Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lapset meillä, en saa äitiin yhteyttä...

Vierailija
09.03.2017 |

Naapurin 3- ja 5- vuotiaat tuli leikkimään tänne joskus neljän aikaan. Laitoin ne kotiinsa viideltä, mutta siellä ei ollutkaan ketään kotona ja otin lapset rappukäytävästä takas tänne.
Sain ongittua äidin yhteystiedot ja sain hänet kiinni puhelimella kuuden aikoihin. Totesi vaan, että "tuli menoja", sanoi tulevansa hakemaan lapset joskus kahdeksalta ja päätti puhelun tosi nopeasti. Ei ole vieläkään tullut eikä vastaa puhelimeen tai viesteihin mitään...
Kertokaa nyt joku, miten tässä fiksusti menettelis? Lasun teen kyllä joka tapauksessa, ei ihan eka kerta, kun meininki vaikuttaa erittäin hämärältä ja joutuu miettimään, että onkohan noilla kotona kaikki ok...

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau. Mua pelottaa jättää 3,5v ja 1,5v edes siksi viideksi minuutiksi että käytän koiran pissalla.

En jättäisi pidemmäksi aikaa edes vanhempaa yksin.

Onneksi huolehdit! Saatat pelastaa sekä äidin että lapset :)

Aika riskibisnes kyllä sinullakin! Ellei ne lapset sitten ole nukkumassa kun käytät koiraa pissalla.

Siis ihan ihme kommentteja. Ei kai kukaan jätä 3,5v ja 1,5v lapsia yksin viedessään koiraa ulos viideksi minuutiksikaan, vaikka lapset nukkuisivat!

Vierailija
42/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten käytätte esim koiran iltapissalla, jos olette yksinhuoltajia ja lapset nukkumassa? Itsellä ei lapsia mutta jäin miettimään vaihtoehtoja. Vauvahälytin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau. Mua pelottaa jättää 3,5v ja 1,5v edes siksi viideksi minuutiksi että käytän koiran pissalla.

Ei tuon ikäisiä voi jättää kahdestaan. Se "viisi minuuttia" voi oikeasti olla juuri se aika, mitä puolitoistavuotias tarvitsee tukehtuakseen, kuristuakseen tai pudotakseen jostain. Valitettavasti ne lapset on otettava mukaan pissatuskeikalle tai järjestää koiran hoito muulla tavoin. Tuskin päästäisit sitä koiraakaan yksin ovesta ulos ja pissalle, miksi sitten jättäisit vastuullasi olevat pienet lapset yksin?

Vierailija
44/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten käytätte esim koiran iltapissalla, jos olette yksinhuoltajia ja lapset nukkumassa? Itsellä ei lapsia mutta jäin miettimään vaihtoehtoja. Vauvahälytin?

Lapsille vaatteet päälle, rattaat tai pulkka alle ja pissattamaan. Koiran pissatusta ei hoideta pienten lasten nukkuessa.

Vierailija
45/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven ja vislaan koirat n. tunnin päästä takaisin omalta aidatulta pihalta.

Vierailija
46/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille vaatteet päälle, rattaat tai pulkka alle ja pissattamaan. Koiran pissatusta ei hoideta pienten lasten nukkuessa.

Huhhuh, minulla ei ole lapsia mutta kuulostaa hirveältä duunilta. Itse käytän koirani viimeisellä pissalla yleensä 22:30-23:00 ja ajatus, että pitäisi ruveta lapsia pukemaan ja kärräämään kerrostalosta ulos on ihan käsittämätön, eiväthän hekään varmasti olisi mielissään kun kesken unien herätellään!

Vierailija
47/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, minulla ei ole lapsia mutta kuulostaa hirveältä duunilta. Itse käytän koirani viimeisellä pissalla yleensä 22:30-23:00 ja ajatus, että pitäisi ruveta lapsia pukemaan ja kärräämään kerrostalosta ulos on ihan käsittämätön, eiväthän hekään varmasti olisi mielissään kun kesken unien herätellään!

Meillä ei ole omia lemmikkejä mutta toisinaan käy lapsenvahti koiransa kanssa. Viimeinen pissatus tapahtuu juuri niin että pieni on mennyt nukkumaan ja isommalla on lapsenvahdin puhelinnumero jos vauva siinä viidessä minuutissa herääkin. Ikinä ei ole näin käynyt.

Leikkipuistossa on saanut jotain koiravihaa päälleen. Kun menevät sinne koira hyppää vaunujen alakoriin nukkumaan eikä sieltä poistu. Silti on joku tullut huutamaan kuinka pitää lähteä pois sieltä puistosta.

Vierailija
48/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää nykyäidit äideiltänne ja mummoiltanne, miten ennen hoitivat kaupassakäynnit, maalla navettahommat tms?  Varmaan ei ollut aikusia vahtimassa kaikenaikaa.

Vierailija
49/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää nykyäidit äideiltänne ja mummoiltanne, miten ennen hoitivat kaupassakäynnit, maalla navettahommat tms?  Varmaan ei ollut aikusia vahtimassa kaikenaikaa.

"Vuonna 1969 kuoli 340 lasta tapaturmaisesti tai väkivallan seurauksena, kun vuonna 2013 vastaava luku oli enää vain 20. Hukkumiskuolemat ja kuolemaan johtaneet tapaturmat liikenteessä ovat harvinaisia."

http://yle.fi/uutiset/3-8023563

Vierailija
50/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja toimit oikein, hyvä että uskallat välittää!

Omalta osaltani koiran pissatukseen pakko kommentoida, että me taas asumme kerrostalossa, joten koiraa ei voi laskea pihalle tosta noin vaan. Kolme kertaa päivässä pakkaan lapset vaatteisiinsa ja otan mukaan koiralenkille, oli lenkki sitten 15min tai 2h, yksin en jätä lapsia tällöin.

Yöllä kuitenkin juuri ennen kuin itse menen nukkumaan käytän koirat vielä viimeisen kerran, siinä menee melkein se 5min, käyvät heti pissalla ja haluavatkin jo sisään nukkumaan. Tällöin jos paljon matkustava mies ei ole kotona, lapset ovat sen 5min yksin nukkumassa. 

Sen jälkeen menen nukkumaan, nukun eri huoneessa kuin koirat tai lapset, joten ovat aivan "yksin" seuraavat 8-10h. Ihan pieneen ääneen kyllä en herää koskaan, joten en pidä riskinä käyttää koiria nopeasti vaikka lapset ovatkin sen hetken yksinään nukkumassa. 

Vierailija
51/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa olisi enemmän aloittajan kaltaisia. Teit oikein.

En ymmärrä teitä, jotka paheksutte pienten lasten itsekseen jättämisiä. Kaikki perheet tekevät sitä. Se viisi minuuttia menee vessakäynnillä, pyykkikoneen kanssa, suihkussa käydessä, ruokaa tehdessä jne.

Vierailija
52/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä, jotka paheksutte pienten lasten itsekseen jättämisiä. Kaikki perheet tekevät sitä. Se viisi minuuttia menee vessakäynnillä, pyykkikoneen kanssa, suihkussa käydessä, ruokaa tehdessä jne.

Ei meillä jätetä lapsia yksin kotiin. On vissi ero sillä että onko lapsi kuulo- ja näköetäisyydellä vai aivan yksin kotona. Meillä on pienin lapsi 1 v 4 kk, eikä häntäkään ole jätetty yksin. Vessakäynnillä lapsi on siinä mukana, samoin pyykkiä laittaessa ja ruokaa laittaessakin ollaan yhdessä keittiössä. Suihkussa käyn lapsen nukkuessa, niin että suihkun ovi on auki ja kuulen jos lapsi herää. Ei tulisi pieneen mieleenkään jättää tuon ikäistä yksin ja lähteä pois asunnosta. Eikä kolmivuotiaan "hoidettavana" oleminen ole myöskään mikään vaihtoehto.

En usko että meidän lapsemme olisivat jotenkin erityisen tapaturma-alttiita, mutta esimerkiksi tuolla yksivuotiaalla on harva se päivä jotain älytöntä suussa, joko kuiva leivänpala tai Duplo-palikka poikittain ja niitä saa olla kaivelemassa ulos. Hän on myös kova kiipeämään ja esimerkiksi sohvan selkänoja houkuttelee, vaikka siitä voi pudota pää edellä lattiaan, samoin ihan kaikki tuolit, pöydät, laatikostot, hyllyt jne. ovat hänen silmissään aivan varteenotettavia kiipeilypaikkoja. On myös kova rynkyttämään ja eilen rempoi syöttötuolin päälleen, toissapäivänä tuli peili alas seinältä kun hän rempaisi isomman lapsen sählymailalla ja vessaan päästessään kiipeää saman tien pöntön päälle ja rempoo kaapin ovia auki. Vaikka meillä on monta lasta, isoimmat jo pitkälti peruskoulun loppupuolella ja koti hyvinkin turvallinen myös pienille, on 1-3 -vuotiailla niin älyttömän vähän tolkkua päässä, ettei niitä voi jättää valvomatta. Vessanpönttöön voi hukkua, jääkaapista voi vetää lasisen suolakurkkupurkin päälleen, kengännauhaan tai takinnyöriin voi kuristua, ihan kaikki on mahdollista. Enkä ole mikään hermoheikko helikopterimutsi, vaan olen sitä mieltä että lasten pitää saada kokeilla ja kolahdella. Olen kuitenkin varsin hyvin perillä siitä miten "itsetuhoisia" 1-3 -vuotiaat ovat ja miten vaarallinen ihan tavallinen, turvallinen koti voi olla tuon ikäiselle lapselle. Se pari minuuttia riittää siihen, että lapsi ehtii laittaa päänsä läpi eteisen naulakossa roikkuvan anorakin nyörilenkistä ja sitten kiepahtaa pari kertaa ympäri. Koiran pissatus ei ole millään tavalla katsottuna hyvä syy jättää noin pienet lapset yksin kotiin.

Vierailija
53/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmasti kysy. Mun äiti tuli huutaa mulle nuppipunaisena, kun en alakouluikäisille tee aina aamupalaa, vaan lähden itse töihin ja jätän lapset mikrottamaan puuronsa.

Hän itse oli kännissä mun lapsuuden, eikä siten muista, että ala-asteella mä tein aamupalan nuoremmille sisaruksille ja vein ne päiväkotiinkin ennen koulua.

Nyt raitistuneena hänellä on kirkkain kruunu ja muistaa vaan ne hyvät ajat, joita oli päivä silloin tällöin. Esim ei tule meille lapsia vahtimaan, jos joskus miehen kanssa leffassa käytäis. (anoppi onneksi olemassa) "käytte ryyppäämässä kuitenkin ja ette tule ajoissa takas!" Niin, vai kuka niin teki?

Vierailija
54/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Yksi lapsi juoksi sakset kädessä ja silmä puhkesi, yksi hiippaili salaa pellolle kielloista huolimatta ja sai astmakohtauksen ja kuoli siihen paikkaan, yksi lähti muiden lasten kanssa veneellä järvelle ja sinne pohjaan jäi koko porukka. Yhdeltä sukulaiselta puuttuu peukalo, kun tuli puuhattua omatoimisesti työkalujen kanssa.

Minä olen kävellyt kaupungin läpi yksin eskariin, liikennevaloissa jännitti niin että meinasi itku tulla. Olen ollut alle kouluikäisenä pikkusiskoni kanssa yksin ulkona ja ollaan leikitty mm. junaradan vieressä, louhikossa ja jouduttu pakoilemaan kännisiä miehiä niin että kerran jäi kengät hankeen talvipakkasella, kun hanki upotti ja pelotti ihan helvetisti. Olen valvonut pikkusiskoa vahtien monet yöt ja tehnyt ne aamupalat, kun äidillä on ollut "migreeni". Joo, ei ollut aikuisia vahtimassa ns. ennen vanhaan ja lapsikuolleisuus oli huima. Ei ollut aikuisista meistä huolehtimaan kun me olimme lapsia ja sellaista ei lasten tarvitsisi kokea. Ei sillä voi perustella sitä, että jättää puolitoistavuotiaan ja kolmevuotiaan yksin kotiin.

Vierailija
55/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh ap asuu slummikerrostalossa kun tuollaista sattuu.

Vierailija
56/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun soitat sossuun niin sieltä ovat äitiin yhteydessä ja luulisi että se tekee äitiin vauhtia ja muutenkin parantaa lastenhoitoa.  Laita äidin puhelimeen tekstari jos ei kerta vastaa puhelimeen, että soitat sossuun jos lapsia ei heti haeta pois. Ja laita kellonaika johon mennessä lapset on haettava ja sen jälkeen soitat sossun päivystykseen. -  Voi olla että pyytävät että pidät lapset siellä aamuun mutta älä enää sekaannu asiaan.  Paha juttu kun et enää voisi ottaa lapsia teille leikkimään ja se voi olla ainoa oikea ympäristö minkä he kokevat.  Saavatko kotona ruokaa. 

Vierailija
57/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä jätetä lapsia yksin kotiin. On vissi ero sillä että onko lapsi kuulo- ja näköetäisyydellä vai aivan yksin kotona. Meillä on pienin lapsi 1 v 4 kk, eikä häntäkään ole jätetty yksin. Vessakäynnillä lapsi on siinä mukana, samoin pyykkiä laittaessa ja ruokaa laittaessakin ollaan yhdessä keittiössä. Suihkussa käyn lapsen nukkuessa, niin että suihkun ovi on auki ja kuulen jos lapsi herää. Ei tulisi pieneen mieleenkään jättää tuon ikäistä yksin ja lähteä pois asunnosta. Eikä kolmivuotiaan "hoidettavana" oleminen ole myöskään mikään vaihtoehto.

En usko että meidän lapsemme olisivat jotenkin erityisen tapaturma-alttiita, mutta esimerkiksi tuolla yksivuotiaalla on harva se päivä jotain älytöntä suussa, joko kuiva leivänpala tai Duplo-palikka poikittain ja niitä saa olla kaivelemassa ulos. Hän on myös kova kiipeämään ja esimerkiksi sohvan selkänoja houkuttelee, vaikka siitä voi pudota pää edellä lattiaan, samoin ihan kaikki tuolit, pöydät, laatikostot, hyllyt jne. ovat hänen silmissään aivan varteenotettavia kiipeilypaikkoja. On myös kova rynkyttämään ja eilen rempoi syöttötuolin päälleen, toissapäivänä tuli peili alas seinältä kun hän rempaisi isomman lapsen sählymailalla ja vessaan päästessään kiipeää saman tien pöntön päälle ja rempoo kaapin ovia auki. Vaikka meillä on monta lasta, isoimmat jo pitkälti peruskoulun loppupuolella ja koti hyvinkin turvallinen myös pienille, on 1-3 -vuotiailla niin älyttömän vähän tolkkua päässä, ettei niitä voi jättää valvomatta. Vessanpönttöön voi hukkua, jääkaapista voi vetää lasisen suolakurkkupurkin päälleen, kengännauhaan tai takinnyöriin voi kuristua, ihan kaikki on mahdollista. Enkä ole mikään hermoheikko helikopterimutsi, vaan olen sitä mieltä että lasten pitää saada kokeilla ja kolahdella. Olen kuitenkin varsin hyvin perillä siitä miten "itsetuhoisia" 1-3 -vuotiaat ovat ja miten vaarallinen ihan tavallinen, turvallinen koti voi olla tuon ikäiselle lapselle. Se pari minuuttia riittää siihen, että lapsi ehtii laittaa päänsä läpi eteisen naulakossa roikkuvan anorakin nyörilenkistä ja sitten kiepahtaa pari kertaa ympäri. Koiran pissatus ei ole millään tavalla katsottuna hyvä syy jättää noin pienet lapset yksin kotiin.

Varmaan myös valvot yöt vauvan vieressä? Mun veljen vauva kuoli kätkytkuoleman yöllä. En tarkoita viisastella, mutta kaikelta ei lasta voi säästää 😞

Vierailija
58/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ovat lastensuojelun tuttuja koska isä oli otettu mukaan hakemaan lapsia,  tiedä mitä on ennen tapahtunut.  Jos ei vaikka ollutkaan eka kerta.  Tai sitten sossu ottaa automaattisesti toiseen vanhempaan yhteyttä vastaavassa tilanteessa. Hyvä asia, toivottavasti.

Vierailija
59/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, kauhulla luen sun juttuas. Mulla on neljä lasta eikä kukaan ole käyttäytynyt noin. Huh!

Vierailija
60/138 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau. Tiesithän, että noin pienten lasten jättäminen keskenään "viideksi minuutiksi" kun poistut itse kotoasi on heitteillejättö? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän