Miksi insinööreillä on niin huono palkka?
Vastavalmistunut insinööri saa noin 15-17 euroa tunnilta (2600-2700 euroa/kk). Tuokin on teoreettinen katto, sillä siinä oletetaan ettei nosta palkan lisäksi muita korvauksia.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Omassa lähipiirissä suurin osa nuorista insinööreistä on joko työttömiä tai ei-koulutusta vastaavassa työssä. Muutama vain päässyt koulutusta vastaavaan duuniin ja saa käsittääkseni tuota luokkaa palkkaa. Eri juttu sitten nämä "vanhan liiton" insinöörit, jotka aikoinaan päässeet hyvin töihin ja siitä sitten ura lähtenyt kiitoon. Ei se nykynuorilla vain niin mene.
Veikkaan että moni nuori insinööri menisi matalammallakin palkalla koulutusta vastaavaan työhön (tai ainakin mitä olen aiheesta keskustellut). Tämä toki vain oma havainto ja en asu pk-seudulla missä tilanne voi olla toinen. Toki mitä olen Akavan työllisyystilastoja katsellut niin aina tainnut eniten työttömäksi valmistuneita on nimenomaan insinöörejä. Heitä vain koulutetaan liikaa kun jokaisessa vähänkin isommassa kunnassa on oma AMK, joka puskee insinöörejä pihalle.
Tämä. Valmistuin vuosi sitten suoraan kortistoon ja sen jälkeen olen tehnyt pelkkiä duunarihommia.
T. Insinööri
Kyllä mä teen osin suunnittelua, osin toimistotöitä, kolmen tonnin palkalla. Ongelma on se, että meidän alalla tehdään paljon tuntitöitä ja asiakas ei halua maksaa mitään. Kilpailijat, isot firmat, tarjoaa välillä niin halvalla että tappiota tekevät, jos enempää maksavat kuin mitä minä saan. Minäkin otin mitä sain, ei ollut vara nirsoilla.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin palkat on alhaisia lähinnä vain Suomessa. Jopa intialaiset insinöörit on mennyt ohi, ainakin elintasossa jos ei muuten.
Intialais insseillä voi olla iso talo ja monta palvelijaa.
90 luvulla niitä tarjottiin Suomeenkin, mutta monikaan ei jäänyt pitkäksi aikaa.
Pohjoismaissa on paremmat palkat Saksasta puhumattakaan.
Intian muukin hintataso on vähän erilainen, ja koko yhteiskunta. Tiedän minäkin yhden lääkäri+sairaanhoitaja perheen Intiassa, lapset eivät edes osaa pukea itse, kun palvelijat pukevat heidät aina.
Miksi amistasoisesta tutkinnosta pitäisi maksaa enemmän. Toikin on aivan liikaa. Et sä nyt voi saada keskiasteen koulutuksella enempää.
Itselläni on vielä koulut kesken joten en tiedä mitä insinööri tienaa. Olen opiskeluaikana tehnyt osapäiväisesti töitä toiminimellä lähinnä piirtohommia rakennusalalla. Kuukausittaisista tunneista riippuen palkka on ollut 3000-5000€ osapäiväisenä opiskelijana. Maltan tuskin odottaa että valmistun ja pääsen kokopäiväisesti työskentelemään. Mutta pointtina oli se että insinööri tienaa helposti 5000-10000€ kuukaudessa jos on uskallusta lähteä tekemään töitä yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku oikeasti, että esim. 5 vuoden työssäolon jälkeen insinööri saisi noin vähän palkkaa? :D tottakai vastavalmistunut saa vähemmän mutta hei haloo...
Eräässä nimeltämainitsemattomassa N:llä alkavassa matkapuhelintukiasemia valmistavassa firmassa ainakin vuosituhannen alussa asia oli näin.
Inssille maksettiin 9000mk/kk, eikä se välttämättä siitä noussut jos ei:
1.päässyt projektiin, jolla oli oma budjettinsa
2. noussut organisaatiossa ylöspäin.
Niinpä varsinaiden suunnittelutyön tekijät olivat juuri valmistuneita kloppeja, spesialisteja sitten palkattiin mm. Puolasta...
Eipä palkka paljoa nouse, jollei vaihda työtä.
Oman elämäni suurimpia virheitä on ollut jäädä töihin, joista on maksettu aivan liian vähän suhteessa osaamiseeni, jota työssä on myös päässyt käyttämään. Aina sanottiin, että alussa tää on näin, mutta nousee siitä kyllä.
Paskat nousi, korkeintaan prosenttikorotuksilla, joilla ei pieni palkka nouse ikinä minnekään.
Se vaikutti myös työnhakuun, seuraavissakin hakemuksissa pyysi liian pientä palkkaa.
Se on sitä työvoimapulaa. Maksetaan TES minimiä.
Meille tuli äskettäin ihan fiksu nuori inssi, niin palkka lähes kaksinkertaistui. Eräs iso firma oli aiemmin maksanut hänelle tessin minimiä, eikä kaveri ollut älynnyt pyytää palkankorotustakaan. Me maksetaan asiallista palkkaa eikä huijata työntekijöitä. Meiltä lähdetään yleensä eläkkeelle, eikä muihin firmoihin.
Valmistuin vuonna 2015 koneinsinööriksi. 2014 kesätöissä ja 14-15 talvella lopputyön tekijänä sain palkkaa 1560€/kk. Valmistumisen jälkeen palkka oli n. 2800€. Välillä äitiyslomalla ja nyt palkka on jo n. 3800€ + tulospalkkio ja muut edut. Ihan hyvä palkkakehitys 6-7 vuoteen ja vielä huomioiden vanhempainvapaa välissä. Toki myös vastuu ja tehtävien vaativuus on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin palkat on alhaisia lähinnä vain Suomessa. Jopa intialaiset insinöörit on mennyt ohi, ainakin elintasossa jos ei muuten.
90 luvulla niitä tarjottiin Suomeenkin, mutta monikaan ei jäänyt pitkäksi aikaa.
Pohjoismaissa on paremmat palkat Saksasta puhumattakaan.
Intiassa insinöörin palkan pitää nousta 15% vuodessa muuten vaihdetaan firmaa. Ja jos tulee ylennys pitää palkan tuplaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaissa on paremmat palkat Saksasta puhumattakaan.Intiassa insinöörin palkan pitää nousta 15% vuodessa muuten vaihdetaan firmaa. Ja jos tulee ylennys pitää palkan tuplaantua.
Siks ku se on kehittyvä maa, ja ne palkat on ollu niin mitättömiä siel.
No jaa, huono palkka.... 95 000€/vuosi ja reissusta päivärahoja päälle muutama tonni.
Kyllä tuolla elää täällä maaseudulla oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaissa on paremmat palkat Saksasta puhumattakaan.Intiassa insinöörin palkan pitää nousta 15% vuodessa muuten vaihdetaan firmaa. Ja jos tulee ylennys pitää palkan tuplaantua.
Suomessa saatetaan ylennyksen myötä ehdottaa jopa palkan alennusta, koska uusien tehtävien oppiminen vie aikaa.
Näin minulle erään "vastuullisen yrityslansalaisen" edustaja pokkana ehdotti, kun pyysin palkankorotusta vaativampien tehtävien myötä...
Nimellinen asemani ei kylläkään ollut nousemassa, suunnittelijana toimin.
Minulla ei tosin ole insinöörin koulutusta, samoissa tehtävissä useimmat olivat teknikoita, muutama insinööri.
Nykyään olen yrittäjänä vallan muulla alalla.
Mies on insinööri ja soitettiin heti töihin, kun valmistui. Tienaa nelisen tonnia palkkaa, plus bonukset ja muut (mm. joulumuistamiseksi saivat viikon palkallista lomaa) . On amk-insinööri energiatekniikan alalla. Erilaisissa hankkeissa ja projekteissa töissä, oma budjetti johon saa itse laatia budjetin ja jos siinä pysyy niin 2kk palkan saa bonukseksi. Tosi sosiaalinen työ ja vaatii paljon alan lainsäädännön ja kuntapäätöksenteon osaamista.
Työ on hyvin joustavaa, etätyömahdollisuus oli jo ennen koronaa. Joka vuosi nousee palkka mukavasti. Omaan työhön voi vaikuttaa, koulutuksiin saa osallistua ulkomaita myöten. Työ ei ole myöskään kovin stressaavaa.