Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kuukauden ruuat 20 eurolla?

Vierailija
12.03.2017 |

Kyseessä tilapäinen poikkeustilanne, rahaa tulee seuraavan kerran tilille 14.4. Nyt tilillä on 18,83 € ja kaapissa on vajaa kilo kaurahiutaleita, 3 purkkia hernekeittoa, paketillinen suolakeksejä, 100 g pähkinöitä ja arviolta pari desiä rypsiöljyä. Mausteita on enemmän kuin tarpeeksi. Voinko pärjätä näillä? Mitä kannattaa ostaa kaupasta, jotta saan tarpeeksi kaloreita ja nälkä pysyy poissa? Terveellisyydellä ei niin väliä koska kyse on näin lyhyestä ajasta. Olen 62-kiloinen nainen enkä tee mitään fyysisesti kovinkaan raskasta.

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Survivorissa ne elää pelkällä riisillä kuukauden.

Vierailija
102/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonia, kaalta, perunaa jota voi siivuttaa sakeuttamaan keittoa ja vaikka herneitä, joista saa hyvin sakeutta. Lihaa siinä määrin, kun on varaa, eikä kerralla koko pakettia käyttöön.

Vaikka keitto onkin pääosin vettä, jota oletettavasti hanastasi saat 'ilmaiseksi' kuukauden aikana, niin hieman sakeutettuna pitää nälän hyvin poissa. Puolalaiset omenat on usein kanssa halpoja ja ihan syötäviä. Ihan vain koska vitamiiniakin tarvii. Jotain vihannespakasteitakin on usein kohtuullisessa tarjouksessa.

t:

http://vuodentyoton.blogspot.com/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden työtön kirjoitti:

Makaroonia, kaalta, perunaa jota voi siivuttaa sakeuttamaan keittoa ja vaikka herneitä, joista saa hyvin sakeutta. Lihaa siinä määrin, kun on varaa, eikä kerralla koko pakettia käyttöön.

Vaikka keitto onkin pääosin vettä, jota oletettavasti hanastasi saat 'ilmaiseksi' kuukauden aikana, niin hieman sakeutettuna pitää nälän hyvin poissa. Puolalaiset omenat on usein kanssa halpoja ja ihan syötäviä. Ihan vain koska vitamiiniakin tarvii. Jotain vihannespakasteitakin on usein kohtuullisessa tarjouksessa.

t:

Se on kaalia. 

Vierailija
104/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuossa tilanteessa kertoisin parille ystävälle/sukulaiselle, että tilanne nyt on tämä ja kysyisin voinko tulla syömään tai voisko joku heittää muutaman euron. Toki mä ymmärrän, että jotakin niin paljon hävettäis tollanen tilanne, mutta mä ainakin nielisin ylpeyteni kuin kituisin.

Oon kanssa pienituloinen, mutta jos joku mulle kertois tilanteestaan niin kuukauden aikana olis tervetullut meille pari kertaa päivälliselle ja sen jälkeen pakkaisin jämät mukaan ja antaisin varmasti jotakin muutakin mitä kaapissa on.

Vierailija
105/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu enää Suomessa, mutta kun asuin kaupoissa oli usein tarjouksessa liha- tms. tuotteita, joissa oli viimeinen myyntipäivä. Opiskelijana usein herkuttelin esim. valmiiksipaistetulla broilerilla, jonka sain sikahalvalla viimeisenä myyntipäivänä.

Siis jos kaupassa näkyy oransseja tarjouslappuja, mars tsekkaamaan onko  ostamisen arvoista.

Vierailija
106/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vähätuloinen vuosituloni on n. 9000 euroa.

Silti minulla on aina vähintään 100 euroa jemmassa ruokaa ja muuta äkillisesti tarvittavaa varten. Luottokorttia ei ole koska sitä ei myönnetä minulle, joten siihen en voi turvautua.

Ikinä ei tiedä tarvitseeko esim. lääkkeitä tai muita terveyteen liittyviä asioita. Kokisin oloni pelottavaksi jos minulla olisi 20 euroa kuukaudeksi.

Vierailija
107/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden työtön kirjoitti:

t:

Se on kaalia. 

Se on Kaalta,Kuaalia,Kaalija

Vierailija
108/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut noin tiukassa tilanteessa, mutta vaikka kaapit pursuaisi ruokaa ja voisin joka päivä syödä esim vanhempieni luona ilmaiseksi, niin miten kummassa pärjäisi kuukauden ilman rahaa?? 20e on tosi vähän edes viikoksi. Onko ap:lla kuukauden tarpeisiin vessapaperia, saippuaa, dödöä, shampoota, siteitä, hammastahnaa jne jne. Mitä jos pitää yllättäen ostaa vaikka laastaria? Tai tulee joku lasku. Vessan lamppu palaa. Tiskiaine loppuu. Mun on todella vaikea kuvitella rahattomuutta. Olen ollut onnekas etten ole joutunut tuollaiseen tilanteeseen.

Mä olen ollut. Silloin huolehdittiin että wc-paperia ostetaan raha-aikana riittävästi ja minä aikuisena käytin niin vähän kun pystyin. Sama saippuan kanssa, ostin varastoon kun näin halvalla. Laastaria aikuinen tarvitsee harvoin, jos koskaan. Ja siihen voi laittaa vaikka nenäliinan teipillä.

Kun on rahaton on ruoka prioriteetti 1. muu tulee sen jälkeen. Ilman shampoota pärjää mutta ei ilman ruokaa.

Kuolisin häpeästä tukka rasvaisena ja hieltä haisten. Miten sitä kehtaisi edes kaupassa käydä. Ei kyllä käy kateeksi ruokajonoissa käyvät. Mutta jos kuukauden päästä tosiaan sitä rahaa tulossa, miksi ei voisi lainata joltain, ottaa pikavippia tai vie panttilainaamoon jotain. Nuo kaikki aikaisemmat vinkit on hyviä jos taloustilanne on heikohko, niin voisi säästää hiukan jemmarahaa, ettei vastaava tilanne toistu.

Pelkällä vedellä pystyy kyllä pesemään hiukset, kunhan hieroo todella perusteellisesti päänahan läpi. Hoitoaineeksi omenaviinietikkaa laimennettuna, joka siloittaa hiuksen pinnan vesipesun jälkeen. Tätä voi kokeilla, jos rahat ovat todella tiukilla. Jotkut pesevät hiuksensa näin vallan.

Vierailija
109/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katselee noita ruokalaskelmia, tulee vaan mieleen, että miten sitä itsellä menee niin paljon kauppaan.

Vierailija
110/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat kummallisia leivän mussuttajia. Paljon järkevämpää ja taloudellista syödä kunnon täyttävät ateriat (aamiainen, lounas, illallinen), niin ei tarvitse sitä leipää ja päällistä olla hankkimassa ja syömässä varsinkaan ollessaan taloudellisessa ahdingossa.

Pastaa, riisiä, linssejä/papuja, pakastevihanneksia, tomaattimurskaa ja mausteita. Halpaa, simppeliä, terveellistä ja vieläpä hyvää perusruokaa. 

Euron hintaisesta vehnäjauhopussista saa itse leipomalla 60 -70 sämpylää, jotka eivät vastapaistettuna (tai vastasulatettuina) kaipaa mitään päällisiä. AP voi vaikka hemmotella itseään pitämällä pikku taikinasatsia kerrallaan jääkaapissa ja paistamalla pari sämpylää, kun tekee mieli herkutella jos hänellä ei ole pakastinta. Maku senkun paranee kun taikinaa seisotetaan.

Olen itse leiponut kaiken leipäni vähintään 5 vuoden ajan ja en voi käsittää, miksi kaikki vähävaraiset ihmiset eivät leivo itse! 

Pointti olikin se, että leivän syöminen on turhaa. 

Siltä se vähän kuulostikin.. kaikki on turhaa jos minä en tee sitä. 

Vierailija
111/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä saa halpoja kaurahiutaleita, oliko nyt 60 vai 70 senttiä per paketti. Hernekeittoa, perunaa, makaronia, nuudelia, kananmunaa, tonnikalaa jne. saa halvalla.

Vierailija
112/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä nyt hengissä tuolla summalla pysyt mutta tiukkaa tulee olemaan. Laskin äkkiä että sun täytyy syödä 60 sentillä päivässä eli ei sillä nyt mitään kaurapuuroa kummosempaa saa. Tosin sullahan on onneksi edes vähän ruokaa kotona ja leipäjonot on olemassa.

Vierailija
113/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ostoslista-ehdotukseni

- makaronia

- lisää kaurahiutaleita

- kananmunia

- porkkanoita

- halvimpia omenoita

- keittojuureksia pari pussia

- litra halpaa jugurttia (esim. Valion arkijugurtti on maultaan ok)

- jotain halpoja pähkinöitä tai siemeniä (niitä kuluu kuitenkin suht vähän kerralla, jos laittaa proteiinilisäksi ruokaan)

Vierailija
114/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliivisaippualla on halpaa pestä hiukset. Helpompi tehdä lettikampaus myös :). Tyhjänpäiväisiä kalliit silikonishampoot,mutta näitä asioita on turhauttavaa toistella.

Oliko AP mistäpäin, voin tuoda ruokaa?

Vierailija
115/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammu pari rusakkoa ja syö ne

Vierailija
116/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin säkillisen perunaa, voita, kananmunia ja vehnäjauhoja. Keittäisin perunoita ja söisin niitä ruskeakastikkeen kanssa. Joka toisena päivänä söisin paistinpottuja. Iltaisin ja aamuisin söisin lättyjä.

Vierailija
117/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä itse oon pärjänny kk 15 e jopa,ihan siis nyt koulun käynnin ohella mutta oon ostanu hullun  pakaste herneit /kasviksii joka pvälle ma-pe ja sit vkl perunaa ja niit kasviksii syöny samal kuha o mausteit ni menee,myös ranei ja nuudelii mut kuite

Vierailija
118/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mä itse oon pärjänny kk 15 e jopa,ihan siis nyt koulun käynnin ohella mutta oon ostanu hullun  pakaste herneit /kasviksii joka pvälle ma-pe ja sit vkl perunaa ja niit kasviksii syöny samal kuha o mausteit ni menee,myös ranei ja nuudelii mut kuite

Saatko koulustasi ruuan ilmaiseksi? helpostihan silloin elää hyvin pienellä ruokalaskulla - kun syö koulussa reilun ja ravitsevan aterian salaatteineen kaikkineen, ei kotona tarvitssekaan juuri muuta kuin aamupalaksi ja iltapalaksi puuroa ja satunnaisesti jotain muuta vatsantäytettä... ja ne viikonlopun pari lämmintä ruokaa.

Vierailija
119/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko tämän suomeksi?

Vierailija
120/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun haluaa oikeasti tiukistella niin laskee kuinka paljon energiaa saa per euro. Tällä tavalla laskettuna opiskelijoiden suosimat "halvat" valmisnuudelipakkaukset ja tonnikalat ovat porvariruokaa. Myös peruna on kallista.

Halvimmalla pääsee, kun syö pääasiassa makaronia, kaurahiutaleita ja riisiä (makaroni siis halvinta). Huomioi, että kaurahiutaleet ja riisit ovat melkein tuplasti kallimpia makaroniin nähden silloin kun lasketaan energiaa per euro. 

400 gramman pussista makaronia saat vajaan 1400kcal ja 50 grammaa proteiinia. 50 grammaa riittää jo ihan hyvin päivittäisiin tarpeisiin. Voi ja öljyt ovat todella edullisia suhteessa energiamääriin ja hintaan.

Kananmunia kannattaa harkita, koska ovat melko monipuolinen vitamiinipaketti ja suht edullisia. Jostain kuitenkin tarvitset välttämättömät rasvahapot.

Onko sinusta tosiaan 20 snt /kilo kallista? Sillä hinnalla on halvimmillaan saanut perunoita. Kyllä kai riisistä ja makaronistakin saa keittoa, kiusausta, laatikkoa ja ties mitä, mutta vain perunasta tulee myös muusia ja lohkoperunoita.

Voita voit käyttää mausteen tapaan ja saada sen avulla makua ruokiin. 

Kyllä peruna on aika tyyristä suhteessa siihen energiamäärään. Jos tosiaan saa 20snt/kg niin sitten alkaa olemaan kohtuullisen halpaa halpaa. Jos ostaa perunaa, joka maksaa 70snt/kg, niin se on lähes 10 kertaa kalliimpaa energiaa kuin makaroni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi