Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

potilaan asioista ei pitäisi kailottaa muiden kuullen

Vierailija
04.03.2017 |

”Sinullahan oli se keskenmeno ja olit tulossa kaavintaan” – potilaan asioista ei pitäisi kailottaa muiden kuullen
Sairaalan toiminnassa ahdisti se, ettei potilaiden yksityisyydellä ei tuntunut olevan merkitystä.
Juuri tämä asia ahdistaa itseänikin terveydenhoidossa.
hs.fi/mielipide/art-2000005112790.html

Kommentit (210)

Vierailija
101/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyys on vaan kaunis ajatus terveydenhuollossa. Ja ajatuksen tasolle se jää.

Konkarihoitajana totean, että varmaan tajuatte, ettei yksityisyyttä voi koskaan toteuttaa viimeisen päälle. Jos täysi yksityisyys toimisi, jokaisella potilaalla pitäisi olla yksityishuone tai tila, joka on äänieristetty.

Olen ollut itsekin potilaana ja kuuden hengen huoneessakin. Täydellinen yksityisyys on täysin mahdotonta.

Toki lääkäri voi tutkia ja tutkiikin potilaan omassa työhuoneessaan silloin kun se on mahdollista.

Tiedä sitten, miten potilaan yksityisyys on toteutettu yksityissairaaloissa? Onko kaikilla oma huone jne...Ei ole kokemusta. Kertokaa, jotka tiedätte.

Olisi teknisesti täysin mahdollista toteuttaa kaikilla potilaille oma pieni oma huone, jossa wc-pönttö ja lavuaari. Taudit leviävät monen hengen huoneissa, joten ne ovat myös vaarallisia. Tulevaisuudessa on pakko mennä yksityishuoneisiin juuri tämän vuoksi, koska antibiooteille vastustuskykyiset kannat lisääntyvät. Kaikissa uusissa sairaaloissa ei pitäisi enää olla massahuoneita lainkaan.

Ja kyllä, yksityissairaaloissa nimenomaan on omat (isot) huoneet.

Varmaan on teknisesti mahdollista suunnitella ja toteuttaa hoitoympäristö niin, että jokaisella potilaalla on oma pieni huone. Miksi ei sellaista ole vielä toteutettu?

Siksi, että julkisella puolella tulee kustannukset vastaan ja hoitomaksut eivät riittäisi vaikka hoitopäivämaksu olisi kaksinkertainen nykyiseen. Muistetaanpa, että me kaikki veronmaksajat rahoitamme julkisen puolen hoidon, potilas maksaa todellisista kustannuksista hyvin pienen osan. Tuntumaa saa, jos verrataan yksityisen puolen ja julkisen puolen kustannuksia toisiinsa.

Konkretiaa vertailun vuoksi vielä kustannuksista; kun verrataan asuntorakentamista niin kalleimmat asunnot ovat kustannuksiltaan yksiöt ja mitä suurempi asunto, sitä pienempi neliökustannus, mikä näkyy asunnon myynti/vuokrahinnoissa. Eli sama myös sairaalarakentamisessa. Yhden hengen huone maksaa eniten.

Sairaaloiden hoito-osastojen saneerauksissa on pyritty järjestämään wc+suihkutilat huoneen yhteyteen, samoin uudisrakennuksissa noi ovat itsestäänselvyys, mutta yhden hengen huoneita ei tietääkseni ole juuri lisätty. Kustannuskysymys.

Tiedän myös ja olen kohdannut potilaita, jotka eivät halua yhden hengen huonetta, vaan tuntevat olonsa turvallisemmaksi jos on huonetovereita. Toiveet ei käy aina yksiin, oletuksen kanssa.

Ainakin kotiseudulleni parhaillaan rakennettavassa uudessa sairaalassa on kaikki huoneet yhden hengen huoneita. Mikä on todella hyvä asia.

Vierailija
102/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes hajuherkkä, mutta naapurivuoteen ulostavaa ja piereskelevää vanhusta oli aika vaikea sietää, kun koko huone haisi sitten ihan siltä itseltään. Tai toinen dementikkomummo, joka muisteli kovaan ääneen nuoruuttaan. Jos on joutunut osastolle sairaalaan, on kipeä. Myös nuorempi ihminen. Ei silloin jaksa tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä ollaan kaksi päivää, niin eikö tärkeämpää ole se että tehdyt asiat, mitä kenellekin sitten tehdään, on tehty mahdollisimman hyvin, kuin onko huoneessa ketään muuta vai ei? Kun jokin rahoitetaan julkisista varoista niin että se on kaikille ns. ilmainen, jostakin on tingittävä ja ehkä tässä tapauksessa majoituksen mukavuus on itsestäänselvästi se kohde, se kun ei ole olennaista itse asian kannalta.

Miksi on vaikeaa ymmärtää, että kaikille naisille se ei ole mikään pikkujuttu paljastaa häpyään ja rintojaan vieraille miehille ja puhua intiimialueen ongelmista tuntemattomien ihmisten kuullen? En minä pystyisi tähän. Häveliäisyys on normaali piirre ihmisessä.

Entä jos lääkäri on mies? Eikä niitä varmaankaan tarvitse ohikulkeville miehille esitellä ja varsinaiset "esittelyt" tehdään ihan siellä vo-huoneessa, missä ei muita ole vaan jokainen vuorollaan. Ja edelleen naistenosastolla harvemmin lienee miehiä paitsi henkilökuntana, heillä kun harvemmin on naistenvaivojakaan.

Täällä ainakin synnyttäneiden osastolla on hyvin joustavat vierailuajat ja ne vierailijat ovat yllätys, yllätys useimmiten miehiä.

Siinä henkilökunta ainakin tutkailee jälkivuodon määrää, eli ihan siinä omalla paikalla housut kinttuun ja haarat auki. Ilmeisesti hommaa pidetään niin normaalina, ettei verhoja nyt juuri viitsitä eteen vetää, ainakaan sieltä päädystä. Oikein ihana tilanne oli, kun vieras tuore isukki käveli vauvan kanssa siitä päädyn ohi vaippaa vaihtamaan ja itse siinä juuri kyseisessä toimenpiteessä. Myös sitä imetystä "tuetaan" täällä hyvin ronsin ottein, onhan kyseessä "Baby Friendly Hospital", eli henki saa melkein mennä ennen kuin lisämaitoa annetaan. Siinä kyllä ne "hinkit" on kaiken kansan nähtävillä kun kätilö vähän opettaa miten imetetään vastahakoista ja väsynyttä vauvaa.

ai kamala :( Itse en tuohon kyllä pystyisi. En vaan pysty paljastamaan itseäni ventovieraille miehille tai näyttämään rintojani heille. Miksi sitä verhoa ei edes voi vetää kunnolla kiinni? Minä en missään nimessä halua, että vieras mies näkee alapääni tai rintani. Eikö ne miehet voisi heittää ulos sieltä huoneesta tutkimuksen ajaksi?

Vierailija
104/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisiin tapoihin kuuluu kohtelias tarkkaamattomuus. Potilaana, virastossa ja erityisesti kriisissä ihmisen pitäisi olla erityisen suojattu. Julkinen nolaaminen on usein niin loukkaavaa, ettei siihen osaa edes vastata. Mä olen niitä jotka vetävät peiton korville tai menevät vessaan itkemään. Mykistyn täysin. En osaa edes sanavalmiina vastata mitään.

Ihmiselämään kuluu toisen kasvojen varjeleminen. Jotta ympärillä oleville ihmisille jäisi myös hyvä mieli, pyrkii ihminen siihen että vuorovaikutus on eheää.

Ehkä herkkänä ihmisenä on oppinut myös suojelemaan toisen kasvoja.

Vierailija
105/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jossakin gyne- tai muussa terveydenhoitotopikissa ollaan että kauheeta en vaan vois näyttää sitäjatätä vieraalle miehelle, mutta samaan aikaan mennään baariin ja kaupungille vaatteissa joissa kaikki vaot näkyy ja laitetaan itsestä someen puolipukeisia kuvia. Mutta yhtäkkiä kun pitäisi näyttää jollekin ammattilaiselle paikkojaan, ollaankin yhtäkkiä niin puritaanisia ja ammattilaiset ajattelevat vaikka mitä (jota tietenkään ne baariörveltäjät ja somevahtaajat eivät ajattele).

Ovatko nämä kommentoijat eri ihmisiä vai miten ihmeessä voidaan kyllä kulkea kaula-aukko polvissa kaupungilla eikä yhtään haittaa vaikka kuinka randomit ukot kyylää, mutta ammattilaisen kyseessä ollessa moiselle pervolle ei voida näyttää yhtään mitään?

Mitä tulee noihin yksityistiloihin, kyllähän sellaisia huoneita on ja sellaiseen pääsee. Yksityisellä puolella saa valita, vaihtoehtojahan nykyään löytyy.

Eihän tässä kukaan siitä puhunut, etteikö voisi ammattilaisen kanssa näitä asioita käsitellä. Vaan siitä, että ammattilaisen lisäksi huoneessa on muita potilaita, jotka saattavat nähdä potilaan rinnat/alapään ja lisäksi kuulla seksuaaliterveyteen liittyviä yksityiskohtia.

Itse en laita someen tuollaisia kuvia, enkä paljastele itseäni. Enkä halua sitä myöskään sairaalassa tehdä. En vain pysty paljastamaan itseäni vieraalle miehelle, enkä halua että intiimivaivojani käydään läpi oli huoneessa  sitten miehiä tai naisia.

Vierailija
106/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisiin tapoihin kuuluu kohtelias tarkkaamattomuus. Potilaana, virastossa ja erityisesti kriisissä ihmisen pitäisi olla erityisen suojattu. Julkinen nolaaminen on usein niin loukkaavaa, ettei siihen osaa edes vastata. Mä olen niitä jotka vetävät peiton korville tai menevät vessaan itkemään. Mykistyn täysin. En osaa edes sanavalmiina vastata mitään.

Ihmiselämään kuluu toisen kasvojen varjeleminen. Jotta ympärillä oleville ihmisille jäisi myös hyvä mieli, pyrkii ihminen siihen että vuorovaikutus on eheää.

Ehkä herkkänä ihmisenä on oppinut myös suojelemaan toisen kasvoja.

Minä olen "sokea ja kuuro" ympäristölle, varsinkin sairaaloissa ja siinä erikoinen, etten ole utelias. Päinvastoin. Vieressä pitää olla tulipalo tai jonkinmoinen räjähdys, ennen kuin reagoin. Voin syventyä lukemiseen , kännykkään tms...

Vierailija
107/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyys on vaan kaunis ajatus terveydenhuollossa. Ja ajatuksen tasolle se jää.

Konkarihoitajana totean, että varmaan tajuatte, ettei yksityisyyttä voi koskaan toteuttaa viimeisen päälle. Jos täysi yksityisyys toimisi, jokaisella potilaalla pitäisi olla yksityishuone tai tila, joka on äänieristetty.

Olen ollut itsekin potilaana ja kuuden hengen huoneessakin. Täydellinen yksityisyys on täysin mahdotonta.

Toki lääkäri voi tutkia ja tutkiikin potilaan omassa työhuoneessaan silloin kun se on mahdollista.

Tiedä sitten, miten potilaan yksityisyys on toteutettu yksityissairaaloissa? Onko kaikilla oma huone jne...Ei ole kokemusta. Kertokaa, jotka tiedätte.

Olisi teknisesti täysin mahdollista toteuttaa kaikilla potilaille oma pieni oma huone, jossa wc-pönttö ja lavuaari. Taudit leviävät monen hengen huoneissa, joten ne ovat myös vaarallisia. Tulevaisuudessa on pakko mennä yksityishuoneisiin juuri tämän vuoksi, koska antibiooteille vastustuskykyiset kannat lisääntyvät. Kaikissa uusissa sairaaloissa ei pitäisi enää olla massahuoneita lainkaan.

Ja kyllä, yksityissairaaloissa nimenomaan on omat (isot) huoneet.

Jos kaikille alettaisiin tehdä omat huoneet, asiakaspaikkojen määrä vähenisi. Jonka sanoo jo maalaisjärkikin. Jos tilaa on käytettävissä x määrä, samaan tilaan saadaan huomattavasti vähemmän ihmisiä, jos jokaisella on oma huone kuin verrattuna huoneeseen, jossa on useampia ihmisiä.

Taudit leviävät kyllä hyvin myös ilman yhteistilojakin; esim. ovenkahvasta voi saada noron, vaikka siihen koskenut noroa kantava henkilö ei olisi lähimaillakaan. Jos on kovin tautikammoinen, ei kannata käyttää julkisia (bussi vasta lähmäinen paikka onkin), käydä missään pikaruokapaikoissa tai yleisessä vessassa.

No onko sitten oikein, että säästön takia naisen pitää esitellä intiimiä paikkojaan vieraille ihmisille, jopa miehielle ja naisen seksielämä ja intiimivaivat käsitellään pahimmassa tapauksessa sekahuoneessa??

Mistä lähtien naistentautien osastoilla on ollut myös miehiä??????

1990-luvulla EKKS:ssä (L:ranta) laman ja säästöjen seurauksena korva-, nenä- ja kurkkutautien osasto oli suljettu (siis tilat) ja potilaat olivat naistentautien osastolla. Mua se ei toki häirinnyt, mutta kyllä ne papat oli vähän eksyneen ja nolonnäköisiä. Sekahuoneita siellä ei sentään ollut :)

Vierailija
108/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah,oletteko huomanneet mihin esim.lääkäri laittaa teidän paperit,sydänkäyrät,tulostetut e-reseptit?Roskiin.Kokonaisena.Tarvitaan vain yksi utelias siivooja ja that's it.Minä vahdin mitä papereilleni vastaanotolla tapahtuu, jos ei mene silppuriin/revitä, niin vien mukanani.

Yleensä kerätään tietosuojaroskikseen, jossa menevät keskitettyyn silputukseen.

Vierailija
109/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan synnärillä, ne vierailevat miehet on varmaankin siellä katsomassa omaa (avo)vaimoaan ja lastaan. Miksi he siis olisivat kiinnostuneita muiden naisten tiirailuista ja imetyksistä? Vai kyylääkö se oma mies katsomassa käydessään kaikenaikaa jos vaikka jotakin vilahtaisi muilla äideillä kun tuollainen asia vaivaa? Vai onko tässä ajatus, että kaikki miehet kaikkialla kaiken aikaa ovat kiinnostuneita juuri itsestä, jopa synnärillä.

Vierailija
110/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin yhteishuoneessa puhutut ns. puhekieliset asiat on erikseen, mutta se että pohtii siivoojan saavan jotakin selville roskiksesta, on aika kaukaa haettua. Toki jossakin voi olla latinan ja ICD-luokituksen osaava siivooja, mutta todennäköisyys lienee aika vähäinen.

Vierailija
111/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on moneen junaan. Niitä uteliaita, tai joita ei kiinnosta. Miehiä, jotka ovat onnesta soikeana uudesta jälkipolvesta. Tai niitä, jotka ovat olleet samaan aikaan ryyppäämässä ja panemassa toista naista. "Työmatkalla."

Vierailija
112/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat eivät muutu jos kukaan tällaista kokeneista ei vie asioita eteenpäin.

Vierailija
113/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ollaan synnärillä, ne vierailevat miehet on varmaankin siellä katsomassa omaa (avo)vaimoaan ja lastaan. Miksi he siis olisivat kiinnostuneita muiden naisten tiirailuista ja imetyksistä? Vai kyylääkö se oma mies katsomassa käydessään kaikenaikaa jos vaikka jotakin vilahtaisi muilla äideillä kun tuollainen asia vaivaa? Vai onko tässä ajatus, että kaikki miehet kaikkialla kaiken aikaa ovat kiinnostuneita juuri itsestä, jopa synnärillä.

Ei tässä ole kyse siitä, että ajattelisin että miehet olisivat jotenkin erityisen kiinnostuneita minun intiimialueistani tai rinnoistani. Vilpittömästi ajattelen, että ovat siellä kiinnostuneita siitä omasta vaimostaan. Kuitenkaan MINÄ en halua paljastaa itseäni tuntemattomille miehille. Ja jos olen siinä haarat levällään tai vauva rinnalla kun mies kävelee ohi, niin olen paljastanut itseni vieraalle miehelle. Mies saattaa nähdä intiimialueeni, ja kiinnosti ne häntä tai ei, niin intimiteetin paljastuminen haittaa minua. En paljasta itseäni vieraalle miehelle, en edes sairaalassa. Sairaalan pitää järjestää asiat niin, että nainen ei joudu paljastamaan itseään muille kuin hoitohenkilökunnalle.

Vierailija
114/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin yhteishuoneessa puhutut ns. puhekieliset asiat on erikseen, mutta se että pohtii siivoojan saavan jotakin selville roskiksesta, on aika kaukaa haettua. Toki jossakin voi olla latinan ja ICD-luokituksen osaava siivooja, mutta todennäköisyys lienee aika vähäinen.

Sinua ei varmaan sitten haittaa jos terveystietosi ovat kenen tahansa ohikulkijan luttavissa, voivat ollakin jos olet husin potilas. Husilla ollut pari neulaskandaalia (väärä rokote henkilökunnalle ja asiakkaiden pistäminen käytetyillä neuloilla) ja lisäksi paperien epäasianmukainen säilyttäminen ja hävittäminen.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002899718.html

Vierailija
115/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoajissa on myös ulkomaalaisten lisäksi opiskelijoita, jotka ovat hyvinkin tietoisia ICD:stä ja DSM:stä.

Leukurilausunnoissa on lisäksi lähtökohtaisesti aina virheitä, jos pyytää nähtäväksi. En edes laske kirjoitusvirheitä noihin, vaan asiavirheet.

Vierailija
116/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään työnantajatkin googlaavat heti sairasloman koodin, että mikäs se syy oikein olikaan.

Vierailija
117/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ei varmaan sitten haittaa jos terveystietosi ovat kenen tahansa ohikulkijan luttavissa, voivat ollakin jos olet husin potilas. Husilla ollut pari neulaskandaalia (väärä rokote henkilökunnalle ja asiakkaiden pistäminen käytetyillä neuloilla) ja lisäksi paperien epäasianmukainen säilyttäminen ja hävittäminen.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002899718.html

Aika harva ohikulkija ymmärtää yhtään mitään "lääkäritekstistä" saati diagnoositunnuksista. Joku terveydenhoitohenkilöstöön kuuluva, jolla ei ole oikeutta tietoja nähdä ja pääsee niitä virheen vuoksi katsomaan, on se suurempi ongelma.

Vierailija
118/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa, etteikö ymmärtäisi. Suomessa on aika kivan laaja koulutuspohja. Oma alani on täysin eri kuin terveys, mutta sujuvasti luen noita sairaskertomuksia, mitä tuttavat ja sukulaiset ovat näyttäneet. Muutama sana on pitänyt netistä tai ammattilaiselta kysyä, mutta se on ollut siinä.

Vierailija
119/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoajissa on myös ulkomaalaisten lisäksi opiskelijoita, jotka ovat hyvinkin tietoisia ICD:stä ja DSM:stä.

Leukurilausunnoissa on lisäksi lähtökohtaisesti aina virheitä, jos pyytää nähtäväksi. En edes laske kirjoitusvirheitä noihin, vaan asiavirheet.

Toisinaan kirjoitusvirhe (yhden kirjaimen heitto) aiheuttaa myös asiavirheen, joka saa ihmettelemään eivätkö sanelujen purkajat osaa edes perussanastoa lääketieteestä kun kirjoitellaan sanoja, jotka eivät mitenkään edes liity kyseiseen aihealueeseen.

Vierailija
120/210 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kyllä omasta puolestani sanoa, että potilailla ei usein itsellään ole ymmärrystä siihen, että esimerkiksi kansliassa jossa minulle (osastonsihteerille) ilmoittaudutaan, käsitellään potilastietoja. Vaikka ovessa on iso lappu jossa lukee, että mikäli kansliassa on asiakas sisällä niin odota vuoroasi niin silti siihen ängetään selittämään omaa asiaansa joka ei mitenkään voi muutamaa minuuttia odottaa. Sama tapahtuu jos olen puhelimessa asiakkaan kanssa, yhtä lailla tullaan siihen pöydän eteen ja työnnetään Kela-korttia ja puhutaan päälle vaikka varmasti näkevät että olen puhelimessa.

Käytöstavat puuttuvat hyvin monelta ihmiseltä ja tällaisissa tilanteissa potilaan yksityisyys valitettavasti jää heikoille kantimille. Työhöni kuuluu kuitenkin asiakkaan perustietojen ja suostumusten tarkistaminen jotka taas osaltaan lisäävät potilasturvallisuutta. Jos muut asiakkaat vain älyäisivät odottaa rauhassa vuoroaan niin homma helpottuisi.