Tv-ohjelma tai elokuva, joka pelotti teitä lapsena ja jätti traumat?
Mulla oli joku kauhuelokuva jossa oli pelle. Pelkään vieläkin vähän pellejä. Ja sitten Hiidenvirta-sarjan itkevä nukke... Hrrrr...
Mitäs teillä muilla on?
Kommentit (709)
Katsottiin salaa isosiskon kans 6 ja 8 vuotiiana Stephen Kingin Hohto elokuva kun mummi nukahti. Siitä jäi ihan hirveä olo ja näin painajaisia pitkään . En ymmärtänyt näkemääni tai sitä että se ei ollut totta.
Ei televisiosarja tai elokuva vaan satu nimeltä Hannu ja Kerttu. Siinähän isä ja äitipuoli hylkäävät lapset metsään. Minä sitten jostain syystä aloin pelkäämään, että minunkin vanhemmat kesämökille mentäessä tai sieltä tullessa hylkäävät minut jonnekin metsään. Erityisesti syksyllä kun käytiin keräämässä marjoja tai sieniä metsästä. Kuvittelin sen olevan vain tekosyy hylätä minut metsään.
Vierailija kirjoitti:
Ei televisiosarja tai elokuva vaan satu nimeltä Hannu ja Kerttu. Siinähän isä ja äitipuoli hylkäävät lapset metsään. Minä sitten jostain syystä aloin pelkäämään, että minunkin vanhemmat kesämökille mentäessä tai sieltä tullessa hylkäävät minut jonnekin metsään. Erityisesti syksyllä kun käytiin keräämässä marjoja tai sieniä metsästä. Kuvittelin sen olevan vain tekosyy hylätä minut metsään.
Mulla tuli sama pelko kun sulla!
Kuka viritti ansan, Roger Rabbit? -elokuvan lopussa on kohtaus, jossa pääpahis paljastuu piirroshahmoksi ja hänellä on suuret ulkonevat silmät ja hän sulaa lätäkköön kirkuen. Se oli kammottavaa noin 9-10-vuotiaalle, vaikka muuten katsoinkin elokuvan monta kertaa (vaikkei kyllä ollut mikään lasten elokuva...).
Lapsena tuli televisiosta Yöjuttu. En yleensä saanut katsoa sitä, kun se tuli niin myöhään, mutta muutaman kerran erehdyin katsomaan. Se alkutunnari oli jo itsessään pelottava. Ja pelottavin jakso kertoi juuri peilistä, jonne joku tyttö oli jäänyt vangiksi ja henkilö, joka katsoi peiliä, joutui itse sinne vangiksi.
Soittorasia oli myös peloittava. Lainasin sen kirjastosta muutama vuosi sitten ja ihan yhtä pelotitava oli edelleen.
Linnut elokuva oli kamala! Kammoan lintuja edelleenkin. Elokuva teki ikuiset traumat.
Yöjuttu, jonka vakoillen näin yhden kerran, kun olin aikani pyytänyt vanhempiani herättämään kun se alkaa..eivät tulleet.
Tämä ei liity lapsuuteen vaan aikuisuuteen. Muistaako kukaan subilla? ohjelmaa missä oli JUHANN AF GRANN puhumassa UFOISTA?
hitto miten kuumottava ohjelma..
Vierailija kirjoitti:
Kuka viritti ansan, Roger Rabbit? -elokuvan lopussa on kohtaus, jossa pääpahis paljastuu piirroshahmoksi ja hänellä on suuret ulkonevat silmät ja hän sulaa lätäkköön kirkuen. Se oli kammottavaa noin 9-10-vuotiaalle, vaikka muuten katsoinkin elokuvan monta kertaa (vaikkei kyllä ollut mikään lasten elokuva...).
Mitä hittoa? Me oltiin tuon ikäisinä jo käyty läpi koko videovuokraamon kauhuosasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Me oltiin tuon ikäisinä jo käyty läpi koko videovuokraamon kauhuosasto.
Nii-in. Ajatella, että ihmiset ovat keskenään erilaisia. Tuon ikäisenä se oli minulle jo selvää. Nyt kerron sen sinullekin.
Montakin pelonaiheuttajaa muistan....70-luvulla tuli lasten enkunopetussarja Hello, hello, hello.....ai että oli pelotta kun menivät hissillä ja viimeisemmässä kerroksessa oli vain avaruutta....itse asuin hissitalossa ja näi painajaisia että talomme hissi ei pysähdykään viiimeiseen kerrokseen vaan jatko matkaansa avaruuteen....nykyisinkin olen vielä nähnyt hissiunia mutta enemmän hissit menee vaakasuoraan eteenpäin (tietysti mutkitellen ja pomppien...
Ruohometsän kansa. Varsinkin se kohta jossa kanit tukehtuu koloonsa. Vieläkään en pysty katsomaan sitä vaikka olen jo kolmekymppinen: iskee hirveä ahdistus ja kuolemanpelko siitä leffasta.
Lapsena katsoin poliisikoira Rexiä ja jakso, jossa nainen puukotettiin kuoliaaksi suihkuverhon läpi aiheutti traumat. Vieläkin tarkistan sängynalusen tai välillä vedän suihkuverhot syrjään tarkistaakseni, ettei joku odota siellä pitkän puukon kanssa... Eli pelkään saavani puukosta selkään jos selkä on tarpeeksi ohutta pintaa vasten. Toinen trauma tuli elokuvasta jossa maailmanpyörä pysähtyy ja ne kopit alkaa tippumaan alas yksitellen ja sitten niistä kömpi ulos puolikuolleita, verisiä ihmisiä. En ole sen elokuvan jälkeen koskaan enää mennyt maailmanpyörään, vaikka mitään korkeanpaikan kammoa ei muuten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii-in. Ajatella, että ihmiset ovat keskenään erilaisia. Tuon ikäisenä se oli minulle jo selvää. Nyt kerron sen sinullekin.
Joo mutta Roger Rabbit 9-10-vuotiaana? Kasvoiko sinusta noin muuten kuinka yliherkkä?
Sensuroin yhden sanan viestistä koska ei ilmeisesti muuten mene läpi.
Näin tämän elokuvan joskus 90-luvulla telkkarissa ja muistan siitä vain pätkän. Elokuva on kotimainen.
Kohtauksessa nainen pakenee jotain henkilöä kaupungissa keskellä kirkasta päivää. On joutunut ilmeisesti jonkun vainoamaksi.. Hän menee vessaan ja kopista poistuessaan huomaa, että peiliin on kirjoitettu huulipunalla "tyypillinen haukkumanimi naiselle". Elokuvassa oli jotenkin todella ahdistava tunnelma, enkä lapsena tainnut oikein käsittää mistä siinä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Aku Ankasa oli kammottava mustakaapu mikä ei vieläkään mielestäni sovi lapsile jotka lukevat Aku Ankkaa.
Nykyisin kun kadula tulee vastaa vähän väliä näitä mustaan kaapuun pukeutuneita niin tulee tunteet pintaan ja pidän niitä aivan äärimmäistä pahaa edustavina.
Muistin tästä, että Ankronikassa oli muumio, jota pelkäsin ihan sairaasti.
Kivikasvot Lepakkolinna. Löytyy juutupesta vieläkin. Pienenä pelotti, nyt on lähinnä loistavaa komediaa. Toimii
Kotimainen jo unohdettu jännityssarja Soittorasia jätti ikuiset traumat.
https://vintti.yle.fi/yle.fi/muistikuvaputki/muistikuvaputki/rouvaruutu…
Esko Roinea arvostan, mutta tätä en kyllä ikinä anna anteeksi, kun tänä päivänäkään pimeän tullen verhon raosta en kurki ulos, kun ei tiedä, mikä sieltä takaisin katsoo!! 👀
Aku Ankasa oli kammottava mustakaapu mikä ei vieläkään mielestäni sovi lapsile jotka lukevat Aku Ankkaa.
Nykyisin kun kadula tulee vastaa vähän väliä näitä mustaan kaapuun pukeutuneita niin tulee tunteet pintaan ja pidän niitä aivan äärimmäistä pahaa edustavina.