perhevapaan uudistus tuhoaa imetyksen, tulenee näkymään lasten terveydessä
Miten ja missä tähän voi vaikuttaa? Haluan imettää lastani vähintään vuoden ikään ja HALUAN jäädä kotiin. Meidän lapsi (5 vkoa)ei päiväkotiin mene. Olen itse alalla töissä ja tiedän arjen, omaa lastani en niihin säilytyskarsinoihin laita. Meillä onneksi on taloudelliesti mahdollista elää miehen tuloilla vaikka joutuisin itse karenssiin.
Mikä taho voisi tuoda keskusteluun äidin valinnanvapauden ja imetyksen tärkeyden?
Kommentit (61)
Täytyisi olla joku adressi, jonka voisi kirjoittaa tuota vastaan!
Töissäkäynti ei mitenkään estä puolivuotiaan lapsen imetystä. Vastasyntynyt, jota pitää imettää jatkuvasti, on toki eri asia.
Olen itse imettänyt kolmea lasta yhteensä lähes kaksi vuotta niin, että olen käynyt samalla kokopäivätöissä.
Potentiaali on tullee.
Imetys on vain tapa ruokkia lapsi. Pumppaa pulloon, jos haluat, yli seitsenkuinen syö kuitenkin soseita.
Imetyksen puute ei tuhoa lasten terveyttä. Haluat itse pysyä kotona, ja sitä puolustelet. Olen aikanaan synnyttänyt 7 lasta, jotka piti tosi aikaisin laittaa hoitoon. Minulla erittyi maitoa todella vähän jokaiselle, korvikkeeseen piti siirtyä jo kuukauden kuluttua. Ihan terveitä aikuisia heistä on tullut, lastenlapsiakin olen useita saanut.
Eh, jos vanhempainvapaa kestää kunnes lapsi on 9 kk, sitten päälle kesäloma ja vaikkapa 6 kk hoitorahaa, niin eikös sit ole jo aika lopetttaa jatkuva imetys???
Vierailija kirjoitti:
Töissäkäynti ei mitenkään estä puolivuotiaan lapsen imetystä. Vastasyntynyt, jota pitää imettää jatkuvasti, on toki eri asia.
Olen itse imettänyt kolmea lasta yhteensä lähes kaksi vuotta niin, että olen käynyt samalla kokopäivätöissä.
No kerropas, miten imetys päivisin onnistuu, kun äiti menee töihin tunnin ajomatkan päähän? Pumppaaminen ei ole vaihtoehto.
Äideille, jotka imettävät, voisi myöntää pidemmät vapaat.
Olen imettänyt jokaista lastani vähintään 1,5 vuotta ja mielelläni sen soisin muillekin äideille.
No ei kai jatkossakaan kukaan tule äitejä niska-pers-otteella töihin kantamaan, siitä ei vain makseta enää.
Itse olisin huolissani liian aikaisesta vieroittamisesta ensisijaisesta huoltajasta (äidistä). Vaikka lapsella se isäkin on, niin on ihan luonnollista että vauva on alle 1-vuotiaana tosi kiinni äidissään.
Ruotsin systeemi toimii hyvin, kaikin puolin, sekä perheiden että työelämän puolesta. Ja ehkä se ohjaa vähän perhesuunnitteluakin, ettei lapsia tarvi tehdä ihan mihin tahansa olosuhteisiin vain siksi että on syy jäädä kotiin. Monella tuo on se suurin syy miksi lapsia hankitaan. Ymmärrän kyllä että niitä harmittaa, jotka on nyt laskeneet sen varaan että tämä systeemi takaa sen kotonaoloajan.
Vierailija kirjoitti:
Imetyksen puute ei tuhoa lasten terveyttä. Haluat itse pysyä kotona, ja sitä puolustelet. Olen aikanaan synnyttänyt 7 lasta, jotka piti tosi aikaisin laittaa hoitoon. Minulla erittyi maitoa todella vähän jokaiselle, korvikkeeseen piti siirtyä jo kuukauden kuluttua. Ihan terveitä aikuisia heistä on tullut, lastenlapsiakin olen useita saanut.
No se että sulla ei onnistunut, ei kyllä ole syy tuhota kaikkien tulevienkin äitien imetystä.
Imetys on todella tärkeä ja hieno juttu onnistuessaan. En mistään hinnasta antaisi pois omia imetysaikoja. Rintamaito on lapsen pääasiallinen ravinto vuoden ikään saakka. Se korvataan korvikkeilla ja soseilla vain jos on ylitsepääsemätön pakko. Näin sen pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropas, miten imetys päivisin onnistuu, kun äiti menee töihin tunnin ajomatkan päähän? Pumppaaminen ei ole vaihtoehto.
Miten niin pumppaaminen ei ole vaihtoehto. Puolivuotiaalle voi alkaa hörppyyttämään jo mukistakin jos pullo ei kelpaa. Ja antaa muuta ruokaa lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pumppaaminen ei ole vaihtoehto. Puolivuotiaalle voi alkaa hörppyyttämään jo mukistakin jos pullo ei kelpaa. Ja antaa muuta ruokaa lisäksi.
Pumppaaminen ei ole vaihtoehto jos rinnasta ei heru maitoa vaikka miten pumppaisi.
Onhan tässä valinnanvaraa. Jää kotiin vaikka pysyvästi, jos huvittaa. Mutta ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa siitä valinnasta mitään.
Ja imetys on järjestelykysymys. Palasin töihin lapsen ollessa 6kk. Pumppaaminen lapselle ja meille oli aamu- ja iltaimetykset edelleen. Ja se pumppaaminenkin on järjestelykysymys. Voi tuntua epämukavalle, mutta voi voi.
Eiköhän olisi jo kaikkien aika kantaa vastuunsa omista lapsistaan ja valinnoistaan.
Selittäkää tietämättömälle miten niitä nyt ollaan uudistamassa? Siihen 5/5/5-malliin vai?
Yli puolivuotiaan imettäminen onnistuu mainiosti, vaikka äiti olisi töissä, työmatka pitkä ja heruminen pumpulle vähän mitä sattuu. Siis heti kun lapsi syö muutakin kuin äidinmaitoa. Imetys aamulla ja illalla useamman kerran riittää pitämään maidontuotannon käynnissä. Aivan vastasyntyneen kanssa tilanne toki olisi toinen, mutta sitä ei ole kukaan muuttamassa nykyisestä. Niin ja jos tulevaisuuden malli olisi 6+6+6 esimerkiksi tai 5+5+5 ja äiti huolissaan imetyksestä isommankin vauvan kohdalla, isä voisi yhä jäädä itse asiassa kotiin kun vauva olisi jo vuoden.
Jää kotiin, jos kerran haluat ja se on mahdollista.
Oma lapseni on teini-iässä, ja vuosien varrella on tullut monta muuta (pahemmin) lasten terveyttä uhkaavaa tekijää vastaan kuin muutaman kuukauden maidonsaanti. Valitettavasti.
Siis onko nyt päätetty uudistuksesta? Linkkiö kiitos. Itse löysin vain ylen sivuilta jutun, missä vertailtiin eri vaihtoehtoja.
Imetin jokaista lastani vähintään 1,5 vuotiaaksi. En silti herunut pumpulle kuin vaivaisen ruokalusikallisen. Pumppaaminen ei olisi siis onnistunut.
Tullee.