Käsittämätöntä, perheenäiti teki ruokaa. Otti lastalla voipaketista voita, paistoi jauhelihan ja otti samalla lastalla lisää voita
Todella ihanaa varmaan viikon parin päästä voidella leipää sillä rasvalla :X
Onko ihmisten hygienian taso tätä luokkaa ruoanlaitossa? Vai onko tämä vain yksittäistapaus?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raa'asta kanasta voi saada salmonellan ja sianlihasta kanssa jonkun, en nyt muista minkä, mutta elimistölle vaarallisen bakteerin. Niiden raakakäsittelyssä kannattaa olla huolellinen.
Muuten keittiössä voi heilutella lastaa ja veitseä huolettomammin, niin ei tule niitä allergioitakaan mahdollisesti niin helposti.
Joskus luin jostain, että puhtaannäköisen salaatin peseminen enemminkin lisää bakteereja, ja on haitallista, jos salaattia ei syödä hetu. Toki multa tms. on aina pestävä hyvin pois esim. tuoreena syötävistä vihanneksista.Salaatin väärinpeseminen voi lisätä pöpöjä. Salaatti ja kasvikset pitää pestä juoksevalla vedellä, ei esim. vesi astiassa. Miten ihmisillä on alkeellisemmatkin hygienian tietotaito hukassa. En tarkoita edellistä kommentoi jaa suoraan.
En olisi uuskonut noita kanamarinaadi juttuja yms. Itseäni ihmetyttää jo raa'an jauhelihan ja kalan säilytys "lämpöisessä" jääkaapissa.Ymmärsin, että pesun yhteydessä salaattiin jäävä kosteus lisää bakteereita, riippumatta pesutavasta. Enkä nyt ymmärrä miten kukaan
pesisi vihanneksia muuten kuin juoksevan veden alla.
Bakteerit viihtyy kosteudessa. Mutta tarvii aikaa muhimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raa'asta kanasta voi saada salmonellan ja sianlihasta kanssa jonkun, en nyt muista minkä, mutta elimistölle vaarallisen bakteerin. Niiden raakakäsittelyssä kannattaa olla huolellinen.
Muuten keittiössä voi heilutella lastaa ja veitseä huolettomammin, niin ei tule niitä allergioitakaan mahdollisesti niin helposti.
Joskus luin jostain, että puhtaannäköisen salaatin peseminen enemminkin lisää bakteereja, ja on haitallista, jos salaattia ei syödä hetu. Toki multa tms. on aina pestävä hyvin pois esim. tuoreena syötävistä vihanneksista.Salaatin väärinpeseminen voi lisätä pöpöjä. Salaatti ja kasvikset pitää pestä juoksevalla vedellä, ei esim. vesi astiassa. Miten ihmisillä on alkeellisemmatkin hygienian tietotaito hukassa. En tarkoita edellistä kommentoi jaa suoraan.
En olisi uuskonut noita kanamarinaadi juttuja yms. Itseäni ihmetyttää jo raa'an jauhelihan ja kalan säilytys "lämpöisessä" jääkaapissa.Ymmärsin, että pesun yhteydessä salaattiin jäävä kosteus lisää bakteereita, riippumatta pesutavasta. Enkä nyt ymmärrä miten kukaan
pesisi vihanneksia muuten kuin juoksevan veden alla.Bakteerit viihtyy kosteudessa. Mutta tarvii aikaa muhimiseen.
Niin tuolla aiemmin sanottiinkin siitä, että j o s salaattia ei syödä heti, n i i n on hygieenisempää jättää lehdet h u u h t e l e m a t t a, juuri tästä syystä. Tarkennetaan vielä, siis jos silmämääräisesti näyttävät puhtailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tätä hygieeniaa jauhetaan, niin mitä käsitellympää liha on, sen enemmän siinä on bakteereja. Tulee jauhettaessa.
Jauhelihan valmistusprosessi on yksi tarkimmin puhtaana pidettyjä ihan ilmeisistä syistä. Se nimittäin pilaantuu ja äkkiä jos koneet ei ole puhtaat.
No itse olen näitä koneita ollut elintarvike tehtaassa pesemässä. Kyllä niihin aina jotakin jää. Eläinlääkäri käy ottamassa näytteet esim. Salmonellasta laitteissa ennen valmistusta.
argumenttisi on siis se että olet paska siivooja? :)
Ei vaan se, että mitä enemmän lihaa käsitellään sen enemmän niissä on bakteereja.
Ei, pelkkä käsittely ei lisää bakteerien määrää.
Johan sen sanoo järkikin. Mitä enemmän lihaa lääpitään sen enemmän siihen tulee bakteereja.
Ei niitä lääpitä ainakaan ammattimaisissa tehtaissa.
Ei lääpitäkään, mutta tässä haetaan ehkä takaa myös sitä, että kokonainen lihakimpale on kosketuksissa mahdollisiin bakteereihin vain pinnaltaan. Jauhelihan jokainen mutka taasen on koskenut koneeseen, kun rakenne rikotaan. T. Entinen lihatehtaan työntekijä
Juu tiedän kyllä miten systeemi toimii. Tarkoitus on siis koskea mahdollisimman vähän jauhettavaan lihaan, jauhaa se puhtaalla koneella ja annostella (edelleen koskematta) rasioihin jotka umpioidaan suojakaasuun, Systeemi on aika automaattinen ja vaikka se ei täydellinen aina olekaan niin aika hyvin nuo suomalaiset isto valmistajat saavat lihan pysymään riittävän puhtaana.
Leikkaamaton lihakimpale on toki parempi koska jos se on oikein säilytetty niin siinä in vain se pintaosa jossa voi olla bakteereita. Jauhelihassa leikkuupintaa on paljon enemmän joten on pakko olla paljon tarkempi ja silti säilytysajat on paljon lyhyemmät.
Enemmän olen huolissani siitä mitä sinne lihan sekaan jauhetaan eli paljonko jännettä ja rasvaa ja minkätyyppistä lihaa. Parasta saa kun jauhaa tai jauhattaa itse filettä kaupassa.
File on ravintoköyhintä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Sus siunaa mikä ketju, jonku ruoan paistamisesta.
On niitä varmaan turhempiakin ketjun aiheita, kun ruoka? Itekin olet varmaan jotain tänään suuhusi pistänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pesisi vihanneksia muuten kuin juoksevan veden alla.Bakteerit viihtyy kosteudessa. Mutta tarvii aikaa muhimiseen.
Niin tuolla aiemmin sanottiinkin siitä, että j o s salaattia ei syödä heti, n i i n on hygieenisempää jättää lehdet h u u h t e l e m a t t a, juuri tästä syystä. Tarkennetaan vielä, siis jos silmämääräisesti näyttävät puhtailta.
Niin ja kertakäyttö hanskat olisi hyvä olla. Käsistäkin voi pöpöt levitä jos ei pese välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lämpöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele. Kun paistat jauhelihaa, sillä samalla lastalla kosket ensin raakaan jauhelihaan ja lopuksi kypsään jauhelihaan.
Minä ainakin pesen lastan siinä vaiheessa kun liha alkaa olemaan kypsää.
Vaihdatko myös paistinpannun?
Miksi ihmeessä, kun se on kuuma ja tappaa siten kaiken?
Niin. Joku kertoi pesevänsä lastan kesken jauhelihan paiston. Kuinka kuumassa hän sen pesee, joka tappaa pöpöt. Tyhmiä riittää.
Saippuapesun tarkoitus on poistaa mikrobit (ainakin suurin osa) mekaanisesti, ei tappaa niitä. Tyhmistä olen toki samaa mieltä.
Paskasella tiskiharjalla?
Millä paskasella? Puhu vain omasta puolestasi. Harja huuhdellaan, pestään tarvittaessa ja nostetaa kuivumaan käytön jälkeen, samoin pöytäpyyhe. En tajua, kuinka ihmiset jättää harjan lojumaan altaan pohjalle tai pyyhkeen kasalle, työpaikoillakin, varmaan myös kotonaan. Yöööööööök!
Huuhdellaan. Huuhtelu ei poista bakteereja, joita esim. Tulee siitä kun olet pessyt astian, jossa on ollut raakaa lihaa.
No sen takia siinä luki tuo: "pestään tarvittaessa" . Urpo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele. Kun paistat jauhelihaa, sillä samalla lastalla kosket ensin raakaan jauhelihaan ja lopuksi kypsään jauhelihaan.
Minä ainakin pesen lastan siinä vaiheessa kun liha alkaa olemaan kypsää.
Vaihdatko myös paistinpannun?
Miksi ihmeessä, kun se on kuuma ja tappaa siten kaiken?
Niin. Joku kertoi pesevänsä lastan kesken jauhelihan paiston. Kuinka kuumassa hän sen pesee, joka tappaa pöpöt. Tyhmiä riittää.
Saippuapesun tarkoitus on poistaa mikrobit (ainakin suurin osa) mekaanisesti, ei tappaa niitä. Tyhmistä olen toki samaa mieltä.
Paskasella tiskiharjalla?
Millä paskasella? Puhu vain omasta puolestasi. Harja huuhdellaan, pestään tarvittaessa ja nostetaa kuivumaan käytön jälkeen, samoin pöytäpyyhe. En tajua, kuinka ihmiset jättää harjan lojumaan altaan pohjalle tai pyyhkeen kasalle, työpaikoillakin, varmaan myös kotonaan. Yöööööööök!
Huuhdellaan. Huuhtelu ei poista bakteereja, joita esim. Tulee siitä kun olet pessyt astian, jossa on ollut raakaa lihaa.
No sen takia siinä luki tuo: "pestään tarvittaessa" . Urpo!
Eli jokaisen käytön jälkeen. Ja kuivataan hyvin. Tiskiharjan kosteudessa pöpöt viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Mun omat vanhemmat on tuollaisia. En edes tajunnut ennen kuin olin aikuinen että heidän hygieniansa on lähes olematonta. Esim. laitetaan paljain käsin raakoja kanankoipia vuokaan. Pyyhkäistään kädet talouspaperiin tai omiin housuihin(!!!), siis vettä ja saippuaa ei voi käyttää. Sitten kosketaan noilla pöpöisillä käsillä kaikkiin mahdollisiin ovenkahvoihin yms. tai aletaan tehdä vaikka salaattia. Kun käydään mummolassa lapsen kanssa, vältetään syömistä viimeiseen asti, asioista ei voi huomauttaa kun suututaan.
No, kuinka monta kertaa sait salmonellan? Tai muutakaan tuosta? Nauran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ihanaa varmaan viikon parin päästä voidella leipää sillä rasvalla :X
Onko ihmisten hygienian taso tätä luokkaa ruoanlaitossa? Vai onko tämä vain yksittäistapaus?
Vegaaneilla ei ole tätäkään ongelmaa.
Raaoissa juureksissa ja iduissa on vaikka mitä salmonellaa, botuliinia ja jersinia-bakteereja! Vähänpä sinä tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun omat vanhemmat on tuollaisia. En edes tajunnut ennen kuin olin aikuinen että heidän hygieniansa on lähes olematonta. Esim. laitetaan paljain käsin raakoja kanankoipia vuokaan. Pyyhkäistään kädet talouspaperiin tai omiin housuihin(!!!), siis vettä ja saippuaa ei voi käyttää. Sitten kosketaan noilla pöpöisillä käsillä kaikkiin mahdollisiin ovenkahvoihin yms. tai aletaan tehdä vaikka salaattia. Kun käydään mummolassa lapsen kanssa, vältetään syömistä viimeiseen asti, asioista ei voi huomauttaa kun suututaan.
No, ovatko he sairastelleet paljon? Onko ollut salmonellaa, ruokamyrkytyksiä vai jotain vielä pahempaa? Onko joku kuollut 'epähygienisiin' tapoihin? Entä pitkäaikaisvaikutukset? Onko allergioita, astmaa, yliherkkyyttä?
matala-asteinen tulehdus, paiseita sisäelimissä, jersinia ja mitä näitä nyt on.
Suomessa on ollut hyvä tilanne, että salmonellaa löytyy vähän. Siksi riskin on ollut pieni. Mutta samalla tyylillä vaikka lomapaikassa kokkaamalla, saa varmasti jonkun pöpön. Monessa maassa kuumennetaan nopeasti salaattiaineksetkin.
Juoksevavesi on hyvä pöpöjen Poistaja. Saippua auttaa irrottamaan lian, mutta ei sinänsä auta pöpöihin. Määrässä vaikka pesun jälkeen kuivaamattomissa käsissä tai tiskirätissä pöpön kasvavat vauhdilla. Huono käsite huuhtaisu on oikeastaan pahempi kuin pesemättömyys.
Voi luoja mitä hysteerikkoja. Toivottavasti kaikki tähän ketjuun kirjoittavat ovat pienten vauvojen äitejä, heille ylenmääräinen huolehtiminen on elämänvaiheesta johtuen ihan normaalia.
Juu kyllä on käsittämättömän miehiset otteet kokkailussa tuolla perheenäidillä!
Jollei lapset kuole niin varmaan saavat vakavan trauman ainakin, jos näkevät.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mitä hysteerikkoja. Toivottavasti kaikki tähän ketjuun kirjoittavat ovat pienten vauvojen äitejä, heille ylenmääräinen huolehtiminen on elämänvaiheesta johtuen ihan normaalia.
Hih hih. Minä ainakin olen vain kertonut hysteerikoille, missä on paljon pöpöjä. Tiskiharja on pahin ja keittiöluutu. Joilla levitetään bakteerit ehkä jopa puhtaisiin pintoihin. Käyttääkö joku puisia leikkuulautoja yms. Niissä ihan kivasti pöpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitä tauteja ja allergioita sait? Nykyään ihmiset elävät liiankin hygieenisesti. Tosin kanan tai kalan käsittelyn jälkeen kannattaa pestä asiat ja kädet huolella, mutta muuten ei haittaa vaikka popsii lattialle pudonneet ruokapalat.
Allergioita on nyt niin paljon, että suositellaan hieman sottaisempaa elämäntyyliä. Antakaa lasten konttaille siellä hieman leivänmuruisilla lattioilla, silittää koiria ja muutenkin elää hieman sottaisemmin.
Ennen sanottiin, että paskassa kasvaa lapset ja porkkanat.
Arvo Ylppö aikoinaan sanoi, että lapsi voi syödä vaikka paskaa kotinsa lattialta.
Ei tarvitse mennä Suomen rajasta kuin 2 km Karjalaan, siellä ei juuri ole allergioita, vatsan väänteitä, atooppista ihoa, yliherkkyyttä, toisin kuin Suomessa, jopa rajan läheisyyttä, vaikka Karjalassa ja ylipäätään Venäjällä hygieniataso on todella alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tätä hygieeniaa jauhetaan, niin mitä käsitellympää liha on, sen enemmän siinä on bakteereja. Tulee jauhettaessa.
Jauhelihan valmistusprosessi on yksi tarkimmin puhtaana pidettyjä ihan ilmeisistä syistä. Se nimittäin pilaantuu ja äkkiä jos koneet ei ole puhtaat.
No itse olen näitä koneita ollut elintarvike tehtaassa pesemässä. Kyllä niihin aina jotakin jää. Eläinlääkäri käy ottamassa näytteet esim. Salmonellasta laitteissa ennen valmistusta.
argumenttisi on siis se että olet paska siivooja? :)
Ei vaan se, että mitä enemmän lihaa käsitellään sen enemmän niissä on bakteereja.
Ei, pelkkä käsittely ei lisää bakteerien määrää.
Johan sen sanoo järkikin. Mitä enemmän lihaa lääpitään sen enemmän siihen tulee bakteereja.
Ei niitä lääpitä ainakaan ammattimaisissa tehtaissa.
Ei lääpitäkään, mutta tässä haetaan ehkä takaa myös sitä, että kokonainen lihakimpale on kosketuksissa mahdollisiin bakteereihin vain pinnaltaan. Jauhelihan jokainen mutka taasen on koskenut koneeseen, kun rakenne rikotaan. T. Entinen lihatehtaan työntekijä
Juu tiedän kyllä miten systeemi toimii. Tarkoitus on siis koskea mahdollisimman vähän jauhettavaan lihaan, jauhaa se puhtaalla koneella ja annostella (edelleen koskematta) rasioihin jotka umpioidaan suojakaasuun, Systeemi on aika automaattinen ja vaikka se ei täydellinen aina olekaan niin aika hyvin nuo suomalaiset isto valmistajat saavat lihan pysymään riittävän puhtaana.
Leikkaamaton lihakimpale on toki parempi koska jos se on oikein säilytetty niin siinä in vain se pintaosa jossa voi olla bakteereita. Jauhelihassa leikkuupintaa on paljon enemmän joten on pakko olla paljon tarkempi ja silti säilytysajat on paljon lyhyemmät.
Enemmän olen huolissani siitä mitä sinne lihan sekaan jauhetaan eli paljonko jännettä ja rasvaa ja minkätyyppistä lihaa. Parasta saa kun jauhaa tai jauhattaa itse filettä kaupassa.
Kaupoissa ne laitteet likaisia voi ollakkin.
Suosittelen että vaihdat kauppaa jos et voi luottaa oman kauppasi lihamestarin kykyyn ja haluun pitää laitteensa puhtaana.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ihmetellyt, kuinka sinä olet voinut pysyä lapsena hengissä ja terveenä niin epähygieenisessä paikassa ja miten vanhempasi voivat edelleen olla hengissä ja jopa terveitä?
Onkohan nykyinen hygieenisyys aivan liian yliarvostettua ja jopa turhaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ovatko he sairastelleet paljon? Onko ollut salmonellaa, ruokamyrkytyksiä vai jotain vielä pahempaa? Onko joku kuollut 'epähygienisiin' tapoihin? Entä pitkäaikaisvaikutukset? Onko allergioita, astmaa, yliherkkyyttä?
matala-asteinen tulehdus, paiseita sisäelimissä, jersinia ja mitä näitä nyt on.
Jaa, sekä tuon lainauksen kirjoittajalla että hänen vanhemmillaan?
Mun anoppi on saanut varmaan nämä kaikki vaaralliset bakteerit, on sen verran omituinen tapaus.;)