Mä en kestä enää ainuttakaan pettymystä työnhaussa. En vain jaksa. Tänään tuli viisi vuotta työnhakua täyteen!
Sanon jo heti alkuun, etten sano koulutualaa, koska se johtaa aina väärille poluille. Jonkun mielestä on oma moka, jos on kouluttautunut huonosti työllistävälle alalle.
Valmistuin siis viisi vuotta sitten kesällä, aloitin työnhaun maaliskuussa, tarkemmin siis lähetin ensimmäisen työhakemukseni 13.3.2012. Työpaikkoja oli runsaasti ja työllisyysnäkymät näyttivät hyvältä. Tuli hylky, tuli toinen, tuli kolmas. Maaliskuun loppua kohden aloin jo tiivistää tahtia, huhtikuussa aloin huolestua ja toukokuussa olin jo lievästi sanottuna paniikissa. Mitä tekisin kesän jälkeen, kun on tutkintotodistus kädessä, muttei töitä?
Tämän viiden vuoden aikana olen kouluttautunut lisää, tehnyt silppua, pätkää ja projektia. Pisin määräaikainen työsuhde on ollut 3kk. Minuun on oltu äärettömän tyytyväisiä ja olen saanut loistavia ja ylistäviä työtodistuksia, mutta koska työt ovat olleet luonteeltaan projekteja, ei töitä ole ollut tarjota pidemmäksi ajaksi. Yhteensä työpätkiä on ollut vain viisi näiden viiden vuoden aikana.
Olen viiden vuoden aikana lähettänyt lähemmäs 700 työhakemusta. Olen käynyt viilaamassa CV:tä ja hakemusta, olen verkostoitunut, olen ottanut yhteyttä firmoihin, tehnyt niin sanotusti kaikkeni.
Töitä olisi, kertoohan tuo 700 työhakemusta sen, että niitä on olemassa. En vain pääse ikinä ykkössijalle, kakkossija kun ei lohduta pätkääkään.
En pysty suunnittelemaan tulevaisuuttani. En tiedä, mitä teen kuukauden päästä tai ensi kesänä. En uskalla sitoutua mihinkään, kun seuraava työpätkä ei välttämättä sovikaan siihen suunnitelmaan.
Väkisinkin mielenterveys alkaa reistailla. En saa nukuttua, kun mietin, mikä minussa on vikana. Mikä vika on yhteiskunnassa, jossa täydessä työiässä olevia, kouluttautuneita, terveitä, motivoituneita ihmisiä potkitaan pois, jotta yrityksen tulos saadaan paremmaksi?
Aion yrittää enää tämän maaliskuun loppuun. Sitten loppuu yrittäminen. Ei vain jaksa enää.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle kannattaa hakemusta ennen soittaa ja tehdä selväksi kuinka paljon haluaa työn. Sitten vasta hakemus. Jos ap olisi soittanut jokaiseen paikkaan, ei olisi tarvinnut hakea 700 paikkaa, 50 olisi riittänyt. Työnsaanti ei ole helppoa, täytyy olla aktiivinen!
Työnantajille soittelu on nykyään pikemminkin haitaksi työllistymistä ajatellen. Kun nyt moni työnhakija firmoihin soittelee, se häiritsee pomoja ja merkkaavat soittajan nimen muistiin, että tätä häirikköä ei sitten ainakaan palkata.
Tämä on yleinen harhaluulo. Kyllä aina kannattaa soittaa tai jos mahdollista, mennä käymään. Työhakemuksen voi toimittaa itse ja samalla jutustella. Tärkeintä on jäädä mieleen.
Tietysti jos soittaa ja käyttäytyy kuin idiootti, ei puhelusta ole hyötyä vaan haittaa. Täytyy soittaa ja tehdä vaikutus.
Soittaa voi silloin, jos työilmoituksessa annetaan ymmärtää, että lisätietoa saa puhelimitse. Ja silloinkin kannattaa miettiä _todella_ tarkkaan mitä aikoo sanoa. Työnantajaa ei kiinnosta kuunnella "Olen kiinnostunut tästä työstä, olen se ja se, olen tehnyt sitä ja tätä." Hän voi lukea saman hakemuksestasi. Se numero annetaan nimenomaan lisätietoa varten. Jos esimerkiksi ilmoituksessa selitetään työnkuva epätarkasti, voit soittaa ja kysyä mitä tehtävään tarkalleen kuuluu. Muu jutustelu jätetään haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
ja vielä lisään edelliseen, että olen myös harjoiteelut vastauksia tyypillisiin kysymyksiin, videoinut niitä ja miettinyt tarkaan tarinankerrontaa, eleitäni ja ilmeitäni.
Haitko teatteriin tms?
Onko johonkin teistä/tutuistanne otettu yhteyttä avoimen hakemuksen perusteella? Itse en usko niihin. Tuntuu oudolta, että HR alkaisi käydä läpi randomeja avoimia hakemuksia, kun voi avata haun ja saada kohdennettuja hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko johonkin teistä/tutuistanne otettu yhteyttä avoimen hakemuksen perusteella? Itse en usko niihin. Tuntuu oudolta, että HR alkaisi käydä läpi randomeja avoimia hakemuksia, kun voi avata haun ja saada kohdennettuja hakemuksia.
Mä olen laittanut muutamia kymmeniä vuosien varrella ja tulos kaksi haastattelua, joitakin ei kiitos -viestejä ja siis suurimmasta osasta ei sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian hienoperse siivoamaan, saa minun puolestani kuolla nälkään.
Ok. Olen astmaatikko ja kädet verillä atooppisen ekseeman takia. Olen keski-ikäinen ja työkokemusta vain akateemisista tehtävistä. Ei ole autoa. Palkkaisitko siivoojaksi?
Palkkaisin. Jos et pystyisi ekseeman takia tekemään töitä, ei työstä kieltäytyminen olisi hienoperseistä vaan perustuisi terveyteen. Siinä on ero.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain avoimen hakemuksen kautta työn! Siinä tosin kesti vähän yli puoli vuotta. Mutta silti! Työ oli lemmikkikaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja vielä lisään edelliseen, että olen myös harjoiteelut vastauksia tyypillisiin kysymyksiin, videoinut niitä ja miettinyt tarkaan tarinankerrontaa, eleitäni ja ilmeitäni.
Haitko teatteriin tms?
En hakenut teatteriin, en edes tehtävään, joka edellyttäisi esiintymiskykyä. Mutta työnantaja on valinnut minut ja ehkä 6 muuta tyyppiä haastatteluun tietyin kriteerein. Minulla on yksi tunti tai pari, työnantajasta riippuen, aikaa vakuuttaa työnantaja siitä, että olen paras valinta. Olet ehkä kuullut sanonnan, että kuulija ottaa huomioon 10% siitä, mitä joku sanoo ja 90% siitä, miten se sanotaan. Tuskinpa asia näin radikaalisti on, mutta kyllä sillä varmasti on vaikutusta. Tiedät itsekin, että joidenkin kanssa vaan synkkaa. Yleensä ihmiset haluavat, että työkaveri on paitsi pätevä, myös hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitko teatteriin tms?
Kyllä videohaastattelut ja haastattelut jossa työnantajaa edustaa 3-4 hlö ovat ihan arkipäivää, ainakin jos hakee vähintääkin jotain aloittelevan asiantuntijan tai edes (alemman) toimihenkilön paikkaa. On todella tärkeä miettiä kuinka asioista kertoo, samoin taustatyö yrityksestä ja sen markkinatilanteesta pitää olla ajantasalla. Kilpailu koulutusta vaativista töistä on todella kovaa, eikä tiettyjen meriittien jälkeen ole enää paluuta niihin "huonompiin" hommiin. Niihin ei yksinkertaisesti enää kelpaa.
Se joka muuta väittää ei ole ajantasalla nykyisistä korkeakoulutettujen työmarkkinoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä opiskelija ja vasta aloittelemassa uraani, mutta sain haastattelun oman alan paikkaan laittamalla avoimen hakemuksen. Haastattelusta jäi hyvä mieli, mutta heidän tarve uudelle tekijälle olisi varmistunut vasta myöhemmin kun sain jo tarjouksen toisaalta, joten otin paikan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Voin kokemuksesta sanoa, että työnantajat eivät halua sitä kokeneinta tai parasta työntekijää, vaan sen jossa on eniten potentiaalia.
Totta! Kokeneimmalle ja parhaalle kun pitäisi maksaa kokemuslisiä aiemmin työkokemuksen perusteella ja parhaalle ehkä muita bonuksia. Pitäisi myös maksaa aiempaan työhön verrattuna kilpailukykyistä palkkaa.
Siksi "potentiaalinen" tulee paljon halvemmaksi.
Ei kannata hakea töitä! Ei siitä saa kuin masennuksen ja ahdistuksen, kannattaa lopettaa. Ennen kuin mielenterveys menee. Kaikenmaailman lippujen ja lappujen lähettely, lopettakaa!
Joskus voi rennolla otteella ohimennen soitella johonkin ja kysyä suoraan, niin minäkin tein ja olen töissä.
VASTUSTAMISEN LAKI
Muutut siksi mitä vastustat. Kaikki, mitä vastustat elämässäsi, juuttuu siihen sitkeästi ja kaikki voimasi kuluvat kamppailuun.
Älä vastusta epäonnistumisia tai puutetta. Vedä sen sijaan puoleesi menestystä ja rikkautta. Keskity aina myönteiseen äläkä vastusta kielteistä.
Kaikki mitä vastustat,
pysyy elämässäsi ja kuluttaa voimiasi.
Keskity siihen, mitä haluat saada
ja nauti elämästäsi!
SITOMISEN LAKI
Voit saada elämässäsi kaiken haluamasi, mutta jos itsetuntosi tai onnellisuutesi riippuu jonkin saamisesta, olet sidoksissa siihen.
Jos haluat olla vapaa,
irrota sidoksesi kaikista ja kaikesta.
Tämä on valaistumisen ehto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitko teatteriin tms?
Kyllä videohaastattelut ja haastattelut jossa työnantajaa edustaa 3-4 hlö ovat ihan arkipäivää, ainakin jos hakee vähintääkin jotain aloittelevan asiantuntijan tai edes (alemman) toimihenkilön paikkaa. On todella tärkeä miettiä kuinka asioista kertoo, samoin taustatyö yrityksestä ja sen markkinatilanteesta pitää olla ajantasalla. Kilpailu koulutusta vaativista töistä on todella kovaa, eikä tiettyjen meriittien jälkeen ole enää paluuta niihin "huonompiin" hommiin. Niihin ei yksinkertaisesti enää kelpaa.
Se joka muuta väittää ei ole ajantasalla nykyisistä korkeakoulutettujen työmarkkinoista.
Onko puhelinmyyjä ja kaupan kassa nykyään korkeakoulutettuja ja asiantuntijoita sekä toimihenkilöitä? Koska muuhunkin haetaan Ekalla kierroksella videohaastattelulla.
Hain toimistosihteeriksi ja mukana oli 8 henkilöä!
Näin mäkin olen perillä nykyisistä korkeakoulutettujen työmarkkinoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitko teatteriin tms?
Onko puhelinmyyjä ja kaupan kassa nykyään korkeakoulutettuja ja asiantuntijoita sekä toimihenkilöitä? Koska muuhunkin haetaan Ekalla kierroksella videohaastattelulla.
Hain toimistosihteeriksi ja mukana oli 8 henkilöä!
Näin mäkin olen perillä nykyisistä korkeakoulutettujen työmarkkinoista.
Muuhunkin=niihinkin
En tiedä tavoittaako viestini enää ketään ja huomaako tätä kukaan, mutta MINÄ SAIN TÖITÄ! Minä sain oman alan töitä, koulutustani vastaavaa työtä, josta maksetaan! Työ on vakituinen, työympäristö ja työkaverit kuin unesta.
Juuri kun olin luovuttamaisillani elämän suhteen, niin tämä tuli eteen. Olen niin puulla päähän lyöty, etten ole muistanut tänään edes syödä mitään. En osaa jäsentää ajatuksiani. Alan saada palkkaa työstä! Minulla on työ, jonne mennä.
Itkettää, naurattaa. Viisi vuotta meni töitä hakiessa ja yhtäkkiä minulla on ihan oikea TYÖ!
ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tavoittaako viestini enää ketään ja huomaako tätä kukaan, mutta MINÄ SAIN TÖITÄ! Minä sain oman alan töitä, koulutustani vastaavaa työtä, josta maksetaan! Työ on vakituinen, työympäristö ja työkaverit kuin unesta.
Juuri kun olin luovuttamaisillani elämän suhteen, niin tämä tuli eteen. Olen niin puulla päähän lyöty, etten ole muistanut tänään edes syödä mitään. En osaa jäsentää ajatuksiani. Alan saada palkkaa työstä! Minulla on työ, jonne mennä.
Itkettää, naurattaa. Viisi vuotta meni töitä hakiessa ja yhtäkkiä minulla on ihan oikea TYÖ!
ap
Onnea ap :) Minäkin sain tänään pitkän etsinnän jälkeen tarjouksen peräti kahdesta oman alani paikasta, oli siis varaa valitakin.
Aivan mahtavaa, että pitkä työnhakusi sai tällaisen päätöksen ap! Onnea kovasti sinulle ja tulevalle työurallesi. :)
Voin kokemuksesta sanoa, että työnantajat eivät halua sitä kokeneinta tai parasta työntekijää, vaan sen jossa on eniten potentiaalia.