Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsittämätöntä, perheenäiti teki ruokaa. Otti lastalla voipaketista voita, paistoi jauhelihan ja otti samalla lastalla lisää voita

Vierailija
17.03.2017 |

Todella ihanaa varmaan viikon parin päästä voidella leipää sillä rasvalla :X

Onko ihmisten hygienian taso tätä luokkaa ruoanlaitossa? Vai onko tämä vain yksittäistapaus?

Kommentit (240)

Vierailija
181/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hips hups kirjoitti:

Mikähän siinä on, ettei mulle ole koskaan tullut ruokamyrkytystä. On tullut syötyä moneen otteeseen tartar-pihvejä, vanhoja kananmunia ja jugurtteja, huuhtelemattomia hedelmiä ja kasviksia, pöydällä yön yli seisseitä ruokia.

Sama täällä, mutta ilmeisesti ihmisillä on sitten tosiaan eri lailla vastustuskykyisiä vatsoja. Itse voin syödä huoletta esim. raakaa punajuurta, mutta kaverilla se pistää mahan herkästi kuralle. Yritän opetella muistamaan, etteivät kaikki ole kaltaisiani teräsvatsoja. Jos kukaan ei ole tulossa ruokavieraaksi, kokkailen kyllä ihan huolettoman epähygieenisesti itselleni.

Vierailija
182/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hips hups kirjoitti:

Mikähän siinä on, ettei mulle ole koskaan tullut ruokamyrkytystä. On tullut syötyä moneen otteeseen tartar-pihvejä, vanhoja kananmunia ja jugurtteja, huuhtelemattomia hedelmiä ja kasviksia, pöydällä yön yli seisseitä ruokia.

Sama täällä, mutta ilmeisesti ihmisillä on sitten tosiaan eri lailla vastustuskykyisiä vatsoja. Itse voin syödä huoletta esim. raakaa punajuurta, mutta kaverilla se pistää mahan herkästi kuralle. Yritän opetella muistamaan, etteivät kaikki ole kaltaisiani teräsvatsoja. Jos kukaan ei ole tulossa ruokavieraaksi, kokkailen kyllä ihan huolettoman epähygieenisesti itselleni.

Jos joku on meille tulossa ruokavieraaksi, pidän huolen, ettei tule toiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas muuten kuinka hyvät hygieniataidot kuuluisi olla 9 ja 11-vuotiailla lapsilla? Meillä nimittäin eivät koskaan pese käsiä saippualla kun tulevat ulkoa sisälle (ja ulkona ei yksinkertaisesti ole koirankakkaa lukuunottamatta mitään, mihin he välttäisivät kosketusta). Ainoa minkä omatoimisesti osaavat on saippuapesu kakkoshädän jälkeen, mutta sekin parin sekunnin hätäinen huitaisu. Toki toivottavaa on, että tästä on hyötyä kasvavan vastustuskyvyn vuoksi, mutta keittiöön liittyvissä asioissa olisin tarkkana käsienpesun kanssa.

Vierailija
184/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LApsilla on suihkussa muovisia ja kankaisia leluja iso laatikollinen. Istuvat lattiakaivon päällä ja leikkivät näillä leluilla hyvin lähellä wc-pönttöä. käytön jälkeen lelut laitetaan märkänä laatikkoon jossa pohjalla vettä lillumaan. muuttuvatko lelut tuolla lilluessaan erityisen likaisiksi ?

Vierailija
185/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LApsilla on suihkussa muovisia ja kankaisia leluja iso laatikollinen. Istuvat lattiakaivon päällä ja leikkivät näillä leluilla hyvin lähellä wc-pönttöä. käytön jälkeen lelut laitetaan märkänä laatikkoon jossa pohjalla vettä lillumaan. muuttuvatko lelut tuolla lilluessaan erityisen likaisiksi ?

En osaa sanoa "likaisuudesta", mutta kyllä kankaiset lelut alkaa ainakin homehtua jos eivät saa välissä kuivua. Muovilelutkin muuttuvat niljakkaiksi jatkuvassa kosteudessa. Pestäänkö leluja koskaan pesukoneessa bakteereja tuhoavissa lämpötiloissa, esim 60 C:ssä? Onko taloudessa kuivausrumpua, johon ne voisi laittaa? Umpipohjaista laatikkoa parempi olisi kori, josta vesi pääsisi valumaan pois. Toinen voisi jokin pyykinkuivatustelineen tapainen lapsille, johon voisivat itse pyykkipojilla ripustaa lelunsa leikin jälkeen kuivumaan. Se voisi olla heistä ihan kivaakin, ja oppisivat ripustamaan pyykkiä samalla :) 

Vierailija
186/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt kun joku tekee makaroonilaatikon paistamatta jauhelihaa ensin, kun kypsyy uunissa. Mitä mieltä?

Vierailija
187/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en käytä voita tai öljyä paistossa koska jauheliha tosiaan on rasvaista ja paistuu ilmankin,ui hetken päästä omassa rasvassaan.

Vähärasvaisessa naudanjauhelihassakin on 10% rasvaa, ja sika-naudassa niin paljon että oikeasti liha ui rasvassaan kun paistaa.

Vierailija
188/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihmeellistä, kuinka moni luulee käyttävänsä vain vähän voita ja kertoo kuitenkin päivittäin käyttävänsä useammassa ruoassa voita. Jos käyttää vain, vähän voita niin sitä ei käytä päivittäin ja kolestroliarvot on harvoin hyvät jos päivittäin käyttää voita.

Itse kuulun kuitenkin myös näihin, jotka lisäävät jauhelihaan paistovaiheessa rasvaa. Jos en välittäisi rasvan laadusta ostaisin tietysti rasvaisempaa jauhelihaa enkä lisäilisi voita. Itse ostan kuitenkin rasvaa 7-10% sisältävää naudan jauhelihaa, jonka paistan pienessä määrässä oliiviöljyä. Oliiviöljyähän ei suomessa suositella paistamiseen, mutta itse olen kokenut sen hyväksi.

Vierailija
189/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt kun joku tekee makaroonilaatikon paistamatta jauhelihaa ensin, kun kypsyy uunissa. Mitä mieltä?

Minäkin just tein, hk:n ohjeella, keittämättä makaroneja ja paistamatta lihaa. 

Vierailija
190/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähny suurtalouskeittiöllä kun lattiaritilöitä pestään astianpesukoneessa. Oon myös nähnyt miten eräs kokki kolmonen maistaa sormella safkaa pakista. Oon senkin nähnyt kun lounasravintolan kertaalleen sulanut voi pannaan takas kylmään ja sillä voidellaan huomisen vitriinileivät.

Ja niissä pesukoneissa on punahometta, pakeissa likaa, salaattia tehdään samoilla sormilla joilla just näperrettiin kännykkää jne. Puhumattakaan siitä mitä asiakkaat touhuavat linjastossa lihapatojen äärellä.

Kukaan ei varmaan halua tietää sitäkään, että eräänkin laitoskeittiön kylmäkaapit pyyhitään kerran vuodessa...

Että jos alan ammattilaiset näin niin...

Vierailija
191/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nähny suurtalouskeittiöllä kun lattiaritilöitä pestään astianpesukoneessa. Oon myös nähnyt miten eräs kokki kolmonen maistaa sormella safkaa pakista. Oon senkin nähnyt kun lounasravintolan kertaalleen sulanut voi pannaan takas kylmään ja sillä voidellaan huomisen vitriinileivät.

Ja niissä pesukoneissa on punahometta, pakeissa likaa, salaattia tehdään samoilla sormilla joilla just näperrettiin kännykkää jne. Puhumattakaan siitä mitä asiakkaat touhuavat linjastossa lihapatojen äärellä.

Kukaan ei varmaan halua tietää sitäkään, että eräänkin laitoskeittiön kylmäkaapit pyyhitään kerran vuodessa...

Että jos alan ammattilaiset näin niin...

Myös roskikset pestään tiskikoneessa.

Vierailija
192/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihmeellistä, kuinka moni luulee käyttävänsä vain vähän voita ja kertoo kuitenkin päivittäin käyttävänsä useammassa ruoassa voita. Jos käyttää vain, vähän voita niin sitä ei käytä päivittäin ja kolestroliarvot on harvoin hyvät jos päivittäin käyttää voita.

Itse kuulun kuitenkin myös näihin, jotka lisäävät jauhelihaan paistovaiheessa rasvaa. Jos en välittäisi rasvan laadusta ostaisin tietysti rasvaisempaa jauhelihaa enkä lisäilisi voita. Itse ostan kuitenkin rasvaa 7-10% sisältävää naudan jauhelihaa, jonka paistan pienessä määrässä oliiviöljyä. Oliiviöljyähän ei suomessa suositella paistamiseen, mutta itse olen kokenut sen hyväksi.

Jännää, käytän voita leivonnaisissa ja oliiviöljyä tai rypsiöljuä paistamiseen ja kolesteroli on aina ollut just ohjearvoissa. Muuten en tunge voita joka ruokaan mutta leivonnassa se on parempaa kuin paistomargariini.

Vierailija
193/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei tuhoa kenenkään kolesteroliarvoja eikä "tuki suonia". Eikä kaikki korkeat kolesteroliarvot ole edes pahasta.

Kannattaa tutustua tietoon pintaa syvemmältä.

Vierailija
194/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hillo- ja säilykepurkeista, joita käytetään harvemmin, kannattaa ottaa aina vain puhtaalla lusikalla, jos nimittäin haluaa nauttia samaa tuotetta vielä uudestaan ilman hometta! Tämän olen oppinut käytännössä ja opettanut lapsillekin. T. Hilloaja

Meillä oli kotona ulkorappusten tasanteella lautakomero. Kaikki ruuat sailytettiin siellä, ennen jääkaappia. Isoja lasisia mansikka- ja vadelmahillopurkkeja. Äiti keitti marjat ja purkkiin hillon päälle laitettiin voipaperi. Usein kun hillo otettiin pöytään, niin sen pinnalta kaavittiin vihertävä homekerros pois. Se oli sellainen lattea parin kolmen millin paksuinen levy. Hyvin hillo maistui lettujen kanssa, eikä koskaan sairastuttu mihinkään vatsakipuihin. Lauluääni kuulemma parani homeen myötä.

Vierailija
195/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanan ja kalan käsittelyssä olen tarkempi, muuten varsin huoleton.

Ja suosin voita. Veriarvot erittäin hyvät.

Ei allergioita kellään, lapsilla ei poissaoloja koulusta, "kulkutaudit" ei meille yleensäkään tartu.

Jatketaan samalla linjalla :-)

Vierailija
196/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa ja naudan lihaa syöfään raakanakin! Sushia ja tartaria. Minusta hygienia on tärkeää, mutta arkipäivän  todisteet puhuu sitä vastaan. Anoppini olisi jo kuollut jos huono hygienia olisi jotenkin haitallista.

Vierailija
197/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei sinänsä haittaa jos jostain pienistä hygienia-asioista lipsutaan, mutta jos mä itse näen sen ruuan valmistuksen niin ihmettelen sitä joka kehtaa toisen silmien edessä pärskiä ruokaan ja tehdä kaikkea ällöä. Esim viimeksi kun äitini teki lapsilleni pullaa: jauhoisilla käsillä aletaan avaamaan ovenkahvoja ja kaikki keittiön kaapit, nenää pyyhkästään aina välillä, välillä raavitaan päätä..

Vierailija
198/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jauhelihan paistamiseen tarvi edes voita.

Vierailija
199/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itelle ei tullu mieleen ees hygienia asia vaan tuo voin määrä, yök ei jauhelihaan tarvitse rasvaa kun se on muutenkin rasvaista. 

Vierailija
200/240 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ei kypsyisi, jos aika on riittävä? Ei kai sitä lihaa tarvitse moneen kertaan kypsyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi