Joku istuu junassa paikallasi - Mitä teet?
Olet ostanut junalipun mutta joku istuu junassa paikallasi mikä on merkitty lippuun. Miten toimitte näissä tilanteissa?
Olin valinnut junasta kulmapaikan menosuuntaan ettei tule huono olo ja saan rauhassa istua tavaroideni kanssa sekä tehdä juttujani. Penkeillä kuitenkin istui kaksi kaverusta ja ystävällisesti sanoin että "Anteeksi, tässä olis mun paikka". Lähtivät ja ihmettelivät että ai missäköhän me sit istutaankaan. Pääsin paikalleni ja aloin miettimään että kuinka muut tekevät, pyydättekö siirtymään vai menettekö itse muualle istumaan?
Jos juna olisi ollut tyhjä niin olisin varmaan mennyt vain muualle, mutta nyt juna oli melko täynnä. Lisäksi mietin että jos vienkin sitten taas jonkun muun paikan ja siitä lähtee jokin kierre. :D
Kommentit (36)
Kollit lähtekääs vetämään! Kannattas käydä peruskoulu loppuun!
Vierailija kirjoitti:
Junassa on paljon ihmosiä, jotka maksaa vasta junassa. Heille ei osoiteta paikkaa. Aikaisemmin varusmiehen lippuun ei kuulunut paikkaa. Joten paikkaliputtomia on, mutta heidän täytyy antaa paikka paokkalipun ostaneelle. Yksinkertainen sääntö.
Saako ne junasta lipun ostavat sen lippunsa jotenkin halvemmalla kerta siihen ei sisälly istumapaikkaa?
Voisi kuvitella että nykyaikana kondyktööri lippua myydessään näkisi junansa vapaat paikat tietokoneeltaan vai mikä lippuautomaatti sillä on mukanaan, ja myisi samalla istumapaikan kun kerta tietää missä junassa itsekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junassa on paljon ihmosiä, jotka maksaa vasta junassa. Heille ei osoiteta paikkaa. Aikaisemmin varusmiehen lippuun ei kuulunut paikkaa. Joten paikkaliputtomia on, mutta heidän täytyy antaa paikka paokkalipun ostaneelle. Yksinkertainen sääntö.
Saako ne junasta lipun ostavat sen lippunsa jotenkin halvemmalla kerta siihen ei sisälly istumapaikkaa?
Voisi kuvitella että nykyaikana kondyktööri lippua myydessään näkisi junansa vapaat paikat tietokoneeltaan vai mikä lippuautomaatti sillä on mukanaan, ja myisi samalla istumapaikan kun kerta tietää missä junassa itsekin on.
Päinvastoin, lippu on kalliimpi junasta ostettuna.
Vierailija kirjoitti:
Oon valitettavasti huomannu ettei kovin monikaan uskalla sanoa, että tässä on mun paikka. Pyörittelevät silmiä ja tuhahtelevat. Itse totta kai toimisin samalla tapaa kuin ap.
Miten sinä ehdit seurata toisten silmien pyörittelyä? Nousetko joka asemalla ylös seuraamaan, miten junaan tulevat ihmiset toimivat?
Kerran oli vaunussa lisäkseni vain kolme muuta, joista yksi sattui istumaan juuri paikallani. Sanoin sen olevan paikkani ja näytin lipunkin, siirtyi sitten. Ei olisi muuten haitannut, mutta istun mielelläni 5h junamatkan omalla paikallani.
Toisella kerralla sattui vanhempi pappa viemään paikkani, oli epähuomiossa mennyt väärälle puolelle käytävää. Määränpää oli sama, joten menin papan varaamalle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junassa ei ole jatkuvasti toimivaa nettiyhteyttä, joten noissa lipunmyyntilaitteissa ei ole välttämättä yhteyttä nettiin. Varmaankin siitä syystä järjestelmä on sellainen, että myy nuo liput paikattomina.
Kannattaa tyhjässä junassa omasta paikasta ilmoittaessaan sanoa, että haluaa omalle paikalleen, että ei joudu myöhemmin siirtymään toisen varaamalta paikalta. Kaikki eivät tätä nimittäin välttämättä tajua ja saattavat siten pitää tuota pelkkänä vittuiluna.
Ihan sama onko siinä paikalla mummo tai vauva. Pyydän kohteliaasti poistumaan paikaltani. Mummo tai vauva voi halutessaan varata paikan etukäteen niinkuin minäkin teen.
Matkustan pendolinolla 3,5h joka on aina tupaten täynnä joten haluan istua omalla paikallani.
Minä olen siitä paikasta maksanutkin, niin minä siihen tulen myös istumaankin. Vapaamatkustajat saavat ite miettiä paikkansa, kun eivät ole ajoissa lippua netistä/automaatista/tiskiltä ostaneet. Todellakaan lähe ettimään toista paikkaa oli juna tyhjä taikka täys. Kerran tosin eräs 50v rouva äksyili kun sanoin, että istuu mun paikalla ja sanoikin, että eikös muualla ole vapaata?
Ainoa poikkeus on, jos on käynyt kuten yks kerta eli nuoripari oli halunnut istua vierrekkäin ja tämä miehen paikka oli samassa kohtaa etummaisella rivillä, ni silloin nuoriherra sanoi, että hänen paikkansa on siinä edessä, että haittaako jos vaihdetaan?
Matkustan junalla kuukaudessa noin 4-8 kertaa. Matka kestää vain 1 h ja matkan varrella ei ole yhtään välipysähdystä. Jos joku istuu paikallani, niin en tästä viitsi yleensäkkään sanoa. Istun jollekkin muulle vapaalle paikalle ja toivon, että sen paikan haltija toimisi samoin... Tiedän toimivani väärin, mutta en usko että ehdin suurta vahinkoa tällä tunnin matkallani aiheuttaa. Ja omalle paikalleni istun aina, jos se on vapaana. Koitan myös valita mahdollisimman lähellä omaa paikkaani olevan paikan, että voin tarvittaessa vallata paikkani takaisin.
Sanon kohteliaasti että paikka on varattu mulle. En halua istua muualla vaikka koko juna olisi tyhjä.
Koska olen valinnut juuri sen paikan itselleni.
Jos haluan juuri sille omalle paikalleni, sanon "anteeksi, mutta mulla olisi paikka tässä". Jos tarjolla on vapaana muita yhtä hyviä paikkoja tai ehkä parempiakin, menen sellaiselle.
Enpä ole kokenut asiaa erityisen ongelmalliseksi koskaan.
Ei ole koskaan ollut ongelma. Tarkistan vielä kerran vaunun ja paikan numeron ja sanon ystävällisesti "Anteeksi, mutta mulla olisi paikka tässä". Aina istuja on ihan asiallisesti siirtynyt, ei kukaan ole käyttäytynyt mitenkään epäkohteliaasti. Ihan samalla tavalla toimin, oli sitten mummo tai lapsi.
Yhden pysäkin välillähän voi mennä hyvin itse muualle, koska silloin ei ole riskiä, että joutuisi siirtymään.
Joskus on ehdotettu paikan vaihtoa (esim. matkaseuralaiset eivät ole saaneet vierekkäisiä paikkoja). Se tietenkin minulle sopii, jos en ole jostain syystä varannut tiettyä paikkaa.
Kerran istuin itse vahingossa väärällä paikalla. Kyytiin tuli nainen, joka pysähtyi kohdalleni, tuijotti ja huokaili. En tosiaan tajunnut olevani väärässä vaunussa, joten en yhtään ymmärtänyt, mistä on kyse. Luulin hänen olevan jotenkin epätasapainossa tai jotain; syvennyin siis tiukasti kirjaani kunnes hän poistui. Ravintolavaunusta tullessani tajusin, että olen väärällä paikalla. Kyllä nauratti ja kummastutti rouvan puhkuna ja mulkoilu! Ei voinut suutaan avata. Tietenkin olisin heti siirtynyt.
Viimeksi, kun pyysin ikkunapaikkaani eräältä rouvalta, tämä siirtyi käytävän toiselle puolelle ja huokasi melodramaattisesti, miten hänen laukkunsa ainakin jää minun viereeni.
No siinä sitten rouvan laukun kanssa istuskelin, ja pian tulikin paikalle konduktööri, jolle hän alkoi marmattaa, miten ei edes oman laukkunsa vieressä saa istua. Minulle jäi epäselväksi, oliko laukulle ostettu paikkalippu, mutta tyhjää olisi ollut siellä toisellakin puolella käytävää.
En saanut tästä vuodatuksesta mitään tolkkua.😮❓