perhevapaan uudistus tuhoaa imetyksen, tulenee näkymään lasten terveydessä
Miten ja missä tähän voi vaikuttaa? Haluan imettää lastani vähintään vuoden ikään ja HALUAN jäädä kotiin. Meidän lapsi (5 vkoa)ei päiväkotiin mene. Olen itse alalla töissä ja tiedän arjen, omaa lastani en niihin säilytyskarsinoihin laita. Meillä onneksi on taloudelliesti mahdollista elää miehen tuloilla vaikka joutuisin itse karenssiin.
Mikä taho voisi tuoda keskusteluun äidin valinnanvapauden ja imetyksen tärkeyden?
Kommentit (61)
Ei kukaan sinua estä jäämästä kotiin vaikka loppuelämäksi. Mutta miksi meidän muiden pitäisi kustantaa se? Hommaa mies joka elättää tai säästä ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin kokopäivätöihin kun vauva 5,5kk. Jatkoin imetystä vielä monta kk sen jälkeen. Voihan jokainen jäädä kotiin mutta miksi yhteiskunnan se tulisi maksaa?
Mihin vauvasi meni hoitoon tuon ikäisenä ja mitä maksoitte hoidosta?
Vierailija kirjoitti:
Kauhee show taas menossa! Itse en imettänyt, lapsi oli korvikkeella. Tällä hetkellä on vajaa 3 vuotias, täysin terve ja normaali lapsi. Aloitin juuri hetkellisesti työt (eli olin lapsen kanssa kotona n. 2,5 vuotta), nykyinen työpätkä loppuu kesäkuussa. Kesäkuun jälkeen olen ainakin kesän lapseni kanssa kotona. Mikä tässä on ongelma? Kenelle tämä on ongelma?
Ei kai se ole kenellekään ongelma, jos pystyt itse rahoittamaan kotonaolosi ja vielä joskus työllistymäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissäkäynti ei mitenkään estä puolivuotiaan lapsen imetystä. Vastasyntynyt, jota pitää imettää jatkuvasti, on toki eri asia.
Olen itse imettänyt kolmea lasta yhteensä lähes kaksi vuotta niin, että olen käynyt samalla kokopäivätöissä.
Itsekin olennimettänyt vaikka olen tehnyt ulkomaanpäiviäkin paljon imetysaikana. Aamulla lähtenyt kolmen jälkeen ajamaan helsinkiin, sieltä lennot 3 h suuntaansa ja työpäivä ulkomailla. Paluu seuraavana aamuna kolmen aikaan. Vähän on jo rinnat olleet kivikovina mutta selvitty on.
Ai vähän on jo rinnat olleet kovina 24 tunnin jälkeen? Herraisä, mun rinnat olisi menneet kuolioon tuossa ajassa tai olisin vähintään saanut megalomaanisen tulehduksen! Vielä silloin kun vauva oli vuoden ikäinen, en voinut olla kuin max 6 h erossa, kun rinnat oli kiveä ja sattui ihan julmetusti. Me ollaan vissiin aika erilaisia ihmisiä. Keskimmäinen lapsi taas söi niin paljon kiinteitä rintamaidon ohessa, että olisin kyllä huoletta voinut tehdä kokonaisen työpäivän jo 10 kk iässä. Lapsetkin vissiin on erilaisia. Ei voi ajatella, että se mikä toimii ja sopii yhdelle äiti-lapsikombinaatiolle sopisi muillekkin. Tätä ei useimmat, eikä varsinkaan poliitikot ymmärrä.
No eipähän tarvi enää tehdä lapsia, kun aina saa jännätä mikä asia muuttuu. Saako jäädä kotiin hoitamaan, saako lapsi hoitopaikkaa ja miten monen kilometrin päästä, miten paljon ne maksut on, miten lapsia hoidetaan kun kaikkialta kiristetään? Lapset ei sais olla kotona, mutta päivähoitopaikoissa on käynnissä kauhea burnout, kun hoitajia vähennetään ja lapsia vaan pukkaa ylisuuret ryhmät. Mitä valtio meiltä odottaa? Ruikutetaan, kun syntyvyys laskee, mutta "olkaa töissä nyt kuitenkin". Yhtälö on mahdoton. Kaikki menee lapsien eduista pois. He kärsivät kun säästetään ja haetaan vain tehokkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menin kokopäivätöihin kun vauva 5,5kk. Jatkoin imetystä vielä monta kk sen jälkeen. Voihan jokainen jäädä kotiin mutta miksi yhteiskunnan se tulisi maksaa?
Mihin vauvasi meni hoitoon tuon ikäisenä ja mitä maksoitte hoidosta?
En ole se, jolle kysymys esitettiin, mutta menin töihin samassa vaiheessa. Meillä ainakin isä jäi kotiin hoitamaan lasta. Sehän tässä ehdotuksessakin on ideana. Imetystä jatkoin monta kuukautta töihinmenon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissäkäynti ei mitenkään estä puolivuotiaan lapsen imetystä. Vastasyntynyt, jota pitää imettää jatkuvasti, on toki eri asia.
Olen itse imettänyt kolmea lasta yhteensä lähes kaksi vuotta niin, että olen käynyt samalla kokopäivätöissä.
No kerropas, miten imetys päiv5isin onnistuu, kun äiti menee töihin tunnin ajomatkan päähän? Pumppaaminen ei ole vaihtoehto.
Äiti imettää lapsen ennen töihin lähtöä, töistä tullessa ja tietenkin myös myöhemmin illalla ja mahdollisesti yöllä. Päivän aikana isä antaa soseita ja vettä, jos jostain syystä maidon pumppaaminen ole vaihtoehto. Yleensä kyllä lapselle voi antaa päivän aikana myös pumpattua äidinmaitoa,
4
Kyllä näistä kommenteista huomaa kuka oikeasti on imettänyt pitkään ja kuka ei.
Ensinnäkin kaikki ei heru pumpulle. Sinne pumppuun ei vaan tule juuri mitään, vaikka miten kestäisit epämukavuutta.
Imetetty lapsi voi vielä 7-9 kuukauden iässä käydä rinnalla monta kertaa päivässä ja yössä, koska se maito on hänen pääravintonsa edelleen tai ainakin pitäisi olla. On äidille aika raskasta imettää öisin ja olla päivät töissä. Ja lapselle voi olla hyvin stressaavaa kun hänet tuossa iässä pakkovieroitetaan äidistä ja rinnasta koko päiväksi, lapsi voi alkaa hylkiä rintaa kokonaankin koska ei ymmärrä tilannetta.
Olisi hyvin tuskallista olla 8 tuntia päivässä imettämättä. Toisilla se maidontulo on hyvin runsasta vielä 7-9 kuukaudenkin kohdalla.
Oikeesti nyt höpönhöpön.
Menin töihin kun esikoinen oli 10 kk. Siitä huolimatta olen lmettänyt häntä vielä iltaisin, kunnes poika täytti 3.
Alkuun päivätauko teki kipeää, mutta rinnat tottuivat. Tuossa vaiheessa en myöskään pumpannut maitoa.
6 kk on toki eri asia kuin 10 kk, mutta siutä huolimatta se on mahdollista.
3 lapsen äiti, jonka kaikki 3 lasta ovat saaneet rintas vähintään 2-vuotiaaksi. Ja on mennyt töihin, kun lapset ovat olleet 10 kk, 11 kk ja 1v 1 kk.
Meillä mies jäi kotiin kun mun äitiysrahakausi loppui, mies siis jäi koko vanhempainrahakaudeksi kotiin eli oli n. 7kk kotona
Ja kyllä, imetin lapsen aamuisin, kotiin tullessa, iltaisin ja öisin.
Päivisin pumppasin sen mitä tuli ja mies antoi seur. päivänä lapselle.
Kummasti rinnat tottui muutamassa päivässä toisenlaiseen tahtiin, samoin lapsi.
Imetin reippaasti yli vuoden. Lapsi on nyt reipas 10v, hyvin vähän sairastellut.
Kumma että suurimmassa osassa maailmaa lapset kasvaa ihan hyviksi ihmisiksi VAIKKA äitiysloma on vain murto-osa pohjoismaiden lomista?
Mistähän lie johtuukaan...
Vierailija kirjoitti:
Miten ja missä tähän voi vaikuttaa? Haluan imettää lastani vähintään vuoden ikään ja HALUAN jäädä kotiin. Meidän lapsi (5 vkoa)ei päiväkotiin mene. Olen itse alalla töissä ja tiedän arjen, omaa lastani en niihin säilytyskarsinoihin laita. Meillä onneksi on taloudelliesti mahdollista elää miehen tuloilla vaikka joutuisin itse karenssiin.
Mikä taho voisi tuoda keskusteluun äidin valinnanvapauden ja imetyksen tärkeyden?
Hollannissa äitiysloma on 8 viikkoa. On silti Euroopan menestyneimpiä valtioita, vaikkei lapset siellä ole imeneet tissiä 2-3 vuotta. Ei ole raportteja poikkeuksellisen sairaista lapsista näkynyt.
Joten ei ehkä kannata väittää lasten terveydestä mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
On se jänskää, miten ruotsalaismammat onnistuvat sekä käymään töissä että imettämään enemmän ja pitempään kuin suomalaiset.
Ruotsalaismamma käy 4h/pvä töissä. Ruotsalaismamma saa suuremmat ja joustavammat tuet. Ruotsalaismamma saa lapselleen 14h ilmaista varhaiskasvatusta. Ruotsalaismamma maksaa päivähoidosta maks 140e/kk. Mikäs siinä töissä käydessä ja sit kotio imettämään. Kelpais mullekkin.
Suomalaismamma käy töissä 8h/pvä. Ei saa muita tukia kuin lapsilisän. 0h ilmaista varhaiskasvatusta. Hoitomaksu yhdestä lapsesta 290e/kk.
Tarviiko oikeesti kysyä?
Mikä uudistus tässä nyt on puheessa? Jos kyse on siitä 6/6/6 ( vai oliko 5) ehdotuksesta niin minä kyllä kannatan sitä.
Täyttä hulluutta, että valtio maksaa 3v asti siitä, että lasta ei laiteta kunnalliseen päivähoitoon. Se ei estä ketään jäämästä kotiin. Jokaisella on silti mahdollisuus ilmoittaa töihin jäävänsä hoitovapaalle 3v asti. Työssäkäyvä pariskunta voi kyllä itse säästää rahaa hoitovapaatansa varten jos kotiin haluaa jäädä. Ja mitä parasta, annetaan miehillekkin oma vanhempainvapaa.
Eikös siinä 6/6/6 ehdotuksessa äiti saa pitää 6kk +6kk(jos päätetään että äiti pitää toisen 6kk), eli vuosi. Eikö tuo ole vanhempainvapaiden määrä? Lisätäänkö äitiysloma vielä tuon pätkän alkuunkin? Minusta se on ihan hyvä muutos.
Tuon 1,5v ajan saa jopa isompaa rahaa kuin mitä hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jänskää, miten ruotsalaismammat onnistuvat sekä käymään töissä että imettämään enemmän ja pitempään kuin suomalaiset.
Ruotsalaismamma käy 4h/pvä töissä. Ruotsalaismamma saa suuremmat ja joustavammat tuet. Ruotsalaismamma saa lapselleen 14h ilmaista varhaiskasvatusta. Ruotsalaismamma maksaa päivähoidosta maks 140e/kk. Mikäs siinä töissä käydessä ja sit kotio imettämään. Kelpais mullekkin.
Suomalaismamma käy töissä 8h/pvä. Ei saa muita tukia kuin lapsilisän. 0h ilmaista varhaiskasvatusta. Hoitomaksu yhdestä lapsesta 290e/kk.
Tarviiko oikeesti kysyä?
Suomalaismamma täysimettää keskimäärin 1,5 kk. Vain prosentti suomalaisäideistä täysimettää lapsensa puolivuotiaaksi, Ruotsissa luku on 15 ja Tanskassa yli 20 prosenttia.
Suomalaismamman äitiysloma kestää 4 kk. Vanhempainvapaista (niistä, joita ei ole korvamerkitty isille) äidit pitävät 97-99 prosenttia ja hoitovapaista 97 prosenttia.
Alle kolmevuotiaiden lasten äitien työllisyysaste Suomessa on alle 50 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko oikeesti kysyä?
Suomalaismamma täysimettää keskimäärin 1,5 kk. Vain prosentti suomalaisäideistä täysimettää lapsensa puolivuotiaaksi, Ruotsissa luku on 15 ja Tanskassa yli 20 prosenttia.
Suomalaismamman äitiysloma kestää 4 kk. Vanhempainvapaista (niistä, joita ei ole korvamerkitty isille) äidit pitävät 97-99 prosenttia ja hoitovapaista 97 prosenttia.
Alle kolmevuotiaiden lasten äitien työllisyysaste Suomessa on alle 50 prosenttia.
Niin? Luitko mitä yllä kirjoitin? Ilmeisesti et.
Täysimetyssuositus on muuten 4kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko oikeesti kysyä?
Niin? Luitko mitä yllä kirjoitin? Ilmeisesti et.
Täysimetyssuositus on muuten 4kk.
Luin toki. Sinä kirjoittelit suomimammoista, jotka eivät voi imettää, koska ovat raukat kahdeksan tuntia päivässä töissä. Mutta onneksi juuri kukaan ei Suomessa mene töihin vauvan ollessa 4 kk. Joten trollaustahan se oli.
WHO:n täysimetyssuositus on muuten puoli vuotta. Mutta Suomessa, missä äidit ovat maailman pisimpään kotona, sitä ei edes tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Potentiaali on tullee.
Imetys on vain tapa ruokkia lapsi. Pumppaa pulloon, jos haluat, yli seitsenkuinen syö kuitenkin soseita.
Tullee, on oululaisten kieltä.
Näitä lukiessa ei voi kun ihmetellä kuinka ihminen on tyhmä ja yksinkertainen eläin. Käynnissä on race to bottom ja ihmiset vain hurraavat kun vauhti kiihtyy.
Olen keksinyt ratkaisun tähän: Pyöräyttelen lapsia eläkeikään saakka. Siinäpähän ovat Sipilät ja muut kummissaan kun valtion kassa vaan hupenee mun äitiyspäivärahoista. Meidän suvun naiset on olleet hedelmällisiä todella myöhäiseen ikään asti, ja ollaan lestoja!
Vierailija kirjoitti:
Äideille, jotka imettävät, voisi myöntää pidemmät vapaat.
Olen imettänyt jokaista lastani vähintään 1,5 vuotta ja mielelläni sen soisin muillekin äideille.
Se tuntuu hirveältä kun ei imettäminen omasta tahdosta riippumatta onnistu. Vielä jos tämän takia joutuisi hylkäämään lapsensa aikaisemmin kuin joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetyksen puute ei tuhoa lasten terveyttä. Haluat itse pysyä kotona, ja sitä puolustelet. Olen aikanaan synnyttänyt 7 lasta, jotka piti tosi aikaisin laittaa hoitoon. Minulla erittyi maitoa todella vähän jokaiselle, korvikkeeseen piti siirtyä jo kuukauden kuluttua. Ihan terveitä aikuisia heistä on tullut, lastenlapsiakin olen useita saanut.
No se että sulla ei onnistunut, ei kyllä ole syy tuhota kaikkien tulevienkin äitien imetystä.
Imetys on todella tärkeä ja hieno juttu onnistuessaan. En mistään hinnasta antaisi pois omia imetysaikoja. Rintamaito on lapsen pääasiallinen ravinto vuoden ikään saakka. Se korvataan korvikkeilla ja soseilla vain jos on ylitsepääsemätön pakko. Näin sen pitäisi olla.
Puolen vuoden jälkeen lapsi TARVITSEE muutakin kuin äidinmaitoa. Ja ne terveyshyödyt tulevat alkuvaiheessa ensimmäisien kuuukausien aikana. Kannattaa erottaa oma halu imettää myöhempään ja lapsen terveystarpeet. ja se osittaisimetys töiden aloituksen jälkeen onnistuu ihan hyvin. Hieman rauhallisuutta ja vähemmän hurmahenkeä keskusteluun, verratkaa tilanteita eri maissa. T. n. vuotiset lapset pph hoitoon jättänyt ja niitä 1,2 v asti osittain imettänyt äiti, lapset terveitä ja tasapainoisia nuoria aikuisia , itse 1 kk imetetty ja 2 kuukautisesta hoidossa ollut akateeminen, tervepäinen ja hyvän itsetunnon omaava nainen.
Mä imetän edelleen kohta 3v taaperoa ja ihan hyvin on onnistunut vaikka palasin töihin ja opintoihin lapsen ollessa 1-vuotias. Ystäväpiirissäni on myös monia joiden lapset ovat menneet hoitoon alle vuosikkaina ja imetys jatkunut silti pitkään, ei ole mikään este.
How about, kun olette riittavan varakkaita, etta hommaatte lastenhoitajan kotiin. Asun Englannissa ja ei taalla ole aitiyslomia (eika kunnallisia hoitopaikkoja sen puoleen). Vaihtoehdot on; jaat kotiin hoitamaan lasta tai palkkaat lastenhoitajan. Viime vuosina on myos yksityisia 'paivakoteja' mutta super kalliita. Hyvinkin 60 puntaa per paiva eli euroissa lahemmas 70.
Suomessa tuo aitiysloma on vaan ollut niin hirveen hyva ja siita on varmasti kovin vaikea luopua.