Toiminimen perustaminen
Voinko oppia itse vai onko kurssi lähes pakollinen jotta asioista voi oppia ja ymmärtää? Tiedän ettei yrittäjyyteen ole muita vaatimuksia kuin ikä ja toimiva liikeidea, mutta kuinka tärkeitä nuo kurssit ja koulutukset ovat? Kysyn vain siksi, että en tule ikinä valituksi mihinkään. Kaikkea on kokeiltu. Olen vittuuntunut, kyllästynyt, kaikkea. Tahdon toimia.
Kommentit (13)
Riippuu mitä teet. Ei toiminimeä varten tarvitse olla edes suunnitelmaa. Riittää, kun arvioit suunnilleen mikä voisi olla liikevaihto vuodessa ja tiedät millä alalla toimit.
Toki kirjanpitoon kannattaa palkata joku tilitoimisto, jos itsellä ei ole mitään hajua asiasta. Ja mahdollisesti mainosten tekemiseen jne. kannattaa kysyä apua tarvittaessa.
Eli jos tunnet tarvetta jollekin kurssille, niin kannattaa mennä.
Eihän siihen toiminimen perustamiseen nyt hyvänen aika mitään kursseja tarvita. Eikä välttämättä yrittäjyyteenkään, mutta saattaa olla hyödyllistä käydä. Kaikilta ei yrittäjyys onnistu kursseja käymälläkään.
Sanotaanko näin, että ennusmerkit eivät lupaa hyvää jos oma-aloitteisuus ja tiedonhakutaidot ovat sillä tasolla, että yrittäjyysneuvot haetaan anonyymiltä nettipalstalta joka kuhisee yhteiskunnan elättejä, mt-ongelmaisia, moniongelmaisia, trolleja, elämäntapatyöttömiä ja muita eri verukkeilla kotona lusmuilevia.
Toivon että olen väärässä ja toivotan vilpittömästi onnea, tsemppiä ja menestystä. Apua saa kyllä ja sitä kannattaa hakea ja pyytää oikeilta tahoilta.
Yrittäjä kurssille pääsevät kaikki jotka hakevat. Kurssi varmaan kertoo miten yritystä kannattaa hoitaa ja mitkä ovat ne sudenkupat ja ongelmat.
Jos kurssit eivät kiinnosta vaan haluat alkaa ilman minkäänlaista tietoa/taitoa niin siitä vaan, mutta sitten varmastikkin on opittava moni asia kantapään kautta. Jotkut opettelevat yritystoimintaa kantapäänkautta eli konkurssi konkurssin perään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen toiminimen perustamiseen nyt hyvänen aika mitään kursseja tarvita. Eikä välttämättä yrittäjyyteenkään, mutta saattaa olla hyödyllistä käydä. Kaikilta ei yrittäjyys onnistu kursseja käymälläkään.
Sanotaanko näin, että ennusmerkit eivät lupaa hyvää jos oma-aloitteisuus ja tiedonhakutaidot ovat sillä tasolla, että yrittäjyysneuvot haetaan anonyymiltä nettipalstalta joka kuhisee yhteiskunnan elättejä, mt-ongelmaisia, moniongelmaisia, trolleja, elämäntapatyöttömiä ja muita eri verukkeilla kotona lusmuilevia.
Toivon että olen väärässä ja toivotan vilpittömästi onnea, tsemppiä ja menestystä. Apua saa kyllä ja sitä kannattaa hakea ja pyytää oikeilta tahoilta.
Kyllä minä olen googlettanut aihetta myös, en siis luota yksistään mt-ongelmaisia, moniongelmaisia, trolleja, elämäntapatyöttömiä ja muita eri verukkeilla kotona lusmuilevia kuhisevaan nettipalstaan :D Kuitenkin se tuntuu niin isolta asialta, vaikka on todellisuudessa helpoin ja edullisin tapa toimia yrittäjänä (tämän opiskelin googlesta).
Kannattaa ottaa selvää yrittäjän sosiaaliturvakuvioista. En ole varma kuinka toiminimi vaikuttaa jos tarvitsee yhteiskunnan tukia, mutta esim. YEL:iä yrittäjä maksaa suhteessa aika suuren siivun verrattuna palkansaajan eläkemaksuihin. (Joo, tiedän että YEL ei tarvitse maksaa todellisten vuositulojen mukaan, vaan summan saa itse määritellä.)
Suosittelen hakeutumaan yrittäjäkurssille. Olen sen itse käynyt. Siella sää paljon sellaista näkemystä ja tietoa, jonka olemassa olosta ei ole ollut tietoa. Myös verkostoitumisen voi aloittaa jo kurssilla.
Niin, olin myös itse aika skeptinen kurssin suhteen ennen sen käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas ja mihinkäs esittelemääsi ryhmään sinä asetut luontevimmin. Missä tunnet itsesi kotoisimmaksi?
Ehkä julkisella "töissä" ja kulutat päivääsi täällä?
Jos kyäyt jonkun kuukauden kestävän yrittäjäkurssin, niin sulla on mahdollisuus anoa starttirahaa.
Toiminimen perustaminen ja pyörittäminen ei ole vaikeaa. Yrittäjyyden järjestäminen kannattavaksi vaatii jo vaivaa. Jos epäilet tarvitsevasi kursseja, käy sellaisilla. Ilmankin pärjää, mutta täytyy olla itse aktiivinen, kiinnostunut ja ottaa paljon selvää.
Yrittäjän sosiaaliturva perustuu YEL-vakuutuksen työtuloon. Yel-vakuuksesta saa lisätietoa eläkeyhtiöistä.
YEL-työtulon perusteella lasketaan lähes kaikki ansiosidonnaiset sosiaalietuudet. Niitä ovat esimerkiksi sairauspäiväraha, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha, kuntoutusraha sekä työttömyyspäiväraha. Työtulo vaikuttaa myös Kelan myöntämiin etuuksiin sekä myös liikenne- ja tapaturmavakuutuksen tasoon.
Aloittava yrittäjä saa YEL-vakuutuksestaan 22 prosentin suuruisen vakuutusmaksualennuksen neljän vuoden ajaksi. Aloittavan yrittäjän kannattaa ottaa YEL-vakuutus vähintään 12 564 €/vuosityötulon mukaisesti, jotta voi liittyä yrittäjille suunnatun työttömyyskassan jäseneksi, esim. SYT-kassan, www.syt.fi.
YEL-vakuutusta ei kannata ottaa, vaikka laskuttaisi yli tuon YEL-rajan. Eipä eläketurvakeskuksesta mitään kysellä, jos vähän menee rajan yli ja pystyt selvästi osoittamaan että toiminta on pientä sivutoimista puuhastelua. Toiminimen perustaminen on vartin homma ja laskuja voi lähetellä heti kun toiminimen tiedot ovat kirjautuneet verohallinnon rekistereihin. Kaiken maailman yrittäjäkurssit sun muut on tehty rosvoamaan uusien yrittäjien pennoset, ei ole kyse mistään rakettitieteestä jos vähän jaksaa googlella selvittää asioita kirjanpidon ja verotuksen suhteen.
Up