perhevapaan uudistus tuhoaa imetyksen, tulenee näkymään lasten terveydessä
Miten ja missä tähän voi vaikuttaa? Haluan imettää lastani vähintään vuoden ikään ja HALUAN jäädä kotiin. Meidän lapsi (5 vkoa)ei päiväkotiin mene. Olen itse alalla töissä ja tiedän arjen, omaa lastani en niihin säilytyskarsinoihin laita. Meillä onneksi on taloudelliesti mahdollista elää miehen tuloilla vaikka joutuisin itse karenssiin.
Mikä taho voisi tuoda keskusteluun äidin valinnanvapauden ja imetyksen tärkeyden?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Töissäkäynti ei mitenkään estä puolivuotiaan lapsen imetystä. Vastasyntynyt, jota pitää imettää jatkuvasti, on toki eri asia.
Olen itse imettänyt kolmea lasta yhteensä lähes kaksi vuotta niin, että olen käynyt samalla kokopäivätöissä.
Koska luonnollisestikin kaikki lapset ovat samanlaisia kuin sinun lapsesi.
Minun lapsistani yhdellä tuo olisi toiminut, yhdellä olisi ollut tiukkaa mutta ehkä pakotettuna olisi saanut onnistumaan, mutta yhdellä ei olisi tullut mitään. Hän oli pääasiallisella rintamaidolla 9kk, eikä pystynyt ennen 11kk juomaan mistään muusta kuin rinnasta. Tuttipullot, tutit, lusikat, nokkamukit, hörpyttämiset, soseet... mikään ei toiminut. Maitoa meni, paljon ja usein. Jos hänet olisi pitänyt viedä hoitoon, hän olisi luultavasti ollut viimeistään viikon päästä sairaalassa tiputuksessa.
Mutta hei, kun teidän lapsille tämä sopii, niin toki sitä pitää sitten soveltaa kaikkiin perheisiin, huolimatta siitä, sopiiko se heidän tilanteeseensa! Missään nimessä ei pidä antaa perheille vaihtoehtoja, niin että he voisivat itse valita sen heille parhaiten sopivimman vaihtoehdon, vai mitä?
No sehän on vaan jonkun ehdotus. Ehdottaa sopii ihan mitä vaan.
Monissa maissa on vielä lyhyemmät vanhempainvapaat kuin suomessa. Silti imetys onnistuu. Ruotsin mallin mukainen 4 tunnin työpäivä tännekin mahdolliseksi kiitos.
Ek tuota ajaa. Kannattaa katsoa ketä äänestää niin ei mene tuo älyttömyys läpi. Eihän Suomesta löydy hoitopaikkojakaan valtavalle taaperolaumalle.
Vierailija kirjoitti:
Töissäkäynti ei mitenkään estä puolivuotiaan lapsen imetystä. Vastasyntynyt, jota pitää imettää jatkuvasti, on toki eri asia.
Olen itse imettänyt kolmea lasta yhteensä lähes kaksi vuotta niin, että olen käynyt samalla kokopäivätöissä.
Itsekin olennimettänyt vaikka olen tehnyt ulkomaanpäiviäkin paljon imetysaikana. Aamulla lähtenyt kolmen jälkeen ajamaan helsinkiin, sieltä lennot 3 h suuntaansa ja työpäivä ulkomailla. Paluu seuraavana aamuna kolmen aikaan. Vähän on jo rinnat olleet kivikovina mutta selvitty on.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä valinnanvaraa. Jää kotiin vaikka pysyvästi, jos huvittaa. Mutta ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa siitä valinnasta mitään.
Ja imetys on järjestelykysymys. Palasin töihin lapsen ollessa 6kk. Pumppaaminen lapselle ja meille oli aamu- ja iltaimetykset edelleen. Ja se pumppaaminenkin on järjestelykysymys. Voi tuntua epämukavalle, mutta voi voi.
Eiköhän olisi jo kaikkien aika kantaa vastuunsa omista lapsistaan ja valinnoistaan.
Ei se pumppaaminen onnistu kaikkien rinnoilla. Ihan samoin kuin ei imetyskään. Ei kyse ole mistään järjestelystä tai epämukavuudesta, kun maitoa vain ei tule pumpulle. Ei pisaran pisaraa. Aika urpo pitää olla jos ei tajua, että vauvan imuote ja läsnäolo on ihan eri asia kuin pumppu.
Itse menin kokopäivätöihin kun vauva 5,5kk. Jatkoin imetystä vielä monta kk sen jälkeen. Voihan jokainen jäädä kotiin mutta miksi yhteiskunnan se tulisi maksaa?
Eikö tässä ole heitetty ilmoille Kokoomuksen ja EK:n ehdotukset, ei kai ne mitään jumalan sanaa ole?
Vierailija kirjoitti:
Tullee.
Potentiaalilla voidaan viitata tulevaisuuteen, kuten muillakin preesensmuodoilla. Riittää siis ihan vain "näkynee", ei tarvita ruotsalaisperäistä puhekielistä kommer att göra -rakennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropas, miten imetys päivisin onnistuu, kun äiti menee töihin tunnin ajomatkan päähän? Pumppaaminen ei ole vaihtoehto.
Äiti imettää lapsen ennen töihin lähtöä, töistä tullessa ja tietenkin myös myöhemmin illalla ja mahdollisesti yöllä. Päivän aikana isä antaa soseita ja vettä, jos jostain syystä maidon pumppaaminen ole vaihtoehto. Yleensä kyllä lapselle voi antaa päivän aikana myös pumpattua äidinmaitoa,
4
Kyllä näistä kommenteista huomaa kuka oikeasti on imettänyt pitkään ja kuka ei.
Ensinnäkin kaikki ei heru pumpulle. Sinne pumppuun ei vaan tule juuri mitään, vaikka miten kestäisit epämukavuutta.
Imetetty lapsi voi vielä 7-9 kuukauden iässä käydä rinnalla monta kertaa päivässä ja yössä, koska se maito on hänen pääravintonsa edelleen tai ainakin pitäisi olla. On äidille aika raskasta imettää öisin ja olla päivät töissä. Ja lapselle voi olla hyvin stressaavaa kun hänet tuossa iässä pakkovieroitetaan äidistä ja rinnasta koko päiväksi, lapsi voi alkaa hylkiä rintaa kokonaankin koska ei ymmärrä tilannetta.
Olisi hyvin tuskallista olla 8 tuntia päivässä imettämättä. Toisilla se maidontulo on hyvin runsasta vielä 7-9 kuukaudenkin kohdalla.
Taas yksi uudistus, jolla varmistetaan, ettei suomalaisten määrä lähde vahingossakaan kasvuun.
Ruotsin malli ja Ruotsin malli. Tämä mitä nyt ajetaan EI ole Ruotsin malli. Sieltä ollaan ottamassa vain se osa mikä heikentää nykyistä systeemiä todella paljon. Se osa mikä tekee Ruotsin mallista järkevän jätetään ilmeisesti Ruotsiin. Eli siellä tämä 6+6+6 malli toimii koska niitä kuukausia/ päiviä voi ensinnäkin käyttää melkein miten vain, siis vaikka 1pv/ vk. Lisäksi siellä kannustetaan ja tuetaan muutenkin siihen, että lasten vanhemmat tekisivät lyhyempää työpäivää.
Ek:t, Sanni Grahn-Laasoset ja muut onnekkaasti "unohtavat" täysin noi ainoat hyvät asiat tuosta Ruotsin mallista. Ei siis tule täällä toimimaan hienosti kuten Ruotsissa. Toki syntyvyyttä saadaan entisestään laskettua ja perheet entistä ahtaammalle, kun vähäisetkin vaikutusmahdollisuudet viedään. Samalla tietenkin kiristetään töissä. Lapset ihanasti hoidossa 10h/ pv 1,5 vuotiaasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin kokopäivätöihin kun vauva 5,5kk. Jatkoin imetystä vielä monta kk sen jälkeen. Voihan jokainen jäädä kotiin mutta miksi yhteiskunnan se tulisi maksaa?
No suoraansanottuna tuskin toi oli sunkaan lapses etu. Siksi. Siksi yhteiskunnan pitäisi tukea, jotta äidit malttaisi hoitaa lastaan ITSE edes sen aikaa kunnes kävelevät ja vieroittuvat tissistä. Se on kuitenkin ihmislapsi joka on ohjelmoitu olemaan äidin jatke ensimmäisen elinvuotensa ajan, ei mikään hiton koiranpentu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olennimettänyt vaikka olen tehnyt ulkomaanpäiviäkin paljon imetysaikana. Aamulla lähtenyt kolmen jälkeen ajamaan helsinkiin, sieltä lennot 3 h suuntaansa ja työpäivä ulkomailla. Paluu seuraavana aamuna kolmen aikaan. Vähän on jo rinnat olleet kivikovina mutta selvitty on.
Enlä gerunut pumpulle mut korvikkeita myydään kaupassa ja kummasti ne vauvalle alkaa maistua kun ei muuta tarjolla. Toki paras että äiti imettää mutta ei kai valtion kustannettavaksi kuulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enlä gerunut pumpulle mut korvikkeita myydään kaupassa ja kummasti ne vauvalle alkaa maistua kun ei muuta tarjolla. Toki paras että äiti imettää mutta ei kai valtion kustannettavaksi kuulu?
Millainen äiti evää vauvalta rintamaidon ja antaa olla nälässä kunnes korvike "alkaa maistumaan". Ei hyvää päivää. Kyllä on sunkin arvot kovat. Mut oli ne työmatkat varmaan lasta tärkeämpiä, toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropas, miten imetys päivisin onnistuu, kun äiti menee töihin tunnin ajomatkan päähän? Pumppaaminen ei ole vaihtoehto.
Äiti imettää lapsen ennen töihin lähtöä, töistä tullessa ja tietenkin myös myöhemmin illalla ja mahdollisesti yöllä. Päivän aikana isä antaa soseita ja vettä, jos jostain syystä maidon pumppaaminen ole vaihtoehto. Yleensä kyllä lapselle voi antaa päivän aikana myös pumpattua äidinmaitoa,
4
Ensinnäkin kaikki ei heru pumpulle. Sinne pumppuun ei vaan tule juuri mitään, vaikka miten kestäisit .
Joo, lopetin nuorimman imetyksen, kun hän oli vähän yli 2-vuotias. Ehkä se ei sitten sinun mielestäsi ole pitkään.
4
On se jänskää, miten ruotsalaismammat onnistuvat sekä käymään töissä että imettämään enemmän ja pitempään kuin suomalaiset.
Kauhee show taas menossa! Itse en imettänyt, lapsi oli korvikkeella. Tällä hetkellä on vajaa 3 vuotias, täysin terve ja normaali lapsi. Aloitin juuri hetkellisesti työt (eli olin lapsen kanssa kotona n. 2,5 vuotta), nykyinen työpätkä loppuu kesäkuussa. Kesäkuun jälkeen olen ainakin kesän lapseni kanssa kotona. Mikä tässä on ongelma? Kenelle tämä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4
Ensinnäkin kaikki ei heru pumpulle. Sinne pumppuun ei vaan tule juuri mitään, vaikka miten kestäisit .
Joo, lopetin nuorimman imetyksen, kun hän oli vähän yli 2-vuotias. Ehkä se ei sitten sinun mielestäsi ole pitkään.
4
Täällä eräs, joka on imettänyt lapsiaan 1,5- ja 2-vuotiaiksi. Kumpikaan ei saanut pisaraakaan korviketta ikinä. Töihin menin lasten ollessa 9 kk. Eli minäkään en tiedä aiheesta mitään ;)
4