Kuuluuko viikkosiivous henkilökohtaiselle avustajalle?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Puolet höpäjää täällä mitä sattuu. Henkilökohtainen avustaja tekee kaiken avustettavan kanssa yhdessä, piste. Esimerkiksi siivouksessa pyörätuolissa oleva pyyhkii pölyt alatasoilta, jne. Itse olin näkövammaisen avustajana ja hän pesi kotinsa lattiat, sokeudestaan huolimatta osallistui kykynsä mukaan. Pyörätuolissa istuva voi vaikka kiillottaa hopeita avustajan imuroidessa tai tiskata tai mitä vaan.
Ei ole mitään velvoitetta vammaisella tehdä sun töitä vapaa-ajalla omassa kotona etkä sinä ole avustajana mikään asiantuntija joka voi arvioida toisen kunnon/työkyvyn. Älä tee lääkärin hommia vaan keskity omiisi eli avustamaan kunsaat siitä palkkaakin.
Jos työsopimuksessa lukee niin, niin sinut on palkattu sinne myös siivoamaan. Olet sen liikuntakyvyttömän kädet ja jalat.
Avustajalla parempi palkka kuin siivoajalla, mutta silti sylettää tehdä määrättyjä tehtäviä. Mitä odotit, retkiä sirkukseen?
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Henkilökohtainen avustaja on 2 374 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 130 € (299 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 419 € (1662 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020.
https://duunitori.fi › Palkat
Henkilökohtainen avustaja palkka - Duunitorin Palkkavertailu
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Siivooja on 2 105 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 105 € (2523 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020. Keskipalkka kasvoi 27 € (1,3 %) vuodesta 2019 vuoteen 2020.
Siivooja palkka - Duunitorin Palkkavertailu
https://avustajavalitys.fi/storage/tiedostot/Avustajan_ABC.pdf
Henkilökohtainen apu on vammaispalvelulain mukaista palvelua, mikä kohdistuu kotona ja kodin ulkopuolella tehtäviin toimiin, jotka vaikeavammainen ihminen tekisi itse, muttei niis- tä vamman tai sairauden vuoksi selviä. vaikeavammaisena pidetään henkilöä, joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua.
Henkilökohtaisen avun tarkoituksena on auttaa vaikeavammaista ihmistä toteuttamaan omia valintojaan
- päivittäisissä toimissa, kuten pukeutumisissa, liikkumisessa, kotitöiden teossa tai asiointikäynneillä
- työssä
- opiskelussa
- harrastuksissa
- yhteiskunnallisessa osallistumisessa
- sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja ei ole siivooja. Avustaja avustaa asiakasta itse siivoamaan, ei tee mitään tamän puolesta. Jos asiakas haluaa siivooja, hän maksaa siitä ihan itse. t: sosiaalityöntekijä
Tästä näkee kuinka kuutamolla sossutädit on. Googletappa vaikka JHL:n sivulta työtehtävät
Se sossuntätihän sen avustajan myöntää eikä JHL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja ei ole siivooja. Avustaja avustaa asiakasta itse siivoamaan, ei tee mitään tamän puolesta. Jos asiakas haluaa siivooja, hän maksaa siitä ihan itse. t: sosiaalityöntekijä
Tästä näkee kuinka kuutamolla sossutädit on. Googletappa vaikka JHL:n sivulta työtehtävät
Se sossuntätihän sen avustajan myöntää eikä JHL.
Niin, siksi se voisi tarkistaa esim. JHL:n sivuilta jos ei osaa töitään jamtyönkuva kerran ei ole selvä
Vierailija kirjoitti:
Jos työsopimuksessa lukee niin, niin sinut on palkattu sinne myös siivoamaan. Olet sen liikuntakyvyttömän kädet ja jalat.
Avustajalla parempi palkka kuin siivoajalla, mutta silti sylettää tehdä määrättyjä tehtäviä. Mitä odotit, retkiä sirkukseen?Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Henkilökohtainen avustaja on 2 374 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 130 € (299 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 419 € (1662 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020.
Henkilökohtainen avustaja palkka - Duunitorin PalkkavertailuKeskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Siivooja on 2 105 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 105 € (2523 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020. Keskipalkka kasvoi 27 € (1,3 %) vuodesta 2019 vuoteen 2020.
Siivooja palkka - Duunitorin Palkkavertailu
Nää palkat on niin läppä :D Henkilökohtaisen avustajan tuntipalkka on n. 11e ja tunteja tarjotaan yleensä 8-20 viikossa. Tuossahan nuo palkat on täysin keksittyjä, jossa on laskettu täydet tunnit ja viikonloppulisät jne. Samoin siivoojilla on yleensä vajaat tunnit ja lisiä ei tule ellei siivoa ravintoloita yms. paikkoja jotka ovat viikonloppuisin auki. Mutta yleensä ravintolatkin siirtävät siivouksen sunnuntailta maanantaille ettei tarvitse maksaa extraa lisistä.
Moni henkillkohtaisen avun työnantaja kuvittelee, että avustaja on yhtä kuin palvelija. Teetetään kohtuuttomia viikkosiivouksia, kuten edellä oleva esimerkki viikottaisesta mattojen tamppaamisesta ja lakanoiden silityksestä. Kuinka moni tavallisilla kyvyillä varustettu työssäkäyvä ihminen tekee tuollaisen siivouksen joka ikinen viikko?
Jossain henkilökohtaisen avun ilmoituksessa haettiin lumitöiden tekijää omakotitaloon ja remppamiestä. Eli käytännössä toivottiin, että avustaja hoitaa talon rempat ilmaiseksi. (Koska kunta maksaa palkan.)
Yhdessä työpaikassa odotettiin, että avustaja leikkaa avustettavan hiukset. Toisessa odotettiin, että avustaja ottaa juhlapäivien yms. valokuvat ja käsittelee ne.
Monilla avustettavilla on ihan epärealistinen käsitys siitä, mitä kuuluu avustajan tehtäviin.
Voitaisiinko uskaltaa sanoa ääneen, että toisinaan avustettavasta "työnantajasta" kuoriutuu hankala, vaativainen, oikukas tyranni hänen kuvitellessaan, että hänellä on avustettavan olemiseen ja tekemisiin täydellinen komentovalta. Toivottavasti voivat suositella myös lähimmäisilleen avustajan töitä.
Varmastikin jos avustaja on itse vastavuoroinen, joustava ja halukas tasavertaiseen kanssakäymiseen, myös työtehtäviä on helpompi sovitella niin että tulos miellyttää osapuolia.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko uskaltaa sanoa ääneen, että toisinaan avustettavasta "työnantajasta" kuoriutuu hankala, vaativainen, oikukas tyranni hänen kuvitellessaan, että hänellä on avustettavan olemiseen ja tekemisiin täydellinen komentovalta. Toivottavasti voivat suositella myös lähimmäisilleen avustajan töitä.
Varmastikin jos avustaja on itse vastavuoroinen, joustava ja halukas tasavertaiseen kanssakäymiseen, myös työtehtäviä on helpompi sovitella niin että tulos miellyttää osapuolia.
Typo, tarkoititin viimeisessä virkkeessä työnantajaa. Toki kummaltakin noita piirteitä vaadittaneen hyvään lopputulokseen.
Voi kuulua. Periaatteessahan henkkarin kanssa pitäisi olla sopimukseen asti kirjattuna mitä kuuluu tehtäviin niin ei tule sitten hankausta asiasta myöhemmin. Mutta siis hyvin voi kuulua, jos ajatellaan normi-ihmisen tekevän jonkinlaisen viikkosiivouksen. Avustaja auttaa avustettavaa kaikissa perusasioissa, mitä hän tekisi itse muttei vammaltaan/sairaudeltaan pysty. Siivous aika vahvasti kuuluu perusasioihin, vaikka avustaja olisikin henkilökohtaisesti eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Nää palkat on niin läppä :D Henkilökohtaisen avustajan tuntipalkka on n. 11e ja tunteja tarjotaan yleensä 8-20 viikossa.
Oot ilmeisesti ollut (jos omaa kokemusta on) siis henkkarina jonkun henkilöstövuokrausfirman yms. kautta? Olin minäkin hetken. Ei mitään järkeä. Mene suoraan henkilökohtaiseksi avustajaksi yksityishenkilölle, joka kuuluu Heta-liittoon. Vaadi jonkinlainen kokeilusessio jossa käydään läpi normaalit työtehtävät ennen kuin aloitat työn. Ainakin itse saanut näin 40h/vko työsopparin henkkarina todella ihanalta työnantajalta. Muutama tunti päivässä oli periaatteessa vain päivystämistä siltä varalta että mua tarvittiin, joten ehdin tehdä opiskeluja ohessa.
Jos sopimuksessa lukee imurointi, niin mattoja ei tarvitse viedä ulos tampattavaksi eikä lattioita luututa. Tietysti jos lattialle on pudonnut vaikka ruokaa, se pyyhitään pois.
Huomaa että alalle otetaan pääasiallisesti kouluttamattomia ( vaikka koulutusta olisikin tarjolla). Täällä kommentoivilla ei ole mitään käsitystä vammaisuudesta taikka omasta avustajan roolista töissä. Ihan hirveää luettavaa. Ei muut täällä töistään ruikuta samalla lailla vaikka rankempiakin aloja on.
Onnea vaan jollekin juuri neliraajahalvaantuneelle joka vammansa takia joutuu päästämään hankalan avustajan omaan kotiinsa -avustajan huonolla asenteella varustettuna. Ottakaa nyt edes selvää avustajan työstä (muualta kuin tältä palstalta) ennenkuin edes harkitsette alaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka tai työ ei ole sellainen kuin haluaisit sen olevan, niin olisikohan työehtojen muutos -keskustelun paikka. Jos minä olisin henkilökohtainen avustaja, niin en ottaisi työkseni esimerkiksi juuri siivousta. Siivooja erikseen vaikka kerran viikossa.
Ainahan voi kouluttautua ja etsiä töitä mitkä miellyttää. Et sinä työntekijänä tule työnantajallesi sanelemaan työehtoja kun olet sopimuksen tehnyt. Kyllä uuden avustajan aina löytää.
Mulla avustajaa ei kiinnostanut siivous ja hän käveli ulkokengät jalassaan kodissani sotkien vaan lisää. Vaihdoin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet pikkasen hukassa. Sosiaalityöntekijänä sinun luulisi tietävän minkälaiset tulot on vammaisella joka on työkyvyttömyyseläkkeellä, ei siinä siivoojaa palkata. Vammainen itse määrittelee tehtävät ja avustajan tehtävä on tehdä ne työt joita vammainen tekisi itse jos voisi. Eli kotityöt= siivoaminen. Kyllähän tänne voi vaikka millä nimimerkillä kirjoittaa, tai sitten et osaa töitäsi.
En ole kys. sossu, mutta vastaan kuitenkin.
Ei vammaisen itsensä niitä työtehtäviä pitäisi määritellä todellakaan, vaan yhdessä sosiaalityön (joka maksaa lopulta sen henkilökohtaisen avun) ja terveydenhuollon (joka tietää avustettavan terveyden ja toimintakyvyn) kanssa yhdessä tulisi käydä läpi, mihin tehtäviin apua tarvitaan, ja mihin sitä sitten myönnetään. Ja nämä tehtävät pitäisi olla kirjattuna myös avustajan työsopimukseen, jotta hän tietää, mitkä tehtävät hänelle kuuluu ja mitkä ei.
Poikkeuksellisestihan se siivous, ihan kaikki, voi kyllä kuulua avustajalle, mutta vain jos avustettava ei itse kykene mihinkään siivoustyöhön vammansa vuoksi. Mutta jos avustettava esim. istuu pyörätuolissa ja on kykenevä itsekin tekemään pieniä siivoustöitä, ei tällöin avustajalle saisi missään nimessä kuulua sellaiset siivoustyöt, joihin avustettava itsekin pystyisi. Ja vaikka kuinka avustettava tykkäisi tehdä joka viikko täydellisen suursiivouksen itse jos siihen pystyisi, ei tälläiseen toimintaan kuulu kunnan kustantaa avustajaa sitä tekemään, jollei se ole esim. jostain kumman syystä erikseen perusteltuna aiheellista (joku superpaha astma voisi ehkä olla syynä, ja tällöinkin jos avustettava tykkää kaikenmaailman pölynkerääjistä kotonaan, tulisi niistä luopua ensin, ja sitten vasta miettiä avustajan tekemää suursiivousta viikottain). Ja vaikka avustettava nyt tykkäisi hirveästi esim. silitetyistä alusvaatteista tai lakanoista, ei tämä silittäminen kuulu avustajan työtehtäviin siksi että "kyllä minä vammaisena itsekin silittäisin jos voisin", vaan ainoastaan silloin jos siihen on esim. jokin syy (vaikka nyt hatusta äkkiseltään vetäen joku paha aistiyliherkkyys voisi mennä läpi syynä)
Ikävä kyllä henkilökohtaisen avun työnantajamalli, joka tekee vammaisesta työnantajan ilman minkäänlaista toteutuneen avustustyön kontrollointia, mahdollistaa myös henkilökohtaisen avun törkeät väärinkäyttömahdollisuudet. Röyhkeimmät vaativat, ja saavat maksimimäärät avustustunteja, usein liioitellen avun tarvettaan. Ja siellä se avustaja sitten pahimmillaan hinkkaa jotain vessaa hammasharjalla, koska "kyllä minä vammainen sen noin pesisin, jos vaan itse pystyisin, siksi avustajankin on se noin tehtävä". Ja kunta maksaa tämän kiltisti, koska toimintaa ei seurata, eikä avustaja saa mistään apua salassapitosäädösten takia, vaikka hänen epäilyksensä heräisivätkin siitä, että nyt ei homma mene niinkuin pitää.
Jostain kumman syystä vammaiset ovat ainoa ihmisryhmä, jotka voivat määritellä avun tarpeensa täysin itse, ja tähän luotetaan, että tätä ei muka käytettäisi väärin. Totta kai on myös asiallisia työnantajia, mutta harmittavan paljon näitä "minä itse määrään sen, mitä haluan avustajan tekevän"-tyyppejäkin. Epäkohdista pitäisi voida puhua avoimesti, sillä se olisi ennenkaikkea henkilökohtaista apua tarvitsevien (siis niiden reilujen ja rehtien) apu, kun alalle uskaltaisi enemmän työvoimaa ja henkilökohtaisen avun tunnit jakaantuisivat tasapuolisemmin. Mutta ei, valtaosa epäkohdat huomanneista pysyy hiljaa (tai purnaa korkeintaan asiasta anonyyminä keskustelupalstalla, kuten minäkin) julkisen lynkkaamisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka tai työ ei ole sellainen kuin haluaisit sen olevan, niin olisikohan työehtojen muutos -keskustelun paikka. Jos minä olisin henkilökohtainen avustaja, niin en ottaisi työkseni esimerkiksi juuri siivousta. Siivooja erikseen vaikka kerran viikossa.
Ainahan voi kouluttautua ja etsiä töitä mitkä miellyttää. Et sinä työntekijänä tule työnantajallesi sanelemaan työehtoja kun olet sopimuksen tehnyt. Kyllä uuden avustajan aina löytää.
No jos mut on firman TJ palkannut tekemään työtä x ja y, mutta mun lähiesimies teetättää mulla ihan jotain muuta, niin kyllä mä marssin sen TJ.n juttusille että mitäsmitäs.
Ihan sama homma on henkilökohtaisessa avussa. Ei se avustettava voi itsenäisesti niitä työtehtäviä päättää ja vaihdella, se henkkarin palkkaamiseen myönnetty raha on myönnetty
vain johonkin tiettyyn tarkoitukseen, ja siihen se pitäisi käyttää.
Eli jos on myönnetty avustajatunteja esim. Wc-apuun ja ruuanlaittoon, ei silloin voi tehdä niin, että vammainen järjestääkin ruuanlaiton itse miten pystyy, ja laittaa avustajan vaikka haravoimaan siksi aikaa, mikä muuten menisi ruuanlaittoon. Ei, vaan silloin pitää ilmoittaa henkilökohtaisen avun maksajalle, että tilanne on muuttunut, en tarvitsekaan henkilökohtaista apua ruuanlaittoon, vaan järjestän sen itse. Ja kas, avustajan työtunnit pienenevät koskemaan vain sitä todellista tarvetta, eli avustamiseen wc-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikeavammaisen oma mielipide on otettava huomioon. Johan sana vaikeavammainen kertoo toimintakyvyn puutteesta myös siivoamisen auhteen ja hän itse määrittelee tehtävät. Sossu ei ole lääkäri.
8 d § (19.12.2008/981)
Henkilökohtaisen avun järjestämistavat
Henkilökohtaisen avun järjestämistavoista päätettäessä ja henkilökohtaista apua järjestettäessä kunnan on otettava huomioon vaikeavammaisen henkilön oma mielipide ja toivomukset sekä palvelusuunnitelmassa määritelty yksilöllinen avun tarve ja elämäntilanne kokonaisuudessaan.
Kunta voi järjestää henkilökohtaista apua:
1) korvaamalla vaikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset työnantajan maksettavaksi kuuluvine lakisääteisine maksuineen ja korvauksineen sekä muut kohtuulliset avustajasta aiheutuvat välttämättömät kulut
Siivous sisältyy kodinhoitoon.
Päivittäiset toimet
Henkilökohtaista apua on järjestettävä päivittäisiä toimia varten siinä laajuudessa kuin vaikeavammainen henkilö sitä välttämättä tarvitsee. Laissa ei määritellä minimi- tai enimmäistuntimäärää, vaan arviointi tulee tehdä yksilöllisen tarpeen perusteella.
Päivittäisiä toimia ovat toiminnot, joita ihmiset elämässään tekevät joka päivä tai harvemmin, mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Esimerkkeinä päivittäisistä toimista ovat kotona ja kodin ulkopuolella tapahtuvat jokapäiväiset ja yleisesti elämässä tapahtuvat asiat ja toimet, kuten
liikkuminen
pukeutuminen
henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen
vaate- ja ruokahuolto
kodinhoito
kaupassakäynti
lääkärikäynnit
muu asiointi
lasten vieminen päiväkotiin ja lasten päivittäisiin toimiin osallistuminen ym.
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…