itselle hyvä mieli ja sehän rentouttaa. Kerran huomattavan raskaana ollut nuori nainen (joka siis istui) otti mun kassit hoiviinsa, niin mulla ja muilla oli helpompi seistä käytävällä. Fiksu nainen! :)
Suomalaiset ovat saaneet geeneissään tuon oman tilan varjelemisen. Kaupungeissa se ei enää oikein aina onnistu, seurauksena ärtymys. Ei me huviksemme vaellettu mahdollisimman kauas korpiseuduille silloin suurten kansainvaellusten aikana. Itsessänikin tunnistan tuon oman tilan tarpeen, mikään ei oo ihanampi kuin bussi, jossa nököttää vain pari ihmistä, mieluiten puhumattomia, kiitos.
Kun rampilta tulee autoletka kiihdytyskaistalle liittymään isommalle tielle, niin aina joku valopää lähtee keskeltä letkaa ensin sille liityttävälle tielle blokaten kaistanvaihdon jonon ensimmäisiltä. Miten ei mene kaaliin, että jonosta liitytään tielle järjestyksessä jotta vältetään kylkeenajovaarat.
Täällä Turun kaupunginkirjaston lehtilukusalissa on paljon keski -ikäsiä / vanhuksia jotka istuu sanomalehden kolmen viimesimmän numeron kanssa lukemassa. Ei riitä se yksi numero vaan täytyy ottaa kolme.
Tänään ruokakaupassa nähtyä: viimeksi ehkä kaksi viikkoa sitten suihkussa käynyt norsunkokoinen nuorehko nainen hihitteli kaverinsa kanssa lemmikkieläintarvikkeille pitkään ja hartaasti pitäen samalla kärryään vieressä kulkevalla käytävällä poikittain, niin että ihmiset joutuivat puristautumaan ohi pienestä raosta. Ihan siinä tyhjässä hyllyvälissä, jossa nämä neidot seisoivat, olisi ollut hyvin tilaa sille kärrylle... Hetken kuluttua matka jatkui puoliksi kärryn päällä maaten ja keskellä käytävää äärettömän hitaasti maleksien, niin että kukaan ei varmasti mahdu ohi. Ja uh sitä pesemättömien hiuksien ja hien hajua, joka leijui pitkälle ympärille! Mieleeni tuli heti tämä ketju.
Osa näistä kommenteista kertoo enemmän kirjoittajan itsekeskeisyydestä kuin itsekkyydestä.
Esim. Kyllä isoa rinkkaa taikka reppua kantavakin saa käyttää bussia.
Jos kaikki huomioisivat itsensä lisäksi hiukan toisiakin menisi paremmin.
No nää on ehkä vähän pikkumaisia, mutta en asu Suomessa ja jaan asunnon kolmen muun naisen kanssa. Itteäni ketuttaa se, että oon itse ainoa joka näkee edes jotain vaivaa tiskien asettelussa kuivaustelineeseen niin, että joku muukin saa siihen vielä tiskejä mun jälkeen. Puolet vähemmillä tiskeillä muut valtaa koko kuivaustelineen, koska eivät viitsi yhtään miettiä miten laittavat tiskinsä. Toisekseen he myös usein asettelevat tiskit tosi vaarallisesti. Ihme, ettei oo enempää menny astioita rikki.
Toinen samanlainen juttu pyykin kanssa. Meillä on yks iso teline ja nää muut levittää vaattensa siihen niin, että joutuu kauheesti siirtelemään jos siihen pitää viel jotain omia vaatteita saada. Esim. alin, matala taso ihan tyhjä ja sit sukat ja alkkarit ylimmällä tasolla mikä on ainoo paikka johon saa ripustettua housuja.
Nainen jonka kaa jaan kylppärin myös jatkuvasti jättää siivousvuoronsa tekemättä tai tekee ne tosi puolihuolimattomasti. On kauhean pahoillaan ja lupaa tehdä sit ku huomauttaa, mut vittumaista huomautella joka toinen viikonloppu, et hei, ois ollu nyt viikonloppuna taas sun vuoro siistiä kylppäri.
muista- aina-liikenteessä-muitakin-on-olemassa kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mut meikkaamisesta en välitä ja itsekin teen melkein kaiken meikin julkissa. Mulla menee melkein tunti bussissa istumiseen joka aamu (en asu Suomessa, tää on ihan normaalia suurkaupungissa) ja oon töissä helposti 12 tuntia, joten herään vartin aikasemmin ku on pakko lähtee, meikkaan bussissa ja syön sit aamupalan töissä. Sillon harvoin ku käytän metroa tai junaa myös usein meikkaan vasta siellä.
Minneköhän se reppu pitäisi edes laittaa? Bussin keskiosan kaiteessa on muutama koukku, mutta siinä ne vievät yhtä paljon tilaa kuin samalla korkeudella selässä. Lattialla ne tukkivat yhtä lailla. Sitä paitsi kenenkään ei ole pakko laittaa tavaroitaan likaiselle lattialle. Ei kukaan nainen laittaisi käsilaukkuaankaan bussin lattialle, vaikka käsilaukut voivat pahimmillaan olla yhtä isoja kuin reput.
Kuulisin mielelläni tarkempia ohjeita niiltä, joiden mielestä reppu pitäisi selästä jonnekin poistaa. Minne?