Firmalla oli yt-neuvottelut ja kaikki vanhukset sai lähteä
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
No se on ihan oikein että iäkkäät työntekijät pistetään pois yt-tilanteessa. Työt kuuluu nuorille jotta voivat elättää perheensä ja saavat elämästä kiinni. Viisvitoset on talonsa, autonsa ja mökkinsä jo maksaneet. Muutenkin sen ikäiset ovat jarrumiehiä ja -naisia työpaikoilla, heillä on kaikenlaista kremppaa ja vaivaa ja ovat usein saikuilla joten heistä tulee isoja kustannuksia työnantajille.
Mulla ei ole taloa eikä autoa, ja kohta on säästötkin syöty. Olisi kiva päästä vielä työelämään. Terveisin kuusikymppinen pitkäaikaistyötön, 55-vuotiaasta lähtien työttömänä ollut.
Niin joo, ei myöskään ole ollut saikun tarvetta työttömyysaikanani. Eikä lapsia, joiden sairauden takia olisin joutunut poissa olemaan.
Mutta joo, kohta pääsette nuoret sitten elättämään minua, täysin työkykyistä eläkeläistä. Teidän palkastahan se minun eläkkeeni sitten maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään 45-vuotiaana pitää olla vakituisissa hommissa niin varmassa työpaikassa kuin ikinä vain mahdollista. Se on ainoa keino selviytyä työllisenä eläkeikään saakka.
Taitavat olla harvinaisuuksia tuollaiset "varmat työpaikat" tämän päivän Suomessa, ainakin yksityisellä puolella. Politiikoilla ja muilla päättäjillähän aina varmat tulot verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään 45-vuotiaana pitää olla vakituisissa hommissa niin varmassa työpaikassa kuin ikinä vain mahdollista. Se on ainoa keino selviytyä työllisenä eläkeikään saakka.
Orpon hallitus lakkauttaa vakituiset työsuhteet.
Marinin hallitus lakkautti eläkeputken.
gu kirjoitti:
"No, ensinnäkään 55-vuotias ei ole vanhus..."
30 ikävuoden jälkeen yleisesti ottaen luovuus, älykkyys, oppimiskyky ja lihaskunto lagaa pahasti. Se on faktaa.
Mutta sen ikäiset osaa kuitenkin lukea ja kirjoittaa toisin kuin monet nuoret nykyään. Paljon on kuitenkin kiinni yksilöstä eikä tuollaista yleistystä kannata tehdä. Paljon on kiinni myös motivaatioista. Jos haluaa oppia niin taatusti oppii.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus se sitten odottaa. Valitettava tosiasia se vaan on, että sote-ala ja nimenomaan lähihoitajuus taitaa olla ainoita vaihtoehtoja tietyn iän ylittäneille työttömille naisille. Itsekin olen keski-ikäinen työtön nainen, mutta onneksi rajoitteistani johtuen itseäni ei ole pakotettu lähihoitajaksi ja on ymmärretty, että en alalle sovi.
Miksi vain naisille? Kyllä niitä hoitoalan hommia mieskin pystyy tekemään.
Voisi olla hyväkin, että hoitoalan töissä olisi enemmän miehiä. Joskus ne duunit vaatii voimaa, kun pitää käännellä ja nostaa pystyyn painavaa potilasta, tai jos hoidettava on aggressiivinen ja pistää hanttiin. Työyhteisökin voisi olla terveempi sillä lailla, vähemmän selän takana puhumisia.
Vastaavasti teknisille aloille lisää naisia olisi hyväksi. Ymmärrettäisiin suunnitella vähemmän itsekeskeisestä näkökulmasta, eli sellaisia laitteita ja järjestelmiä, jotka on helppoja käyttää muidenkin kuin kolmikymppisten miesten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on ihan oikein että iäkkäät työntekijät pistetään pois yt-tilanteessa. Työt kuuluu nuorille jotta voivat elättää perheensä ja saavat elämästä kiinni. Viisvitoset on talonsa, autonsa ja mökkinsä jo maksaneet. Muutenkin sen ikäiset ovat jarrumiehiä ja -naisia työpaikoilla, heillä on kaikenlaista kremppaa ja vaivaa ja ovat usein saikuilla joten heistä tulee isoja kustannuksia työnantajille.
Useammin meillä oli tuo nuori kaarti saikulla. Työmoraali on vanhemmalla väellä vielä voimissaan.
Sama havainto täällä.
Eikä se ole aina työmoraalista kiinni. Nuoremmat on poissa lastensa sairastelujen takia, ja sairastaa päälle itsekin sen lapsen päiväkodista kantaman räkätaudin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti teknisille aloille lisää naisia olisi hyväksi. Ymmärrettäisiin suunnitella vähemmän itsekeskeisestä näkökulmasta, eli sellaisia laitteita ja järjestelmiä, jotka on helppoja käyttää muidenkin kuin kolmikymppisten miesten.
Ja höpöhöpö. Käyttöliittymien suunnittelu on tänä päivänä looginen prosessi, jota noudattaa niin miehet kuin naisetkin. Kaukana on ne päivät kun homma oli insinöörivetoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monen viisikymppisen työura sai ison kuprun 90-luvun lamassa. Minultakin vei 12 vuotta ennen kuin taskussa oli toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Vuosia meni työttömänä sekä kaikenlaisissa määräaikaisissa ja osa-aikaisissa pätkätöissä. Omat vanhemmat oli pienipalkkaisia duunareita, mutta heillä on parempi elintaso mitä minulla. Eläkkeenikin jää pienemmäkis mitä heillä on.
Tämä! Lisäksi eläkekertymästä veistettiin pois alle 23-vuotiaana ansaitut tulot ja sen jälkeen TaEL-kertymästä ne osuudet, jotka eivät ylittäneet vuosirajaa. Mun työurani ei oikeastaan koskaan toipunut ysärin lamasta, mutta niin vain olen elättänyt itseni pätkä-, keikka- ja osa-aikatöillä. Sitä se tulee olemaan eläkeikään saakka, jos nyt sitten kelpaan enää millekään työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus se sitten odottaa. Valitettava tosiasia se vaan on, että sote-ala ja nimenomaan lähihoitajuus taitaa olla ainoita vaihtoehtoja tietyn iän ylittäneille työttömille naisille. Itsekin olen keski-ikäinen työtön nainen, mutta onneksi rajoitteistani johtuen itseäni ei ole pakotettu lähihoitajaksi ja on ymmärretty, että en alalle sovi.
Meille on tullut oppisopimuksella todella hyviä keski-ikäisiä naisia opiskelemaan lähihoitajaksi. On kokemusta muualtakin ja ennen kaikkea elämänkokemusta ja halua oppia ammatti, toisin kuin 16 vuotiailla peruskoulusta tulleilla.
Oma mieskin lähti 55 v opiskelemaan lähihoitajaksi mt puolelle ja on hyvin viihtynyt. Sai heti vakituisen paikan.
Joten ei tämä ratkaisu kaikille ole mikään huono homma
Meillä muutama pikkupomo käytti yt-tilaisuutta hyväkseen ja hoiti minut ulos. Eli maksoivat kalavelkojaan siinä samalla. Aikamoinen haloo siitä kuulemma nousi kun ylemmälle johdolle asia selvisi. 25 vuoden työkokemus ilman jatkajaa ja seurauksena vielä kahden muun tärkeän henkilön päätös siirtyä eteenpäin työelämässään. Mutta veronmaksajat tämänkin tempauksen välillisesti maksaa, kun kyseessä on valtion kustantama laitos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidänkin tiimin nuorin on eniten poissa sairauksien takia. Omien, ei ole lapsia ( vielä).
Te vanhemmat olette päässeet nauttimaan hyvästä terveydenhuollosta. Nuorilla on kaikenlaista, mitä on jäänyt hoitamatta, koska paukut laitetaan vanhuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidänkin tiimin nuorin on eniten poissa sairauksien takia. Omien, ei ole lapsia ( vielä).
Te vanhemmat olette päässeet nauttimaan hyvästä terveydenhuollosta. Nuorilla on kaikenlaista, mitä on jäänyt hoitamatta, koska paukut laitetaan vanhuksiin.
Kyllä ne hoitaa kaikki sitä mukaa kun vaan ilmestyy hoitojonoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55v, mutten ole taloa tai mökkiä ostanut saatika maksanut. Kremppaa kyllä on.
Näin lasketaan eläkkeitä.Vaikea kerätä eläkepisteitä tuossa iässä ,kun työt on kiven alla juuri iän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole taloa eikä autoa, ja kohta on säästötkin syöty. Olisi kiva päästä vielä työelämään. Terveisin kuusikymppinen pitkäaikaistyötön, 55-vuotiaasta lähtien työttömänä ollut.
Niin joo, ei myöskään ole ollut saikun tarvetta työttömyysaikanani. Eikä lapsia, joiden sairauden takia olisin joutunut poissa olemaan.
Mutta joo, kohta pääsette nuoret sitten elättämään minua, täysin työkykyistä eläkeläistä. Teidän palkastahan se minun elä
Mene Norjaan töihin.Siellä ei tarvi tehdä töitä kun 2, 5 vuotta ja ison eläkkeen saat! Ei ole pakko osata kieltä. Minun ex ähti sinne , töissä lentokentällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitavat olla harvinaisuuksia tuollaiset "varmat työpaikat" tämän päivän Suomessa, ainakin yksityisellä puolella. Politiikoilla ja muilla päättäjillähän aina varmat tulot verovaroista.
Tämä on nykyajan politiikkaa. Kamalaa menoa.Toivotan että te jotka äänestitte EU ta olette nyt tyytyväisiä.
niinhän se on ollut aina . yli-ikäiset pois ja myös aikanaan putki-ikäiset pois.
ainakin 1995- ja eteenpäin.
Sitten 6 kuukauden päästä ihmetellään, kun homma ei toimi ja aletaan anella takaisin, kun osaaminen lähti samalla oven avauksella. Harmi heille, mutta itselleni ei ollut sellaista numeroa palkan alkuun, jolla palaisin tuollaiseen paikkaan, eikä kuulosta muillakaan olevan.