Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää yhtään ihmettele miksi korkeasti koulutettuja on työttöminä.

Vierailija
28.02.2017 |

Työpaikallani aloitti tutkijana aiemmin työskennellyt henkilö, joka on väitellyt myös tohtoriksi. (olemme sosiaali- ja terveysalalla). Ja hän on tosi fiksu, mutta aivan käsi kaikessa. Hän tekee samaa hommaa monta päivää, mihin minulla menee tunti. Eikä tosiaan ole kyse siitä, että homma pitäisi tehdä niin antaumuksella, vaan työ pitää tehdä tehokkaasti.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi tälläinen:) Mä tiedän montakin työntekijää jotka ovat helkkaristi nopeampia ja taitavampia kuin enemmän opiskellut pomonsa. Kovia tekemään. Juttu vaan on niin että ne alaisten omatoimisesti pomon ukaaseja vastaan tekemät hommat on useimmiten juosten kustu ja paljastuvat vasta kun ihmetellään että miksei lopputulos toimi. Sitten vaan puolustellaan sillä että mistä mä voisin tietää että tälläinenkin asia pitäis ottaa huomioon ja osata. Niinpä. Olis vaan pitänyt tehdä kuten pomo käskee...

Sairaanhoitajat on myös usein puheidensa mukaan paljon parempia kuin lääkärit. Tunnen heitäkin:) Ovat ihan ehkä viisaimpia koko maailmassa. Kertovat myös muille, ihan eri ammattien suorittajille että miten näiden pitäis hommat tehdä:)

Vierailija
62/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset osaa sen minkä ovat oppineet osaamaan. Jos laittaisin mieheni tekemään vaatehuoltoa, miettimään koot ja vaatteet sään mukaan ja korjaamaan ne, niin hänellä menisi siihen 100 x enemmän aikaa, kuin minulla nyt. Jos sinut ap nyt kylmilteen laitettais tekemään väitöskirjaa, et onnistuisi siinä. Ihan sama kuinka käytännön jutuista tai jonkun mielestä helpoista asioista on kyse, niin se on vaikeaa sille, joka ei ole tottunut tekemään sitä.

Yhden kokemuksen perusteella sinä vedät johtopäätöksen, että tietäisit syyn miksi korkeasti koulutetut ovat ilman työtä? Taidat olla aika yksinkertainen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutus anna työhön hyviä valmiuksia. Ongelma on siinä, että menestyjät pärjäävät työssä ilman koulutusta ja ne, jotka eivät pärjää, opiskelevat. Usein tohtoreiksi saakka opiskelevat ovat poikkeavan kapeakatseisia ihmisiä.

Öh. Itse olen luonnontieteellisellä alalla ja näkökulmasi on kyllä todella kaukana topdellisuudesta. Tohtori"koulutus" ei ole enää mitään opiskelua, vaan täysipäiväistä työtä, usein ilman selkeitä työaikoja (=hommia voidaan tehdä aamusta iltaan ja tarvittaessa viikonloppuisin). 5 vuoden tohtorintyön OHEEN kuuluu vain 60 op opintoja. 

Vierailija
64/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset osaa sen minkä ovat oppineet osaamaan. Jos laittaisin mieheni tekemään vaatehuoltoa, miettimään koot ja vaatteet sään mukaan ja korjaamaan ne, niin hänellä menisi siihen 100 x enemmän aikaa, kuin minulla nyt. Jos sinut ap nyt kylmilteen laitettais tekemään väitöskirjaa, et onnistuisi siinä. Ihan sama kuinka käytännön jutuista tai jonkun mielestä helpoista asioista on kyse, niin se on vaikeaa sille, joka ei ole tottunut tekemään sitä.

Yhden kokemuksen perusteella sinä vedät johtopäätöksen, että tietäisit syyn miksi korkeasti koulutetut ovat ilman työtä? Taidat olla aika yksinkertainen ihminen.

Kaiken lisäksi johtopäätös on väärä. Korkeakoulutettujen työttömyydestä puhutaan paljon koska heidän määränsä lisääntyminen on poikkeuksellista. Edelleen Suomessa korkeakoulutettu on harvemmin työtön kuin vähemmän kouluttautunut. 

Vierailija
65/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken lisäksi johtopäätös on väärä. Korkeakoulutettujen työttömyydestä puhutaan paljon koska heidän määränsä lisääntyminen on poikkeuksellista. Edelleen Suomessa korkeakoulutettu on harvemmin työtön kuin vähemmän kouluttautunut. 

Juuri näin

Vierailija
66/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen työttömyys ei ole seurausta siitä, että jokin yksilö ei suoriudu vasta-alkaneena työtehtävistään samassa ajassa kuin muut. Akateeminen työttömyys on todella monimutkaisempi ja erittäin vaikea yhteiskunnallinen ongelma. Maistereita koulututetaan suoraan työttömiksi sivistysvaltiossa. Työtön humanisti-maisteri ei todellakaan saa työtä oikein mistään, ei yrityksistä, ei kouluista, päiväkodeista, kunnan tai valtion toimista. Koska väärä koulutus. Joko liian korkeasti koulutettu, tai puuttuu jokin, esim. kasvatustieteen opintoja, tms. Mä hain (aineenopettajana) kerran työtä, missä vaadittiin jonkinlaista lähihoitajan ja/tai sosiaalialan koulutusta. Ei mitään mahdollisuuksia minun työllistyä! Oman alani aineenopettajan paikat ovat vähissä kouluissa. Mihin ihmeeseen voi työllistyä aineenopettaja...

Orjatyötä olisi ollut tarjolla jonkinlaisena uravalmentajana, uskomattoman huonoilla työehdoilla. Ihan kaikkeen polkemiseen en suostu (yksityisen yrityksen omistajan asuessa ulkomailla, jne.).

Helmiä sioille! Ei ap:tä kiinnosta kompleksiset yhteiskunnalliset asiat, koska hänen tarkoituksenaan oli vain tehdä yksittäistapauksen perusteella suurta joukkoa koskeva yleistys. Ap ei tosin ole lainkaan kertonut miten uutta työntekijää on perehdytetty ja miten hän itse on ollut tukemassa uutta työtoveria pääsemään työhönsä kiinni. Viestien perusteella tosin arvaan ap:n hihitelleen kahvihuoneessa muiden työkavereiden kanssa "kädettömälle tohtorille".

Vierailija
67/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen työttömyys ei ole seurausta siitä, että jokin yksilö ei suoriudu vasta-alkaneena työtehtävistään samassa ajassa kuin muut. Akateeminen työttömyys on todella monimutkaisempi ja erittäin vaikea yhteiskunnallinen ongelma. Maistereita koulututetaan suoraan työttömiksi sivistysvaltiossa. Työtön humanisti-maisteri ei todellakaan saa työtä oikein mistään, ei yrityksistä, ei kouluista, päiväkodeista, kunnan tai valtion toimista. Koska väärä koulutus. Joko liian korkeasti koulutettu, tai puuttuu jokin, esim. kasvatustieteen opintoja, tms. Mä hain (aineenopettajana) kerran työtä, missä vaadittiin jonkinlaista lähihoitajan ja/tai sosiaalialan koulutusta. Ei mitään mahdollisuuksia minun työllistyä! Oman alani aineenopettajan paikat ovat vähissä kouluissa. Mihin ihmeeseen voi työllistyä aineenopettaja...

Orjatyötä olisi ollut tarjolla jonkinlaisena uravalmentajana, uskomattoman huonoilla työehdoilla. Ihan kaikkeen polkemiseen en suostu (yksityisen yrityksen omistajan asuessa ulkomailla, jne.).

Helmiä sioille! Ei ap:tä kiinnosta kompleksiset yhteiskunnalliset asiat, koska hänen tarkoituksenaan oli vain tehdä yksittäistapauksen perusteella suurta joukkoa koskeva yleistys. Ap ei tosin ole lainkaan kertonut miten uutta työntekijää on perehdytetty ja miten hän itse on ollut tukemassa uutta työtoveria pääsemään työhönsä kiinni. Viestien perusteella tosin arvaan ap:n hihitelleen kahvihuoneessa muiden työkavereiden kanssa "kädettömälle tohtorille".

Hyvä havainto. Ap on induktio-ihminen, ja sen vuoksi sopii matalaan koulutukseen ja helppoon käytännön hommaan. Hän ei kykene eläytymään deduktio-ihmisen (se ap:n työpaikan tohtori) tapaan hahmottaa maailmaa. Deduktiivisuus on kuitenkin ainoa tapa, jolla vaativia töitä voi tehdä. 

Vierailija
68/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva maisteri on aloittanut niistä ajatustehtävistä. Itsekin olen siivonnut ja ollut tehtaalla tuotannossa yms.

Vierailija
69/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva maisteri on aloittanut niistä ajatustehtävistä. Itsekin olen siivonnut ja ollut tehtaalla tuotannossa yms.

No minä hakeudun jo kandivaiheessa oman alan ajatustehtäviin, ja siitä saakka olen vain niitä tehnyt, maisteriksi valmistuin 10 vuotta sitten. Käytännön suorittavaa työtä olen tehnyt elämässäni vuoden, noin 18-vuotiaana.

Vierailija
70/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä hakeudun jo kandivaiheessa oman alan ajatustehtäviin, ja siitä saakka olen vain niitä tehnyt, maisteriksi valmistuin 10 vuotta sitten. Käytännön suorittavaa työtä olen tehnyt elämässäni vuoden, noin 18-vuotiaana.

Ajatustehtävä? Oletko filosofi? Et ilmeisesti esimiesasemassa. Etkä tee mitään, josta voitaisiin laskuttaa asiakkaita? Oletko joku kehittäjä?

Vierailija
71/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin

Eikö tämä ole aika harhaista, sillä eihän näissä ole vertailtu kuin ihmismääriä? Eli pitäisi suhteuttaa koulutuksen tasoon. Esimerkiksi jos 10 tohtoria on työttömänä, vastannee se noin 10 000 duunaria suhteellisesti.

Vierailija
72/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kyseessä vain ole Rantalaisen Kai? Kuulostaa niin tutulta nimittäin.

Vierailija
73/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on siis amk- tason koulutus. Ja tekemämme työ ei vaadi ylempää koulutusta. Mutta paikalle valittiin henkilö, jolla on kaikista korkein koulutus. Ja tässä tulos; henkilö ei osaa tehdä yhtään mitään ja se on taas meidän muiden työtaakkana.

Johtuisko siitä et hän vasta aloittelee? Et säkään oikeesti kovin terävältä vaikuta: Ai tämä nyt on sitten se syy korkeasti koulutettujen työttömyyteen.. voi morjens tuota sun ajatuksenjuoksua

Vierailija
74/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty aloitus. Kaikki korkeakoulutetut on tehneet opiskeluaikoinaan perustason töitä. Vain vajaa ei osaa laittaa palikkaa laatikkoon tai kuoria perunaa. Kaikki tekee perustason töitä myös esim. kotonaan, halojata halloo!

Vierailija
75/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi tälläinen:) Mä tiedän montakin työntekijää jotka ovat helkkaristi nopeampia ja taitavampia kuin enemmän opiskellut pomonsa. Kovia tekemään. Juttu vaan on niin että ne alaisten omatoimisesti pomon ukaaseja vastaan tekemät hommat on useimmiten juosten kustu ja paljastuvat vasta kun ihmetellään että miksei lopputulos toimi. Sitten vaan puolustellaan sillä että mistä mä voisin tietää että tälläinenkin asia pitäis ottaa huomioon ja osata. Niinpä. Olis vaan pitänyt tehdä kuten pomo käskee...

Sairaanhoitajat on myös usein puheidensa mukaan paljon parempia kuin lääkärit. Tunnen heitäkin:) Ovat ihan ehkä viisaimpia koko maailmassa. Kertovat myös muille, ihan eri ammattien suorittajille että miten näiden pitäis hommat tehdä:)

Niin totta!

Vierailija
76/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa sairaanhoitajista. Minulla on varmaan käynyt huono tuuri, mutta vielä en ole tavannut sairaalassa älykästä AMK-tason sairaanhoitajaa. He kyllä vaikuttavat, että osaavat kuunnella, mutta jonkinlainen laaja-alaisuus puuttuu.

Vierailija
77/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti näin. Vain peruskoulun käynyt siivooja voi olla paljon parempi siivoamisessa kuin mitä minä ikinä. Mitä sitten? Ei akateeminen koulutus tarkoita sitä, että olisi hyvä kaikessa

Vierailija
78/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitökirja on vain opintonäyte ja niitäkin on hyvin köykäisiä. Työelämässä on ruvettava tulemaan tuloksiakin.

Ootko tehnyt montakin väikkäriä? Itselle ei ole kovin köykäisiä tullut eteen. Todella harvoin työelämässä joutuu tekemään mitään lähellekään yhtä haastavaa.

Voi sanoa että koulutuksesi on valunut hukkaan jos opiskeluaikainen opinnäytetyö on suurimpia saavutuksiasi. Kaltaistesi tohtorien olisi kannattunut jäädä maistereiksi tekemään rutiinitöitä.

Vierailija
79/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolutusjärjestelmämme on kieroutunut, mutta päättäjät eivät uskalla sanoa sitä ääneen.

Vierailija
80/102 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ap:n kaltaiset. He kuvittelevat tekevänsä "saman" tunnissa, vaikka todellisuudessa tekevät asian täysin pintapuolisesti, kun se korkeastikoulutettu perehtyy asiaan ja kenties kehittää systeemiä paremmaksi.

Meil on just yks sellainen sihteeri talossa, joka kuvittelee tekevänsä kaiken niin näppärästi ja tehokkaasti, vaikka totuus on se, ette tajua hölkäysen pöläystä koko touhusta. Yrittää koko ajan astua asiantuntijoiden alueelle ja saa aina hävetä silmät päästään, kun räksyttää selän takana typeriä neuvojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä