12-vuotias haukkui syntymäpäivälahjansa "kasaksi paskaa"
Puhelin oli liian vanhaa mallia (eli ei kaikkein uusinta) Meikit olivat halpispaskaa, rahaa oli liian vähän (100€) ja shampoo/hoitoaine väärää merkkiä. Huusi, että tämmöisen kasan paskaa sitten annoit. Mitä muuta tuohon keksisi lisäksi?
Kommentit (146)
Onneksi lapset vielä pieniä niin ei ole tuollaista ongelmaa,viimeeksi poika sai kaupasta batman lego minifigurespussin kun oli reipas ja kiltisti,pussissa oli lomabatman mistä oli niin innoissaan.
No mitä se tyttö ois halunnut? Halusiko kännykän, meikkejä, rahaa ja hiustuotteita vai oisko se mieluinen kännykkä riittänyt?
Vierailija kirjoitti:
No tota. Ajattele jos itse olisit halunnut mieheltä lahjaksi vaikka lahjakortin suosikkikampaajallesi värjäykseen ja leikkaukseen. Sen sijaan mies ostaisi lahjakortin perähikiän kotiparturilta ja siihen päälle kasan kukkia ja läjän suklaata. Tulisiko mieleen että ei prkl, olisit jättänyt vaikka kukat ja suklaan pois ja ostanut sen lahjakortin sinne mieluisaan paikkaan jossa hinta olisi ollut kalliimpi (eli lahjakortti olisi ollut arvokkaampi) mutta yhteen laskettuna lahjan hinta olisi ollut sama.
Ihan sama lapsen kanssa. Jos tietää että tuo haluaa sen uusimman kännykän niin miksi ostaa:
- halpiskännykkä
- kasa meikkiä
- 100e
Jätä noi alemmat kaksi pois ja osta se kunnon haluttu kännykkä.
Mä olen syntynyt, tuokaa mulle lahjoja. mä olen jeessuslapsi
Syyt tuollaiseen käytökseen juontaa jo pidemmältä aikaa.
Ottaisin puhelimen pois ja antaisin perusluurin sellaisen vanhanaikaisen jolla vain soitetaan ja tekstataan.
12-vuotias ei tarvitse meikkejä, joten nekin odottelemaan muutamaksi vuodeksi.
Kasvatus on metsässä ollut jo pidempään joten suosittelen peiliin katsomista ja oman vanhemmuuden arvioimista.
Shampoo ja hoitoaine, kuka sellaisia edes lahjaksi ostaa, menee samaan sarjaan kuin hammastahna.
Luulen että on provo. Tuon ikäisen synttärilahjaksi olisi riittänyt pelkästään se raha 100 tai sen arvoinen lahja.
Ette ole köyhiä ainakaan ja siksi ilmeisesti tämä käytös jos siis tarina tosi. Kaikki tullut lapselle liian helposti, ei osaa arvostaa mitään vaan kokee sen itselleen kuuluvana aivan automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ette enää muista omaa teiniaikaanne? Minä haistattelin äidille, karkailin ja olin tyytymätön kaikkeen. Ihan ihminen, ystävällinen ja hyvinkäyttäytyvä minusta kasvoi. Itsellä vielä kotona kaksi omaa teiniä, jotka haluavat välillä ärsyttää aivan tahallaan, heitä ärsyttää se että en hetkahda mistään, olen nääs itse tehnyt saman jo.
Keskustelun paikka tietenkin: Lahjoista ollaan kiitollisia, tietty kunnioitus ja käytös on must, ja jos nyt puhelin esim.väärä, ostakoon lahjarahoistaan.
No harmmin noin. Taisin olla aika helppo. Tosin en voinut karkailla kun en kunnioittanut mitään aikoja ainakaan enää n. 12 vuotiaan jälkeen. Tulin ja menin kuten halusin.
Toisaalta kun me pojat saatettiin olla vaikka keskenämme vkloppu kalassa niin sitähän sai tulla ja mennä miten huvitti. Kai vanhemmatkin siihen tottuivat..
Sinkkumies
Harvemmin. Langaton taas pätkii.
Vierailija kirjoitti:
Ette enää muista omaa teiniaikaanne? Minä haistattelin äidille, karkailin ja olin tyytymätön kaikkeen. Ihan ihminen, ystävällinen ja hyvinkäyttäytyvä minusta kasvoi. Itsellä vielä kotona kaksi omaa teiniä, jotka haluavat välillä ärsyttää aivan tahallaan, heitä ärsyttää se että en hetkahda mistään, olen nääs itse tehnyt saman jo.
Keskustelun paikka tietenkin: Lahjoista ollaan kiitollisia, tietty kunnioitus ja käytös on must, ja jos nyt puhelin esim.väärä, ostakoon lahjarahoistaan.
Muistan hyvin teiniaikani, en ollut helpoimmasta päästä, mutta koskaan en äidille haistatellut ja koin voimakasta empatiaa, osasin sosiaalisia tapoja jne jo nuorena, ts. en haukkunut lahjoja, vaikkeivat ne aina olleetkaan just sitä mitä halusin.
Kyllä menee materiasta riippuvaiseksi touhut. Sitä se tuottaa, kun teinitytöt pällistelee päivät pitkät bloggaajien meikkipusseja ja törröhuulia. Noh, siinäpähän menee elämä hukkaan muovikilkkeen perässä juostessa.
12 vuotias ei ole teini. Teini terminä tulee englanninkielestä, kun numeroiden lopussa tulee se "teen", 12 on "twelve" ja vasta 13 on "thirteen". Teini ikä on siis ikävuosina 13-19.
Vitosluokkalainen meikkaa? No juu, ehkä jotain kokeiluja mutta mitä kalliita meikkejä tuonikäinen muka tarvitsee?
Minä ottaisin lahjat pois. Hän ei selvästi niitä halua. Takaisin saisi, jos alkaisi käytös muuttumaan paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotias ei ole teini. Teini terminä tulee englanninkielestä, kun numeroiden lopussa tulee se "teen", 12 on "twelve" ja vasta 13 on "thirteen". Teini ikä on siis ikävuosina 13-19.
Suomen kielen "teini" ei tule englannista vaikka voisi niin luulla, se tulee ruotsin kielen sanasta djäkne. Jo Agricola käytti teini-sanaa. Jenkkien teenager on keksitty vasta 1900-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Samalla numerosarjalla kutsuttiin myös Clearasillin ihonhoitosarjaa, jolla ei tiettävästi kukaan ole koskaan saanut yhtään finniä kesytettyä.
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi väärä termi. Pointti on kuitenkin se, että 9 vuotiaasta eteenpäin aina teini-iän läpi tytöt lukee näitä blogeja, ja saa vaikutteita niistä. Teini-iän jälkeen viimeistään tulee sitten fitness ja rahkakipot kehiin.
Voisiko ap nyt vihdoin tulla kertomaan, että mitä se tyttö lahjaksi tahtoi? Täällä kerrotaan vaan, että tyttö haukkui lahjat kasaksi paskaa, mutta ei sitä toivoiko kaikkea tuota vai oilisiko se puhelin riittänyt? Rahasta ei selvästi puhelimen kohdalla ole kiinni, jos kaiken muun ostit siihen lisäksi. Tarkoitan vaan, että jos tyttö ei toivonut mitään, ei voi valittaa, mutta jos toivoi sen tietyn kännykän ja that's it, niin on minusta silloin äidin toiminnassakin vikaa. Miksi luulette, että esim. hääparit tekevät lahjalistoja? Siksi, että saisivat mieleisen lahjan. Enkä sano, että annettuja lahjoja saa haukkua, mutta ymmärrän harmin, jos mielestä lahjaa ei tullut.
En helvetti ikinä saanut tuommoisia synttärilahjoiksi. Aina on ollut joku yksi juttu, jota olen voinut pyytää ja se on esimerkiksi ollut talvitakki, housut tai kengät tai lahjakortti jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin teiniaikani, en ollut helpoimmasta päästä, mutta koskaan en äidille haistatellut ja koin voimakasta empatiaa, osasin sosiaalisia tapoja jne jo nuorena, ts. en haukkunut lahjoja, vaikkeivat ne aina olleetkaan just sitä mitä halusin.
Itsellä, kun olen ns. "iltatähti", pahinta aikaa oli lapsuus, kun halusin sitäm sun tätä. Köyhässä perheessä kuitenkin oppi tottumaan pettymyksiin , enkä (kai) kauheasti purnannnut, vaikka lahjat eivät ihan olleet sitä mitä piti.
Teini-ikäisenä tuli täyskäännös; Mitä vähemmän lahjoja/muistamista sen parempi.
Itse olin teini 80-luvulla ja olihan silloinkin jo joitain merkkitavaroita. Leviksen farkut, RayBanit, Lacosten paidat jne. Mutta en ainakaan omalta kohdalta muista, että ko tavaroiden puuttuminen olisi johtanut kaveriporukasta poisjoutumiseen.
Nykyään ympäristön paine voi olla kova ja kun itsetunto ei ole kehittynyt, niin soppa on valmis.
Jokin aika sitten katselin kauppareissulla kun viiden alakoululaistytön porukka lähti koulusta polkupyörillä. Jokaisella Jopo ja kaikilla eriväriset.
(Omassa nuoruudessa Jopo oli p--kin pyörä, eikä kelvannut kenellekkään. Oho! Olipas silloinkin asioita, jotka eivät olleet oikein IN. No, toisaalta, muistaakseni Jopon omistajaakaan ei syrjitty)
Eli kyllä ympäristön paine voi olla lapselle kova, vaikka kuinka vanhemmat yrittäisivätkin kasvattaa siihen, että loppupeleissä moisilla merkkivaateilla ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla numerosarjalla kutsuttiin myös Clearasillin ihonhoitosarjaa, jolla ei tiettävästi kukaan ole koskaan saanut yhtään finniä kesytettyä.
Kolmetoista yhdeksäntoista finnihuolet pois... ei tainnut olla Clearasillin.