Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Firmalla oli yt-neuvottelut ja kaikki vanhukset sai lähteä

Vierailija
08.03.2017 |

Minä myös, ikää 55. Ai, pomot sai tietysti jäädä.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

"No, ensinnäkään 55-vuotias ei ole vanhus..."

30 ikävuoden jälkeen yleisesti ottaen  luovuus, älykkyys, oppimiskyky ja lihaskunto lagaa pahasti. Se on faktaa.

Myös idioottimaisuuden käyrä notkahtaa 20 huippuvuosista reippaasti alas...

Vierailija
42/92 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin viime yt:issä pois kaikki kovapalkkaiset, iästä ja osaamistasosta riippumatta (olen isossa it-talossa). Olin yllättynyt, että tosi huippuina pidettyjä tehokkaita ihmisiäkin laitettiin ulos. Mutta se tuntui olevan linja että isopalkkaiset pois, junioreja tilalle. Sympaattinen työnantajani, heti pari kk isojen yt:iden jälkeen aloitti julkisen suuren kampanjan miten palkataan valtavasti junioreja.  Laitontahan sen pitäisi olla, mutta nämä isot kv. firmat ei välitä paskaakaan Suomen laista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54v. 7 vuotta nykyisessä työpaikassa ilman ainuttakaan sairaslomapäivää. Että se siitä saikuttelusta. Nuoremmat kollegat sairastelee vähintään pari flunssaa vuodessa..viikon verran saikkua joka kerta.

Vierailija
44/92 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin oli meillä, vanhat eli yli viiskymppiset joutui pois. Sielläpä ovat nyt pulassa kun nuoret ovatkin lähteneet lätkimään.

Vierailija
45/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päällä YT:t, 14% ulos. Olen kyllä miettinyt miten he voisivat perustella pitkän tähtäimen suunnitelmaa ja pitää vaikka nyt 5 v aikana eläkkeelle jäävät mukana, mutta laittaa juuri taloon tulleet, uutta osamaista tuovat ulos? 

Itse maksaisin yli 62 vuotialle vuoden palkan ja ulos. Sen lisäksi uusia työnkuvia sen verran että änkyrät ja negatiiviset saikuttajat saadaan jotenkin ulos vaikkei heidän työnsä varsinaisesti lopukkaan. Tuosta välistä kaiken ikäiset voi jäädä mutta turhaa esimies porrasta voi karsia...Mutta saas nähdä, itse muutenkin opiskelen työn ohessa joten jos saan potkut, olen työttämä ja kokeilen uutta ammattia parilla määräaikaisuudella tms. '

Vierailija
46/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään 45-vuotiaana pitää olla vakituisissa hommissa niin varmassa työpaikassa kuin ikinä vain mahdollista. Se on ainoa keino selviytyä työllisenä eläkeikään saakka.

Vierailija
47/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan oikein että iäkkäät työntekijät pistetään pois yt-tilanteessa. Työt kuuluu nuorille jotta voivat elättää perheensä ja saavat elämästä kiinni. Viisvitoset on talonsa, autonsa ja mökkinsä jo maksaneet. Muutenkin sen ikäiset ovat jarrumiehiä ja -naisia työpaikoilla, heillä on kaikenlaista kremppaa ja vaivaa ja ovat usein saikuilla joten heistä tulee isoja kustannuksia työnantajille.

Huono provosointiyritys. Nuoret on jatkuvasti pois töistä kun tenavat on kipeenä. Ja jos raskaana on niin useinkin jäävät saikulle jo alkuvaiheessa kun nipistelee ja on hankala olla. Joten keksaiseppa jotain muuta.

Vierailija
48/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa myös kaikki irtisanotut yli 55-vuotiaita. Kaksi irtisanotuista olisi jäänyt muutenkin eläkkeelle samana vuonna. Työpaikkansa sai pitää mm. uudet, alle puoli vuotta firmassa olleet nuoret.

Eli halvimmat?

Ei välttämättä. Nuorilla on usein korkeampi koulutus ja Suomessahan työnantaja maksaa palkkaa koulutuksen eikä osaamisen mukaan.

Vierailija
49/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin ihan omasta halusta ilman yt-rumbaa tai muutos tangoa viiskymppisenä pois työelämästä.

Ei sota yhtä kaipaa ja nuorena on vitsa väännettävä 😆😁

Vierailija
50/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan oikein että iäkkäät työntekijät pistetään pois yt-tilanteessa. Työt kuuluu nuorille jotta voivat elättää perheensä ja saavat elämästä kiinni. Viisvitoset on talonsa, autonsa ja mökkinsä jo maksaneet. Muutenkin sen ikäiset ovat jarrumiehiä ja -naisia työpaikoilla, heillä on kaikenlaista kremppaa ja vaivaa ja ovat usein saikuilla joten heistä tulee isoja kustannuksia työnantajille.

Usein se kuitenkin on ihan turpakertoimesta ja pyllun nuolenta taidoista kiinni, kuka saa jäädä. Ihan täysin sikamaisia saikuttajia ja paskoja työntekijöitä on saanut jäädä, kun ovat tulleet vaan pomojen kanssa juttuun.

Vierailija
51/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman YT-neuvottelujen pitää koskea kaikkia, myös pomoja. Irtisanomiset päätetään kahvipöytäneuvostossa. Kaikkien pitää äänestää. Eniten ääniä saaneiden työntekijöiden ja pomojen pitää poistua työpaikalta välittömästi. Kahvipöytäneuvosto on puhunut ja työporukka valitsee tarvittaessa uudet pomot.

Vierailija
52/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä, yli 50v. työntekijöitä laitetaan järjestäen pihalle joka yyteissä. Kokemusta, osaamista, pitkäjänteisyyttä, sitoutumista laitetaan pihalle. Vaikea on senikäisenä enää työllistyä muualle. On se kumma kun 50v. on jo jätettä työelämässä.

Pidennä siinä sitten työuraasi.

Nykyäänhän 50 vuotiaalla on vielä 40-50% työvuosista (tai työttömyysvuosista...) jäljellä ennen eläkettä.

Vierailija
53/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään 45-vuotiaana pitää olla vakituisissa hommissa niin varmassa työpaikassa kuin ikinä vain mahdollista. Se on ainoa keino selviytyä työllisenä eläkeikään saakka.

Orpon hallitus lakkauttaa vakituiset työsuhteet.

Vierailija
54/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tapahtui minulle. Mikä jaksaa huvittaa näissä karkeloissa on se, että siellä usein tai aina on reippaasti yli 50- tai jopa yli 60-vuotiaita MIEHIÄ erilaisissa suojatyöpai..., ei kun päällikkö/johtajaviroissa tuomitsemassa yli 40-vuotiaat naiset mutu-tuntumalla liian vanhoiksi, osaamattomiksi ja muutenkin epäsopiviksi työhön.

Ja jos nyt kävisikin sedälle köpelösti, niin parikolme kuukautta myöhemmin löytyy uusi rahakas työ joko entisestä tai kaverin firmasta. Osaamista näihin ei tarvita, vaan ihan muita kykyjä.

Vierailija
55/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin sama vähän yli vuosi sitten. Nyt on alkanut johtoportaasta tulla ihmettelyä, kun vuodenvaihteessa ei tehty sitä ja tätä, puuttuu kaikenlaista tilastoa ja lakisääteisiä asioita on tekemättä. Kummastellaan, miksi sopimuksia tulee bumerangina takaisin, kun niistä puuttuu tiettyjä sopimuskohtia ja joku huomasi, että firman nettisivuilla on vanhentunutta tietoa.

Kas kummaa, kun ne vanhat ei ole enää tekemässä töitä ja tietämässä, mistä tietoa löytyy.

Toivottavasti mahdollisimman moni tuollainen firma menisi nurin omistajien typeryyden tähden.

Vierailija
56/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa mistä ja mitä rooleja poistetaan. Kun meiltä irtisanottiin suunnittelijat ja asiakaspalvelu niin oli selvää että loppu oli lähellä. 

Vierailija
57/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalla työntekijällä täydet ikälisät ja palkkaluokat, työtehokin laskenut ja kroppa vaatii saikkua säännöllisesti. 30v firmassa ollut 55v työntekijä tienaa 1000€/kk enemmän kuin 5v firmassa ollut 28v työntekijä vaikka työteho laskenut eikä enää opi yhtänopeasti uutta. Helppo valinta työnantajalle kumpi irtisanotaan. 

Vierailija
58/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan koulutus se sitten odottaa. Valitettava tosiasia se vaan on, että sote-ala ja nimenomaan lähihoitajuus taitaa olla ainoita vaihtoehtoja tietyn iän ylittäneille työttömille naisille. Itsekin olen keski-ikäinen työtön nainen, mutta onneksi rajoitteistani johtuen itseäni ei ole pakotettu lähihoitajaksi ja on ymmärretty, että en alalle sovi.

Vierailija
59/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kolmet YT:t parin vuoden sisään. Huonot on lähteneet iästä riippumatta.

M55

Vierailija
60/92 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Petsku ja Riikkuli haluaisivat tehdä jotain oikeasti hyödyllistä, he alkaisivat selvittämään miksi Suomi yrityksille yli 50 vuotiaat ei kelpaa ja Ruotsissa vastaavaa ikärasismia ei ole. Työllisyysaste on järkyttävän paljon korkeampi tässä ikäryhmässä.