Mä en kestä enää ainuttakaan pettymystä työnhaussa. En vain jaksa. Tänään tuli viisi vuotta työnhakua täyteen!
Sanon jo heti alkuun, etten sano koulutualaa, koska se johtaa aina väärille poluille. Jonkun mielestä on oma moka, jos on kouluttautunut huonosti työllistävälle alalle.
Valmistuin siis viisi vuotta sitten kesällä, aloitin työnhaun maaliskuussa, tarkemmin siis lähetin ensimmäisen työhakemukseni 13.3.2012. Työpaikkoja oli runsaasti ja työllisyysnäkymät näyttivät hyvältä. Tuli hylky, tuli toinen, tuli kolmas. Maaliskuun loppua kohden aloin jo tiivistää tahtia, huhtikuussa aloin huolestua ja toukokuussa olin jo lievästi sanottuna paniikissa. Mitä tekisin kesän jälkeen, kun on tutkintotodistus kädessä, muttei töitä?
Tämän viiden vuoden aikana olen kouluttautunut lisää, tehnyt silppua, pätkää ja projektia. Pisin määräaikainen työsuhde on ollut 3kk. Minuun on oltu äärettömän tyytyväisiä ja olen saanut loistavia ja ylistäviä työtodistuksia, mutta koska työt ovat olleet luonteeltaan projekteja, ei töitä ole ollut tarjota pidemmäksi ajaksi. Yhteensä työpätkiä on ollut vain viisi näiden viiden vuoden aikana.
Olen viiden vuoden aikana lähettänyt lähemmäs 700 työhakemusta. Olen käynyt viilaamassa CV:tä ja hakemusta, olen verkostoitunut, olen ottanut yhteyttä firmoihin, tehnyt niin sanotusti kaikkeni.
Töitä olisi, kertoohan tuo 700 työhakemusta sen, että niitä on olemassa. En vain pääse ikinä ykkössijalle, kakkossija kun ei lohduta pätkääkään.
En pysty suunnittelemaan tulevaisuuttani. En tiedä, mitä teen kuukauden päästä tai ensi kesänä. En uskalla sitoutua mihinkään, kun seuraava työpätkä ei välttämättä sovikaan siihen suunnitelmaan.
Väkisinkin mielenterveys alkaa reistailla. En saa nukuttua, kun mietin, mikä minussa on vikana. Mikä vika on yhteiskunnassa, jossa täydessä työiässä olevia, kouluttautuneita, terveitä, motivoituneita ihmisiä potkitaan pois, jotta yrityksen tulos saadaan paremmaksi?
Aion yrittää enää tämän maaliskuun loppuun. Sitten loppuu yrittäminen. Ei vain jaksa enää.
Kommentit (162)
Tässä on kyse siitä, että oman valuutan puuttuessa talous sopeutuu työttömyydellä, kun se ennen sopeutui valuutan arvon kautta. Jos emme olisi eurossa, meillä menisi todennäköisesti nyt paremmin (vrt. Ruotsi).
Tietysti osin kyse on myös suuremmasta murroksesta, jossa automaatio hävittää työpaikat globaalisti. Kuten Bill Gates on ehdottanut, robotteja olisi alettava verottamaan, koska ne vievät työpaikat. Valitettavasti uskon, ettei tämä tule tapahtumaan ilman 1900-luvun alun kehityskulkujen toistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutta tutkintoa kehiin vaan. AMK tai yliopisto, sosiaaliala tai lääkäri. Siitä omasta ylpeydestä pitää pystyä luopumaan. Näin se vain on.
Tiedätkö sinä yhtään mitä se tekee ihmisen psyykkeelle, jos joutuu pakolla tekemään asioita, jotka ei mitenkään motivoi tai kiinnosta.
Jos sulle on asiat niin itsestään selviä ns oma perse hyvin voideltu, niin mene vaikka siivoamaan jotakin vessoja.
Vittu mikä idiootti sä olet, oikeesti.
Nälkä ja köyhyys motivoi. Ne auttaa löytämään ihan uusia puolia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle kannattaa hakemusta ennen soittaa ja tehdä selväksi kuinka paljon haluaa työn. Sitten vasta hakemus. Jos ap olisi soittanut jokaiseen paikkaan, ei olisi tarvinnut hakea 700 paikkaa, 50 olisi riittänyt. Työnsaanti ei ole helppoa, täytyy olla aktiivinen!
Työnantajille soittelu on nykyään pikemminkin haitaksi työllistymistä ajatellen. Kun nyt moni työnhakija firmoihin soittelee, se häiritsee pomoja ja merkkaavat soittajan nimen muistiin, että tätä häirikköä ei sitten ainakaan palkata.
Tämä on yleinen harhaluulo. Kyllä aina kannattaa soittaa tai jos mahdollista, mennä käymään. Työhakemuksen voi toimittaa itse ja samalla jutustella. Tärkeintä on jäädä mieleen.
Tietysti jos soittaa ja käyttäytyy kuin idiootti, ei puhelusta ole hyötyä vaan haittaa. Täytyy soittaa ja tehdä vaikutus.
Jutustelu ok joo, mutta hakemuksen toimittaminen itse? Ehkä jos haet vaikka amistason tai ei korkeakoulutusta vaativaa aspa/duunariommia K-marketissa tai pienessä yrityksessä, mutta muuten absurdi ajatus.
Olen vienyt henkkoht työhakemuksen yliopistolle ja sain työn. Ei ihan duunarihommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutta tutkintoa kehiin vaan. AMK tai yliopisto, sosiaaliala tai lääkäri. Siitä omasta ylpeydestä pitää pystyä luopumaan. Näin se vain on.
Tiedätkö sinä yhtään mitä se tekee ihmisen psyykkeelle, jos joutuu pakolla tekemään asioita, jotka ei mitenkään motivoi tai kiinnosta.
Jos sulle on asiat niin itsestään selviä ns oma perse hyvin voideltu, niin mene vaikka siivoamaan jotakin vessoja.
Hyvin sanottu. Jos on liian hienoperse siivoamaan, saa minun puolestani kuolla nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Jos on liian hienoperse siivoamaan, saa minun puolestani kuolla nälkään.
Onko se sinun mielestäsi oikein, että ammattitaitoinen siivooja otetaan esimerkiksi kouluavustajaksi ja edelleen opettajan sijaiseksi, ja pätevä opettaja siivoojaksi, vaikka ei olisi aiemmin päivääkään sitä työtä tehnyt?
Tai rakennusmestari laitetaan siivoojaksi, ja se siivooja laitetaan töihin rakennukselle ... rakennusmestari kun on nainen, ja siivooja mies. Nämä työkkärin tarjousten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Kokemuksesta. Tiedätkö sinä mitä monen vuoden työttömyys joka johtaa syrjäytymiseen koko yhteiskunnasta tekee ihmisen psyykkeelle? Asenne pitää olla se että siivoamaan vaikka jos ei muuta. Ja muuta kyllä saa jos kouluttautuu vähänkään työllistävämmälle alalle. Suomessa on suurta herkkua olla työttömänä. Monessa muussa maassa on pakko tehdä töitä elääkseen. Jo se, että saa valita mitä tekee on etuoikeus. Monessa maassa unelmaa kohti raadetaan vuosikausia töitä ja aloitetaan juurikin sieltä vessojen siivoamisesta. Jos se on jo ohitettu että valmistuneena saisit oman alasi töitä (5 vuotta on todella pitkä aika) on löydettävä muita ratkaisuja.
Alapeukuttajat kertokaapa oma näkemyksenne.
Se ura ei sieltä vessojen siivouksesta urkene, tiedän omasta kokemuksesta. Ei voi suositella siinä mielessä tiede- tai taidekorkeakouluista valmistuneille. Saahan siitä tietysti rahaa ja liikuntaa ja niin.
Minäkin olen miettinyt, että pitäisikö vähintään poistaa cv:stä ainakin puolet siivous yms. työkokemuksesta, koska tuntuu siitä olevan vain haittaa. Moni on opiskelija mielummin työtön kesällä kuin siivoaa ja melkein tuntuu, että se on paljon positiivisempi asia työnhaussa kuin minkä tahansa työn tekeminen. Olen suunnitellut muuttavani ulkomaille jo opintojen lopussa, jos harkkapaikkoja ei saa Suomesta.
Kannattaa poistaa! Minä poistin kaiken paitsi kaksi toimistotyötä ja yhden asiakaspalvelutyön (yhteensä minulla on ollut eri töitä noin 10) ja heti aloin pääsemään haastatteluihin asti. CV pitää räätälöidä jokaista paikkaa varten ihan siinä missä hakemuskin. Otin siis kaikki ajokortit, hygieniakortit tms pois CVstä kun hain asiantuntijan töitä. Pääsin yhteen haastatteluun silloin kun vielä listasin niitä kaikkia, ja haastattelussa haastattelijat kommentoivat edellisistä töistä "Onpas sinulla ollut paljon töitä" ja siirtyivät seuraavaan aiheeseen. Ilmeestä näki ettei niitä olisi pitänyt jättää näkyviin.
Onhan tuo oikeasti aivan helkkarin raskasta.
On täysin ymmärrettävää, ettei ap:n tilanteessa jaksa enää yrittää. Ei jatkuvaa epäonnistumista kestä, kun ei voi tehdä juuri mitään tilanteen korjaamiseksi. Ihminen alkaa suojella itseään. Se on luonnollista ja viisasta.
Yhteiskunnallinen tilanne määrää monien kohtalon.
Kannattaa tehdä muuta kuin ansiotyötä, että mieli säilyy vireänä ja saa kokemuksia itsestä hyödyllisenä yhteisön jäsenenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sinun mielestäsi oikein, että ammattitaitoinen siivooja otetaan esimerkiksi kouluavustajaksi ja edelleen opettajan sijaiseksi, ja pätevä opettaja siivoojaksi, vaikka ei olisi aiemmin päivääkään sitä työtä tehnyt?
Tai rakennusmestari laitetaan siivoojaksi, ja se siivooja laitetaan töihin rakennukselle ... rakennusmestari kun on nainen, ja siivooja mies. Nämä työkkärin tarjousten perusteella.
Parasta olisi jos kaikki tekisivät mitä parhaiten osaavat ja niitä töitä hakiessa mitä tahansa työtä jonka jotenkuten osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raksa-ala vois joo päivittää itsensä tähän päivään sieltä 1800-luvulta.
Oletko kysynyt palautetta haastattelijoilta - siis niistä pysyvistä työpaikoista, joissa olet jäänyt kakkossijalle? Pystyisitkö valmistautumaan työhaastatteluun paremmin etukäteen ja miettimään mitä yritys tarvitsee ja mitä osaamista sinulla on tarjota juuri tähän tarpeeseen. Itsekin olen valmistumisen kynnyksellä. Viime vuonna lähetin työhalemuksia melko randomisti, enkä saanut yhtään haastattelukutsua. Tänä vuonna olen lähettänyt hakemuksia vain kourallisen, mutta harkinnut jokaisen todella tarkkaan ja panostanut hakemukseen. Haastatteluihin olen valmistautunut parikin päivää, tutkimalla yritystä, toimintaympäristöä ja alaa. Olen miettinyt mitä minulla on anettavaa ja ehdottanut sitä rohkeasti. Nyt minulle tarjottiin töitä 3:sta 4:stä yriyyksestä, joissa kävin.
ja vielä lisään edelliseen, että olen myös harjoiteelut vastauksia tyypillisiin kysymyksiin, videoinut niitä ja miettinyt tarkaan tarinankerrontaa, eleitäni ja ilmeitäni.
Kertokaa miten sinne ulkomaille pääsee töihin? Jotain sivuja yms? Itse voisin nuorena työttämänä mennäkkin mutta ei mitään tietoa miten ulkomaille haetaan töihin. Itselläni on sujuva englanninkieli mutta muita kieliä en osaa.
Jos on liian hienoperse siivoamaan, saa minun puolestani kuolla nälkään.
Ok. Olen astmaatikko ja kädet verillä atooppisen ekseeman takia. Olen keski-ikäinen ja työkokemusta vain akateemisista tehtävistä. Ei ole autoa. Palkkaisitko siivoojaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa miten sinne ulkomaille pääsee töihin? Jotain sivuja yms? Itse voisin nuorena työttämänä mennäkkin mutta ei mitään tietoa miten ulkomaille haetaan töihin. Itselläni on sujuva englanninkieli mutta muita kieliä en osaa.
Aloita päättämällä mihin maahan ja kirjoita sen maan kielellä googleen työpaikat, ala ja maan tai kaupungin nimi. Voit vielä etsiä paikallisen googlenkin ennen sitä. Siitä se sitten lähtee kun alat löytämään niitä työnhakusivuja. Monet rekryfirmat jotka toimivat Suomessa toimivat myös monessa Euroopan maassa.
voisiko yrittäjyyttä suosittelevat mainita yritysaloja, joilla nykyään on kysyntää? Käsittääkseni alalla kuin alalla on verinen kilpailu varsinkin Uudellamaalla ja maakunnissa taas ei ole ostovoimaa tarpeeksi. Yrityksen perustaminen ei ole tosiaankaan jokaisen ihmisen hommaa vaan vaatii julmetusti työtä ja hermoja sekä pääomaa ettei kaadu heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Mites yrittäjyys?
*vääntää naamaa ja lapsellisesti lällättää* mites yrittäjyys?
Ei kaikista ole yrittäjiksi,ei vaikka kuinka hokisitte.
Jos on lähettänyt 700 hakemusta on jo oikeasti mietittäväkin mikä itsessä mättää.
Pakko kyllä sanoa, että ei se aina suhteista ole kiinni. Näin yritysviestinnän tradenomina ovat kurssilaiseni lähinnä työharjoittelun kautta tai muuten työkokemuksen ansiosta työllistyneet hyvin ilman sen kummempia suhteita. Toki koulussa teimme jo projekteja yrityksille ja joskus näissä firmoissa olevista harkkaripaikoista vinkattiin ainoastaan meille, mutta tässä lähinnä kyse koulun ja työelämän yhteistyöstä.
Toki me nuoret tehdään jollain paskalla palkalla ensin harjoitteluita, pätkää tai osa-aikaista alan duunia, mutta pidemmän päälle se on sen arvoista.