Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en kestä enää ainuttakaan pettymystä työnhaussa. En vain jaksa. Tänään tuli viisi vuotta työnhakua täyteen!

Vierailija
13.03.2017 |

Sanon jo heti alkuun, etten sano koulutualaa, koska se johtaa aina väärille poluille. Jonkun mielestä on oma moka, jos on kouluttautunut huonosti työllistävälle alalle.

Valmistuin siis viisi vuotta sitten kesällä, aloitin työnhaun maaliskuussa, tarkemmin siis lähetin ensimmäisen työhakemukseni 13.3.2012. Työpaikkoja oli runsaasti ja työllisyysnäkymät näyttivät hyvältä. Tuli hylky, tuli toinen, tuli kolmas. Maaliskuun loppua kohden aloin jo tiivistää tahtia, huhtikuussa aloin huolestua ja toukokuussa olin jo lievästi sanottuna paniikissa. Mitä tekisin kesän jälkeen, kun on tutkintotodistus kädessä, muttei töitä?

Tämän viiden vuoden aikana olen kouluttautunut lisää, tehnyt silppua, pätkää ja projektia. Pisin määräaikainen työsuhde on ollut 3kk. Minuun on oltu äärettömän tyytyväisiä ja olen saanut loistavia ja ylistäviä työtodistuksia, mutta koska työt ovat olleet luonteeltaan projekteja, ei töitä ole ollut tarjota pidemmäksi ajaksi. Yhteensä työpätkiä on ollut vain viisi näiden viiden vuoden aikana.

Olen viiden vuoden aikana lähettänyt lähemmäs 700 työhakemusta. Olen käynyt viilaamassa CV:tä ja hakemusta, olen verkostoitunut, olen ottanut yhteyttä firmoihin, tehnyt niin sanotusti kaikkeni.

Töitä olisi, kertoohan tuo 700 työhakemusta sen, että niitä on olemassa. En vain pääse ikinä ykkössijalle, kakkossija kun ei lohduta pätkääkään.

En pysty suunnittelemaan tulevaisuuttani. En tiedä, mitä teen kuukauden päästä tai ensi kesänä. En uskalla sitoutua mihinkään, kun seuraava työpätkä ei välttämättä sovikaan siihen suunnitelmaan.

Väkisinkin mielenterveys alkaa reistailla. En saa nukuttua, kun mietin, mikä minussa on vikana. Mikä vika on yhteiskunnassa, jossa täydessä työiässä olevia, kouluttautuneita, terveitä, motivoituneita ihmisiä potkitaan pois, jotta yrityksen tulos saadaan paremmaksi?

Aion yrittää enää tämän maaliskuun loppuun. Sitten loppuu yrittäminen. Ei vain jaksa enää.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala ja rakennusala vuokrafirman kautta paskalla palkalla. Lähes tulkoon varma työpaikka. Etenkin jos on koulutus kummallekkin alalle.

Vierailija
42/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta tutkintoa kehiin vaan. AMK tai yliopisto, sosiaaliala tai lääkäri. Siitä omasta ylpeydestä pitää pystyä luopumaan. Näin se vain on. 

Tiedätkö sinä yhtään mitä se tekee ihmisen psyykkeelle, jos joutuu pakolla tekemään asioita, jotka ei mitenkään motivoi tai kiinnosta.

Jos sulle on asiat niin itsestään selviä ns oma perse hyvin voideltu, niin mene vaikka siivoamaan jotakin vessoja.

Vittu mikä idiootti sä olet, oikeesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mikä ala työllistää?! Kun koko ajan vaan toitotetaan että vaihda alaa... hoitotyöhön minusta ei ole. Mitä kannattaisi opiskella?!

Opetusala, varsinkin erityisopettajat, puheterapeutti, fysioterapeutti, hammasala, tekonivelala, henkilöstöala, siivous, labratyö... Siinä esimerkkejä työllistävistä aloista. Muutamaan riittää toisen asteen koulutus.

Hah. Ei kyllä työllistä henkilöstöala ainakaan pk-seudulla. Yhteen avoimeen paikkaan tulee 400 hakemusta.

Vierailija
44/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mikä ala työllistää?! Kun koko ajan vaan toitotetaan että vaihda alaa... hoitotyöhön minusta ei ole. Mitä kannattaisi opiskella?!

Opetusala, varsinkin erityisopettajat, puheterapeutti, fysioterapeutti, hammasala, tekonivelala, henkilöstöala, siivous, labratyö... Siinä esimerkkejä työllistävistä aloista. Muutamaan riittää toisen asteen koulutus.

Aloittajan ei sitten kannata avata sitä toista ketjua työttömistä opettajista. 

Aineenopettajat ei saa töitä. Eikä luokanopettajatkaan enää kovin helposti. Erityisopettajat saa kyllä töitä, mutta sellaiseksi päästäkseen pitää ensin työskennellä tavallisena opettajana jonkin aikaa, ja sitten vasta voi hakeutua erkkapedan opintoihin.

Vierailija
45/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutta tutkintoa kehiin vaan. AMK tai yliopisto, sosiaaliala tai lääkäri. Siitä omasta ylpeydestä pitää pystyä luopumaan. Näin se vain on. 

Tiedätkö sinä yhtään mitä se tekee ihmisen psyykkeelle, jos joutuu pakolla tekemään asioita, jotka ei mitenkään motivoi tai kiinnosta.

Jos sulle on asiat niin itsestään selviä ns oma perse hyvin voideltu, niin mene vaikka siivoamaan jotakin vessoja.

Niin no minäkin haluaisin uittaa varpaitani järvivedessä ja maalata vesiväreillä. Siitä vaan ei makseta, niin on tehtävä muita vähemmän kiinnostavia asioita työkseen. Vaikka se maalailu vähemmän kuormittavaa olisikin.

Vierailija
46/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuella töihin. Saanet täyden palkkatuen, joten työpaikan saanti on aika helppoa.

Voi markkinat....oletko yhtään kärryillä nykytilanteesta? Palkkatukien budjetti on aina kulutettu loppuun jo vuoden alussa! ei vaan riitä sitäkään enää, kun työttömyyttä on niin paljon

Vierailija
47/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusala on taas vaihteeksi nousussa. Amk:n kautta työnjohtajaksi, niin töitä tuntuis piisaavan. Ainakin meidän yhtiössä nuoret työnjohtajat vaihtaa firmaa kuin paitaa, kun kysellään töihin. Ja harjoittelujen kautta nimenomaan tullaan taloon sisään, siinä pitää olla aktiivinen.

Alahan on tosi suhdanneherkkä, että tiedä sitten mikä on tilanne kolmen vuoden kuluttua.

Vierailija
48/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Ei kyllä työllistä henkilöstöala ainakaan pk-seudulla. Yhteen avoimeen paikkaan tulee 400 hakemusta.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei varmaan laskettelualallekaan työllisty Keravalla. Kyllä niitä töitä on, mutta Suomea on aika paljon muuallakin kuin Helsingissä.

Vierailija
49/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjäksi haetaan melkein aina 5-20-tuntisilla sopimuksilla, mutta heti kun on päässyt taloon, voi todistaa osaamisensa ja saa kokoaikatyön. Olen työskennellyt kaksi vuotta isossa tavaratalossa ja lähes kaikki osa-aikaiset on saaneet puolen vuoden jälkeen täydet tunnit jos vaan ovat hoitaneet työnsä hyvin. Vinkkinä vain tämä.

Vierailija
50/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse labrapuolella töissä, ja vaikka olen niin onnekas että olen vakipaikan onnistunut jollain ihmeellä saamaan, voin kertoa että moni muu fiksu ja aikaansaava opiskelukaveri ei. Ei varmasti mitenkään toivottomin ala, mutta en silti ketään neuvoisi alalle hakeutumaan varman työpaikan perässä, enemmänkin vain jos todella kiinnostaa ja on valmis epävarmuutta kestämään.

Vierailija
51/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin silloin-suositulta ja erittäin huonosti työllistävältä alalta vuonna 2008 eli 9v. sitten.

Hain kymmeniin paikkoihin mutta mikään ei tärpännyt; olisi pitänyt olla kokemusta ja suhteita.

Hakeuduin sitten muihin hommiin, huonopalkkaisiin asiakaspalveluhommiin. Elämä oli rimpuilua ja työelämä varsinkin epätyydyttävää , koska en tehnyt mitä olisin halunnut. Myös lapsia siunaantui kaksin kappalein, ja kotona tuli vietettyä heidän kanssaan muutama vuosi. 

Sitten pysähdyin miettimään tosissani tulevaisuuttani: aionko JATKAA rimpuilua ja epätoivoista hakuammuntaa töiden suhteen, joista en edes pidä? Vai mitä jos aloittaisin kaiken alusta, ja VAIHTAISIN ALAA? Mietin ja mietin, ja pian löytyikin toinen ammatti, joka kiinnosti ja josta pitäisin. Hakeuduin tälle alalle aikuisopiskelijana, ja valmistuin tammikuussa. Mieluisa työpaikka odotti heti valmistumisen jälkeen.

Omanarvontuntoni on kohentunut,  minulla on energiaa ja itseluottamusta enemmän kuin aikoihin. Olen onnellinen ja äärettömän kiitollinen työstäni. Yhtäkkiä olikin taas rahaa ja varaa tehdä suunnitelmia; saimme hankittua paremman auton ym. 

Suosittelen alanvaihtoa. Onhan pakostikin olemassa jokin muukin työ mitä ap voisi tehdä, ja mikä olisi hänestä mieluisaa? Kouluja käyneet valmistuvat nopeammin ja pääsevät hyvin työelämään, kun on jo elämänkokemusta, tietotaitoa ja motivaatiokin on erilainen kuin nuorempana.

Vierailija
52/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, jos mä olisin jäänyt odottelemaan vain koulutusta vastaavaa työtä niin varmaan työttömänä olisin minäkin. Pitää tehdä mitä on, siinä voi rauhassa sitten pyrkiä parempaan.

Vierailija
53/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muuta ulkomaille toihin. Lontoossa riittaa toita. 

On totta että töitä  Lontoossa riittää mutta myös on kovempi kilpailu kun Suomessa plus et Lontoossa välttämättä sittenkään saa töitä omalta alaltasi, varsinkaan jos se ala on kovin specifi ja sinua parempiakin on tarjolla. Mutta baariin ja Tescoon pääsee kyllä aina se on selvä..

Vierailija
54/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovellus-, web- ja html-osaaja saa varmasti töitä parissa kuukaudessa. Sille puolelle kannattaa kouluttautua.

Vierailija
55/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no minäkin haluaisin uittaa varpaitani järvivedessä ja maalata vesiväreillä. Siitä vaan ei makseta, niin on tehtävä muita vähemmän kiinnostavia asioita työkseen. Vaikka se maalailu vähemmän kuormittavaa olisikin.

Tuskin sinua edes mikään maalailu kiinnostaa, oikeesti. Nimittäin jos se kiinostaisi ja olisit siinä tarpeeksi hyvä, sinä A)maalaisit, B)sulle maksettaisiin siitä, C ) et olisi mitenkään elämääsi katkeroitunut.

Vittu, ethän sä mikään idiootti ollutkaan.

Vierailija
56/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, jos mä olisin jäänyt odottelemaan vain koulutusta vastaavaa työtä niin varmaan työttömänä olisin minäkin. Pitää tehdä mitä on, siinä voi rauhassa sitten pyrkiä parempaan.

Juurikin näin. Ja pitää olla valmis hiukan matkustamaan. Harvoin työpaikka löytyy omasta korttelista.

Vierailija
57/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusala on taas vaihteeksi nousussa. Amk:n kautta työnjohtajaksi, niin töitä tuntuis piisaavan. Ainakin meidän yhtiössä nuoret työnjohtajat vaihtaa firmaa kuin paitaa, kun kysellään töihin. Ja harjoittelujen kautta nimenomaan tullaan taloon sisään, siinä pitää olla aktiivinen.

Alahan on tosi suhdanneherkkä, että tiedä sitten mikä on tilanne kolmen vuoden kuluttua.

Entäs vanhemmat alanvaihtajat?

Vierailija
58/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin silloin-suositulta ja erittäin huonosti työllistävältä alalta vuonna 2008 eli 9v. sitten.

Hain kymmeniin paikkoihin mutta mikään ei tärpännyt; olisi pitänyt olla kokemusta ja suhteita.

Hakeuduin sitten muihin hommiin, huonopalkkaisiin asiakaspalveluhommiin. Elämä oli rimpuilua ja työelämä varsinkin epätyydyttävää , koska en tehnyt mitä olisin halunnut. Myös lapsia siunaantui kaksin kappalein, ja kotona tuli vietettyä heidän kanssaan muutama vuosi. 

Sitten pysähdyin miettimään tosissani tulevaisuuttani: aionko JATKAA rimpuilua ja epätoivoista hakuammuntaa töiden suhteen, joista en edes pidä? Vai mitä jos aloittaisin kaiken alusta, ja VAIHTAISIN ALAA? Mietin ja mietin, ja pian löytyikin toinen ammatti, joka kiinnosti ja josta pitäisin. Hakeuduin tälle alalle aikuisopiskelijana, ja valmistuin tammikuussa. Mieluisa työpaikka odotti heti valmistumisen jälkeen.

Omanarvontuntoni on kohentunut,  minulla on energiaa ja itseluottamusta enemmän kuin aikoihin. Olen onnellinen ja äärettömän kiitollinen työstäni. Yhtäkkiä olikin taas rahaa ja varaa tehdä suunnitelmia; saimme hankittua paremman auton ym. 

Suosittelen alanvaihtoa. Onhan pakostikin olemassa jokin muukin työ mitä ap voisi tehdä, ja mikä olisi hänestä mieluisaa? Kouluja käyneet valmistuvat nopeammin ja pääsevät hyvin työelämään, kun on jo elämänkokemusta, tietotaitoa ja motivaatiokin on erilainen kuin nuorempana.

Mille alalle valmistuit? 

Vierailija
59/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elämässä ei ole mitään mikä pitäisi väkisin Suomessa, niin suosittelisin suuntaamaan katseen ulkomaille. Monessa maassa töitä on tarjolla. Miten olisi vaikka Ruotsi, Tanska tai Saksa? Suomalaisilla on hyvä maine osaavina ja ajattelevina työntekijöinä. Haet Suomesta käsin ja opiskelet vähän paikallista kieltä, jos et vielä osaa. Ulkomailla asuminen antaa huimasti uusia kokemuksia ja uutta näkökulmaa. Tiedän kokemuksesta.

Tästä voisit saada myös uutta ajatusmaailmaa ja motivaatiota. Toisen maan avoimiin työpaikkoihin tutustumista, uutta kieltä, haaveilua pidemmistä kesistä, halvemmasta hintatasosta, mahdollisesti paremmasta elintasosta ja muusta mikä voisi olla mukavempaa kuin Suomessa. :) Keski-Euroopasta käsin on myös huomattavasti helpompaa matkustella. Kaikki on lähellä.

Vierailija
60/162 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle kannattaa hakemusta ennen soittaa ja tehdä selväksi kuinka paljon haluaa työn. Sitten vasta hakemus. Jos ap olisi soittanut jokaiseen paikkaan, ei olisi tarvinnut hakea 700 paikkaa, 50 olisi riittänyt. Työnsaanti ei ole helppoa, täytyy olla aktiivinen!