Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitotädin omat säännöt

Vierailija
14.03.2017 |

Lapsi pph:lla, jolla neljä lasta hoidettavana. Olen aistivani, että neljän kanssa on rankkaa, mutta nyt tuntuu, että hoitaja soittaa aika turhasta hakemaan lapsen pois päivän. Ja helpottaahan se arkea, jos välillä yksi on loppupäivän poissa.
Mutta meille vanhemmille alkaa olla vaikeaa olla poissa töistä usein, vaikka lapsi meidän ja lääkärin mukaan on samaan aikaa ihan hoitokunnossa.
Esim. silmätulehduksessa kirjallinen päivähoidon ohje kertoo, että hoitoon saa tuoda heti kun tipat on aloitettu. Samaa sanoi lääkäri, takanaan 12 v koulutus. Silti hoitaja mielestään tietää paremmin. Aamulla sanoi, että katsotaan sitten kenellä tulehdus on seuraavaksi. Kerroin, että noudatamme täysin ohjeita, eikä poissaolo ole sen mukaan tarpeen. Kesken päivän tuli soitto, että lapsi ei ole hoitokunnossa, koska päikkäreiltä herättyään oli olleet silmät rähmässä. Niin no, silmiä ei kai ole mahdollista pyyhkäistä.
Töihin tarvitsee lääkärintodistuksen, ja kun lapsia on useampia, on kiintiö aika lailla täynnä jo pakollisista noroista ja vesirokoista. Että se silmätulehdus ilman lääkärintodistusta ei ihan taida mennä läpi.
Toinen lapsi on toisella hoitajalla, joka kovasti ihmetteli nipotusta, varsinkin kun kaupunki ohjeistaa ihan muuta.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan päivähoidon ohje on, että jos lapsi on millään tavoin puolikuntoinen, ei häntä tuoda päiväkotiin. Näin myös yksityisissä päiväkodeissa. Nähdäkseni lapsi, jolla on voimakkaasti rähmivä silmätulehdus ja siten todennäköisesti myös muuta ylähengitysteiden ongelmaa, nuhaa ja yskää, ei ole päivähoitokuntoinen.

Lääkäri määritti lapsen täysin hoitokuntoiseksi. Ja kaupungin ohje on, että HETI kun tipat on aloitettu voi tuoda. Tämä lukee netissä ja kotiin jaetuissa lapuissa.

No kaupungin ohje perustuu siihen, että lapsella on ollut lääkitys keskimäärin 18h ennen kuin hänet sinne tuodaan, kun tulehdus on edellisenä päivänä todettu. Et kai tosissasi kuvittele, että kaupunki antaa sinun hakea lapsen päiväkodista, käydä lääkärissä ja tuoda takaisin :-) "Kun olet heti tipat aloittanut". Haloo, silmätulehdus on tarttuvaa..

No sitten sinne ohjeisiin näin. Helsingin sivuilla ohje, jossa sanotaan, ettei poissaolo tarpeen. Ei puhuta edes tippojen aloittamisesta.

Vierailija
22/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisihän se tietenkin niitä ohjeita hoitajan noudattaa, vaikka tosiasia on sekin, että silmätulehdus leviää kuin kulovalkea päiväkodeissakin pitkälti tuon typerän ohjeistuksen takia. Rähmivillä, kirvelevillä ja kutisevilla silmillä ei tietenkään ole lapsellakaan hyvä olla. En tiedä miten voimakkaasti teidän lapsenne silmät rähmivät, mutta itsellä oli silmätulehdus juuri pari viikkoa sitten ja siinä sai silmiä olla pyyhkimässä koko ajan. Kun oli saanut silmät pyyhittyä, ne olivat viiden minuutin päästä jo niin rähmässä etten enää eteeni nähnyt. Ja tämä oli useampi tunti tippojen aloittamisen jälkeen.

Itse aina kirosin tuota kunnan silmätulehdusohjetta, kun omat lapset olivat päiväkodissa. Kouluikäiset osaavat jo huolehtia itsekin riittävästä hygieniasta silmätulehduksessa, mutta pikkulapset hierovat rähmät käsiinsä ja käsistään leluihin ja muihin lapsiin. Olen siis itse sitä mieltä, että se ohjeistus on perseestä, mutta tottakai sitä pitää hoitajien noudattaa ellei ohjeistusta muuteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan päivähoidon ohje on, että jos lapsi on millään tavoin puolikuntoinen, ei häntä tuoda päiväkotiin. Näin myös yksityisissä päiväkodeissa. Nähdäkseni lapsi, jolla on voimakkaasti rähmivä silmätulehdus ja siten todennäköisesti myös muuta ylähengitysteiden ongelmaa, nuhaa ja yskää, ei ole päivähoitokuntoinen.

Lääkäri määritti lapsen täysin hoitokuntoiseksi. Ja kaupungin ohje on, että HETI kun tipat on aloitettu voi tuoda. Tämä lukee netissä ja kotiin jaetuissa lapuissa.

No voi herranjestas, eihän se lääkäri määrittele sitä, voiko lapsen viedä hoitoon. Jos lapsella on silmätulehdus, on hän SAIRAS. Meillä ainakin pk:ssa selvä sääntö, että lapsen oltava hoitokuntoinen, ei puolikuntoinen. Nähdäkseni rähmivä silmätulehdus ei ole mikään pikkujuttu. Sinä varmaan kustannat muiden lasten hoidon, kun viet tartuttavan lapsen hoitoon?

Ota kaiketi oma rähmivä silmä käteen ja lue yllä ihan oikeiden lääkäreiden näkemys. Juuri tämän vuoksi en jaksa jankata tietämättömien tätien kanssa. Lääkäri todella totesi lapsen hyväkuntoiseksi ja sanoi, ettei estettä mennä hoitoon. Mutta tällä tädillä on kootut selvitykset. Ei ihme, että juuri häneltä haetaan toiseen hoitopaikkaan, vaikka muuten pph-jonot pitkät Helsingissä. Kaikessa ollaan aina niin oikeassa ja ihan puhtaalla elämänkokemuksella hakataan lääkärin ammattitaito.

No kaikella kunnioituksella sinua ja arvon lääkäriä kohtaan, mutta se tätihän on se joka ne sunkin kipeät kersas hoitaa OMASSA KODISSAAN. Ja hänellä on varmasti aika paljon enemmän käytännön kokemusta noiden tautien tarttumisesta lapsiryhmässä, kuin sinulla tai arvon lääkärillä.... kirjoista voi lukea kaikenlaista, hoitajana sitä kyllä oppii tuntemaan että kun lapsella on silmät tietynlaisessa rähmässä, niin se tietää suurta tartuntariskiä myös muille.... 

Ne tipat ei varmasti olleet vielä tarpeeksi vaikuttaneet, jos heräsi unilta silmät ihan rähmäisinä. Ja niiden pyyhkiminenhän vaan lisää tartuntariskiä, ei ole hoitajan tehtävä pyyhkiä sun lapsesi bakteerirähmäisiä silmiä vaan kyllä se olis ihan vanhempien tehtävä. Ihan lapsensa itsensäkin vuoksi. Tulee ihan paha mieli lapsen puolesta. 

Ja tykkäisitkö itse jos joku toisi teille kotiin lapsen jolla on selvä silmätulehdus päällä? Kuhan on tipat aloitettu? Ei haittais yhtään? 

Vierailija
24/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitolapseni tuotiin hoitoon täysin puolikuntoisena "koska kuumetta ei oo". Silmät turvonneet ja rähmivänpunaiset, nenä tukossa ja kun jotain tulee, niin vihreetä, paksua räkää. Lapsi väsynyt ja nukkui 3 päikkärit. Itki ulkoillessa, syödessä oksensi. Itki 60% hoitoajastaan, vaikka sylissä.

"Käytettiin illalla lääkärissä, sai kuurin. Lääkäri sanoi, että voi tulla hoitoon. Hyvin nukku yöllä, onhan tuo tukkonen ja räkääkin tulee, mutta iloinen veikko" sanoo vanhempi kun tuo hoitoon.

Tämänhetkinen tilanne kolmen viikon jälkeen: Lapsi edelleen räkäinen, samoin kolme muuta hoitolastani ja lasten perheet. Itsellä kolmen viikon karmea flunssa ja sen aiheuttama autoimmuuninen kilpirauhastulehdus. 

Kilpparitulehdus oli minulla jo kymmenisen vuotta sitten ja tämän puhkaisi sitten tämä virus. 

Perkele, sanon minä. Pitäkää sairaat lapset kotona. 

Kuume ei ole kotonapitämisen mittari. Hoitokuntoisuus on.

Vierailija
25/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on vanhemmilla nyt pahastu realiteetit pielessä, kun tehdään niin paljon lapsia, ettei heitä voida sairaana hoitaa. Älä kiukuttele hoitajalle, vaan itsellesi.

Samaa mieltä. Mutta kun se työpaikka on niin paljon tärkeämpi kuin oma lapsi... tämmöstä se sitten tuottaa. Ja muut kärsii myös. Mulle on ihan sama mitä lääkärit tai päiväkodit sanoo. Jos mun lapsella on silmät töhnässä, niin mun maalaisjärki sanoo että sen paikka on KOTONA kunnes on silmät kunnossa. Ajatteleeko ap ollenkaan lapsen tuntemuksia? 

Aivan kaksi lasta teimme, vaikka joudumme käymään töissä heidät elättääksemme. Ongelma tulee eteen, jos töistä on poissa joka ikinen viikko. Menee työpaikka alta.

Vierailija
26/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitolapseni tuotiin hoitoon täysin puolikuntoisena "koska kuumetta ei oo". Silmät turvonneet ja rähmivänpunaiset, nenä tukossa ja kun jotain tulee, niin vihreetä, paksua räkää. Lapsi väsynyt ja nukkui 3 päikkärit. Itki ulkoillessa, syödessä oksensi. Itki 60% hoitoajastaan, vaikka sylissä.

"Käytettiin illalla lääkärissä, sai kuurin. Lääkäri sanoi, että voi tulla hoitoon. Hyvin nukku yöllä, onhan tuo tukkonen ja räkääkin tulee, mutta iloinen veikko" sanoo vanhempi kun tuo hoitoon.

Tämänhetkinen tilanne kolmen viikon jälkeen: Lapsi edelleen räkäinen, samoin kolme muuta hoitolastani ja lasten perheet. Itsellä kolmen viikon karmea flunssa ja sen aiheuttama autoimmuuninen kilpirauhastulehdus. 

Kilpparitulehdus oli minulla jo kymmenisen vuotta sitten ja tämän puhkaisi sitten tämä virus. 

Heh, flunssan aiheuttama kilpirauhassairaus. No, sillä te kaikki happamat eukot käytöstänne perustelette. Kaikki näkevät, ettette pidä lapsista, mutta kun muutakaan ei ole, niin katkeroituneena tuossa duunissa. Juuri vähän aikaa sitten taisi sitten vaihtarit vaivata kun perääni paiskattiin ovi. Meinasi jäädä toinen lapsi oven väliin. Taidan vihjaista hänen äidilleen, ja pian on parin lapsen vaje tuossa ryhmässä.

Vierailija
27/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan itsekin sellaisen työn, josta voi olla poissa lapsen sairastessa, ilman pelkoa siitä, että saan kenkää. Ei ole suojatyöpaikkoja enää nykyisin samalla tavalla tarjolla, työelämä on pätkittäistä ja sopimuksia ei jatketa, jos olet paljon poissa. Mielestäni jos lapsi on hyväkuntoinen ja jaksaa touhuta niin silloin hoitoon mennään. Jos kuumetta, tai muuten todella väsynyt tai selkeästi kipeä lapsi, niin silloin ollaan kotona. Tuohon terve-sairas akselille mahtuukin sitten kaikenkirjavaa olotilaa. Toisilla lapsilla valuu räkä ympäri vuoden, toiset yskii koko vuoden

Vierailija
28/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, flunssan aiheuttama kilpirauhassairaus. No, sillä te kaikki happamat eukot käytöstänne perustelette. Kaikki näkevät, ettette pidä lapsista, mutta kun muutakaan ei ole, niin katkeroituneena tuossa duunissa. Juuri vähän aikaa sitten taisi sitten vaihtarit vaivata kun perääni paiskattiin ovi. Meinasi jäädä toinen lapsi oven väliin. Taidan vihjaista hänen äidilleen, ja pian on parin lapsen vaje tuossa ryhmässä.

Googleta autoimmuuni kilpirauhastulehdus ja kommentoi sitten uudelleen.

Vierailija
29/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on vanhemmilla nyt pahastu realiteetit pielessä, kun tehdään niin paljon lapsia, ettei heitä voida sairaana hoitaa. Älä kiukuttele hoitajalle, vaan itsellesi.

Samaa mieltä. Mutta kun se työpaikka on niin paljon tärkeämpi kuin oma lapsi... tämmöstä se sitten tuottaa. Ja muut kärsii myös. Mulle on ihan sama mitä lääkärit tai päiväkodit sanoo. Jos mun lapsella on silmät töhnässä, niin mun maalaisjärki sanoo että sen paikka on KOTONA kunnes on silmät kunnossa. Ajatteleeko ap ollenkaan lapsen tuntemuksia? 

Aivan kaksi lasta teimme, vaikka joudumme käymään töissä heidät elättääksemme. Ongelma tulee eteen, jos töistä on poissa joka ikinen viikko. Menee työpaikka alta.

Niin kaikki muutkin joutuu. Käymään töissä ja hoitamaan itse sairaat lapsensa, niin usein kun on tarve. Jos on työpaikalla niin korvaamaton ettei voi poissa olla, sitten hankitaan hoitaja sinne kotiin. Mutta sairasta lasta ei hoitoon viedä, jos yhtään lapsestaan välittää. 

Vierailija
30/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan itsekin sellaisen työn, josta voi olla poissa lapsen sairastessa, ilman pelkoa siitä, että saan kenkää. Ei ole suojatyöpaikkoja enää nykyisin samalla tavalla tarjolla, työelämä on pätkittäistä ja sopimuksia ei jatketa, jos olet paljon poissa. Mielestäni jos lapsi on hyväkuntoinen ja jaksaa touhuta niin silloin hoitoon mennään. Jos kuumetta, tai muuten todella väsynyt tai selkeästi kipeä lapsi, niin silloin ollaan kotona. Tuohon terve-sairas akselille mahtuukin sitten kaikenkirjavaa olotilaa. Toisilla lapsilla valuu räkä ympäri vuoden, toiset yskii koko vuoden

Ainakin jos vanhemmilta kysytään, terve-akselille mahtuu kaikki aamulla ripuloineesta räkätautiseen. 

Niin nähty ja monet kerrat. Mua ei enää edes järkytä vaikka koitetaan tuoda lapsia hoitoon herraties missä kunnossa. 

Vierailija
31/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaikki muutkin joutuu. Käymään töissä ja hoitamaan itse sairaat lapsensa, niin usein kun on tarve. Jos on työpaikalla niin korvaamaton ettei voi poissa olla, sitten hankitaan hoitaja sinne kotiin. Mutta sairasta lasta ei hoitoon viedä, jos yhtään lapsestaan välittää. 

Niin, mutta lapsi ei ole sairas. Hoitaja vain on laiskotteluun taipuvainen.

Vierailija
32/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin te hommaatte hoitajan sinne kotiin jos ei töistä voi olla pois!

Mieti jos itse joutusit kipeänä töihin!

Vierailija
33/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläminen ja asuminen on suomessa normikansalaiselle niin kallista että lapsia ei kannata tehdä. Ei ainakaan Ennenkuin asuntolaina on maksettu. Sääliksi käy näitä vanhempia ja tietenkin myös lapsia jotka aamupimeellä raahautuvat hoitoon ja töihin. Se työpaikka kun on ainoa keino elättää ne lapset joten ymmärrän hyvin puolikuntoisena hoitoon viemisen. Taaperoikäinen sairastaa 5-6 nuhakuumetta vuodessa siihen vielä jälkitauteina korva-ja silmätulehdukset päälle. Muutama vatsatauti lisäksi niin poissaoloja ropisee parin viikon välein. Kannatan vapaaehtoista lapsettomuutta. Vain mamujen kannattaa lisääntyä kun kela maksaa kaiken. Muksi ihmiset hyvät pistätte itsenne kuseen?

Vierailija
34/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmaankaan ole korvaamaton töissä. Mutta riski menettää työpaikka koeajalla, jos vierekkäin on lapseton ja äiti, joka on poissa vähintään päivä viikossa. Kun ne lapset yleensä sairastavat eri aikaan. Toki sairaana ollaan kotona, mutta jos nenä vähän valuu, pitää olla lähes koko talvi kotona. Ja palkkaapas hoitaja. Millä rahalla? Entä jos isovanhempia ei ole ja ystävät eivät myöskään voi jäädä töistä pois hoitamaan?

Vierailija
35/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli toissasyksynä neljän kuukauden silmätulehduskierre, vaikka itse huolehdimme siitä, että lapsia ei viety rähmäsilmillä hoitoon. Kyllä suututti. Mutta kun kunnalla on ohjeistus joka edesauttaa silmätulehduksen tarttumista, niin minkäs sille voi.

Vierailija
36/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin te hommaatte hoitajan sinne kotiin jos ei töistä voi olla pois!

Mieti jos itse joutusit kipeänä töihin!

Mietin, olen lähes aina kipeänä töissä, noro poislukien. Ne pakolliset poissaolot on säästettävä lasten sairasteluihin.

Vierailija
37/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli toissasyksynä neljän kuukauden silmätulehduskierre, vaikka itse huolehdimme siitä, että lapsia ei viety rähmäsilmillä hoitoon. Kyllä suututti. Mutta kun kunnalla on ohjeistus joka edesauttaa silmätulehduksen tarttumista, niin minkäs sille voi.

Miten työnantaja suhtautui siihen, että 4 kk kierre, ja itse hoiditte tämän koko ajan kotona?

Vierailija
38/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tunnempa tapauksen, jossa pieni lapsi oli hoidossa (päiväkodissa) jatkuvasti, oli räkäinen vähän tai paljon. Siis AINA, koskaan ei saanut kotonaan levätä. No, levisipä tämä sitten lapsen munuaisiinkin ja hän meinasi kuolla. Kylläpä oppivat vanhemmat huolehtimaan lapsen terveeksi kotonaan ennen kun vie hoitoon.

Vierailija
39/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja äiti vuorottelee poissaoloja. Äitiä ei voi velvoittaa olemaan aina se, joka hoitaa sairasta lasta kotona. Myös miehen työpaikan pitää päästää isä lapsen sairasloman ajaksi kotiin.

Vierailija
40/44 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on hyväkuntoinen ja jaksaa touhuta EIKÄ ole syytä olettaa että tartuttaisi vielä. Näihin pitäisi ottaa vielä tiukempi linja. Jatkuvasti kuulee hoitopaikoista, että lapsia tuodaan hoitoon vaikka on vielä edellispäivänä ripuloinut ja oksentanut. Ei näitä pitäisi ottaa hoitoon. Raaka linja, takaisin kotiin toipumaan kunnolla, ja jos toistuvasti yritetään niin lapsi pois kunnallisesta päivähoidosta. Toistuvasti samat perheet tartuttaa koko päiväkodin ihan silkkaa itsekkyttään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän