Kuuluuko viikkosiivous henkilökohtaiselle avustajalle?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
No siis työkuvauksessa lukee "lakanoiden silitys, viikkaus ja imurointi" yhdelle tietylle päivälle viikossa. Oikeasti kuitenkin vien matot ulos ja ravistelen ne, imuroin koko asunnon, pesen kaikki lattiat, pyyhin kaikki tasot ja pölyt, pyyhin ovien pielet ja peilit. Ap
Millä perusteilla avustaja myönnetty? Et vaikuta kovin vaikeavammaiselta... Avustajan tarkoitus on AUTTAA asioissa, joihin et itse vammasta johtuen kykene.
Oikeastiko joku tekee suursiivousta toiselle eli vie mattoja ulos? Eipä tulisi mieleenkään, en vie edes omiani. Imurointi ok jos siitä on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö avustettavasi yksinään siivoamaan?
Tarvitseeko kaikkea tehdä joka viikko? Entäs jos jakaisit siivousta vähän? Joka toinen viikko viet matot pihalle ja joka toinen viikko pyyhit enemmän pölyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos avustettavasi ilman vammaa siivoisi itse, niin silloin kuuluu siivous avustajalle.
Ei, ei kuulu kokonaan. Avustaja ei ole siivooja vaan avustaja avustaa vammaista siivoamisessa. Mikäli avustettava asuu yksin, niin silloin siivotaan yhdessä pikkuhiljaa. Jos taloudessa asuu muita ns. terveitä, niin he siivoavat myös osansa.
Mikäli avustettavalla ei toimi kädetkään, niin silloin pitää tilata siivouspalvelu.
Olet täysin väärässä. Jos kädet ei toimi, avustaja siivoaa. Kuten muutenkin, jos työnantaja ei kykkene. Eikä tarvitse 5hdessä siivota.
Ei pienituloisen vammaisen ihmisen tarvitse ottaa maksullista siivoojaa. Tietenkään.
Kenenkään ei tarvitse ryhtyä henkilökohtaiseksi avustjaksi ellei siihen kykene.
Sen maksullisen siivoojan maksaa kyllä muu taho jos vammaisella itsellä ei ole varaa.
Jos vamma on niin "paha" että kädetkään ei toimi, tällöin katsotaan toki että avustajalle kuuluu isompi osa näistä tavanomaisista, päivittäisistä kotitöistä. Mutta edelleen, silloinkin avustettavan tulisi olla työssä jotenkin mukana jos pystyy. Jos avustajan työhön katsotaan poikkeuksellisesti kuuluvan itsenäisesti kaikki siivoustehtävät, tulee se olla myös työsopimuksessa mainittuna.
Kenenkään ei toki tarvitse ryhtyä henkilökohtaiseksi avustajaksi mutta omista oikeuksistaan työntekijänä saa kyllä pitää kiinni jos on avustajaksi ryhtynyt. Se ei ole huonon avustajan merkki. Avustaja on nimensä mukaisesti avustaja asioissa joissa avustettava ei itse voi toimia, ei mikään palvelija ja puolesta tekijä.
Si ulla on täysin väärät oletukset. Sen työnantajan ei tarvitse olla mukana missään tlissä. Sinä avustajana teet ne siivpukset y. Ei se vammainen ihminen saa mistään siivoojaa. Sinä olet se siivooja. Siivoat, koska hän ei vammansa vuoksi pysty.
Mitä ihmettä luulet? Olevasi joku kuntouttavaa houtotyötä tekev päällepäsmäri? Miten luulet olevadi oikeutettu ihmistä pomottamaan hänen omassa elämässään.
Älä tee itsellesi hankalaa työtä. Jos koet muiden auttamisen vaineana, hae muuta työtää.
Olet väärässä. Yksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos avustettavasi ilman vammaa siivoisi itse, niin silloin kuuluu siivous avustajalle.
Ei, ei kuulu kokonaan. Avustaja ei ole siivooja vaan avustaja avustaa vammaista siivoamisessa. Mikäli avustettava asuu yksin, niin silloin siivotaan yhdessä pikkuhiljaa. Jos taloudessa asuu muita ns. terveitä, niin he siivoavat myös osansa.
Mikäli avustettavalla ei toimi kädetkään, niin silloin pitää tilata siivouspalvelu.
Just näin. Avustettava ei siis voi käskeä avustajaa tekemään viikkosiivousta (jos tätä tehtävää ei erikseen ole työsopimuksessa määritelty) ja mennä itse tekemään jotain muuta vaan se siivous tulee suorittaa yhdessä ja avustaja tekee sen mitä avustettava ei pysty. Esim. avustettava viikkaa pyykit ja avustaja samaan aikaan imuroi roskat lattialta jos se imuroiminen on jotain mihin avustettava ei pysty. Samoin esim. ruuanlaitossa avustettavan pitäisi olla hommassa mukana niin paljon kuin pystyy.
Käytäntöhän on sitten yleensä ihan eri, varsinkin näissä tapauksissa joissa on käytössä tää henkilökohtaisen avun työnantajamalli. Avustaja siivoaa ja kokkaa itsenäisesti ("no kun avustajan tehtäviin kuuluu ne tavanomaiset kotityöt!!!1!") ja avustettava tekee jotain mielenkiintoisenpaa. Perusteena se että eihän tässä ole mitään järkeä kahdestaan tehdä kun ei se avustettava juurikaan voi osallistua... No olisi siinä se järki että ei se avustaja ole mikään palvelija joka tekee kaiken puolesta vaan vain ja ainoastaan siihen tarkoitettu että avustaa asioissa joita vammainen itse ei kykene tekemään.
Niitä töitä ei tarvitse tehdä yhdessä.
Sanoisin, että jos koet olevasi palvelija, olet väärällä alalla.
Avustaja ei tee puolesta vaan AVUSTAA. Päivittäisiin toimiin tartutaan yhdessä eli myös siivoukseen. Avustaja avustaa niissä kohdin, mihin avustettava ei pysty. Koko kodin siivoaminen yksin EI kuulu avustajalle. Myöskään ruoanlaitto yksin EI kuulu avustajalle.
Mun avustettava istuu olohuoneen nurkassa tupakalla ja samalla vinkuu ohjeita.
En ole koskaan siivonnu henk. koht. avustajana. Olen ollut perheessä, jossa muut siivosivat, pariskunnalla joista toinen oli terve ja yksin asuvalla. Viimeisellä toimi vain toinen käsi, oletan, että hänellä kävi siivooja. Ihan tarpeeksi tekemistä on ollut ilman siivoamistakin.
Aina näistä valitetaan. Kummasti etsitään syitä olla tekemättä. Voisiko joskus olla toisin päin.
"Jospa voisinkin tehdä!"
Vierailija kirjoitti:
Aina näistä valitetaan. Kummasti etsitään syitä olla tekemättä. Voisiko joskus olla toisin päin.
"Jospa voisinkin tehdä!"
Pakko se on avustajienkin pitää oikeuksistaan huolta. Tässäkin ketjussa on kyykyttäjä avustettava, joka ei itse viitsi eikä halua tehdä mitään. Ei osallistu itselle kuuluviin askareisiin vaan teetättää tietämättömällä avustajalla kaiken kuin palvelijalla. Avustaja kun ei kuitenkaan ole palvelija.
HenkilöKohtainen
Avustaja
Minusta tuo nimi jo kertoo sen, että avustaja tekee sellaisia töitä,
joita avustettava tekisi itse , JOS voisi.
Minä imuroin,moppaan,vien roskat,pesen wc.n,pesen pyykiut,käyn kaupassa ym Ruoka toki avustettavalle. T henk kohtainen avustaja.
Lenkitin koiran, siivosin, mapitin, pinosin puita, leikkasin ruohon jne jne. Avustettava ei osallistunut mihinkään. Työsopimuksessa luki työnantajan määräämät työt. Hän oli naimisissa ja siinä silitin ja pesin molempien pyykit. Ja määritelmä on että ha tekee niitä töitä joita ta tekisi jos olisi terve.
Avustaja ei ole siivooja. Avustaja avustaa asiakasta itse siivoamaan, ei tee mitään tamän puolesta. Jos asiakas haluaa siivooja, hän maksaa siitä ihan itse. t: sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Avustettava ei siis voi käskeä avustajaa tekemään viikkosiivousta (jos tätä tehtävää ei erikseen ole työsopimuksessa määritelty) ja mennä itse tekemään jotain muuta vaan se siivous tulee suorittaa yhdessä ja avustaja tekee sen mitä avustettava ei pysty. Esim. avustettava viikkaa pyykit ja avustaja samaan aikaan imuroi roskat lattialta jos se imuroiminen on jotain mihin avustettava ei pysty. Samoin esim. ruuanlaitossa avustettavan pitäisi olla hommassa mukana niin paljon kuin pystyy.
Käytäntöhän on sitten yleensä ihan eri, varsinkin näissä tapauksissa joissa on käytössä tää henkilökohtaisen avun työnantajamalli. Avustaja siivoaa ja kokkaa itsenäisesti ("no kun avustajan tehtäviin kuuluu ne tavanomaiset kotityöt!!!1!") ja avustettava tekee jotain mielenkiintoisenpaa. Perusteena se että eihän tässä ole mitään järkeä kahdestaan tehdä kun ei se avustettava juurikaan voi osallistua... No olisi siinä se järki että ei se avustaja ole mikään palvelija joka tekee kaiken puolesta vaan vain ja ainoastaan siihen tarkoitettu että avustaa asioissa joita vammainen itse ei kykene tekemään.
Oletko miettinyt, että sinä olisit se vammainen ihminen. Tarvitsisit apua erilaisiin asioihin. Et sitä avustajaa kovin helposti saa. Kun saat oikeuden, etsit sopivaa. Otat kotiisi. Hän alkaa sinua ohjailemaan ja valitsemaan tötä. Mukavaa?
Jos olet se vammainen ihminen, sinun avustajasi työt määritetään sosiaalityöntekijän kanssa, ei yksin sinun.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka tai työ ei ole sellainen kuin haluaisit sen olevan, niin olisikohan työehtojen muutos -keskustelun paikka. Jos minä olisin henkilökohtainen avustaja, niin en ottaisi työkseni esimerkiksi juuri siivousta. Siivooja erikseen vaikka kerran viikossa.
No sitten on hyvä että säästät kaikkien aikaa etkä hae alalle. Yleensä avustajan työ on arjen pyörittämistä/rutiineja mihin kuuluu myös luonnollisesti kotityöt. Vapaa-ajan avustajat ovat sitten erikseen mikäli sopimuksessa on niin määritelty.
Nyt olet pikkasen hukassa. Sosiaalityöntekijänä sinun luulisi tietävän minkälaiset tulot on vammaisella joka on työkyvyttömyyseläkkeellä, ei siinä siivoojaa palkata. Vammainen itse määrittelee tehtävät ja avustajan tehtävä on tehdä ne työt joita vammainen tekisi itse jos voisi. Eli kotityöt= siivoaminen. Kyllähän tänne voi vaikka millä nimimerkillä kirjoittaa, tai sitten et osaa töitäsi.
Avustaja ei ole omassa kodissaan, töissä vaan vapaa-ajallla. Sinä saat siitä palkkaa. Pitäisikö sinulle maksaa siitä että istuisit perseelläsi ja liikuntakyvytön ihminen hoiitaa sinulle määrätyt työt. Haloo!
Eipä se muuten kuulu useimpien kuntien ohjeistuksen mukaan, mutta eivät ne sitä toisaalta valvokaan ja avustettavat eivät edes viitsi selvittää asiaa. Eri asia tietysti, jos maksaa itse henkilökohtaisen avustuksen ja sopii firman kanssa, että siivous sisältyy. Harvempi vaan näin toimii.
Vierailija kirjoitti:
No siis työkuvauksessa lukee "lakanoiden silitys, viikkaus ja imurointi" yhdelle tietylle päivälle viikossa. Oikeasti kuitenkin vien matot ulos ja ravistelen ne, imuroin koko asunnon, pesen kaikki lattiat, pyyhin kaikki tasot ja pölyt, pyyhin ovien pielet ja peilit. Ap
Lakanoiden käsittely on sopimuksessa, sen teet. Miksi noin perusteellinen viikkosiivo? Miksi matot pihalle joka viikko? Viikottainen imurointi menettelee ja likatahrojen poistaminen päivittäin. Onko lattioiden pesu viikottain tarpeen? Ymmärtäisin, että loka-aikaan pitää, muttei aina. Mitä avustettava tekee, kun sinä siivoat? Pystyykö tekemään mitään? Vammat otettava huomioon kyllä.
Joku hengitystie-ongelmainen (allerginen) saattaa tietysti tarvita päivittäisen imuroinnin ja siivouksen oltava tarkempaa.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö avustettavasi yksinään siivoamaan?
Tarvitseeko kaikkea tehdä joka viikko? Entäs jos jakaisit siivousta vähän? Joka toinen viikko viet matot pihalle ja joka toinen viikko pyyhit enemmän pölyjä?
Saako muissakin työpaikoissa tehdä mitä huvittaa? Avustettava on työnantaja.
Kas kas siellä hullu työnantaja, joka kyykyttää työntekijäänsä joka ei tunne oikeuksiaan.