Naapurin lapset meillä, en saa äitiin yhteyttä...
Naapurin 3- ja 5- vuotiaat tuli leikkimään tänne joskus neljän aikaan. Laitoin ne kotiinsa viideltä, mutta siellä ei ollutkaan ketään kotona ja otin lapset rappukäytävästä takas tänne.
Sain ongittua äidin yhteystiedot ja sain hänet kiinni puhelimella kuuden aikoihin. Totesi vaan, että "tuli menoja", sanoi tulevansa hakemaan lapset joskus kahdeksalta ja päätti puhelun tosi nopeasti. Ei ole vieläkään tullut eikä vastaa puhelimeen tai viesteihin mitään...
Kertokaa nyt joku, miten tässä fiksusti menettelis? Lasun teen kyllä joka tapauksessa, ei ihan eka kerta, kun meininki vaikuttaa erittäin hämärältä ja joutuu miettimään, että onkohan noilla kotona kaikki ok...
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Ei noin voi tietenkään tehdä, mutta onhan mahdollista että syy on joku tosi harvinainen, äiti sai epileptisen poissaolokohtauksen tai joutui liikenneonnettomuuteen tmv. Mutta se selviää, varmaan hyvä ne viranomaiset joka tapauksessa.
Se ei kuule ole edes teoriassa mahdollista, jos ap. on ollut yhteydessä puhelimitse klo 20.00, ja äiti on luvannut tulla hakemaan lapset.
Vastuullinen äiti olisi jo tuossa vaiheessa ollut huolestunut lapsistaan, jos lapset ovat tulleet klo 16.00 ja olleet koko illan syömättä ja tuohon aikaa lapset menevät nukkumaan.
Ja jos äiti olisi saanut sairauskohtauksen tai joutunut onnettomuuteen, vastuullinen.äiti olisi ollut ensimmäisenä huolissaan lapsista ja pyytänyt apua.
Ja tässäkin tapauksessa haukutaan ja syytetään sossutädit lyttyyn, eikä äiti näe omassa käytöksessä mitään moitittavaa.
Ilmestyihän se äiti yöllä tänne. Kahden jälkeen ja kokolailla kännissä Oli ihan tyytyväinen siihen, että lapset saa jäädä tänne nukkumaan ja lähti jatkamaan iltaa... Oli kuulemma ollut tarkoitus jättää oma ovi lähtiessä raolleen, että lapset pääsee kotiin ja tulla aiemmin, mutta sitten tapahtui blaablaablaa ja kasa selityksiä.
En puhunut yöllä mitään, että olen soitellut sosiaalipäivystykseen. Nyt olen kyllä tosi tyytyväinen, että soitin, vaikka illalla jostain syystä epäröin sitä. Toivottavasti saavat kaikki apua eikä tästä synny ihan tolkutonta rähinää.
Teit oikein. Onneksi lapsilla on noin hyvä naapuri.
Joskus asiat menee parempaan suuntaan vain kriisin ja viranomaispuuttumisen kautta. Jos vain huolehtisit lapsista äidin kännätessä olisit äidin alkoholismin mahdollistaja, ja tässähän äidin alkoholismi on selvästi lähtenyt käpälästä eikä sitä tule mahdollistaa.
Hienosti toimittu. Miten asia eteni aamulla, tuliko sosiaaliväki hakemaan lapset?
Tosi hyvä, että teit jotain asialle. Muutoin äiti jatkaisi samaa rataa ja tyytyväisenä työntäisi lapset sinulle jatkuvasti, kun kerran nytkin otit heidät yöksi. Tsemppiä!
siis kuinka joku voi jättää ton ikäset keskenään ja lähteä juomaan. mä en voisi kuvitellakaan tekeväni noin ja mulla on just 3v lapsi ja isompia enkä edes isompia pystyisi jättää
Mä en jätä edes mun 11-vuotiasta yksin yöksi. Pöyristyttävää jättää ihan heitteille noin pienet.
Vierailija kirjoitti:
siis kuinka joku voi jättää ton ikäset keskenään ja lähteä juomaan. mä en voisi kuvitellakaan tekeväni noin ja mulla on just 3v lapsi ja isompia enkä edes isompia pystyisi jättää
Riippuvuudet ja mt-ongelmat ja se tosiasia, että kaikki nyt vain eivät ole sellaisia rakastavia pullantuoksuisiä äiteröisiä. Jälkimmäisen takia en itse koskaan hanki lapsia, jotkut tolvanat taas eivät joko ymmärrä mitä lasten kanssa eläminen on tai itsetuntemus on hakusessa ja ajavat sitten itsensä melkoiseen pattitilanteeseen jossa suurimpina kärsijöinä on lapset.
Ap: kainalot ilmoittanut sinne päivystykseen uusimmat tiedot? Oletan että he kysyvät itsekin mutta jatkossakin on tärkeää aina ilmoittaa oudosta menosta, jos on huolta lasten hoidosta. Siis vaikka viikon päästä, jos jotain käy. Sossu ei saa tietää että tilanne jatkuu, jos ei tule ilmoituksia. Ja äidin mahdolliset valeet voivat tällöin vaikuttaa tosilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin voi tietenkään tehdä, mutta onhan mahdollista että syy on joku tosi harvinainen, äiti sai epileptisen poissaolokohtauksen tai joutui liikenneonnettomuuteen tmv. Mutta se selviää, varmaan hyvä ne viranomaiset joka tapauksessa.
Se ei kuule ole edes teoriassa mahdollista, jos ap. on ollut yhteydessä puhelimitse klo 20.00, ja äiti on luvannut tulla hakemaan lapset.
Vastuullinen äiti olisi jo tuossa vaiheessa ollut huolestunut lapsistaan, jos lapset ovat tulleet klo 16.00 ja olleet koko illan syömättä ja tuohon aikaa lapset menevät nukkumaan.
Ja jos äiti olisi saanut sairauskohtauksen tai joutunut onnettomuuteen, vastuullinen.äiti olisi ollut ensimmäisenä huolissaan lapsista ja pyytänyt apua.
Ja tässäkin tapauksessa haukutaan ja syytetään sossutädit lyttyyn, eikä äiti näe omassa käytöksessä mitään moitittavaa.
Ei kun ap on soitellut naapurilleen viiden jälkeen kun huomasi että lapset eivät pääse kotiinsa, jolloin naapuri on aikonut tulla hakemaan lapset kahdeksan aikoihin ja ap avasi tämän ketjun yhdeksän aikaan koska naapuri ei ollut vieläkään hakenut lapsiaan.
Melkoinen hunsvotti tuo naapri, onneksi asia on nyt viranomaisten tiedossa ja he voivat tehdä jotain lasten hyväksi.
Äidin päihtyneenä ilmaantumisesta pitää ilmoittaa. Varmaan väittää sossuille, että oli selvin päin tms. un tuli kotiin.
Kamalaa, millaisessa kasvuympäristössä jotkut lapset joutuvat elämään.
Ehdottomasti sosiaalihuoltoon päivitys lasten äidin humalasta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmestyihän se äiti yöllä tänne. Kahden jälkeen ja kokolailla kännissä Oli ihan tyytyväinen siihen, että lapset saa jäädä tänne nukkumaan ja lähti jatkamaan iltaa... Oli kuulemma ollut tarkoitus jättää oma ovi lähtiessä raolleen, että lapset pääsee kotiin ja tulla aiemmin, mutta sitten tapahtui blaablaablaa ja kasa selityksiä.
En puhunut yöllä mitään, että olen soitellut sosiaalipäivystykseen. Nyt olen kyllä tosi tyytyväinen, että soitin, vaikka illalla jostain syystä epäröin sitä. Toivottavasti saavat kaikki apua eikä tästä synny ihan tolkutonta rähinää.
Kerrothan ehdottomasti sossuille myös tämän, että äidin on ollut tarkoitus jättää lapset yksin kotiin (ovi raollaan ja toivoa että päätyvät kotiin). Tämä on oikeastaan vielä pahempi kuin jättää lapset naapurin huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti toimittu. Miten asia eteni aamulla, tuliko sosiaaliväki hakemaan lapset?
Tulivat isän kanssa. Lapset lähti isän mukaan ja sos.tyypit yritti mennä jututtamaan äitiä, mutta ei ollut kotona/avannut ovea.
Kerroin tietty tuosta, mitä yöllä juteltiin ja äidin kunnosta.
Lapset oli vähän ihmeissään, mutta silti hyvissä fiiliksissä lähtivät isän luo.
Vau. Mua pelottaa jättää 3,5v ja 1,5v edes siksi viideksi minuutiksi että käytän koiran pissalla.
En jättäisi pidemmäksi aikaa edes vanhempaa yksin.
Onneksi huolehdit! Saatat pelastaa sekä äidin että lapset :)
Plussat sinulle ap että huolehdit lapsista. En voi ymmärtää noin vastuutonta äitiä. Miksi pitää tehdä lapsia jos bilejalkaa noin vipattaa?
Ei tulisi mieleenikään jättää tuon ikäisiä valvomatta kotiin edes hetkeksi. Mutta tämä äiti olisi tehnyt niin kun meinasi jättää oven raolleen että lapset pääsevät sisälle siitäkin huolimatta vaikka olisi tullutkin aiemmin. Olisi jatkanut iltaa ilmeisesti siitäkin huolimatta jos lapset olisivat menneet kotiin sillä eihän hän ensin tiennyt että lapset ovat sinun luonasi niin pitkään vaan oletti oven olevan auki.
Olettiko hän että lapset menevät oma-alotteisesti nukkkumaan? Jotenkin minulla on tunne että ovat tottuneet äidin poissaoloon. Hyvä että soitit lastensuojeluun sillä tällaisessa tapauksessa heidän pitää puuttua asiaan.
Toivottavasti äiti ottaa opikseen ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
Itselläni on nelivuotias enkä jätä häntä yksin valvomatta vaan aina on aikuinen läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vau. Mua pelottaa jättää 3,5v ja 1,5v edes siksi viideksi minuutiksi että käytän koiran pissalla.
En jättäisi pidemmäksi aikaa edes vanhempaa yksin.
Onneksi huolehdit! Saatat pelastaa sekä äidin että lapset :)
Aika riskibisnes kyllä sinullakin! Ellei ne lapset sitten ole nukkumassa kun käytät koiraa pissalla.
Eikö lasten isälle olisi voinut yrittää soittaa?
No hienoa että ap huolehti.
No niinpä. Onneksi ei ollut mitään menoja. Laitoin vaan reppanat rappukäytävään ja kuuntelin, että rimputtivat omaa ovikelloaan. Oletin, että TIETENKIN siellä on joku kotona ja tulee avaamaan. Hetken päästä ihmettelin, että miten niiden äänet kuuluu vieläkn rapusta. Ja tässä ollaan nyt...