13-vuotias pakotettiin kaverillaan laittamaan älypuhelin äänettömälle ja eteisen kännykkäparkkiin, en saanut kiinni tärkeää asiaa koskien
Minun piti lähteä viemään kuumeista lasta lääkäriin ja olisin tarvinnut tyttöä katsomaan pari tuntia taaperon perään.
En saanut tyttöä kiinni kun vasta kotiintuloaikanaan kun sai luvan ottaa puhelimensa parkista.
Mielestäni typerää toimintaa takavarikoida lapsen puhelin niin ettei saa yhteyttä. Mitä jos olisi sattunut jotain oikeasti vakavaa?
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein opettaa pennut pärjäämään hetki ilman puhelinta.
Olisit kipittänyt omin pikku jaloin sinne lapsesi kaverille, jos oli tärkeätä asiaa.Niin, sen taaperon olisi varmaankin voinut viedä sinne kaverin luo hoitoon siksi aikaa. Se säännön asettaja olisi varmaankin ilomielin hoitanut sen teinin vastuun, kun kerran itse rajoitti teinin mahdollisuutta siihen.
Teinin vastuun? Mitä ihmettä tarkoitat?
Taaperon hoito, joka olisi annettu teinin vastuulle. Sitä ei voitu tehdä, niin se säännön asettaja varmaankin hoitaa sen ilomielin, teinin puolesta.
Missä isä?
Milloin kuumeisen lapsen kanssa pitää noin kiireellä lähteä lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein opettaa pennut pärjäämään hetki ilman puhelinta.Olisit kipittänyt omin pikku jaloin sinne lapsesi kaverille, jos oli tärkeätä asiaa.
Niin, sen taaperon olisi varmaankin voinut viedä sinne kaverin luo hoitoon siksi aikaa. Se säännön asettaja olisi varmaankin ilomielin hoitanut sen teinin vastuun, kun kerran itse rajoitti teinin mahdollisuutta siihen.
Teinin vastuun? Mitä ihmettä tarkoitat?
Taaperon hoito, joka olisi annettu teinin vastuulle. Sitä ei voitu tehdä, niin se säännön asettaja varmaankin hoitaa sen ilomielin, teinin puolesta.
Taaperon hoito on äidin vastuulla.
Jos äiti on huono niin kyllä se sosiaalivirasto huolehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nää ihmiset joilla on teinejä ja taaperoita muttei turvaverkkoja. Ei kenenkään lastenhoito voi olla 13-vuotiaan kännykkään vastaamisen varassa.
Sanoiko ap, ettei hän saanut hoitajaa? Hän kysyi, mitä jos olisi sattunut jotain vakavampaa. Ja kyllä minä ainakin olisin huolissani siitä teinistäni, jos en saa häntä moneen tuntiin puhelimestaan kiinni.
Mitä sellaista vakavaa olisi voinut tapahtua jolle 13-vuotias olisi voinut jotain jos olisi vastannut puhelimeen?
Äiti ja pikkusisarukset joutuneet onnettomuuteen? Koti palanut?
Mitä sen 13-vuotiaan olisi pitänyt tehdä?
Ymmärtäisin kyllä tuollaisen parkin tarpeen. Joskus sitä on miettinyt miksi joku on edes kylään tullut, kun kommunikointi onnistuu vain sinne puhelimeen.
tää ap on ihan provo ja vitsi! "tyttö" sitä ja "TYTTÖ" tätä. Kuka kutsuu lastaan TYTÖKSI? oot joku wite trash joka vaan hyödyntää lapsiaan kun et itse ota vastuuta perheestäsi. Sinun tyttäresi ei ole sinun palvelijattaresi eikä vastuussa sinun muista lapsistasi, eikä mikään varahoitaja, ja hänellä on oikeus viettää vapaa-aikaa kavereittensa kanssa riippumatta sinun omista perhesioistasi. Hoida itse lapsesi, onko taas muuten tulossa lisää muiden niskoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nää ihmiset joilla on teinejä ja taaperoita muttei turvaverkkoja. Ei kenenkään lastenhoito voi olla 13-vuotiaan kännykkään vastaamisen varassa.
Sanoiko ap, ettei hän saanut hoitajaa? Hän kysyi, mitä jos olisi sattunut jotain vakavampaa. Ja kyllä minä ainakin olisin huolissani siitä teinistäni, jos en saa häntä moneen tuntiin puhelimestaan kiinni.
NO kai sinulla on joka tapauksessa myös niiden kaverien vanhempien numerot? Ja teinillä ohje että laittaa viestin missä on.
No ei todellakaan ole kavereiden vanhempien numeroita, miksi olisi? Kyllä minä ne tarvittaessa saan, mutta en minä niitä huvikseni kerää, enkä ole kuin ihan pari kertaa tarvinnut, kun on sovittu heidän kanssaan esim yhteiskyydeistä. En minä tarvitse vanhempien yhteystietoja kommunikoidakseni oman lapseni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko hysteeriseltä säännöltä. 13-vuotias on kuitenkin jo 7.-8. luokkalainen.
Mitähän he saivat siellä kylässä tehdä? Pelata Afrikan Tähteä?
Ei meillä ainakaan ole enää tuossa iässä ollut esim. kaikkien koulukavereiden vanhempien numeroita, tuossa iässä nuoret hoitavat jo aika itsenäisesti kyläilynsä.
Sinänsä en tajua miksi taaperoa ei voinut ottaa lääkäriin mukaan, vaikka sinänsä 13-vuotias voi aivan hyvin pikkusisarustaan pari tuntia vahtiakin.
Susta taitaa kohta tulla av-mummo ;)
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Olisko töissä? Työmatkalla? Ihan vieras ajatus sulle?
Itse olen joutunut lähtemään pienen vauvan ja kahden leikki-ikäisen kanssa aamuyöllä päivystykseen, mies toisella puolella maapalloa ja se siinä tilanteessa käytettävissä ollut turvaverkko ehti vasta aamukuuden junaan ja sairaalalle hakemaan isommat lapset klo 9 aamulla suoraan juna-asemalta.
Jos olis ollut tuossa tilanteessa kotona 13-vuotias, olisin ilman muuta uskonut nuo kaksi (4- ja 5-vuotiaat) hänen huomaansa siihen saakka, että mummi ehtii paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä seuraavalla kerralla kaverin vanhempien numero. Hyvältä tavallahan toi kuulostaa.
Mikä järki niissä teinien puhelimissa sitten on, jos kuitenkin pitää aina soitella pitkin kyliä, missä hän milloinkin menee?
Mutta näin tehtiin kuule vuosia ennen kännyköitä. Etkö tiedä missä teinisi menee? Etkö tiedä hänen kavereitaan? Tunnetko yhtäkään kavereiden vanhempaa? Nykyään jätetään teinit riehumaan koska kännykkä muka suojelee? Voi se känny mennä rikkikin. Kuinka monta hemmetin lasta sulla on, enemmän kuin kolme? Ja teini on se lapsenvahtis!
Noi voi voi. Miten olis tääkään perhe pärjännyt ennenkuin kännyköitä oli keksitty. Meillä ei 80-luvulla ollut kotona edes lankapuhelinta. Jotenkin ihmeessä kaikesta silti selvittiin.
Vähän epäilen, että yksikään äiti pakottaa ketään laittaa puhelinta äänettömälle, kun heillekin lienee tärkeää saada se oma lapsi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En vaatisi kylässä olevaa teiniä laittamaan puhelintaan parkkiin saatikka äänettömälle. Miksi niin tekisin? Omien teinien puhelimet ovat yöllä äänettömällä eteisessä parkissa. Mutta tosiaan, kyllä omaan lapseen pitää saads tarvittaessa yhteys, vaikka tämä olisi kylässä.
Mitenhän ihmiset pärjäs ennen kännyköitä? Lapsi ei ikinä poistunut näköpiiristiä mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Olisko töissä? Työmatkalla? Ihan vieras ajatus sulle?
Itse olen joutunut lähtemään pienen vauvan ja kahden leikki-ikäisen kanssa aamuyöllä päivystykseen, mies toisella puolella maapalloa ja se siinä tilanteessa käytettävissä ollut turvaverkko ehti vasta aamukuuden junaan ja sairaalalle hakemaan isommat lapset klo 9 aamulla suoraan juna-asemalta.
Jos olis ollut tuossa tilanteessa kotona 13-vuotias, olisin ilman muuta uskonut nuo kaksi (4- ja 5-vuotiaat) hänen huomaansa siihen saakka, että mummi ehtii paikalle.
Tässähän ei ollut mistään aamuyöstä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä seuraavalla kerralla kaverin vanhempien numero. Hyvältä tavallahan toi kuulostaa.
Mikä järki niissä teinien puhelimissa sitten on, jos kuitenkin pitää aina soitella pitkin kyliä, missä hän milloinkin menee?
Miten sinun äitisi mahtoikaan pärjätä, kun ei tiennyt milloin missäkin menet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista vakavaa olisi voinut tapahtua jolle 13-vuotias olisi voinut jotain jos olisi vastannut puhelimeen?Äiti ja pikkusisarukset joutuneet onnettomuuteen? Koti palanut?
Mitä sen 13-vuotiaan olisi pitänyt tehdä?
No vaikka tulla kotiin, että pääsee samaan kyytiin, kun ollaan lähdössä sairaalaan. Sitten pikkusisarus olisi juuri kuollut, kun teini tulee kotiintuloajallaan kotiin, niin kyllä varmaan ketuttaisi, kun on ollut vain hengailemassa kaverin luona onnellisen tietämättömänä, vaikka olisi voinut vielä nähdä sisaruksensa kerran elossa. Riittääkö tämä esimerkki, vai haluatko lisää?
Ennen puolta nuoremmat hoitivat pikkusisaruksiaan. Ei nyt entiseen tarvitse palata, mutta herran jumala kai sen teinin nyt jotain vastuuta pitää oppia ottamaan. Tämä sille kauhistelijalle, jonka mielestä teiniltä ei pidä vaatia mitään.
Meidän lapsen kavereilta jos puhelimen pois ottaisin, niin tuskin täällä heitä sen jälkeen näkyisi. Vanhemmat varmistavat puhelimitse lapsen olinpaikan, käskevät kotiin kun on tullut jokin meno, löytyypä diabeetikkokin joukosta. Ja voi olla että itsekin asiasta suuttuisin, kun en saisi omaa lastani tämän takia kiinni.
Joo, mut teini ei ole lapsenvahti.