Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako kuukauden ruuat 20 eurolla?

Vierailija
12.03.2017 |

Kyseessä tilapäinen poikkeustilanne, rahaa tulee seuraavan kerran tilille 14.4. Nyt tilillä on 18,83 € ja kaapissa on vajaa kilo kaurahiutaleita, 3 purkkia hernekeittoa, paketillinen suolakeksejä, 100 g pähkinöitä ja arviolta pari desiä rypsiöljyä. Mausteita on enemmän kuin tarpeeksi. Voinko pärjätä näillä? Mitä kannattaa ostaa kaupasta, jotta saan tarpeeksi kaloreita ja nälkä pysyy poissa? Terveellisyydellä ei niin väliä koska kyse on näin lyhyestä ajasta. Olen 62-kiloinen nainen enkä tee mitään fyysisesti kovinkaan raskasta.

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ruisleipää juureen. Siihen ei tarvita muuta kuin ruisjauhoja, vettä ja suolaa, kun antaa hiivan sijasta ajan hoitaa tehtävänsä. Osa taikinasta kannattaa säästää seuraavan satsin juureksi, jotta maku paranee ja taikina valmistuu nopeammin.

Vierailija
82/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut noin tiukassa tilanteessa, mutta vaikka kaapit pursuaisi ruokaa ja voisin joka päivä syödä esim vanhempieni luona ilmaiseksi, niin miten kummassa pärjäisi kuukauden ilman rahaa?? 20e on tosi vähän edes viikoksi. Onko ap:lla kuukauden tarpeisiin vessapaperia, saippuaa, dödöä, shampoota, siteitä, hammastahnaa jne jne. Mitä jos pitää yllättäen ostaa vaikka laastaria? Tai tulee joku lasku. Vessan lamppu palaa. Tiskiaine loppuu. Mun on todella vaikea kuvitella rahattomuutta. Olen ollut onnekas etten ole joutunut tuollaiseen tilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat kummallisia leivän mussuttajia. Paljon järkevämpää ja taloudellista syödä kunnon täyttävät ateriat (aamiainen, lounas, illallinen), niin ei tarvitse sitä leipää ja päällistä olla hankkimassa ja syömässä varsinkaan ollessaan taloudellisessa ahdingossa.

Pastaa, riisiä, linssejä/papuja, pakastevihanneksia, tomaattimurskaa ja mausteita. Halpaa, simppeliä, terveellistä ja vieläpä hyvää perusruokaa. 

Suomessa syödään leipää. Todennäköisesti apn on helpompi syödä vähemmän tuttuja ruokia, kuin alkaa syödä papukastiketta aamiaiseksi.

Sitä paitsi kaksi kiloa vehnäjauhoja maksaa alle euron ja siinä on n. 7200 kcal. Joka päivälle yksi ateria.

Vierailija
84/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut noin tiukassa tilanteessa, mutta vaikka kaapit pursuaisi ruokaa ja voisin joka päivä syödä esim vanhempieni luona ilmaiseksi, niin miten kummassa pärjäisi kuukauden ilman rahaa?? 20e on tosi vähän edes viikoksi. Onko ap:lla kuukauden tarpeisiin vessapaperia, saippuaa, dödöä, shampoota, siteitä, hammastahnaa jne jne. Mitä jos pitää yllättäen ostaa vaikka laastaria? Tai tulee joku lasku. Vessan lamppu palaa. Tiskiaine loppuu. Mun on todella vaikea kuvitella rahattomuutta. Olen ollut onnekas etten ole joutunut tuollaiseen tilanteeseen.

Mä olen ollut. Silloin huolehdittiin että wc-paperia ostetaan raha-aikana riittävästi ja minä aikuisena käytin niin vähän kun pystyin. Sama saippuan kanssa, ostin varastoon kun näin halvalla. Laastaria aikuinen tarvitsee harvoin, jos koskaan. Ja siihen voi laittaa vaikka nenäliinan teipillä.

Kun on rahaton on ruoka prioriteetti 1. muu tulee sen jälkeen. Ilman shampoota pärjää mutta ei ilman ruokaa.

Vierailija
85/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut. Silloin huolehdittiin että wc-paperia ostetaan raha-aikana riittävästi ja minä aikuisena käytin niin vähän kun pystyin. Sama saippuan kanssa, ostin varastoon kun näin halvalla. Laastaria aikuinen tarvitsee harvoin, jos koskaan. Ja siihen voi laittaa vaikka nenäliinan teipillä.

Kun on rahaton on ruoka prioriteetti 1. muu tulee sen jälkeen. Ilman shampoota pärjää mutta ei ilman ruokaa.

Kuolisin häpeästä tukka rasvaisena ja hieltä haisten. Miten sitä kehtaisi edes kaupassa käydä. Ei kyllä käy kateeksi ruokajonoissa käyvät. Mutta jos kuukauden päästä tosiaan sitä rahaa tulossa, miksi ei voisi lainata joltain, ottaa pikavippia tai vie panttilainaamoon jotain. Nuo kaikki aikaisemmat vinkit on hyviä jos taloustilanne on heikohko, niin voisi säästää hiukan jemmarahaa, ettei vastaava tilanne toistu.

Vierailija
86/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat kummallisia leivän mussuttajia. Paljon järkevämpää ja taloudellista syödä kunnon täyttävät ateriat (aamiainen, lounas, illallinen), niin ei tarvitse sitä leipää ja päällistä olla hankkimassa ja syömässä varsinkaan ollessaan taloudellisessa ahdingossa.

Pastaa, riisiä, linssejä/papuja, pakastevihanneksia, tomaattimurskaa ja mausteita. Halpaa, simppeliä, terveellistä ja vieläpä hyvää perusruokaa. 

Euron hintaisesta vehnäjauhopussista saa itse leipomalla 60 -70 sämpylää, jotka eivät vastapaistettuna (tai vastasulatettuina) kaipaa mitään päällisiä. AP voi vaikka hemmotella itseään pitämällä pikku taikinasatsia kerrallaan jääkaapissa ja paistamalla pari sämpylää, kun tekee mieli herkutella jos hänellä ei ole pakastinta. Maku senkun paranee kun taikinaa seisotetaan.

Olen itse leiponut kaiken leipäni vähintään 5 vuoden ajan ja en voi käsittää, miksi kaikki vähävaraiset ihmiset eivät leivo itse! 

Vierailija
87/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä jostain kyselytutkimuksista voinee muutaman hassun - mutta hätätilanteessa hyödyllisen - euron tai sentin saada, mutta en tiedä miten kauan niillä kestää maksaa. Itsellä ei kokemusta noista ole, tietäjät kertokaa. Voisi osallistua sellaisiin, kun aikaakin on.

Vierailija
88/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kerran todella tukalassa rahatilanteessa, jossa jokainen sentti täytyi säästää ruokaan. Kun siteet loppui kesken, käytin vanhoja t-paitoja ja talouspaperia. Vessapaperikin olisi loppunut, mutta hain kaupan vessasta lisää mukaan. (Varastamistahan se on jos tarkkoja ollaan, mutta hätä ei lue lakia. Sitä paitsi korvasin menetyksen kaupalle myöhemmin, kun olin paremmassa rahatilanteessa.)

Vierailija
89/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastevihannekset ovat halpoja niitä voi mausteiden ja sipulin kanssa paistaa pannulla rypsiöljyssä ja lisätä vähän ehkä halpoja makkaran/kanapaloja lisukkeeksi. Terveellistä, halpaa ja hyvää.

Kanankoipia saa halvalla usein tarjouksesta, niitä kannattaa paistaa uunissa ja tehdä niistä eri ruokia. 

Myös K-menu kalapuikot alle n. 0,85e/pkt. ne on hyviä riisin ja paistetun sipulin kanssa. Riisinkin voi paistaa,  ennen keittämistä öljyssä jos haluaa pilahviriisiä ja on tosi hyvää.

Leikkaa tarjouskaalinpää palasiksi pataan/kattilaan laita muutama desi vettä ja soijakastiketta ja anna muhia vähän aikaa. Paista halpaa lihaa tai makkaraa sipulin kanssa öljyssä, mausta ja yhdistä kaalit ja paista uunissa n.1 tunti - mitä enemmän haudutat, sen parempaa!

Vierailija
90/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin puuroa veteen keitettynä ja itsetehtyä sämpylää/rieskaa, päälle keitettyä munaa.

Joka viikon ma ja ti syö sitä purkkihernekeittoa ja sämpylöitä.

Kasvissosekeitto ilman kermoja on hyvää. Samoin pinaattikeitto. Perunoista voi tehdä voipottua, rieskaa, muusia, keittoja tai paistaa.

Makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, lihaperunasoselaatikkoa, pinaattilettuja, porkkanalettuja,riisipuuroa, kasvissössöä, munakastiketta.

Makaroni 2x0,12

Tomaattimurskaa 0,50

Jauheliha 1,80

Maito 0,60

Munia 2x10 2e

Perunoita 1e

Porkkanaa (irto) 1e

Sipulia 1e

Pala kaalia 1

Pakastepinaatti 0,50

Vehnäjauhoja 1

Hiiva 0,15

Rasva 0,50

Pakastesekavihannes 0,30

Puuroriisi 1(teen aina veteen ja laitan kypsiin riisin kermaa) eli ruokakerma 0,40

Viiliä 6prk euron

Vielä jäiskin vähän 😊

Vierailija
91/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskuissa on yleensä 2 viikkoa tai enemmänkin maksuaikaa, ja lisää saa soittamalla. Vessassa voi käydä pimeässäkin.

Tiskiainetta voi korvata pyykinpesuaineella tai ruokasoodalla, jos vaan on kuumaa vettä. Mutta eipä ole paljon ruoka-astioita tiskattavaksi, jos ei ole syötävää.

Dödöt, shampoot ja saippuat ostetaan silloin, kun on enemmän rahaa ja pesemällä ITSENSÄ vedellä niitä ei tarvitse kovin paljon.

Siihen on vaan varauduttava, että pärjää ostamatta mitään, jos tulee oikein tiukka paikka. 

Vierailija
92/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurahiutaleet,rusinat,pähkinät,rasvaton maito

Vierailija
93/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun haluaa oikeasti tiukistella niin laskee kuinka paljon energiaa saa per euro. Tällä tavalla laskettuna opiskelijoiden suosimat "halvat" valmisnuudelipakkaukset ja tonnikalat ovat porvariruokaa. Myös peruna on kallista.

Halvimmalla pääsee, kun syö pääasiassa makaronia, kaurahiutaleita ja riisiä (makaroni siis halvinta). Huomioi, että kaurahiutaleet ja riisit ovat melkein tuplasti kallimpia makaroniin nähden silloin kun lasketaan energiaa per euro. 

400 gramman pussista makaronia saat vajaan 1400kcal ja 50 grammaa proteiinia. 50 grammaa riittää jo ihan hyvin päivittäisiin tarpeisiin. Voi ja öljyt ovat todella edullisia suhteessa energiamääriin ja hintaan.

Kananmunia kannattaa harkita, koska ovat melko monipuolinen vitamiinipaketti ja suht edullisia. Jostain kuitenkin tarvitset välttämättömät rasvahapot.

Onko sinusta tosiaan 20 snt /kilo kallista? Sillä hinnalla on halvimmillaan saanut perunoita. Kyllä kai riisistä ja makaronistakin saa keittoa, kiusausta, laatikkoa ja ties mitä, mutta vain perunasta tulee myös muusia ja lohkoperunoita.

Voita voit käyttää mausteen tapaan ja saada sen avulla makua ruokiin. 

Vierailija
94/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta: munia rasia x2(=2e), makaronia(5pss=1e), perunaa(2:lla eruolla), omenia 2-3 kg(2-3e), iso voimariini(3e), vehnäjauhoa(1e), hiiva(50c), kaurahiutaleita(1e)uuni lenkki(1e), tonnikalaa(jos saat alle 1,30c:llä, osta 2=3e), tiivistemehu(2e), (ehkä;ketsuppi 1e tai sokeria kilo)

Kuka tuhlaa rahojaan noin tiukassa tilanteessa johonkin tiivistemehuun kun hanasta saa vettä? Ja tonnikala ja uunilenkki on kalliita kun ottaa huomioon miten vähän syömistä yhdestä lenkistä/tonnikalapurkista saa. Samalla hinnalla saa vaikka purkin linssejä tai pussin soijarouhetta joista saa kymmeniä annoksia.

No nämä tonnarit ja lenkki ja mehu ovatkin "juhlahetkiin" kuun aikana, kun kuitenkin varmasti tekee mieli syödä vähän rasvaista ja makeaa! Ja tiedän kyllä kokemuksesta, että noilla eväillä pärjää..varsinkin sen kuukauden. Eiköhän siihen soijarouheeseenkin kyllästyisi melko pian.

Kaurapuuroon ja hernekeittoon kyllästyy varmasti kuukaudessa, mutta parempi sekin kuin tuhlata rahansa "herkkuihin" ja kärvistellä viimeinen viikko ilman mitään suuhunpantavaa.

No, ole hyvä ja kokeile kummallakin tyylillä, ja tule sitten kertomaan, miten sujui?

Vierailija
95/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euron hintaisesta vehnäjauhopussista saa itse leipomalla 60 -70 sämpylää, jotka eivät vastapaistettuna (tai vastasulatettuina) kaipaa mitään päällisiä. AP voi vaikka hemmotella itseään pitämällä pikku taikinasatsia kerrallaan jääkaapissa ja paistamalla pari sämpylää, kun tekee mieli herkutella jos hänellä ei ole pakastinta. Maku senkun paranee kun taikinaa seisotetaan.

Olen itse leiponut kaiken leipäni vähintään 5 vuoden ajan ja en voi käsittää, miksi kaikki vähävaraiset ihmiset eivät leivo itse! 

Pointti olikin se, että leivän syöminen on turhaa. 

Vierailija
96/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edellinen kommentoija joka ehdotti pikavippiä, mutta arvasin että jos joku tekee niin niin se saa heti minuuksia. Itse olen ottanut myös pikavipin tuossa tilanteessa. Mitä sitä rahan vuoksi terveydellään leikkii syömällä jotain makaroonia. Tämä tietenkin vaatii että tiedät mikä on tuleva tulosi jne. Vivukselta kun ottaa ensimmäisen vipin niin ei edes maksa korkoa. Vaan antaa sen summan takaisin sitten kun saa rahaa. Mikä minusta on järkevää. Pikavippi ei ole mikään synti jos saa käyttää päätään.

Vierailija
97/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ainakin kaksi viestiä, koska on liian pitkä muuten.

Onko lähelläsi etnisiä kauppoja? Meillä saa sellaisesta esim. linssejä ja papuja puolen hintaan verrattuna prisman hintoihin. Kilohinta on noin 2,20€, kun Prisman kilohinta on halvimmillaan 3,88€.

Aluksi Lidl.istä makaronia  5 pussia. Kun ostaa ne erikseen ja maksaa käteisellä, niin hintaa tulee pussille 10senttiä/pussi.  Eli 50 senttiä.

Kilon linssejä etnokaupasta 2,20€. Puoli dl linssejä riittää annosta kohti.

Jos haluan törsätä nistä rahoista, niin ostan myös ketsuppia halvinta mahdollista noin euron tulee maksamaan, ellei sinulla jo ole valmiina. Rikkaampina päivinä käyttäisin tomaattimurskaa, mutta nyt ketsuppi tulee halvemmaksi.

Lisäksi sipuli puoli kiloa: 50 senttiä.

Yhteensä menee rahaa 4,40€

(Noista keittelen padan: Kuullotan sipulimurskaa ( 1 sipuli 10 senttiä) öljytilkassa ( sitähän sinulla jo oli valmiina), pussi makaronia ( 10 senttiä) ja 2dl linssejä ( 160g eli 35senttiä). Yhteensä 55 senttiä tulee padalle hintaa. tästä tulisi syödä 3 kertaa eli kertaa kohti: 18,34 senttiä. padan kanssa ketsuppia ( muutama sentti) Koko ruoan hinta 60 senttiä. )

Osta myös jauhopussi 80 senttiä, ja pala hiivaa ( lidlistä) yhteensä noin euron. Osta toinenkin palaGooglaa tosiaan Karjalan kauraleipä, kun sinulla on jo niitä kaurahiutaleita valmiina.

Osta myös munia noin eurolla saat paketillisen.

Nyt kun sinulla on munia, on jauhoja, on öljyä, niin saat tehdyksi lettuja. Onkohan sinulla sokeria? Näin saat herkkuja illaksi.

(Munista, vedestä,  linsseistä, sipulista ja makaronista saat tehdyksi makaronilaatikkoa. Ketsuppiahan sinulla jo on.  Käytä suhteena sitä yksi pussi makaronia ja  2 dl linssejä. ja yksi sipuli. Kun lisäät kahden munan hinnan noin 20 senttiä, niin saat yhden  makaronilaatikon hinnaksi noin 76 senttiä.)

Osta myös kaksi pussia kuivaherneitä noin 1,40€ yhteensä. Lisää kaksi sipulia, niin keittelet 1, 60 euron hintaan 8 annosta hernekeittoa. Yhteensä noiden purkkihernekeittojen kanssa sinulla on siis 8 + 6 annosta keittoa eli 14 annosta. Laita osa keitosta pakkaseen, ja syö sitä keittoa aina toisella aterialla.

yhden viikon aikana menee siis 7 annosta hernekeittoa, 3 annosta makaronipataa ja 4 annosta makaronilaatikkoa. Yhteensä tuo maksaa 80 senttiä hernekeitosta, 55 senttiä makaronipadasta ja 60 senttiä makaronilaatikosta. 

Kaksi karjalan kauraleipää tulee maksamaan yhteensä noin 40 senttiä hiivasta, 40 senttiä jauhoista ja 6,5senttiä kaurahiutaleista ( näitä Sinulla  jo oli) 86,5 senttiä. Jaa leivät  seitsemälle päivälle.

Osta Lidlistä halvin leipärasva. Hinta taisi oll 33 senttiä.

Iltapalaksi teet lettuja jonain päivänä : yksi muna ( 10 senttiä) , vettä ja 2,5 dl vehnäjauhoja( 6,25senttiä) eli yhteensä 16,25 senttiä. Syö sokerin kanssa, niin saat suun makeaksi. 8 Jos sinulla ei ole sokeria, niin halvin löytyy Lidl:stä.)

Vierailija
98/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ano toimeentulotukea (Kelan sivut netistä) tai soita sosiaalipäivystykseen tai kirkon diakonissalle varaa aika. 

Vierailija
99/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Hae toimeentulotukea.

Vierailija
100/202 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin puuroa joka päivälle. Eli laske vähintään 30 lautasellista puuroa. Halvimpia kasviksia, kuivattuja herneitä pastaa, papuja ja pari kiloa kilon tarjousjauhelihaa 4,99.

Eiköhän noilla hengissä selviä kuukauden. Tuota jauhelihaa voit laittaa silloin tällöin vähän ruokaan niin saat proteiiniakin.