Laihdutan, mutta tuloksia ei vaan näy! Missä vika?! :(
Olen normaalin bmi:n ylärajoilla (bmi 24) oleva pesco-ovo-vegetaristi, joka yrittää laihduttaa. Kuukausi ruokavalion totaalimuutosta nyt takana.
Liikuntamäärät on pysyneet melko lailla ennallaan (ulkoilen ja kotijumppaan päivittäin, ehkä lihaskunto-osuus on jopa lisääntynyt, nostelen enemmän puntteja ja teen esim. vatsiksia), mutta ruokalistasta on karsittu KAIKKI ns. lihottava ja epäterveellinen, kaikki sokeri- ja makeutusaineelliset juomat, rasvaiset herkut, kaikki leivokset, karkit ja leipä jne.
Silti tuloksia ei tule! Missä vika? Alan jo pikkuhiljaa olemaan tosi epätoivoinen. :(
Päivittäin juon reilusti vettä ja kaksi kauramaidolla viilennettyä suodatinkahvikupillista.
Käytössäni on jo ollut:
- kaalikeittodieetti (syö niin paljon chilistä kaali-tomaattikeittoa kuin jaksat mutta ei muuta), viikon tulos -1 kg. Mitä ihmettä?! Netin mukaanhan tuolla pitäisi lähteä 5 kg mutta mulla ei tunnu lähtevän edes nesteet kiertoon!
- terveellinen kasvisruokakuuri (ruokavalio koostuu siis vain hedelmistä, kasviksista, eri tavalla maustetuista wokvihanneksista, kasviskeitoista, pähkinöistä (4kpl) ja manteleista (4kpl), kauramaidosta).
Lisäksi tietysti vitamiinit, omega dha-epa, kalsium, magnesium sekä maitohappobakteerit.
Tätä alimmaista on takana nyt kolmisen viikkoa, olo ei ole missään mielessä keventynyt, päinvastoin: mulla on jatkuvasti todella turvonnut olo ja silmien alla on joka aamu ihan jäätävät silmäpussit. Muuten olo ihan energinen ja jaksava, en tunne olevani nääntynyt tai väsynyt, mutta paino se on vaan jämähtänyt tiukasti paikoilleen!
Miksi ihmeessä? Pitäisihän tuolla ruokavaliolla onnistua?
Antakaa vinkkejä!
Kommentit (67)
Siis ap ei usko, että ruuassa on vika. Ei sitten. Tuli mieleen, että sanoit syöväsi hiilareita vähän, niin onko sulla sitä rasvaa kuitenkaan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutan myös! Säädä tavoitteitasi kuten minä:
Oma tavoitteeni on, että painon nousu pysähtyisi.
Olen jo 2 viikkoa saavuttanut tavoitteeni.
AP taas vastailemassa.
Niin varmaan pitäisi.
Harmi vaan että jo lähtötilanteessa tuo tavoite on täyttynyt, kun ei mun paino ole mitenkään dramaattisesti noussut. Pysytellyt aika lailla samoissa luvuissa jo pitkään, liian pitkään. Nousua tietysti pidemmällä aikavälillä on kun katsoo vuosi- ja puolisvuosikohtaisesti.
Mutta ei vaan mene mun jakeluun, että ns. terveellisellä ruokavaliolla (tai sellaisella joksi itse terveellisyyden miellän) ei laihdu. Kuukausi tätä jo takana. Ihan sama vaikka söisin kaikki päivät tyhjiä hiilareita ja puputtaisin leipää ja sokeria, kun tulokset ovat näköjään tasan samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP taas vastailemassa.
Niin varmaan pitäisi.
Harmi vaan että jo lähtötilanteessa tuo tavoite on täyttynyt, kun ei mun paino ole mitenkään dramaattisesti noussut. Pysytellyt aika lailla samoissa luvuissa jo pitkään, liian pitkään. Nousua tietysti pidemmällä aikavälillä on kun katsoo vuosi- ja puolisvuosikohtaisesti.Mutta ei vaan mene mun jakeluun, että ns. terveellisellä ruokavaliolla (tai sellaisella joksi itse terveellisyyden miellän) ei laihdu. Kuukausi tätä jo takana. Ihan sama vaikka söisin kaikki päivät tyhjiä hiilareita ja puputtaisin leipää ja sokeria, kun tulokset ovat näköjään tasan samat.
Vaikka sä kuinka miellät ruokasi ns. terveelliseksi, niin et sillä laihdu. Miksi se on niin vaikea hyväksyä. Ihmiset on erilaisia ja toiset laihtuu jollain ruualla, toiset taas toisella.
Selvästikin kropallasi on eri käsitys sinulle sopivasta painosta kuin päälläsi. Keskity terveelliseen elämään ja kehosi hakee sen painon ja olomuodon mikä on sille optimaalinen. Siinä olomuodossa luultavasti myös näytät parhaimmalta, vaikka et sitä itse ehkä tahdo uskoa, jos olet antanut akkalehtien kuivettuneiden kurppien sumentaa arvostelukykyäsi.
Paino on pelkkä numero, ja vieläpä aika huono numero kaupan päällisiksi. Jos sinun on pakko jotain numeroa seurata, seuraa vyötärönympärystäsi. Se kertoo kiinteytymisestä paljon paremmin kuin paino.
Esim. itselläni on lähtenyt vyötäröltä 5 cm puolessa vuodessa, kiitos tehostuneiden treenien, vaikka paino ei ole hievahtanut mihinkään. Myös "jenkkakahvat" selässä ovat hävinneet ja mies juuri takaapäin pannessaan totesi, että "sä näytät nykyään tosi kapealta tuosta keskeltä".
Vierailija kirjoitti:
Siis ap ei usko, että ruuassa on vika. Ei sitten. Tuli mieleen, että sanoit syöväsi hiilareita vähän, niin onko sulla sitä rasvaa kuitenkaan riittävästi.
Siis anteeksi kuinka oli? Siis AP:han tässä juuri toteaa, että tottakai tuossa ruoassahan se vika on pakko olla. Olen syönyt liikaa ja väärin. Siten, että elimistöni ei herää laihtumaan.
Hiilareita vähän? Siis pääasiassa hiilareitahan minä syön, mitäpä muutakaan? Mutta ne vihannekset ja kasvikset, joita valitsen syödä, ovat pääsääntöisesti vähähiilarisia, jolloin olen järkeillyt, ettei iso annoskoko ole liian iso synti saatuihin hyötyihin, pääasiassa kuitumäärään, nähden. Mutta määrät ja annoskoot ovat mun yksi ongelmani.
On tää kyllä vaikeaa. Rasvamäärien pitäisi kyllä olla kunnossa. Ja ne on hyvää rasvaa. Proteiinia täytyy lisätä, ehdottomasti.
Mutta ajattelin, vääristyneesti, että tällaisella radikaalimmalla kasvisaloituksella saisin laihdutuksen tehostartattua parhaiten. Mutta ei toimi ei! :(
Vierailija kirjoitti:
Entinen lihava kirjoitti:
70-kiloisen ihmisen peruselintoiminnot kuluttavat noin 1.700 kCal/pv, eli noin 12.000 kCal/vko. Rasvaa harvoin palaa kiloa viikossa, koska se vastaa 9.000 kCal. Sen kuluttaakseen liikunnalla pitäisi kävellä reippaasti (6km/h.) 26 tuntia, eli 3,5h/pv.
Eli jos joku laihtuu enemmän kuin puoli kiloa viikossa, se johtuu nesteen eikä rasvan poistumisesta elimistöstä. Ja sehän tarkoittaa, että laihtuminen loppuu viikossa tai kahdessa.
Sun kannattaa perehtyä ihmisen aineenvaihduntaan, niin saisit tietoa, miten elimistö ruokia käsittelee. Ei se ole noin yksinkertaista matikkaa.
Minulla on kai sitten yksinkertainen aineenvaihdunta, koska juuri noin se on aina toiminut. Myös aikoinaan laihduttaessani. Sitä paitsi minä olen todiste laskelmani paikkansa pitävyydestä. Moni vain valittaa, ettei laihdu, vaikka syö "terveellisesti" ja liikkuu "paljon".
Juotko liikaa vettä? Usein kehotetaan juomaan enemmän vettä, ja se päteekin niille ketkä eivät juo kuin pari pientä lasillista päivässä, mutta jos juo 3 litraa päivän aikana, sekä lisäksi kaikki neste ruoasta, niin se on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi kuinka oli? Siis AP:han tässä juuri toteaa, että tottakai tuossa ruoassahan se vika on pakko olla. Olen syönyt liikaa ja väärin. Siten, että elimistöni ei herää laihtumaan.
Hiilareita vähän? Siis pääasiassa hiilareitahan minä syön, mitäpä muutakaan? Mutta ne vihannekset ja kasvikset, joita valitsen syödä, ovat pääsääntöisesti vähähiilarisia, jolloin olen järkeillyt, ettei iso annoskoko ole liian iso synti saatuihin hyötyihin, pääasiassa kuitumäärään, nähden. Mutta määrät ja annoskoot ovat mun yksi ongelmani.
On tää kyllä vaikeaa. Rasvamäärien pitäisi kyllä olla kunnossa. Ja ne on hyvää rasvaa. Proteiinia täytyy lisätä, ehdottomasti.
Mutta ajattelin, vääristyneesti, että tällaisella radikaalimmalla kasvisaloituksella saisin laihdutuksen tehostartattua parhaiten. Mutta ei toimi ei! :(
Ennemminkin ruokasi koostumuksessa on vika. Muista sitten proteiinia lisätessäsi, että liika proteiini estää laihtumisen. Mitä se sinun "hyvä" rasvasi mahtaa olla? Miksi se on sinusta "hyvää"
Sekin voi vaikuttaa painoon nostavasti, jos aiemmin on juonut liian vähän nesteitä ja yht'äkkiä alkaakin juomaan vettä päivittäin litrakaupalla. Ap taisi kertoa juovansa sitä 2-3 l?
Eli lisääntynyt juotu vesimäärä näkyy vaa'assa painonnousuna. Suuret juodut vesimäärät saattaa myös venyttää vatsalaukkua, jolloin ruokamäärät kuin varkain kasvavat jos aina syö kunnes tulee täysi olo.
Sun kehosi on luultavasti säästöliekki-tilassa. Saatat mennä liian vähällä energiatasolla ja hiilareilla kulutukseesi nähden. Kehosi reagoi aluksi siihen, kun energia vaje alkaa säästämällä ja minimoimalla kulutuksesi minimiin. Kehosi polttaa mahdollisimman vähän rasvaa. Yrittää pitää itsensä terveenä ja pitkään säilyvänä.
Monen alottavan laihduttajan ongelma on liian pieni syöminen.
Jos kehosi on tottunut saamaan 200-2500kaloria päivässä ni totta kai se menee säästölle, jos yhtääkkiä saakin 1000 kaloria.
Ja tää on yleinen virhe myös niillä jotka haluaa nimenomaa tiputtaa rasvaa ja päästä timmiksi. Karsitaan kaikki hiilarit jne. pois ja syödää ku nälkäkurjet ja ihmetellään ku paino ei tipu paljoa. Ja sitte ku se alkaa tippumaan se on nesteitä ja lihaksia. Ei sitä toivottua rasvaa. Keho säästöliekki tilassa säästä rasva varastoja jotta elimistö selviää pidempään ja syö sen lihaksista.
Laihtuakseen pitää syödä terveellistä, monipuolista ja puhdasta ruokaa mielellään se 1500 kaloria etenkin kun harrastaa päivittäin liikuntaa. Ja sitähän myös joutuu syömää jonkun verran koska ei terveellisestä ruuasta tule niin paljoa kaloreita. Kasviksista ei lainkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajattelin, vääristyneesti, että tällaisella radikaalimmalla kasvisaloituksella saisin laihdutuksen tehostartattua parhaiten. Mutta ei toimi ei! :(Ennemminkin ruokasi koostumuksessa on vika. Muista sitten proteiinia lisätessäsi, että liika proteiini estää laihtumisen. Mitä se sinun "hyvä" rasvasi mahtaa olla? Miksi se on sinusta "hyvää"
Et varmaan ole lukenut kaikkia viestejä?
Tässä kopsattuna viesti nro 20:
"Rasvaa saan päivittäin pähkinöistä, vajaasta desistä kauramaitoa ja nauttimistani omegakapseleista (dha, epa jne). Wokvihannekset on pyöräytetty pannulla oliiviöljyssä."
Toivottavasti et lotraa sillä oliiviöljyllä. Vaikka se on hyvää rasvaa niin muista että se on 100 % rasvaa. Eli lihottavaa vaikkakin sydämelle terveellistä.
Lue P. Mustajoen kirjoja laihduttamisesta ( sisätautilääkäri). Esim. häntä itseään huvitti kun ei tiennyt että suolapähkinät ovat oikeasti vähä suolaisia nimestä huolimatta.
Mä ehdottaisin sellaista pientä säätöä, että kokeile vaihtaa ne hedelmät juustoihin. Saisit edes vähän lisää rasvaa ja proteiinia ja sokerit jäis vähemmälle.
Hiilihydraatit minimiin.Peruna,pasta,riisi jne.
Huolehdi riittävästä proteiinin ja hyvien rasvojen saannista.
OLiskohan aineenvaihduntasi vielä jumissa? Kropan kestää tottua uuteen ruokavalioon ja siinä saattaa kestää, että lähtevät kilot karisemaan. Kaikki kaalidieetit veks. Niiden jälkeen (aikana) sortuu helposti vaan ahmimaan kaikki pudotetut kilot takas ja enemmänkin. Jos kyseessä on elämäntapamuutos, jatka samaan malliin syödä monipuolisesti eli hyvälaatuista protskua, pitkäkestoisia hiilareita ja hyvälaatuista rasvaa esim suoraan pullosta salaatin päälle jne. Ja herkkujakin saa kohtuudella syödä! Ei semmosta totaalikieltäytymistä jaksa kukaan loputtomiin ;) Äläkä missään nimessä näe nälkää tai mene nukkumaan nälkäisenä!
Ruokavalio on vain pieni osa laihtumista. Eniten laihtuu kun menee tyhjällä mahalla aamulla heti lenkille. Sen jälkeen tietysti syöt tarvittavan määrän proteiinia ja vähän hiilareita. Yleensä niillä kenellä on paljon ylipainoa niin sali ei ehkä ole tärkein vaan lenkkeily. Totta kai salillakin pitää käydä jos haluaa täydellisiä tuloksia. Laihoilla on paljon helpompi aloittaa suoraan sali koska voivat alkaa kasvattaa heti lihasta. Mutta jos on ylipainoa jo ennestään niin lenkkiä enempi.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatit minimiin.Peruna,pasta,riisi jne.
Huolehdi riittävästä proteiinin ja hyvien rasvojen saannista.
Ja taas AP selventää.
Perunaa, pastaa ja riisiä en syö yhtään. Ne ei kuulu tähän mun ruokavaliomuutokseen millään muotoa. En syö itseasiassa edes viljoja, en leipää, en mysliä, en muroja, en puuroja. En mitään
KAIKKI syömäni hiilari on tullut kasveista, vihanneksista ja hedelmistä, arvioituna suhteessa 80/20. Rasvat saan pähkinöistä, kauramaidosta, oliiviöljystä ja päivittäisistä omegakapseleista (dha, epa jne).
Proteiinia täytyy todnäk lisätä, mutta se tulee ruokavaliostani johtuen olemaan kala ja kananmunapainotteista. Nyt olen saanut proteiinia esim. pavuista.
Roinatan kirjoitti:
Ruokavalio on vain pieni osa laihtumista. Eniten laihtuu kun menee tyhjällä mahalla aamulla heti lenkille. Sen jälkeen tietysti syöt tarvittavan määrän proteiinia ja vähän hiilareita. Yleensä niillä kenellä on paljon ylipainoa niin sali ei ehkä ole tärkein vaan lenkkeily. Totta kai salillakin pitää käydä jos haluaa täydellisiä tuloksia. Laihoilla on paljon helpompi aloittaa suoraan sali koska voivat alkaa kasvattaa heti lihasta. Mutta jos on ylipainoa jo ennestään niin lenkkiä enempi.
Laihdutuksessa suurin merkitys on ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajattelin, vääristyneesti, että tällaisella radikaalimmalla kasvisaloituksella saisin laihdutuksen tehostartattua parhaiten. Mutta ei toimi ei! :(Ennemminkin ruokasi koostumuksessa on vika. Muista sitten proteiinia lisätessäsi, että liika proteiini estää laihtumisen. Mitä se sinun "hyvä" rasvasi mahtaa olla? Miksi se on sinusta "hyvää"
Et varmaan ole lukenut kaikkia viestejä?
Tässä kopsattuna viesti nro 20:"Rasvaa saan päivittäin pähkinöistä, vajaasta desistä kauramaitoa ja nauttimistani omegakapseleista (dha, epa jne). Wokvihannekset on pyöräytetty pannulla oliiviöljyssä."
Vähältä näyttää.