Kuuluuko viikkosiivous henkilökohtaiselle avustajalle?
Kommentit (114)
Minun narkkari kaveri joka saa myös tuon 1200 eläkettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka tai työ ei ole sellainen kuin haluaisit sen olevan, niin olisikohan työehtojen muutos -keskustelun paikka. Jos minä olisin henkilökohtainen avustaja, niin en ottaisi työkseni esimerkiksi juuri siivousta. Siivooja erikseen vaikka kerran viikossa.
Ainahan voi kouluttautua ja etsiä töitä mitkä miellyttää. Et sinä työntekijänä tule työnantajallesi sanelemaan työehtoja kun olet sopimuksen tehnyt. Kyllä uuden avustajan aina löytää.
No ei ihan helposti löydä. Paljon on avustajan paikkoja auki, jatkuvasti. Avustajan työtä pystyy, jaksaa ja haluaa tehdä vain harva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet pikkasen hukassa. Sosiaalityöntekijänä sinun luulisi tietävän minkälaiset tulot on vammaisella joka on työkyvyttömyyseläkkeellä, ei siinä siivoojaa palkata. Vammainen itse määrittelee tehtävät ja avustajan tehtävä on tehdä ne työt joita vammainen tekisi itse jos voisi. Eli kotityöt= siivoaminen. Kyllähän tänne voi vaikka millä nimimerkillä kirjoittaa, tai sitten et osaa töitäsi.
Olen työtön masentunut ja saan n 600e kuukaudessa.
Tuttavani työtön lievä aivovamma ja hän saa 1200e kuussa joten ei nyt ihan pieni summa.
Off topic mutta monet vammaiset ovat syntyneet työkyvyttöminä eli suoraan kansaneläkkeelle, alin mahdollinen. Ja tässä on vammaispalvelulaista kiinni ei avustajan mielihaluista. Jos katsot nuo lakikommentit ja thl:n lausunnon. https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka tai työ ei ole sellainen kuin haluaisit sen olevan, niin olisikohan työehtojen muutos -keskustelun paikka. Jos minä olisin henkilökohtainen avustaja, niin en ottaisi työkseni esimerkiksi juuri siivousta. Siivooja erikseen vaikka kerran viikossa.
Ainahan voi kouluttautua ja etsiä töitä mitkä miellyttää. Et sinä työntekijänä tule työnantajallesi sanelemaan työehtoja kun olet sopimuksen tehnyt. Kyllä uuden avustajan aina löytää.
No ei ihan helposti löydä. Paljon on avustajan paikkoja auki, jatkuvasti. Avustajan työtä pystyy, jaksaa ja haluaa tehdä vain harva.
No oikeastaan tuo riippuu siitä missä päin asuu, mikä on oma toimintakyky ja kuinka hyvän työpaikkailmoituksen tekee ja vaatiiko kokemusta alalta. Saa hyvinkin nopeasti uuden, työttömiä kun on ja opiskelijat hakeutuvat alalle myös.
Olen itse avustettava. Olen aina pitänyt kotini siistinä. Haluan että se on nytkin. Ei mattoja tarvi viedä ulos joka viikko imurointi riittää kerran viikossa. Kevyttä siivousta voi pitää joka päivä. Itse tarvitsen apua pukemisessa ruuan laitossa,kaupassa käymiseen( kerran viikossa ) Ikkunoiden pesu 2 kertaa vuodessa. Aika kuluu kun pitää omat jälkensä siistinä. Raskaimpia hommia on nosto pyörätuolista ja kylvetys . Muuten kyllä aika helppo homma.
Olen itse avustettava. Olen aina pitänyt kotini siistinä. Haluan että se on nytkin. Ei mattoja tarvi viedä ulos joka viikko imurointi riittää kerran viikossa. Kevyttä siivousta voi pitää joka päivä. Itse tarvitsen apua pukemisessa ruuan laitossa,kaupassa käymiseen( kerran viikossa ) Ikkunoiden pesu 2 kertaa vuodessa. Aika kuluu kun pitää omat jälkensä siistinä. Raskaimpia hommia on nosto pyörätuolista ja kylvetys . Muuten kyllä aika helppo homma.
Pienet kodin siivoukset kuului. Ikkunan pesut ja suursiivoukset ei kuuluneet.
Avustettava kirjoitti:
Maksatko sä erikseen ikkunoiden pesusta? Eihän sellainen työ kuulu avustajalle.
Ei kai mattoja ulo raahaa nykyisin varsinaiset siivoojatkaan. Imuroidaan matot.
Riippuu työsopimuksesta. Sellaista avustajaa joka allekirjoittaa sopimuksen johon viikko siivous kuuluu on todennäköisemmin tulevaisuudessa entistä vaikeampi löytää.
Avustettava kirjoitti:
Helppo se on sieltä huudella työn keveydestä. Kun päivän nostelet ja siirtelet asiakasta ja samana päivänä peset ikkunoita ja imuroit, välillä nostelet asiakasta vessanpöntölle ka juokset kauppaan. Työpäivän päätteeksi olet ihan naatti ja tilipussiin kilahtaa muutama kymppi. Jee!
Vierailija kirjoitti:
Jos avustettavasi ilman vammaa siivoisi itse, niin silloin kuuluu siivous avustajalle.
Niin varmaan. Pitääkö avustajan myös tehdä maalaushommia, jos avustettava tekisi itse? Avustaja ei ole orja.
Avustajan tulee olla monitaituri. Puutarhahommat, kokkaamiset, leipomiset, siivoukset ja kylvetykset sekä asioilla käynnit.
Empaattinen, sympaattinen ja sensuelli.
Ajokortti vaaditaan joihinkin paikkoihin.
Olen vammainen ja tarvitsen avustajaa lähes kaikessa tekemisessä. Etsin juuri nyt osa-aikaista avustajaa. Minulla on toinen avustaja ollut jo vuodesta -14. Hän on sanojensa mukaan viihtynyt loistavasti työssään. Hyvällä avustajalla on hyvä tunneäly ja myös huumorilla selviää pitkälle. Hyvä avustaja ei myöskään yritä "varastaa" avustettavan elämää. Muutama em. kaltainen on osunut kohdalle.
Juuri näin. Avustajan tehtävä on tehdä kaikki tehtävät jotka avustettava tekisi jos olisi terve.
Ne työt kuuluu mistä sovitaan. Voi siivouksen sopia vaikka kirurgin tai nuohoojan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työsopimuksessa lukee niin, niin sinut on palkattu sinne myös siivoamaan. Olet sen liikuntakyvyttömän kädet ja jalat.
Avustajalla parempi palkka kuin siivoajalla, mutta silti sylettää tehdä määrättyjä tehtäviä. Mitä odotit, retkiä sirkukseen?Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Henkilökohtainen avustaja on 2 374 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 130 € (299 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 419 € (1662 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020.
https://duunitori.fi Palkat
Henkilökohtainen avustaja palkka - Duunitorin PalkkavertailuKeskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Siivooja on 2 105 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 105 € (2523 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020. Keskipalkka kasvoi 27 € (1,3 %) vuodesta 2019 vuoteen 2020.
https://duunit
Ei se laitossiivooja ole sama asia kuin kotisiivouksen suorittava siivooja. Kotisiivous maksaa 20 euroa/tunti! Jos henkilökohtainen avustaja siivoaa avustettavan kodin, on tuntipalkka aivan naurettava. Tyyliin noin puolet siitä, mitä tuosta kotisiivouksesta normaalisti veloitetaan.
Henkilökohtainen avustaja ei ole orja, jolla vain teetetään raskaat duunit pilkkahintaan. Hänen tehtävä on avustaa eli teette yhdessä. Jos tarvitset siivoojan, tilaat siivouspalvelun ja sinä maksat silloin kotisiivouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen vammainen ja tarvitsen avustajaa lähes kaikessa tekemisessä. Etsin juuri nyt osa-aikaista avustajaa. Minulla on toinen avustaja ollut jo vuodesta -14. Hän on sanojensa mukaan viihtynyt loistavasti työssään. Hyvällä avustajalla on hyvä tunneäly ja myös huumorilla selviää pitkälle. Hyvä avustaja ei myöskään yritä "varastaa" avustettavan elämää. Muutama em. kaltainen on osunut kohdalle.
kuka avustaja haluaisi varastaa avustettavan elämän? Eikös ne avustettavat pistä viestiä jatkuvasti vaikka ei olisi työvuoro tai vuodatukset eivät liittyisi millään lailla työhön.
Mikä on viikkosiivous? En vie omia mattoja ikinä ulos. Avustettavakaan ei halua. En pyyhi pölyjä Kerran viikossa pesen pyykkiä. Joka päivä tiskaan. Kerran kuukaudessa tulee palkattu siivoja heiluttamaan rättiä ja imuria avustettavalle. En elä likaista saastaista elämää. Avustajaa käytetään hyväksi jos pitää siivota sillä ajatuksella että hän on töissä. Yksikään avustettavani ei käy töissä. Elävät tuilla.
Olen työtön masentunut ja saan n 600e kuukaudessa.
Tuttavani työtön lievä aivovamma ja hän saa 1200e kuussa joten ei nyt ihan pieni summa.