En enää yhtään ihmettele miksi korkeasti koulutettuja on työttöminä.
Työpaikallani aloitti tutkijana aiemmin työskennellyt henkilö, joka on väitellyt myös tohtoriksi. (olemme sosiaali- ja terveysalalla). Ja hän on tosi fiksu, mutta aivan käsi kaikessa. Hän tekee samaa hommaa monta päivää, mihin minulla menee tunti. Eikä tosiaan ole kyse siitä, että homma pitäisi tehdä niin antaumuksella, vaan työ pitää tehdä tehokkaasti.
Kommentit (102)
Meikällä oli proffa opena ja ei saanut kertakaikkiaan mitään oikein liitutaululle kerrasta. Liitutaudulle vänkyröiden kirjoittaminen ei kait vaadi pedagogisia taitoja? Taitaa olla epäkohteliasta viitata Kärpäsen kouluun.
Mulle on ihan tosissaan valitettu siitä, että teen työt liian nopeasti. Tämä isossa työpaikassa. No nykyään paikkani on pienessä insinööritoimistossa, siellä ei valiteta ja saa olla nopea sekä se on suotavaakin. Amk-insinööri olen.
Edellisessä työpaikassa oli hieman AP:n tapainen tyyppi, joka huokaili ja pyöritteli silmiä, kun minä vastavalmistunut en osannut käyttää esimerkiksi jotain konetta jota en ollut ikinä nähnytkään. Pomokin jankutti vain, että "pitää tapahtua", tajuamatta että ilman neuvoja tai ohjeita menee työtehtävissä välillä kauemmin kuin sillä jo yli 30 vuotta tehneellä tyypillä.
Eipä se työtahti tai motivaatio siinä kehittyneet, vaan suksin aika pian muualle. Nykyisessä paikassa työkaverit ovat avuliaita tiimipelaajia ja heti neuvotaan, jos on jonkun asian kanssa ongelmia. Sen ansiosta ammattitaitoni on kasvanut todella paljon jo alle vuodessa ja motivaatio pysynyt erittäin korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minäkin olen joskus aloittanut työssä. Ja neuvon häntä monta kertaa päivässä, vähintään viidesti tulee päivittäin kysymään minulta ja omat hommani jää tuolloin tekemättä ja keskeytyy. Ja neuvon myös silloin, kun minulla on omaksi vapaa- ajaksi luettava ruokatauko tai kahvitauko. Mutta kun hän ei opi, vaikka neuvoo. Ja tähän työhän pitää olla tietty perusosaaminen pohjalla, että tätä työtä pystyy tekemään. Ja kun hänelle neuvotaan sellaisia asioita, jotka hänen pitäisi jo osata. Vrt. en minäkään mene syöpäosastolle töihin, jos en osaa tehdä siellä mitään.
Voisitko kertoa, millä tavalla neuvot häntä?
Ihan tiedoksi: Jos vain näyttää jollekin nopeasti, miten joku homma tehdään, se ei ole paras tapa oppia. Paras tapa on, että antaa uuden työntekijän itse tehdä sen työn, ja itse neuvoo siinä vieressä ja valvoo, että homma tulee oikein tehtyä.
Hitaita ja nopeita on kaikissa koulutustasoissa ja älykkyydestä riippumatta.
Sieltähän niitä kaupan hyllyttäjinä löytyy jo yli puolet työväen määrästä joilla on korkeasti koulutettu tausta :)
Miksi minä menisin duunaritöihin ulosannillani ja kyvyilläni? Mä voin tehdä juttuja joilla rikastun mutta en viitsi tehdä töitä ryöstäjille. Terveisiä suomalaiselle perhefirmalle! : D
Monet korkeastikoulutetut kuvittelevat, että kun on joskus rehkinyt koulussa niin nyt voi ottaa vähän löysemmin rantein. Oikeasti motivoitunut vähemmän koulutettu pesee korkeammin koulutetun 100-0. Olenkin sanonut työntekijöille, että sillä mitä olette tehneet ei ole enää mitään merkitystä. Ainoastaan mitä teette nyt ja jatkossa merkitsee. Meillä on hyvä meininki ja työntekijät eivät takerru menneeseen. Pitää osata nollata tilanne ja uusiutua.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy voi olla, että työ on hänelle liian helppoa. Kun saat eteesi yksinkertaisen työtehtävän ja sitten et voi uskoa, että joku tekisi niin simppeliä hommaa ja pitäisi sitä haastavana, alat pyöritellä sitä ja miettiä, että mitä sinulta jää tajuamatta, kun ei tää näin helposti voi mennä. Olen muutaman kerran työelämässä (vaikken superälykäs olekaan) ollut tilanteessa, jossa muiden mielestä työ on kiireistä ja haastavaa, enkä tajua, mitä nuo tarkoittavat tai oikeastaan alan ajatella, etten itse tajua työtä kunnolla ja siksi olen ihan pihalla. Tavallaan se ei mene jakeluun, että asiat voi olla niin yksinkertaisia ja suoraviivaisia vaan yrittää jotenkin tajuta ne "oikeasti", vaikkei mitään tajuamista ole edes.
Tämä! Joka kerta uudessa työssä huomaan ajattelevani liian vaikeasti. Pohdin ettei joku asia voi olla niin yksinkertainen, että ikään kuin jotain jäisi minulta muka tajuamatta. Monesti olen saanut todeta ettei jää. Think less on muodostunut motokseni työelämässä.
Tutkimuksen mukaan kaikkein hankalimpia autokoulun oppilaita ovat akateemiset älyköt, koska he eivät voi uskoa, että auto on niin yksinkertainen, että ei sitä tarvitse ennen joka ajoa analysoida. Toisaalta he arvioivat liikenteen riskejäkin liikaa, joten eivät uskalla toimia reippaasti....ja aiheuttavat ongelmia liikenteessä.
No näin potilaan näkökulmasta sairaanhoitaja ei hallitse oikein mitään. Mihinkään asialliseen kysymykseen, lääkitys ja niiden yhteisvaikutukset, ei saa selkeää vastausta. Jos kyselet liian tarkkaan, saa sitä hoitajaa alkaa ihan pelätä kun se muuttuu vihaiseksi joka kerta huoneessa käydessään.
Diplomi-insinööri tietää, miksi; teknikko tietää miten; insinööri ei osaa kumpaakaan :D
Todennäköisesti tohtori on laitettu karenssin uhalla hakemaan paikkaa teiltä ap. Tätä se sitten teettää. Mutta oikea valitusosoite on se henkilö, joka on tohtorin tuohon työhön ottanut.
Minä olen työskennellyt usealla eri alalla teollisuudessa, yliopistossa sekä AMK:ssa, palvelualalla ja fyysisessä työssä. AP on täysin oikeassa, todella monet yliopiston suorittaneet ja erityisesti vielä tohtorin väikkärin tehneet ovat jollain tavalla täysin vieraantuneet arkitodellisuudesta. Eri asia toki ovat nämä sosiologit, jotka näkevät täysin päättömästi rasismia kaikkialla, mutta ihan muidenkin alan ihmiset eivät vaan tajua käytännön asioista. Se on paljon suurempi ongelma mitä uskotaan ja tiedetään.
Olen sitä mieltä, että koulutusta on muutenkin 10 kertaa ihan liikaa ja helvetti kaiken maailman feminismin historiasta tehdään tutkimusta jolla ei ole yhteiskunnallisesti yhtään mitään arvoa. Tämä maa kaatuu siihen, että ihmisiä ylikoulutetaan aloille jossa heidän koulutuksellaan ei ole mitään virkaa eikä tarvetta. Mutta kun koulutus ja pitää vaan kouluttaa.
Tekisi hyvää mennä kaikkien maisteria ylempien ja useiden maistereidenki kunnolla tekemään korpeen fyysistä työtä, prosessihommaa hierarkian ja vallan alle, niin oppisivat ja omaksuisivat oikean työnteon luonnetta!
T. Humanistimaisteri, mutta samalla niin perkeleen kova duunari ;=)
Hirveä vihavyöry! Kuka uhkaa yhden aloituksen takia hakata ja sanoo yksinkertaiseksi? Tänäkö on sivistyneen ihmisen tapa kirjoittaa? Joku on ehkä itse elänyt samassa tilanteessa, jolloin ymmärtää mitä tarkoitan.
Siis käytönnössä tämä hitaus näkyy näin; hänen piti soittaa kolme puhelinsoittoa. Hän teki tätä hommaa kolme työpäivää eli 8h/päivä. Ja neuvon häntä päivittäin, mutta kun hän ei opi vaikka neuvoisin. Miksi täällä sanotaan etten neuvo? Jos olen monta kertaa kertonut, että neuvon päivittäin.
Aloitukseni pointti oli se, että hän on pitkään tehnyt tutkimustyötä, niin hän on ajautunut kauas käytännön työelämästä. Meillä on työmäärä sen verran iso, että juoksemme pää kolmantena jalkana tehden töitä. Minulta on mennyt jopa yöunet suuren työmäärän vuoksi. Ja tilannetta ei helpota työkaveri, jolla ei ole sama käsitys työnteosta kuin meillä muilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työskennellyt usealla eri alalla teollisuudessa, yliopistossa sekä AMK:ssa, palvelualalla ja fyysisessä työssä. AP on täysin oikeassa, todella monet yliopiston suorittaneet ja erityisesti vielä tohtorin väikkärin tehneet ovat jollain tavalla täysin vieraantuneet arkitodellisuudesta. Eri asia toki ovat nämä sosiologit, jotka näkevät täysin päättömästi rasismia kaikkialla, mutta ihan muidenkin alan ihmiset eivät vaan tajua käytännön asioista. Se on paljon suurempi ongelma mitä uskotaan ja tiedetään.
Olen sitä mieltä, että koulutusta on muutenkin 10 kertaa ihan liikaa ja helvetti kaiken maailman feminismin historiasta tehdään tutkimusta jolla ei ole yhteiskunnallisesti yhtään mitään arvoa. Tämä maa kaatuu siihen, että ihmisiä ylikoulutetaan aloille jossa heidän koulutuksellaan ei ole mitään virkaa eikä tarvetta. Mutta kun koulutus ja pitää vaan kouluttaa.
Tekisi hyvää mennä kaikkien maisteria ylempien ja useiden maistereidenki kunnolla tekemään korpeen fyysistä työtä, prosessihommaa hierarkian ja vallan alle, niin oppisivat ja omaksuisivat oikean työnteon luonnetta!
T. Humanistimaisteri, mutta samalla niin perkeleen kova duunari ;=)
Sinä fiksu ihminen ymmärsit pointtini! Ap
Usein nämä koulutetut puuhahemmot tekevät myös muiden elämästä ihan helvetin monimutkaista, koska eivät voi ymmärtää, että jokin asia oikeasti toimisi yksinkertaisesti. "Pidä homma yksinkertaisena" ja "älä tee muutoksia, jos toimii" ovat parhaat ohjenuorat. Olen huomannut toimivan töissä ja harrastuksissa. Kehitystä tulee molemmissa, kun keskittyy olennaiseen eikä harhaiseen näpertelyyn. Tarpeeksi kun uskottelee itselleen niin näkee kakkapökäleenkin konvehtina. Tiedä sitten kuinka järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitelleissä on sellaisia luusereita tullut vastaan, ettei ne saa töitä mistään. Niitten ei olis pitänyt väitellä alunpitäänkään eikä mennä edes yliopistoon. Sitten kun ne on siellä 10 vuotta roikkunut ja armosta päästetty läpi niin proffa saa väitösbonarit ja tyyppi itse on hukannut 10 vuotta elämästään.
Miten se menikään? Kateus vie kalatkin vedestä.
Ai kateellinen, no enpä sanois.
Miksi kaikessa aina vedotaan kateuteen? En ole kateellinen. Haluan vain, että työtaakka kevenisi. Ja sitä ei kevennä työkaveri, joka käyttää kolmen puhelun soittamiseen kolme kokonaista työpäivää. Ap
Niin siis korkeakoulutettu on vähemmän todennäköisesti työtön. Se on suhteutettu määriin.