Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lapset meillä, en saa äitiin yhteyttä...

Vierailija
09.03.2017 |

Naapurin 3- ja 5- vuotiaat tuli leikkimään tänne joskus neljän aikaan. Laitoin ne kotiinsa viideltä, mutta siellä ei ollutkaan ketään kotona ja otin lapset rappukäytävästä takas tänne.
Sain ongittua äidin yhteystiedot ja sain hänet kiinni puhelimella kuuden aikoihin. Totesi vaan, että "tuli menoja", sanoi tulevansa hakemaan lapset joskus kahdeksalta ja päätti puhelun tosi nopeasti. Ei ole vieläkään tullut eikä vastaa puhelimeen tai viesteihin mitään...
Kertokaa nyt joku, miten tässä fiksusti menettelis? Lasun teen kyllä joka tapauksessa, ei ihan eka kerta, kun meininki vaikuttaa erittäin hämärältä ja joutuu miettimään, että onkohan noilla kotona kaikki ok...

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta koiranulkoiluttamisesta: mitä jos jotain sattuu äidille sen ulkoiluttamisen aikana... liukastut ja lyöt pään tai joku hullu hyökkää...ja vauva yksin kotona. Ilmoita edes jollekin, että menet ulos ja uudellen kun tulet kotiin. Ei luulisi olevan mahdoton homma.

Ihan yhtä mahdollista (tai jopa todennäköisempää) on, että äiti kaatuu suihkussa ja lyö päänsä, tai vaikka kurottaessaan jotain ylähyllyltä saa sieltä jotain päähänsä, mutta ethän sinä silti ilmoita kenellekään mennessäsi suihkuun tai avatessasi kaapin?

Vierailija
122/138 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta koiranulkoiluttamisesta: mitä jos jotain sattuu äidille sen ulkoiluttamisen aikana... liukastut ja lyöt pään tai joku hullu hyökkää...ja vauva yksin kotona. Ilmoita edes jollekin, että menet ulos ja uudellen kun tulet kotiin. Ei luulisi olevan mahdoton homma.

Ihan yhtä mahdollista (tai jopa todennäköisempää) on, että äiti kaatuu suihkussa ja lyö päänsä, tai vaikka kurottaessaan jotain ylähyllyltä saa sieltä jotain päähänsä, mutta ethän sinä silti ilmoita kenellekään mennessäsi suihkuun tai avatessasi kaapin?

Niin tai aatelkaas. Mä meinasin kuristua 4-vuotiaana rullaverhoihin. Olin jatkanut leikkejäni kaikessa hiljaisuudessa, vaikka minun piti olla nukkumassa ja onnistuin kieputtamaan rullaverhon narun tiiviisti kaulani ympärille. Vanhemmat oli viereisessä huoneessa. Tämä on käsittääkseni jopa aika yleistä, joten vahtaattehan mammat herkeämättä koko yön lapsen sängyn vieressä silmä kovana, että lapsi nukkuu eikä tee mitään tyhmää?! Ei kannata nukkua silmäystäkään ennen kuin lapsi täyttää vähintään 7-vuotta :D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena, ei tartte asua slummialueella saadakseen juoppoja naapuriksi. Hyvissäkin taloissa voi olla vuokra-asuntoja, joissa on sijoitettuja asukkeja. Itsellä kokemusta tällaisesta, naapurissa kaupungin omistama kämppä. Mutta kaupunki möi kaikki ns. irtokämpät pois siinä vaiheessa, kun tämä Kaupungin hölöpöti Oy joka alkoi hoitaa vuokra-asuntotoimintaa. 

Vierailija
124/138 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme erittäin hyvällä alueella, jossa paljon lapsiperheitä. Kahdessa asunnossa asuu perhe, jossa venhemmat/vanhempi viinaan meneviä ja koko naapurusto kärsii näiden mekkaloinnista ja riehumisesta. Sos.toimi ei tee mitään, koska asiat näennäisesti kunnossa, kun lapset on lykätty ryyppäämisen ajaksi naapuriin tai kokonaan pois. Toisessa näistä perheistä poliisi vakiovieras, mutta mitään ei ole siitä seurannut, lapset kotona edelleen :(

Vierailija
125/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau. Mua pelottaa jättää 3,5v ja 1,5v edes siksi viideksi minuutiksi että käytän koiran pissalla.

En jättäisi pidemmäksi aikaa edes vanhempaa yksin.

Onneksi huolehdit! Saatat pelastaa sekä äidin että lapset :)

Ei tuon ikäisiä voi jättää kahdestaan. Se "viisi minuuttia" voi oikeasti olla juuri se aika, mitä puolitoistavuotias tarvitsee tukehtuakseen, kuristuakseen tai pudotakseen jostain. Valitettavasti ne lapset on otettava mukaan pissatuskeikalle tai järjestää koiran hoito muulla tavoin. Tuskin päästäisit sitä koiraakaan yksin ovesta ulos ja pissalle, miksi sitten jättäisit vastuullasi olevat pienet lapset yksin?

Tyhmä. Lapselle voi käydä kaikenlaista siellä omassa sängyssä, omassa huoneessa, kun vanhemmat eivät valvo heitä herkeämättä vieressä. Joskus vaaratilanteista lähtee ääni, joskus ei. 

Vierailija
126/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastikko jotkut täällä vertaavat sitä, kun vievät roskapussin lapsen nukkuessa siihen, että lähdetään ryyppäämään ja jätetään lapset yksin?!

Lue uudestaan. Ei näitä reissuja ole keskenään verrattu, vaan otettu vain esiin se, kuka pitää minkäkinlaista kotoapoistumista asiattomana. Joillekin viidessä minuutissakin on viisi liikaa.

Vierailija
127/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai aatelkaas. Mä meinasin kuristua 4-vuotiaana rullaverhoihin. Olin jatkanut leikkejäni kaikessa hiljaisuudessa, vaikka minun piti olla nukkumassa ja onnistuin kieputtamaan rullaverhon narun tiiviisti kaulani ympärille. Vanhemmat oli viereisessä huoneessa. Tämä on käsittääkseni jopa aika yleistä, joten vahtaattehan mammat herkeämättä koko yön lapsen sängyn vieressä silmä kovana, että lapsi nukkuu eikä tee mitään tyhmää?! Ei kannata nukkua silmäystäkään ennen kuin lapsi täyttää vähintään 7-vuotta :D.

Sitten hankitaan rullaverhot ilman kuristavaa narua tai katsotaan, että se ketju on lasten ulottumattomissa.

Lapsille voi tehdä turvallisen kodin.

Ei lapsia saa jättää yksin kotiin.

Vierailija
128/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
129/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau. Mua pelottaa jättää 3,5v ja 1,5v edes siksi viideksi minuutiksi että käytän koiran pissalla.

En jättäisi pidemmäksi aikaa edes vanhempaa yksin.

Onneksi huolehdit! Saatat pelastaa sekä äidin että lapset :)

Vau. Tiesithän, että noin pienten lasten jättäminen keskenään "viideksi minuutiksi" kun poistut itse kotoasi on heitteillejättö? 

Sinä olet heitteillejättö.. meillä oli 12 lasta ja aamut illat yksin  viettettiin lapsena, monesti myös päivät , kun vanhemmat olivat pellolla tai  puita metsästä  hakemassa.  Vauvaikäiset lapset voi laskea puolasänkyyn  koiranpissin ajaksi. Täällä ihan hermoheikkoja vanhempia..  heitteillejättö.. salli minun nauraa :D

Vierailija
130/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia käydä heittämässä roskapussi tms. 20 metrin päässä kuin olla pois viisi minuuttia. Siihen roskapussin heittämiseen menee ehkä puoli minuuttia, viisi minuuttia on kymmenkertainen aika.

Jos eskarilainen voi olla kotona yksin tunnin, niin samantien kai 10 tuntiakin, vai?

Vierailija
131/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuosta puolitoistavuotiaan "ihan vaan viiden minuutin" yksin jättämisestä...

Omani on melkein puolitoistavuotias reipas taapero. Päiväunia varten hänellä on olohuoneessa lattiatasolle tehty "pesä" jossa nukkua. Itse luen, teen ruokaa tms. hänen näköetäisyydellään  unien ajan, jotta näkee minut herättyään.

Joskus sitten on ollut pakko käydä vessassa kesken lapsen unien. Wc on siis ihan olkkarin vieressä, mutta ei lapsen näköetäisyydellä. Ja pari kertaa lapsi on herännyt juuri silloin, kun olen hilpaissut vessan, eikä siis ole nähnyt minua. Se hätäännys, joka lapselle on iskenyt :( Itku on tullut heti ja lähtenyt hädissään etsimään äitiä, kun on luullut olevansa yksin.

Ja tuollainen hätäännys siis vain jo siitä, että taapero on herännyt yksin ja olen ollut viereisessä huoneessa wc:ssä. Minkälaiseksi hätä ehtisikään mennä, jos olisin esim. viiden minuutin lenkille ulkona talosta.

Jos lapsi kokee olonsa turvalliseksi ja luottavaiseksi, hän ei hätäänny välittömästi, kun äiti on hetken poissa näköpiiristä. Teet tenavallesi karhunpalveluksen ylisuojelemalla ja paapomalla. Itselläni on kaksi reipasta koululaista, joita ei pelota olla hetki yksin kotona. Taaperoita ei tietenkään voi yksin jättää, mutta ei voi koko ajan hössöttääkään ympärillä.

Vierailija
132/138 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sijaisena useissa päiväkodeissa ja monissa päiväkodeissakin lapset jätetään nukkumaan ilman valvontaa. Siis lapset nukkuvat yhdessä huoneessa ja aikuiset ovat viereisessä huoneessa. Kun lapset yksitellen heräävät, he poistuvat hiljaa nukkarista ja menevät aikuisten luo.

Vierailija
133/138 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden naisen, joka jätti 3-ja 8-vuotiaat illalla kotiin, että pääsi lenkille yhdessä miehensä kanssa. 3-vuotias nukkui ja 8- vuotias vähän kuin lapsenlikkana valvoi.Kritisoin tätä, mielestäni oli kohtuutonta laittaa pienempää 8-vuotiaan lapsen vastuulle.

Ihan sivuhuomiona. Kotona voi myös liukastua, kaatua, saada kohtauksen yms. Ja se on paljon pahempi, koska siellä ei ole ketään näkemässä, soittamassa apua ja reagoimassa vaan voi mennä tunteja ennen kuin saat apua ja pieni lapsi on yhtälailla tuolloin yksin.

Tuosta iltalenkistä. En ihan suorilta kädin tuotakaan tuomitsisi. 8-vuotias voi olla fiksukin. Itse olen omasta halusta hakenut 10-vuotiaana pikkuveljen päiväkodista, kunnen viihtynyt yksin kotona ja pikkuveli oli 5. Tietysti jos vanhempien tapa on tehdä pitkiä lenkkejä ympäri ja ämpäri, niin sitten ehkä vähän outoa, mutta nykyaikana on puhelin ja jos kävelevät jossain lähimaastossa, niin miksei. 3-vuotias nukkuu ehkä sikeästi, 8-vuotias pärjää hyvin yksin ja yhteyttä voi pitää puhelimella. Tapauskohtaisesti miettisin, tuomitako vai ei.

Vierailija
134/138 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä ns hyvältä omakotitalo alueelta; 15v sitten ystävystyin naapurin naisen kanssa, meillä oli molemmilla vaavit ja elämä pyöri lapsien ympärillä, meille molemmille syntyi lisää lapsia vuosien saatossa, hänelle 4 ja minulle 5. Aluksi naapurin rva kävi silloin tällöin viihteellä, sitten jokainen viikonloppu, viimeistä odottaessaan haiskahti usein vanhalle viinalle, viimeisen syntymän jälkeen viihteellä saattoi mennä jopa viikko (kännissä kaiken aikaa ja alkoi hengailla juoppo porukan kanssa, jossain vuokrakasarmi kämpässä oli ikuiset bileet)

Meidän välit viilenivät vuosien aikana, silloin joskus tämä ihminen oli paras ystäväni (molemmat pidimme käsitöistä ja joogasta ja meillä oli paljon yhteistä), jossain vaiheessa vaan jutut oli hyvin erilaiset, minä puhuin yhä lapsista ja perheestä, hän siitä kuinka ahdistaa ja kuinka on pettänyt ja kuinka nyt on "pakko saada pari kaljaa". Hänen aviomies teki paljon töitä, hoiti lapset ja vanheni silmissä, riitoja heillä riitti ja heidän lapset tulivat aina meille ns turvaan, heidän esikoinen hoiti nuorempia kuin olisi heidän äiti.

Viimein aviomies sai tarpeekseen ja heitti vaimonsa pihalle, viimeksi kun vaimoa näin hänellä oli uusi mies, sellainen 60v rapajuoppo, olivat tupakalla erään räkälän pihalla ja olivat kuulemma tasaamassa oloa kun karmea krapula. Lapsia rva ei enää tapaa eikä halua tavata, nuorin lapsista on nyt 4v, mies sai lasten yksinhuoltajuuden.

Vierailija
135/138 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia ap:n naapurin kännimammoja joskus näkee facessa valittamassa miten "lapset oli naapurissa hoidossa kun olin viihteellä niin sossu tuli ja vei lapset!". Omassa päässä osataan kääntää kaikki niin ettei ole omaa vikaa mikään.

Vierailija
136/138 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranulkoiluttaja palaa:

Piruuttani kellotin ajat kun tämä hössötys alkoi. Aamulla menee n. 3,5min. Illalla 5, jos vien roskat. Aamulla lapset istuu sohvalla ryhmä haun tms edessä, nuorimmainen juo aamumaitoaan ja 99℅ aamuista eivät ole hievahtaneetkaan kun palaan. Sinä yhtenä prosenttina 1,5v on siirtynyt telkkarin viereen.

Kotimme on tehty niin turvalliseksi kuin vaan mahdollista.

Lapset on pienestä asti tottuneet tietynlaiseen rytmiin, johon kuuluu koiran aamupissatus.

Olen yksinhuoltaja, naapurit töissäkäyviä ihmisiä, joten niistä ei apua.

Kysyin pphlta asiasta, nauroi päin naamaa ettei todellakaan täytä heitteillejätön kriteerejä.

Minä en juo, käytän rahani lasten ja koirani hyvinvointiin (sekä toki perus asumismenot ym), en hoidata lapsia muilla, isän kanssa olemme hyvissä väleissä jne, niin jos ainoa ristini ja syy lasun asiakkuuteen on 3,5min koiranpissatus niin.. no, kaiketi se olisi ainakin sitten ilmeisen ansaittua.

Vierailija
137/138 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä niin pumpulissa kasvattavia äitejä että huhhuh. Varmaan menevät muksun mukaan myös vessaan, ettei se vaan putoa pönttöön.

Vierailija
138/138 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ofelia kirjoitti:

On ihan eri asia käydä heittämässä roskapussi tms. 20 metrin päässä kuin olla pois viisi minuuttia. Siihen roskapussin heittämiseen menee ehkä puoli minuuttia, viisi minuuttia on kymmenkertainen aika.

Jos eskarilainen voi olla kotona yksin tunnin, niin samantien kai 10 tuntiakin, vai?

Pidän maksimina sitä 5h, jonka meillä on yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi