Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

The Blue Whale Game , varokaa

stopthewhale
05.03.2017 |

Venäjältä on leviämässä ympäriinsä tappava somepeli nimeltä Blue Whale. Pelissä annetaan 50 tehtävää (mm. viiltelyä, herääminen joka aamu klo 4:20, pelkkien kauhuleffojen katselua), viimeinen tehtävä on tappaa itsensä. Venäjällä yli 100 teinin epäillään tappaneen itsensä pelin seurauksena, mutta asiasta ei olla 100% varmoja. (Venäjän media kun ei ole kaikista luotettavin.) Joka tapauksessa, jos menee vaikka Instagramiin, hashtageilla #f57 #f58 #bluewhale #SeaOfWhales #WhalesSwimUpwards (ja vastaavat venäjäksi) löytää aiheesta kuvia. Googlesta aiheesta lisää. Teinien ja esiteinien vanhemmat, valvokaa mitä lapsenne netissä puuhaavat. Pahimmillaan tästä voi kasvaa maailmanlaajuinen villitys teinien keskuudessa. Toki aivan täysijärkinen lapsi ei mukaan lähde, mutta jo valmiiksi masentunut tai muuten hauras lapsi on vaarassa.

Kommentit (258)

Vierailija
61/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten tuollaiseen lähtee mukaan. Jotkut uteliaat ajattelemattomuuttaan voi toki haluta kokeilla, mutta että tosissaan? Paitsi jos sieltä tulee jotain nro 54:n kertoman tyyppisiä uhkauksia, niin voi tietysti ajaa ahdinkoon ja tekemään epätoivoisia tekoja, jos muutenkin asiat huonosti. Ja jonkinlainen yhteisöllisyys, jos kokee olevansa ulkopuolinen... Mut kyllä niitä oikeasti hyviäkin yhteisöjä on mahis löytää.

Oon ite nuori, itsetuhoisuutta yms, mut en ikinä lähtis moiseen mukaan :/ En kaipaa enää lisää mielenterveyden järkkymistä.

En nyt tiedä, mitä piti sanoa, mutta olkaa läsnä nuorille! Se auttaa paljon, jos on edes joku jolle voi puhua. Älkää hysteeriseksi kuitenkaan tän takia alkako.

Vierailija
62/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta! :(( pitäs kieltää ! Mutta miten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumalla asiasta.

Vierailija
64/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta vähän huono puoli, että tiedotetaan näin. Nyt jotkut sitten mielenkiinnolla kokeilemassa tänään/huomenna...

Vierailija
65/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, tulipa paha oli kun luin noi ohjeet. Yök.

Vierailija
66/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama legenda on ollut olemassa (kevyesti erilaisena versiona) jo ainakin vuoden 2007 tienoilla. Tuolloin huhuttiin ainakin sellaisesta variaatiosta, jossa netissä pelattava tekstipohjainen roolipeli määntelisi nuorten elämää. Esimerkiksi, jos mystinen pelinjohtaja kehottaisi yhtä hahmoa raiskaamaan toisen, olisi pelaajan muka tehtävä sama tosielämässä. Samoin saattoi kuulemma olla itsensä vahingoittamiseen, itsemurhaan jne. liittyviä kehotuksia, joita oli pakko noudattaa koska muuten... No, kukaan ei ilmeisesti tiennyt tarkkaan, mutta ilmeisesti "Ne" olisivat silloikin voineet lähteä perään.

Toinen hiukan samantapainen klassikko on legenda spiritismi-istunnoista, joissa "demonit" saattaisivat antaa nuorille käskyn vahingoittaa itseään tai muita. Hämmästyttävän monella on myös joku "tutuntuttu", joka on "joutunut spiritismistä mielisairaalaan", mutta tosiasiassa nuorisopsykan ko. lähetteellä saapuneet asiakkaat ovat varmasti laskettavissa yhden käden sormilla.

En niinkään ihmettele tätä huhua (tässähän on kaikki klassisen urbaanilegendan parhaat ainekset), vaan poliisin tiedottamista asiaan liittyen. Tämä on uskomattoman tyypillinen Internet-ajan myytti, jossa on kaikki tunnistettavan urbaanilegendan piirteet. Silti koulut ja poliisi haksahtavat tuomaan asian julkisuuteen ja kuvailemaan sitä totena.

Vierailija
67/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja miten paha olo mulle tuli tästä. Tosiaan, kukaan tervejärkinen ihminen ei lähde tähän, mutta itsetuhoiset henkilöt ovat varmasti heti kokeilemassa. Utelias paskiainen kun olen, piti katsoa lisää ja vastaan tuli video missä joku hyppää todella korkean rakennuksen katolta. Taustalla soi joku outo venäläinen musiikki enkä lukenut kommentteja ennenkuin katsoin. No sitten katsoin sen videon uudestaan ja uudestaan enkä tosiaan tiedä miksi. Sitten rupesin lukemaan kommentteja ja siellä kiellettiin että älkää missään nimessä kuunnelko musiikkia, se on erittäin koukuttava ja vainoava. No nyt se soi mulla päässä, sattumaako vai ei mutta kuumottaa aivan vitusti kun se ei lähde mun päästä pois... Huhhu pitikin taas.

Voimia ja jaksamisia kaikille, ettei tämmöiseen peliin lähde mukaan. Apua saa aina kun pyytää<3

Vierailija
68/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli paha olo ja tekis mieli halata jotain :( jos mulla olis lapsia niin oisin varmaan ihan paniikissa. Koskaan ei tiedä miten huonosto asiat voi olla vaikka päällepäin olisi ok.

Vierailija
69/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen se suomalainen leffa Rat king.

Siinä piti suorittaa 5 tehtävää ja lähettää kuvia tälle "ohjaajalle".

Tai elokuva Nerve. Tai Black Mirrorin uusimman kauden se yks jakso.

Vierailija
70/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairasta touhua. Varsinkin nuoret joilla on itsetunto alhaalla saattavat helposti alkaa tähän. On hirveä ajatus että tällaista tehdään ja mitä tapahtuu jos lopettaa kesken? Tälläinen meininki saattaisi jopa viitata siihen ettei peliä anneta jättää kesken... Tai jos nuoria painostetaan aloittamaan. Jos nämä "kuraattorit" etsivät uusia pelaajia sellaisilta esim keskustelupalstoilta joissa nuoret kamppailevat esim. masennuksen tai itsetuhoisuuden kanssa on pelottava ajatus miten helposti jokin kriisissä oleva nuori voisi sortua tällaiseen.

On mahdollista että tämän takana on jokin salainen järjestö joka yrittää levittää tämän maailmanlaajuiseksi jutuksi, tai vaan joku normaali ihminen loka on läpällä sanonut jotain tällaista ja siitä on sitten kehittynyt mitä se on.

Itse sanoisin että ei kannata antaa levitellä ja suurennella asiaa enempää, mutta kuitenkin pidetään järki mielessä ja tiedostetaan kaikille kuinka huono asia tämä on!

Saattaa alkaa levitä entistä enemmän tai kadota kun sille ei anna lisähuomiota kuten esim. killerklovnit katosivat julkisuudesta kun niille ei vaan annettu huomiota.

Vierailija
71/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja miten paha olo mulle tuli tästä. Tosiaan, kukaan tervejärkinen ihminen ei lähde tähän, mutta itsetuhoiset henkilöt ovat varmasti heti kokeilemassa. Utelias paskiainen kun olen, piti katsoa lisää ja vastaan tuli video missä joku hyppää todella korkean rakennuksen katolta. Taustalla soi joku outo venäläinen musiikki enkä lukenut kommentteja ennenkuin katsoin. No sitten katsoin sen videon uudestaan ja uudestaan enkä tosiaan tiedä miksi. Sitten rupesin lukemaan kommentteja ja siellä kiellettiin että älkää missään nimessä kuunnelko musiikkia, se on erittäin koukuttava ja vainoava. No nyt se soi mulla päässä, sattumaako vai ei mutta kuumottaa aivan vitusti kun se ei lähde mun päästä pois... Huhhu pitikin taas.

Voimia ja jaksamisia kaikille, ettei tämmöiseen peliin lähde mukaan. Apua saa aina kun pyytää<3

linkki?

Vierailija
72/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto karsii heikot pois. Tämä on vain yksi monista tavoista.

Vierailija
73/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luin niin tyyppi etsii netistä itsemurhaa käsitteleviltä sivustoilta teinejä joilla on elämässä vaikeaa ja itsetuhoisia ajatuksia. Alkaa maanitella pelaamaan peliä. Kun peliin ryhtyy sitä ei voi muka peruuttaa. Teinit kun monet ottaa elämän koettelemukset aika rankasti ja pyöriskellään masennuksen kourissa, niin voivat viehättyä tuollaisesta ja päätyä surulliseen lopputulokseen kun joku osaa johdatella.

Vierailija
74/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläin on valittu siksi koska tiedetään että sinivalaat voivat tehdä itsemurhan uimalla karille suuressa ahdingossa.

Toki muutkin valaat voivat ja tämä on todistettu Kiinan ja Japanin valaanpyynnin yhteydessä, ilmeisesti sinivalaat ovat herkimpiä tällaiselle käytökselle.

Suuremman riski luodaan pelaajan pelotettulla. Ns. " Peliä ei voi jättää kesken. Pelaajalle uskotellaan että jos karkaa tai ei noudateta pelin sääntöjä, pelaaja etsitään käsiin ja homma viedään loppuun heidän johdolla."

Todella huolestuttava ilmiö, vaikka itse olen vasta parikymppinen nuori ja vailla huolen häivää..

Nuori ikä/ herkät lapset ja valmentaminen, sekä pelottelu voivat viedä epävarman ihmisen haluamattaankin tekemään tällaisen teon.

Valtamedian tosin pitäisi enemmän miettiä missä näitä ns* varoituksia äideille julkaistaan" moni nuori saattaa nähdä ja jopa lesoilemalla lähteä kokeilemaan peliä muttei uskalla jättää enää kesken..

Vierailija
75/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

linkki?

Oon kännykällä niin en saa linkattua, mutta hain instagramista hästägillä f57 ja mulla ainakin näyttää "huippujulkaisut" ensin niin se oli vissiin ensimmäinen niistä videoista. Oli paljon suomalaisten kommentteja... Huh ajatuskin kylmää vaan taas.

Mitä kommentteja siinä oli?

T. En omista Instagramia

Vierailija
76/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juuri sinun lapsesi tekee tällä hetkellä?

Vierailija
77/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu on urbaanilegenda. Täysin vastuutonta ja epäammattimaista että poliisi jakaa tällaista paskaa totena.

Vierailija
78/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
79/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

How about a keksitty story?

Vierailija
80/258 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"herääminen joka aamu klo 4:20"

Omg :D Tervetuloa työelämään, vaarallista peliähän tämä kyllä on, saattaa joutua jopa valvomaan öitä tai selviämään viikkoja muutaman tunnin yöunilla. En tiedä onko levinnyt Venäjältä vai mistä.

Ketju on lukittu.