Onko heikko yleissivistys nykyään ihailtavaa?
Haluaisin kuulla teidän mielipiteitä tästä. Olen itse yläasteella, ja jotenkin tuntuu, että nykyään ihaillaan tyhmyyttä ja sivistymättömyyttä. Minua on haukuttu usein hikeksi ja ''niiiiin aikuiseksi'' (:D) kun olen pärjännyt vaikka kokeessa hyvin tai luen uutisia välitunnilla. Onko tämä siis ihan yleistä nykyään? Pitäisikö ryhtyä itsekin bimboksi ja unohtaa uutisten seuraaminen ja ottaa törröhuulikuvia Instagramiin?
Kommentit (96)
Brasilia on kyllä myös kaupunki, kaverisi on ollut ihan oikeassa. :) Tarkistapa itse vaikka Wikipediasta.
Ei älykkyydellä ole juurikaan tekemistä kielitaidon kanssa. Eikä sivistykselläkään ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä avaus! Tästä sitten jatkokysymys: Mitä kuuluu yleissivistykseen?
No esimerkiksi, missä sijaitsee Naantali...
Jos haluat toimittajaksi, vaikka akselille HS- YLE niin pakko alkaa bimpoksi tai värjätä ainakin naamansa. Lisätietoja saa witterillä suoraan Trumpilta.
Muuten joutuu tyytymään johonkin vähemän muodikkaaseen ammattiin, vaikka terkan lääkäriksi. Tai tekemään typeriä ennusteita talouden tulevasta erinomaisesta kasvusta, sillä ehdolla että työttömät lopettavat lusmuilun. Sehän ei toteudu, joten pystyy kuittaamaan jonkin hatusta vedetyn summan valtion kassasta.
Tai sitten jos huonosti menee, niin juristina hoitelemaan konkurssi- tai kuolinpesiä , mutta niistä kannattaa valkata vain sellaiset joissa on myytävää.
En minä vielä tiedä, mitä haluaisin tehdä työkseni. Ei minusta ainakaan toimittajaa tällä kirjoitustaidolla tule, se on varmaa. Tai no, kun katsoo vaikka Iltalehden juttuja, niin ei niissä kyllä kovin kaunista kieltä ole. :D
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Brasilia on kyllä myös kaupunki, kaverisi on ollut ihan oikeassa. :) Tarkistapa itse vaikka Wikipediasta.
Luuli sitä koko maata kaupungiksi, unohtu tuosta. Että se on kaupunki jossain toisessa maassa .
No kyllä sinä osaat ihan ymmärrettävästi kirjoittaa, älä tuota yhtä kommenttia jää murehtimaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen, mutta mulla sattuu olemaan todella heikko itsetunto kiusaamisen vuoksi. Ja tuollaisesta huumorista ei tule muuta mieleen kuin Anu Saagim. :(
-Ap
Toivottavasti annat tuon kiusaajan mennä ohi. Vielä raukkamaisempi kuin koulumaailman kiusaajat. Todennäköisesti joku aikuinen reppana joka luulee nousevan itse ylöspäin jos haukkuu nimettömänä netissä lasta.
Anteeksi alkoi vituttaa sun puolesta.
Hae lukioon, sieltä voit löytää kaltaistasi seuraa. :)
En nyt kuollaksenikaan muista mistä tai millä vuosikymmenellä luin juttua tuosta kun juuri nuoret tytöt ja naiset saattavat tekeytyä tyhmemmiksi viehättääkseen miehiä. En sitten tietenkään muista mikä siinä olo takana. Taisi vielä liittyä se kun muuttavat ääntään kimeämmäksi kun keskustelee poikien kanssa.
Saatan olla nyt ihan hakoteillä. Tuli vain mieleen. Ap varmasti tahtoo olla muutakin kuin vain viehättävä jonkun teinipojan edessä.
Tyhmyys on ollut taannehtivasti muotia jo kauan. Se liittyy yhteiskunnallisesti hajanaisiin aikoihin kuten 1950- luvun köyhyys ja sotastressi (Suomessa oli tutkitusti Euroopan tyhmimmät aikuiset), 1970- luvun lama ja maaltapako sekä kaupungistuminen ja 90- luvun romahdus. Tyhmyyttä on toisaalta useita lajeja: liiallisen niukkuuden ja yhtäkkisen yltäkylläisyyden luomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuulla teidän mielipiteitä tästä. Olen itse yläasteella, ja jotenkin tuntuu, että nykyään ihaillaan tyhmyyttä ja sivistymättömyyttä. Minua on haukuttu usein hikeksi ja ''niiiiin aikuiseksi'' (:D) kun olen pärjännyt vaikka kokeessa hyvin tai luen uutisia välitunnilla. Onko tämä siis ihan yleistä nykyään? Pitäisikö ryhtyä itsekin bimboksi ja unohtaa uutisten seuraaminen ja ottaa törröhuulikuvia Instagramiin?
Suhtaudu varauksella uutisiin. Etenkin YLE uutiset on valetta. Etenkin YLE:n otsikot on valetta aina.
Eiköhän ton ikäinen nuori jo tiedä mitä on lähdekritiikki ja medialukutaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, olenko fiksumpi kuin muut, mutta ainakin seuraan enemmän maailman tapahtumia. Olisi kiva joskus jutella jostain muustakin, kuin Arttu Lindemanin uudesta videosta tai rinnakkaisluokan tytön housujen tiukkuudesta. :DD
-Ap
Miten näistä aiheista puhuminen sulkee pois yleissivistyksen? Keskustelua voi käydä myös ajanvieteenä jolloin aihe voi olla kevyempi. Sosiaalisessapaineessa ihminen voi vetää sitä bimboroolia vaikka kotona yöpöydällä saattaa olla Kalevala.
Näinhän se on. Itse olin juuri niitä "suosittuja urheilijoita" mutta pystyin silti väittelemään opettajien kanssa aiheista ja seuraamaan politiikkaa sekä tuijottelemaan peppuja ja dokaamaan vapaa-aikana. Itsetunnon heikkoutta ja sosiaalista kyvyttömyyttä jos ei tule ikätovereiden kanssa toimeen kun on muka liian fiksu.
Sano nyt vielä ettet käytä mitään somee XD
Käytän kyllä somea, mutta en ota itsestäni kuvia. Sosiaaliset taidot mulla on heikot, mutta yritän kyllä opetella paremmaksi. :) Harvemmin näin yksinäisellä on hyvät sosiaaliset taidot.
-Ap
Ja kuten jo aiemmin sanoin, itsetuntoni on erittäin huono myös.
-Ap
Tulee paska fiilis oikeesti tätä ketjua lukiessa, kun APta haukutaan :( Se on herkässä iässä oleva teini, joka etsii itseään.
Nyt on muotia kuvata takapuoltaan ja ruoka-annoksiaan, tieto ja viisaus ei ole nyt muodissa, siksi julkisuuteenkin pääsee helposti kaikki pölvästit joilla ei ole oikeasti mitään järkevää sanottavaa.
miten muka voit olla älykäs jos et oo kielitaitonen?