Perhevapaiden uudistus vaarantaa imetyksen
Itse olen kohta jo palaamassa tlihin, kun nuorimmainen täyttää pian kolme, joten meidän perheeseen nämä uudistukset eivät onneksi vaikuta. Olen kuitenkin tosi huolissani uudistusten vaikutuksesta niin lasten kuin vanhempienkin hyvinvointiin, kun perheidrn puolesta päätetään, kuka lapsia saa jäädä kotiin hoitamaan. Tai suurimmassa osassa tapauksista lapset joutuvat aivan liian varhain pöiväkoteihin, kun paremmin ansaitsevat isät eivät halua tai voi jäädä kotiin.
Asia, mikä myös kovasti huolestuttaa, on imetyksen asema, jos äidit joutuvat pakpn edessä liian aikaisin töihin. Imetyksen pitäisi kuitenkin olla vauvan pääravintoa vuoden ikään saakka ja siitä eteenpäinkin sitä olisi hyvä jatkaa. Rintamaidon pumppailua ehdottaville voin todeta, että se tekee asiasta aivan liian hankalaa, ja itse en ainakaan ole pumpulle kunnolla herunut, vaikka olen kaikkia lapsiani pitkästi yli vuoden imettänyt.
Voin vain kuvitella, mitä kauaskantoisia vaikutuksia imetyksen liian varhaisesta lopetuksesta ja päivähoidon liian varhaisesta aloituksesta koituu tälle kansalle. Miksi vauvat eivät saa olla vauvoja, lapset lapsia ja miksi äidit eivät saa halutessaan itse hoitaa omia lapsiaan kotona? Sitäkin olen miettinyt, että mistäköhän niille kaikille äideille löydetään työpaikka? Työpaikoista kun on huutava pula. Nyt ovat pienellä kotihoidontuella kotona, niin luulisi sen olevan eedullisempaa valtiolle.
Onko asiasta tehty mitään adressia? Ovatko imetystuki-ryhmät ottaneet asiaan kantaa? Ärsyttää tämä Suomen kansa, kun alistutaan päättäjien hulluihin päätöksiin, eikä yhtään pistetä vastaan.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen näitä, jotka sanovat, että puhutaan asioista sitten, kun kaikille on töitä. Ei kai kukaan nykyaikana tee lapsia, jos ei ole vakituista työpaikkaa sitä ennen.
Ensimmäinen lapsi syntyy keskimäärin yli 30-vuotiaille. Ainakin kaikilla tuntemillani sen ikäisillä naisilla on työpaikka, jonne palata vauvalomalta, eikä kukaan ole ollut kotona niin kauan, että lapsi täyttää kolme vuotta. Omani oli 15kk. Itse olin hoitovapaalla, kunnes pienokainen täytti vuoden, mieheni seuraavat kolme kuukautta.
Todella moni notkuu ei-vakituisissa, epätyypillisissä työsuhteissa. Esim minun edellisessä ammatissani vakituisia työpaikkoja oli noin 20, kaikki loput alan työt tehtiin freelancereina. Esim kääntäjät tai arkiitehdit tai kampaajat on useimmitien yrittäjiä. Ja lama-aikoina lapset sitten hankitaan, oli töitä tai ei, koska mielekkäämpää sekin on kuin työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen näitä, jotka sanovat, että puhutaan asioista sitten, kun kaikille on töitä. Ei kai kukaan nykyaikana tee lapsia, jos ei ole vakituista työpaikkaa sitä ennen.
Ensimmäinen lapsi syntyy keskimäärin yli 30-vuotiaille. Ainakin kaikilla tuntemillani sen ikäisillä naisilla on työpaikka, jonne palata vauvalomalta, eikä kukaan ole ollut kotona niin kauan, että lapsi täyttää kolme vuotta. Omani oli 15kk. Itse olin hoitovapaalla, kunnes pienokainen täytti vuoden, mieheni seuraavat kolme kuukautta.
Nykyään 80 % jää lapsettomiksi, jos alkaa odottamaan vakityötä.
Jokainen saa imettää lastaan vaikka 18 v. asti jos haluaa, hoivata kotona ja antaa vaikka kotona opetusta. Mutta se mitä yhteiskunta tukee rahallisesti on ihan toinen juttu. diinä mietitään perheen ja lapsen edun lisäksi yhteiskunnan toimivuutta ja taloudellisuutta. Valtio voi rahoituksella ohjata kehityssuuntaa mutta ei viedä valinnanvapautta
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ei ole kotihoidontukea ja imetyssuosituksia noudatetaan paremmin kuin Suomessa. Miten tämä on mahdollista?
Siellä työnteko on joustavampaa ja suuri osa pienten lasten vanhemmista tekee osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa imettää lastaan vaikka 18 v. asti jos haluaa, hoivata kotona ja antaa vaikka kotona opetusta. Mutta se mitä yhteiskunta tukee rahallisesti on ihan toinen juttu. diinä mietitään perheen ja lapsen edun lisäksi yhteiskunnan toimivuutta ja taloudellisuutta. Valtio voi rahoituksella ohjata kehityssuuntaa mutta ei viedä valinnanvapautta
Eli sinusta on fiksumpaa irtisanoutua ja hoitaa lasta ansiosidonnaisella?
Keskimäärin suomalaisia vauvoja täysimetetään alle 2 kk, siihen tulimallin muutos tuskin vaikuttaa. Mitä lähemmäksi vuoden ikää tullaan sitå vähemmän ravinnollista merkitystä maidolla on.
Isien osallistuminen pienen lapsen kotihoitoon on hieno asia kaikille osapuolille. Isän läheinen suhde lapseen on tärkeämpi asia kuin yli vuoden vanhan imetys (joka muuten onnistuu myös työssäkäyvältä äidiltä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ei ole kotihoidontukea ja imetyssuosituksia noudatetaan paremmin kuin Suomessa. Miten tämä on mahdollista?
Siellä työnteko on joustavampaa ja suuri osa pienten lasten vanhemmista tekee osa-aikatyötä.
Ja sairasta lasta saa hoitaa monta viikkoa per kuukausi...
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin suomalaisia vauvoja täysimetetään alle 2 kk, siihen tulimallin muutos tuskin vaikuttaa. Mitä lähemmäksi vuoden ikää tullaan sitå vähemmän ravinnollista merkitystä maidolla on.
Isien osallistuminen pienen lapsen kotihoitoon on hieno asia kaikille osapuolille. Isän läheinen suhde lapseen on tärkeämpi asia kuin yli vuoden vanhan imetys (joka muuten onnistuu myös työssäkäyvältä äidiltä).
Lapsen etu ei ole joutua päivähoitoon 1,5-vuotiaana tai aiheuttaa perheelle talousongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisikö suomalaisäidit saada nykyistä aiemmin osa-aikatöihin, jotta imetys alkaisi sujua?
Suomessahan täysimetys kestää keskimäärin kuusi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ansiosidonnainen on väliaikainen tuki ennen työllistymistä. Vai meinaatko että voi yhtä aikaa hoitaa vauvaa ja olla työmarkkinoiden käytettävissä?
Olen nyt valmistumassa ja odotan lasta (opiskelen äitiyslomalla vielä n. 30op). Olemme miehen kanssa päättäneet tämän myötä tehdä kaikki lapset putkeen, jotta jokaisen 1v:n imetys täyttyy ja minä saan olla kotona kunnes nuorin 2v. Se on pitkä aika putkeen se työurasta, jos haluaa esim. kolme lasta. Harjoitteluiden myötä olen todennut, ettei päiväkoti ole alle 2-vuotiaalle hyvä paikka, ja kaiken lukemani perusteella vauvalle ei ole hyväksi, että esim pääsääntöinen hoitaja vaihtuu n. 6kk iässä. Olen alalla, jossa on todella suuri työvoimapula kouluttautuneista ihmisistä (lto). En tiedä miten tämä nyt palvelee työmarkkinoita tai yhteiskunnan väestönkehitystä. Meille vaihtoehtoja on kaksi: lapsluku jää yhteen, tai kaikki lapset putkeen ja työelämään mennään sitten "jäädäkseen". Normaalisti olisin tehnyt lapsen, ollut 1,5v kotona, mies 0,5v, ja sitten seuraava lapsi kun olisin ollut pari vuotta töissä. Käytännössä tämä muuttuu nyt niin, että mies ei jää muuta kuim normaaleille isyysvapaille ja ollaan miehen palkan turvin. Uskon että näin käy monille joilla nainen ei ole vielä vakituisesti töissä. Toinen mikä tulee yleistymään on puolivuotiaat pk:ssa, ja se jos mikä tulee kalliiksi veronmaksajille ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ansiosidonnainen on väliaikainen tuki ennen työllistymistä. Vai meinaatko että voi yhtä aikaa hoitaa vauvaa ja olla työmarkkinoiden käytettävissä?
No mitä ehdotat? Jos kerran ei saa olla hoitovapaalla niin pakkohan siinä on sitten irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt valmistumassa ja odotan lasta (opiskelen äitiyslomalla vielä n. 30op). Olemme miehen kanssa päättäneet tämän myötä tehdä kaikki lapset putkeen, jotta jokaisen 1v:n imetys täyttyy ja minä saan olla kotona kunnes nuorin 2v. Se on pitkä aika putkeen se työurasta, jos haluaa esim. kolme lasta. Harjoitteluiden myötä olen todennut, ettei päiväkoti ole alle 2-vuotiaalle hyvä paikka, ja kaiken lukemani perusteella vauvalle ei ole hyväksi, että esim pääsääntöinen hoitaja vaihtuu n. 6kk iässä. Olen alalla, jossa on todella suuri työvoimapula kouluttautuneista ihmisistä (lto). En tiedä miten tämä nyt palvelee työmarkkinoita tai yhteiskunnan väestönkehitystä. Meille vaihtoehtoja on kaksi: lapsluku jää yhteen, tai kaikki lapset putkeen ja työelämään mennään sitten "jäädäkseen". Normaalisti olisin tehnyt lapsen, ollut 1,5v kotona, mies 0,5v, ja sitten seuraava lapsi kun olisin ollut pari vuotta töissä. Käytännössä tämä muuttuu nyt niin, että mies ei jää muuta kuim normaaleille isyysvapaille ja ollaan miehen palkan turvin. Uskon että näin käy monille joilla nainen ei ole vielä vakituisesti töissä. Toinen mikä tulee yleistymään on puolivuotiaat pk:ssa, ja se jos mikä tulee kalliiksi veronmaksajille ajan kanssa.
Lapsia tuskin voi tuolla lailla tilailla... ja ikäerojakin kannattaa miettiä... neljä vuotta on paljon...
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. Mutta ihan vain huomautuksena: ihan kaikkea ei lapsiperhearjessa voi suunnitella, elämä on paljon muutakin kuin suorittamista eikä ihan joka asiassa voi mennä suosituksien mukaan.
Kuulostelkaa rauhassa, miltä se elämä esikoisen kanssa tuntuu, ennen kuin mietitte pitääkö "kaikki lapset tehdä putkeen". Varsinkin, jos tosiaan päävastuu lapsista on sinulla jo ennen kuin ensimmäinenkään on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ehdotat? Jos kerran ei saa olla hoitovapaalla niin pakkohan siinä on sitten irtisanoutua.
Ehdotan karenssia, sellainen yleensä seuraa, jos vapaaehtoisesti päättää luopua työstään ja ryhtyä työttömäksi. Tuntuu ettei ihmisillä ole oikein käsitystä, mitä tarkoittaa "työtön".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan karenssia, sellainen yleensä seuraa, jos vapaaehtoisesti päättää luopua työstään ja ryhtyä työttömäksi. Tuntuu ettei ihmisillä ole oikein käsitystä, mitä tarkoittaa "työtön".
Kai tajuat että hyvistä työpaikoista lähtevät pätevät ihmiset pystyy neuvottelemaan eropaketin.
Itse en vaan näe ratkaisua yhteiskunnalle järkevänä: että vaihdetaan se kolmen sadan kotihoidontuki liki neljän tonnin työttämyyspäivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat että hyvistä työpaikoista lähtevät pätevät ihmiset pystyy neuvottelemaan eropaketin.
Itse en vaan näe ratkaisua yhteiskunnalle järkevänä: että vaihdetaan se kolmen sadan kotihoidontuki liki neljän tonnin työttämyyspäivärahaan.
Ansiosidonnaisen maksaa työttömyyskassa ja yhteiskunta, ei se ole neuvoteltavissa.
Ja ne, joilla työttömyyskorvauskin on nelisen tonnia, harvoin hoitovapailla happanevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen maksaa työttömyyskassa ja yhteiskunta, ei se ole neuvoteltavissa.
Ja ne, joilla työttömyyskorvauskin on nelisen tonnia, harvoin hoitovapailla happanevat.
Idiootti. Kyllä se on työntekijän ja työnantajan neuvoteltavissa, se eropaketti. Kulut tulee sitten yhteiskunnalle.
Meillä molemmilla on tuollaiset tulot ja lapset hoidettu kotona. Ja muutamat eropaketitkin on neuvoteltu.
Niin, suositus on imettää 12kk muun ravinnon ohella. Viimeistään 6kk iässä pitäisi alkaa syödä jo kiinteitä joiden maistelua suositellaan aloittamaan 4kk iässä.
Nuo suositukset muuttuu aikojen saatossa.