Hienosti hoidettua rekrytointia taas. Hakemuksen viimeisestä jättöpäivästä kulunut 1,5 kk. Mitään eivät viitsi ilmoittaa.
Ilmeisesti se perinteinenkin "tällä kertaa valinta ei kohdistunut sinuun"-sähköposti on nykyään ylivoimaisen suuri vaiva työantajille.
Kommentit (48)
Jos firma ei tarvitse osaamistasi, niin sillä perään soittelulla ei saavuta mitään.
Ihan oikeasti, niitä hakemuksia voi tulla vaikka 255. Taatusti ei aleta ilmoittelemaan jokaiselle hakemuksen lähettäneelle. Kuka sellaista edes odottaa?? Jos kutsua haastatteluun ei kuulu parin viikon sisällä hakemuksen viimeisen jättöpäivän jälkeen, niin voi kyllä unohtaa sen paikan. Haastatteluun kutsutut on sitten erikseen, heille tietenkin kerrotaan haastattelussa mihin päivään mennessä valinta tehdään, ja jokaiselle ilmoitetaan puhelimitse miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, niitä hakemuksia voi tulla vaikka 255. Taatusti ei aleta ilmoittelemaan jokaiselle hakemuksen lähettäneelle. Kuka sellaista edes odottaa?? Jos kutsua haastatteluun ei kuulu parin viikon sisällä hakemuksen viimeisen jättöpäivän jälkeen, niin voi kyllä unohtaa sen paikan. Haastatteluun kutsutut on sitten erikseen, heille tietenkin kerrotaan haastattelussa mihin päivään mennessä valinta tehdään, ja jokaiselle ilmoitetaan puhelimitse miten kävi.
Minulla in kyllä sellainen kokemus itselläni, että hyvin sujuneen haastattelun jälkeen en saanut minkäänlaista yhteydenottoa firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on. 200 sähköpostin kopioimiseen menee jonkin verran aikaa, vaikka viesti olisikin kaikille sama.
Tästä huomaakin sen pääongelman eli sen että rekrytointi on annettu toistaitoisten urpojen tehtäväksi.
Hain viime kesänä erääseen firmaan avoimella hakemuksella. Minulle vastattiin ja oltiin kiinnostuneita. Kun vastasin vielä, että voisin tulla ensi viikolla käymään ja puhua asioista tarkemmin, minulle ei enää vastattu. Soitin vajaan viikon päästä, ja sieltä kerrottiin, että rekrytoija on lomalla 2 viikkoa. Soitin vielä sen loman jälkeen, mutta mitään en enää koskaan kuullut ko. firmasta. Ovat välillä taas hakeneet työntekijöitä, mutta enpä viitsi hakea.
En ole ikinä odottanut saavani vastausta hakemukseeni, en edes tiennyt, että tämä olisi yleinen tapa. Toki niitä tulee aina välillä, mutta en todellakaan ole ajatellut, että aina pitäisi tulla viestiä. Sen sijaan on ikävää jos haastattelussa käyneille ei viitsitä ilmoittaa tulosta. Haastattelun jälkeen usein sen verran jännittelee, että miten kävi ja sitä puhelinta ja sähköpostia tulee vahdittua harvinaisen aktiivisesti. Mukavampi kun ei tarvitse elätellä enää toivoa jos ovat päätyneet toiseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla in kyllä sellainen kokemus itselläni, että hyvin sujuneen haastattelun jälkeen en saanut minkäänlaista yhteydenottoa firmasta.
No, itse pitäisin tuota sinun kokemustasi epäammattimaisena rekrytointina, en suinkaan sitä, että työnantaja ei laita sähköpostia sadoille hakemuksen jättäneille. Eri firmoissa on eri tavat. Ilmeisesti jotkut lähettelevät niitä joukkohylkäyssähköposteja, koska osa hakijoista on alkanut pitää tapaa normina. Itsestä taas on paljon selkeämpää että ne, jotka kutsutaan haastatteluun, saavat vastauksen henkilökohtaisesti. Koska he ovat läpäisseet jo yhden karsinnan ja heihin on luonut jo sen henkilökohtaisen kontaktin. Lisäksi en koskaan haastattele useita kymmeniä yhtä paikkaa kohti, kymmenen on ehdoton maksimi. Eihän ne mukavia tai helppoja ole ne hylkäyspuhelut, mutta jos ihminen on panostanut meille hakemiseen ja haastatteluun, ansaitsee hän mielestäni sen puhelun.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijana voin kertoa, että rekrytointiin menee monesti todella paljon aikaa. Olemme rekrynneet kesätyöntekijöitä nyt jo useamman viikon. Heti ei kaikkia viitsi kutsua haastatteluun vaan ehkä 10, sen jälkeen seulotaan hakemukset taas läpi ja kutsutaan seuraavat 10, jos vieläkään kaikkia paikkoja ei ole saatu täytettyä, niin sitten kutsutaan lisää haastatteluun.
Ja muitakin töitä pitäisi tehdä.
Kaikille kuitenkin ilmoitamme aina, kävi miten kävi.
Voisin vielä lisätä, että avoimiin hakemuksiin en minäkään aina ehdi vastaamaan, mutta jos meillä on haku päällä, niin niihin hakemuksiin vastaan aina.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä odottanut saavani vastausta hakemukseeni, en edes tiennyt, että tämä olisi yleinen tapa. Toki niitä tulee aina välillä, mutta en todellakaan ole ajatellut, että aina pitäisi tulla viestiä. Sen sijaan on ikävää jos haastattelussa käyneille ei viitsitä ilmoittaa tulosta. Haastattelun jälkeen usein sen verran jännittelee, että miten kävi ja sitä puhelinta ja sähköpostia tulee vahdittua harvinaisen aktiivisesti. Mukavampi kun ei tarvitse elätellä enää toivoa jos ovat päätyneet toiseen. :)
Varsinkin isolla firmalla joka rekrytoi vähän väliä on aika pieni vaiva rakentaa automaattinen järjestelmä joka ottaa hakemuksen vastaan ja lähettää automaattisesti "kiitos hakemuksesta, palaamme asiaan jos on aihetta" viestit. Monella pienemmälläkin firmalla on vastaava systeemi ja jotkut taitaa tehdä sen ihan käsipelillä silloin harvoin kun rekrytoivat.
Kyse on pieneltä osin firman maineestakin eli jos suuri osa muista firmoista kiittää hakemuksesta edes automaattiviestillä niin ne harvat jotka eivät kiitä tai vastaa yhtään mitään jäävät mieleen negatiivisesti.
Yrityksissä kyllä ei aina oikeen osata olla ihmisten kanssa tekemisissä. Yritin tilata palvelua eräältä firmalta, mutta tilaamatta jäi, koska kukaan ei vaivautunut vastaamaan puheluihin. Mitä helvettiä?!? Potentiaalinen asiakas soittaa ja mahdollisesti haluaa tehdä diilin, niin ei kiinnosta yhtään. Kilpailijalta sain mitä halusin. En jatkossa enää edes yritä soittaa siihen ekaan puljuun, josta koitin saada apua ongelmaan. Rekryssä saattaa olla ihan samanlaista puuhastelua, en ihmettele enää tuon episodin jälkeen mitään. Juuri tällaisista puutteista kumuloituu firmoille se mainehaitta, eikä sitä muutamalla kivalla mainoksella helposti kiilloteta.
Mulle tuli eilen viesti, että hakemukseni on käsitelty, hakemuksia tuli yli 900 ja ovat puhelimitse tai sähköpostitse yhteydessä jatkossa. Sain jo muualta töitä, joten ei enää juurikaan kiinnostaa, mutta kyllä tuollainen antaa positiivisen kuvan firmasta, ja mieluummin haen jatkossa tuonne uudestaan, kuin sellaiseen paikkaan, josta en ole kuullut mitään.
Sitten vielä asia erikseen ne firmat, joissa käyt ihan jo haastattelussakin, eikä silti ilmoiteta mitään. Onko se pakkien antaminen tosiaan niin vaikeaa joillekin ihmisille, että vaikka hakija uhraa aikaansa, maksaa matkat, panostaa ulkoasuun, haastatteluun, jne. niin ei voida edes sähköpostia lähettää?
Työpaikkailmoituksessa numero, josta voi kysyä listätietoa. Ei vastata mitään monen yrityksen jälkeen, ei soiteta takaisin, vastaajaan jätettyyn viestiin ei reagoida. Great.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkailmoituksessa numero, josta voi kysyä listätietoa. Ei vastata mitään monen yrityksen jälkeen, ei soiteta takaisin, vastaajaan jätettyyn viestiin ei reagoida. Great.
Usein noissa on jokin kellonaika ja päivämäärä milloin voi kysyä. Ihmiset tekevät ihan oikeita töitä eivätkä istu puhelinvastaajina. Hakijoita on paljon.
Mielestäni kuuluu jo ihan alkeellisiin käytöstapoihin, että vastataan hakijalle edes jotain. Mieluiten jo varhaisessa vaiheessa. Ei oikeasti ole vaikeaa laittaa massapostia niille, joita ei kutsuttu haastatteluun.
Ideaalitilanteessa hakija, joka on nähnyt aikaa ja vaivaa hakemuksen eteen, saa heti vastauksen "Kiitos hakemuksestasi" ja tietoa käsittelyajasta. Jos aikaa meneekin enemmän, voidaan laittaa uusi viesti: "Hakemusten suuren määrän vuoksi käsittelyyn menee vielä aikaa" ja sitten "Kiitos, mutta et ole haastateltavien joukossa" tms.
Duunitori muuten toimii suorastaan esimerkillisesti tässä asiassa. Rekrysivät toimistolleen jengiä ja heti tuli viesti rekryprosessin arvioidusta etenemisajasta ja sitten pahoittelut viivästymisestä ja lopulta "kiitos, mutta ei jatkoon" (toki olisin mieluummin ottanut haastattelukutsun :) ).
No ei kyllä vastata edes haastateluille, viimeksi oli kyseessä isompi rekryfirma. Meni kahdesti puoli työpäivää hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on. 200 sähköpostin kopioimiseen menee jonkin verran aikaa, vaikka viesti olisikin kaikille sama.
Tästä huomaakin sen pääongelman eli sen että rekrytointi on annettu toistaitoisten urpojen tehtäväksi.
Kuka teillä naputtelee pikkukätösillään 200-900 sähköpostiosoitetta siihen BC kenttään tai kopioi niitä osoitteita yksi kerralllaan sieltä hakukannan puolelta?
Näissä on kyllä todella kirjavia käytäntöjä. Sen olen ikävä kyllä saanut huomata viimeisen puolen vuoden aikana kun olen töitä hakenut.
Osasta tulee vakio "kiitos, mutta ei kiitos" -viesti ja sekin on minusta jo tosi hyvä. Vaikka tulee hylky, niin aina se lämmittää, jos viesti on jotenkin ystävällisesti muotoiltu. Jää hyvä kuva firmasta. Parhaimmillaan on kerrottu, kuka siihen on valittu ja jopa valitun koulutus ja että valinnan ratkaisi Ville Virtasen kokemus vastaavista tehtävistä (näin yleensä julkisella).
Jää kieltämättä vähän tympeä kuva, jos yhtään mitään ei kuulu, mutta niitä on nykyisin vaan enemmän ja enemmän.
Haastattelujenkaan jälkeen ei aina kuulu mitään. Ilahduttavimmat ovat ne harvat, jotka soittavat. Pahin tähän asti on se, kun haastattelun jälkeen luin hankkeen nettisivuilta, että työhön valittiin se ja se, varasijalla minä. Tästä ei siis tullut minulle soittoa, ei sähköpostia, ei mitään. Vain uutinen "ajankohtaista" -palstalla. Minulta ei myöskään kysytty, saako nimeni julkaista netissä. Olisinhan sen syystä tai toisesta voinut haluta kieltää. No, en toki olisi, mutta aika pysäyttävä rekrykäytäntö tuo.
Mutta jos on noin tonttuja siellä rekrytoinnissa "kahdensadan viestin kopioimiseen menee aikaa", niin eipä ihme ettei vastata yhtään mitään :)
Mä olin kerran haastattelussa, jossa haastattelija sanoi, että hän on niin nolo, ettei kehtaa ilmoittaa valitsematta jääneille suoraan, joten siitä saa tekstarin. Valitulle soittaa. Musta se oli aika suloista ja reiluakin sanoa suoraan, että tulee vaan tekstari perään ja kyse on valitsijan jänistelystä huonojen uutisten kohdalla.
No, itse sain sen puhelun. :)
Joissakin firmoissa palkataan koko ajan uusia kusetettavaksi ja potkitaan pois koeajan aikana, joten voi olla että kutsu töihin käy vielä vähän myöhemminkin, kun jonosta on käytetty ensin muutama muu.
Minä taas en ole ikinä soitellut perään ja olen silti aina saanut hyvin töitä. Jos työpaikasta ei kuulu muutaman viikon sisään, unohdan koko homman, sillä en halua edes sellaiseen paikkaan, missä rekrytointia ei osata hoitaa asiallisesti.