Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavaperhe jo kyseli, milloin voi tulla mökillemme. Oli kuulemma niin rentouttavaa ja hauskaa viime kesänä

Vierailija
28.02.2017 |

Heille varmaan juu....

Ja nyt on HELMIKUU!

Toisaalta antoivat kivasti aikaväliä keksiä erinäisiä kieltäytymisen muotoja. Viikon olivat viimeksi ja olisivat kuulemma viihtyneet pidempäänkin, mutta Jumala oli armollinen ja antoi perheen kuopukselle tulla pahan nokkosrokkokohtauksen.

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaat, että juu oikein mukavaa tervetuloa VIIKONLOPPUNA se ja se. Ja järjestät sellaista menoa seuraavalle päivälle, että itsekin lähdette/olette lähtevinänne pois mökiltä. Silloin ei voi vieraatkaan jäädä päiväkausiksi mökillenne vierailemaan. Ole jämäkkä.

Vierailija
102/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan kanssa tulee asiat valmiiksi siinä parissa tunnissa, jonka ehtii olla paikalla kun loppupäivä menee matkoihin ja välipysähdyksiin. Ystävän kanssa niin lyhyt näkeminen jättää tyytymättömäksi. Mutta ystävää ei myöskään tarvitse tauotta viihdyttää ja hoivata, vaan sen voi laittaa hyötykäyttöön ja käskeä välillä huolehtimaan itsestään ja myös sinusta.

Ap on ehkä hiukan niuho, kun ei pääse makkarankuorista yli. Asiaa ei kyllä mitenkään helpota se, jos kokee tulevansa ylikävellyksi. Tässä voisi olla kasvun paikka neuvotella sellainen diili, että vieraat oikeasti vastaavat teidän passaamisestanne vähintään puolet ajasta, ja ostavat kaikki ruuat. Silloin muistaisi keltuaispalloa katsoessaan, että ai niin tämähän on mulle pelkkää säästöä ja kerrankin saa oikeasti levätä mökillä. Sanot suoraan, ettet koe rentouttavaksi viikon vastuunkantoa, ja haluaisit itsekin rentoutua ihan täysin. Jos tyypit on yhtään fiksuja, saattaisit saada vieläkin aidommin vapaata kuin perheen kesken, ja voit pistää riippumattoon maate lukemaan kaikki ne kirjat, joita et enää usko koskaan ehtiväsi.

Mutta en taida olla ainoa ihminen, joka helposti taantuu ihan lapseksi ja ruokittavaksi, koska se vain jotenkin on se sama moodi, jossa lapsena on ollut kylässä. Ns. hyvät emännät ovat tässä maassa totuttaneet ihmiset tuohon passatuksi tulemiseen, ja onhan se rentouttavaa, jos ei samaistu lainkaan passaajan fiiliksiin. Onneksi ystäväni osaavat laittaa minut hommiin. Se on ollut itselleni kasvattavaa, ja vaikka se saattoi alkuun hämmentää, nyt pidän sitä luottamuksen ja läheisyyden osoituksena. Ehkä ongelma on siinä, että läheisyyttä on ajassamme liian vähän. Siis sitä sellaista yhteistä tilaa, jossa voi luottaa olevansa tuntemuksiinsa oikeutettu ja voivansa keskustella kaikkien tarpeista ja haluista.

Monelle voi olla vaikeaa ymmärtää sellaista ajattelutapaa jossa joku oikeasti luulee muiden nauttivan hänen passaamisestaan silloin kun se ylittää sen parin tunnin vierailuajan. Ne taas jotka eivät halua ottaa apua vierailta vastaan vaikka nämä sitä tarjoaisivatkin eivät varsinkaan pidä pitkäksi venyvistä vierailuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta.  Meillä on myös kesämökki, sitä sanotaan aina mökiksi vaikka on maalaistalo, joka hankittu juuri sitä silmällä pitäen, että kavereitakin mahtuu. Yleensä tekee ihan hyvää lastenkin olla vähän eri oloissa joskus vaikka kesäisin. Yleensä vieraat ovat jotain sukua. Heidän kanssa sovitaan puhelimitse mitä pitää tuoda tullessaan.  Lasten nirsoilu ei ole ollut ongelma vaan nykyään enemmänkin aikuisten hienostelu ja ihme-dieetit. Opiskelija, ja vauva-lomaperheille me kustannamme sen lomailun. En ole lainkaan talousihminen, muut saa tehdä mitä ruokaa haluaa. Ei ole kesäisin mitään aikatauluja eikä virallisia töitä. Kaljaa saa juoda aamulla. Yleensä syödään yhdessä naapureidenkin kanssa, ja ovet on auki yölläkin. Nuorenpana miehet oli kauhean kännissä. Ihan hauskaa on ollut kaikki lomat, kun ei ole turhan tarkka, silloin menee hermo. Relaa !! Mitä siellä maalla yksinään tekisi.

Vierailija
104/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, että monille viikonloppu alkaa perjantaina kello 12 ja päättyy maanantaina puoliltapäivin.

Esimerkiksi meillä mökkivieraat ovat yleensä tuon ajan kun ovat viikonlopun.

Vaikka se kuulostaa lyhyeltä, on tuo pe-ma todellisuudessa sama kuin maanantaista vaikka torstaihin... Eli viikonloppu oikeastaan ei ole yksi yö (la-su), vaan NELJÄ PÄIVÄÄ (pe-ma).

Mietihän sitä, kun pyydät jotain mökille "viikonlopuksi".

Vierailija
105/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista tällä hetkellä mökkiä, mutta olen joskus kyllä emännöinyt sellaista. Kyseessä oli tuolloin nykyisen mieheni omistama kesämökki. Siellä oli tietyn tapainen kulttuuri, vieraita tuli ja ne kyllä olivat "sopeutettavissa", ehkä osittain siksi kun mökki oli saaressa. Jos joku oli tulossa, ilmoitettiin aikaikkuna ja mitä sopii tuoda, menihän tuo. Ongelmaksi muodostuivat sen sijaan miehen aikuiset lapset, jotka tuli ja meni lapsineen miten sattuu, paitsi että odottivat minun ja isänsä hoitavan kaikki asiat siellä mökillä, heidän lapsukaisiaan myöten. Lopulta itse totesin miehelle että mua se mökkeily ei enää huvita, on raskasta siivota toisten aikuisten jälkiä, ja koska hän ei kerran pysty aikuisille lapsilleen mitään sääntöjä laittamaan, jättäydyn mökkielämästä pois. Tilanne päättyi siihen että mies myi sen mökkinsä.

Olemme joskus vuokrailleet mökkejä, ja silloin olen aktiivisesti osallistunut päätöksentekoon sen suhteen ketä mökille tulee, kutsuttuna tai itse kutsumanaan, ja ketä sitten taas ei.

Mökittöminä olemme käyneet myös tuttavien mökeillä, yleensä vain kutsusta. Mutta kerran häpeäkseni kyllä mies kutsui meidät itse tuttavien mökille, mistä olin tosi äkäinen. Tyhmyyttäni menin mukaan, kun en ihan ollut tajunnut tilannetta, miehet keskenään asiasta sopineet. Tilanne tuli kyllä ilmapiirin kautta esiin, että emme olleet ihan toivottuja vieraita, ja sittemmin ei sinne mökille enää mentykään (vaikka pariskunnan mies on esittänyt kutsuja; jos emäntä ei toivo meitä sinne, en halua mennä.) Vieraana olen toki halukas tekemään mitä pyydetään, mutta toisen mökillä on myös hankala ottaa aloitteita omiin käsiin, kun ei tiedä miten "on tapana".

Yhden kollegani saarimökki on siitä ihana, että siellä on selkeät mökkisäännöt tulosteena seinällä. Tietää vieraanakin vähän miten asettua mökin oloihin, ja mitä itse kultakin odotetaan. Kyseessä luonnikas muija, jonka vieraaksi uskaltaa mennä; vaikka ei olla sydänystäviä, tiedän aina mitä minulta odotetaan ja viihdytään yhdessä hyvin.

Vierailija
106/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesän tulon ensimmäinen merkki, mökkivalitus alkaa :D

Jopa ennen suurta koirankakkakeskustelua. Vuodenajat ovat sekaisin, sanon minä!

Tämä johtuu ilmaston lämpenemisestä. On siis syytä keksiä uusia ilmastoveroja ilmastoylipappien ja papitarten iloksi.

Vierailija
107/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin uskovana kristittynä on helppoa, kun voi kertoa rehellisesti, että meillä lauletaan virsiä, luetaan Lutherin kirjoituksia ja rukoillaan päivittäin ja välillä vietetään mökkiseurojakin. Lapsille on pyhäkoulua ja raamattuhetkiä. Vierailulla käy niin uskonystäviä kuin pastoreita ja lähetystyöntekijöitäkin.

Saa osallistua, jos kiinnostaa Jumalan sanan kuuleminen selvinpäin. Muuten kannattaa pysytellä poissa :)

Vierailija
108/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitelkaa että tänä kesänä on mökin kunnostus talkoot.

omia työkaluja mukaan, myös paneelia, listoja ym. tarvikkeita

toivotaan tuotavan, talkooväelle tarjolla hernesoppaa ja mehua.

Vierailija
109/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika tökeröä ihmisiltä kysellä toisilta, että koska voivat tulla toisten mökille moneksi yöksi kesällä. Tunnen myötähäpeää. Vaikka olisi kuinka kiva suunnitella omaa kesäänsä nyt jo niin kyllä ihmisen pitäisi malttaa odottaa, että isäntäväki itse hoitaa kutsumisen eikä olettaa, että ovat kutsumassa. Jos itse olisin menossa pariksi viikoksi mökille niin ottaisin korkeintaan päiväseltään vieraita muutamana päivänä, ehkä yöksi jos olisi välimatkan takia pakko.

Vierailija
110/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin ongelma niin päin että kutsutaan monellekin mökille mutta ei meitä kiinnosta ne askeettiset olot. Yritetään keksiä tekosyitä kieltäytymiselle.

Miksi pitää keksiä tekosyitä? Meille on kanssa tullut kutsuja ystävien mökille, ja ollaan käyty niin että mennään iltapäivästä, juodaan kahvit, saunotaan ja uidaan ja sitten lähdetään. Ihan ollaan suoraan sanottu että ei välitetä jäädä yöksi, koska ei tykätä mökkeilystä. Kukaan ei ole loukkantunut, vaan sanonut että käykää sitten ihan vaan saunomassa, ei mikään pakko ole yöksi jäädä.

Ei ole kovin kohteliasta sanoa tuolla tavalla kategorisesti, että ette "tykkää mökkeilystä". Kieltäytyä voi muutenkin ja ihan kohteliaasti.

Ihmiset ovat nykyään muutenkin tosi tökeröitä. Luullaan, että kaikki pitää laukoa suoraan tai muuten on jotenkin epärehellinen. Negatiiviset ajatukset kannattaa useimmiten pitää omana tietonaan. Tunnen henkilön, joka vierailuilla aina mekastaa suureen ääneen, kuinka hän ei sitten yhtään pidä broilerista. Miksi asian pitäisi muita liikuttaa? Kyse on vain mieltymyksestä eikä mistään muusta, joten hän voisi olla ottamatta broileria tai ottaa sitä ihan vähän näön vuoksi. Koko maailman ei tarvitse pyöriä hänen mieltymystensä mukaan.

Vierailija
111/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Tietysti, jos mökki on moottoritien, bussiseisakkeen ja juna-aseman vieressä ja naapuritontilla on Prisma, mökillä on sähköt, juokseva vesi, sisävessat ja poreamme, tiski- ja pyykkikoneet ja neliöitä runsaasti, niin samahan se silloin on kuka siellä palloilee ja kuinka kauan. 

No ei ole! Mökki ei ole mikään täyshoitola. Useimmiten mökin omistajat ovat hankkineet mökin sen takia, että siellä saa olla rauhassa. Ei ole naapureita ainakaan heti ulko-ovesta seuraavana. Oma rauha, oma aika, omat jutut. Niitä pitää kunnioittaa.

Vierailija
112/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos menisivät sinne keskenään ja te eri viikolla? Vakuutus tietenkin, että siivoavat lähtiessä ja korjaavat vahinkonsa.

Ei elämä.... Miksi pitäisi antaa toisten käyttää meidän maksamaa mökkiä ilmaiseksi?

No jos se olisi muuten tyhjillään, niin sama kai se on.

Onko tällä sama kai se on tyypillä mökkiä? Vai kuuluukohan niihin jotka mielummin lainaavat muiden mökkiä?

- kaikki riskit mökin omistajalle (tuliplaosta, vesivahingosta, sotkuista, varasteluista ym.)

- todennäköisesti poltetana mökin omistajan takka/saunapuita

- täytetään mökinomistajien huussia (vai tyhjentääköhän tuollaiset tyypit toisten huusseja, epäilen)

- sotketaan ja mahdollisesti rikotaan paikkoja

- uteliaat vieraat tonkii ja tutkii paikkoja esim toisten papereita, vaatteita ym mökin tavaroita

- ja vaikka vieraat olisivat ihan ok porukkaa itse niin riittää että heille tulee omia vieraita tuttavineen käymään niin kuka korvaa jos mökiltä on sitten varastettu perämoottori, bensat jne?

Eli ehkä olisi ihan kohteliasta kuitenkin jotenkin korvata mahdollisia riskejä joita mökinlainauksesta syntyy.

Eikä vaan lokkeilla.

Ja aika paljon on mökillä juttuja mitkä täytyy tehdä tietyllä tavalla. Esim moni haluaa, että viemäreihin ei päästetä vettä vaan pestään astiat paljussa ja kannetaan vesi ulos (ettei putket jäädy niin helposti talvella) , joissain mökeissä on vedenpuhdistusjärjestelmä, johon täytyy käytettäessä laittaa jotain tököttejä tai se systeemi menee rikki, joku on tosi tarkka siitä, että astiat puhdistetaan hyvin ennen astianpesukoneeseen laittamista, koska putket ovat kapeat eikä todellakaan haluta nähdä sitä putkimiehen mökille tuonnin vaivaa, jotkut takat savuttavat helposti sisään, jos ei tiedä oikeita konsteja (tai välitä niistä) jnejnejne.

Ja toki näistä kaikista voi antaa opastuksen - ja olla sitten itse sydän syrjällään kun ihan hyvin tietää että se kaveri voi ottaa ne ohjeet vähän sinne päin ja saada aikaan isoja vahinkoja...

Summa summarum: meidän mökki ei ole lainattavissa. Olemme sen rakentaneet itsellemme emmekä halua pilata jotain ystävyyssuhdetta sillä, että ystävämme ei kunnioittaisi meidän toista kotiamme.

113/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko muuten viime kesänä miten sinun piikoessasi ruoanlaiton ja tiskien parissa, kaveriperheen vanhin tytär ja miehesi usein sattumalta katosivat samaan aikaan ja jonkin ajan kuluttua palasivat posket punaisina? ; )

Hyi hitto. Miten melkein jokaiseen keskusteluun eksyy aina joku tällainen pervopete silmäniskuhymiöineen?

Vierailija
114/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitelkaa että tänä kesänä on mökin kunnostus talkoot.

omia työkaluja mukaan, myös paneelia, listoja ym. tarvikkeita

toivotaan tuotavan, talkooväelle tarjolla hernesoppaa ja mehua.

Jaha siinä taas yksi selkärangaton luuserimamma joka ei osaa puhua asiaa vaan täytyy keksi tekosyitä. Kaikenlisäksi erittäin huono sellainen.

Vierailija
115/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa sitten varautua siihen, että sunnuntaina, kun vieraiden pitäisi lähteä alkaakin juttelu "kyllä me voitais olla vielä pari yötä" tms. Siihen jos ap:n mies vielä sanoo, että eihän meillä ole mitään ohjelmaa, jääkää vaan...

Mä myönnän suoraan, että on niin luuseri, että olisi hankala päin naamaa tossa tilanteessa sanoa, että kyllä nyt olis parempi että lähtisitte. Kehittäisin jonkun tekemisen tai menon sille maanantaille ja vetoaisin siihen...

Vierailija
116/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaveri, joka yrittää tuppautua mökillemme puoliväkisin. Viime kesänä kun olimme lähdössä viikoksi mökille, hän ehdotti, että voisi lähteä koko viikoksi mukaan. En muista minkä tekosyyn keksimme, mutta emme häntä sinne ottaneet. Yhdeksi viikonlopuksi sitten otimme ja se nyt oli ihan ok, vaikka välillä vituttikin.

Kyseessä on siis ihminen, joka ei tuo mukanaan omia ruokiaan vaan syö meidän ruokiamme. Käy jääkaapilla useita kertoja päivässä (edes kysymättä saako ottaa) ja syö lastemme "herkuiksi" tarkoitetut jugurtit ja vanukkaatkin. Mökillemme pitää myös kantaa vedet sisään (saunaan myös) ja hän sitten lotraa niitä holtittomasti ymmärtämättä, että on iso työ ne vedet sinne kantaa. Odotan jo mielenkiinnolla ensi kesää, että miten hän yrittää tuppautua mökillemme. Autoa hänellä ei onneksi ole, mutta jos hän kärttää joltain tuttavaltaan kyydin niin en ihmettele, vaikka tulisi sinne kutsumatta :D

Ove ?

Vierailija
117/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina nauttinut kaikkien kavereiden mökeistä. Se on meille niin helppoa. Ei tartte omaa. Ne laittaa kaiken kuntoon keväällä, monta viikonloppua menee siihen. Pitävät paikat kunnossa, maalaavat, ajelevat nurmikot, korjaavat, tekevät puita... me mennään vaan nauttimaan. Suurin osa on aivan innoissaan kun tullaan, saavat jotain seuraa sinne mettään. Kyllä naurattaa, mutta kiitos vaan, on helppoa ja kivaa. 

Vierailija
118/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4347 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko muuten viime kesänä miten sinun piikoessasi ruoanlaiton ja tiskien parissa, kaveriperheen vanhin tytär ja miehesi usein sattumalta katosivat samaan aikaan ja jonkin ajan kuluttua palasivat posket punaisina? ; )

Hyi hitto. Miten melkein jokaiseen keskusteluun eksyy aina joku tällainen pervopete silmäniskuhymiöineen?

Samaa mietin :D Seuraava varmaan kertoo näkemyksiään parinvaihdosta, ryysypokkailloista ja pullonpyörityksistä. Pervopete unohti auwink  auwink*..

Vierailija
119/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautiskelija kirjoitti:

Mä olen aina nauttinut kaikkien kavereiden mökeistä. Se on meille niin helppoa. Ei tartte omaa. Ne laittaa kaiken kuntoon keväällä, monta viikonloppua menee siihen. Pitävät paikat kunnossa, maalaavat, ajelevat nurmikot, korjaavat, tekevät puita... me mennään vaan nauttimaan. Suurin osa on aivan innoissaan kun tullaan, saavat jotain seuraa sinne mettään. Kyllä naurattaa, mutta kiitos vaan, on helppoa ja kivaa. 

Mitäköhän teidän ystävät ja etenkin sukulaiset mahtavat ajatella teistä parasiiteistä? Ehkä HEITÄ naurattaa? No, joo, ovat varmaan samanlaisia hyväksikäyttäjiä.

Vierailija
120/138 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella tökeröä kysyä että koska voimme tulla. Olisi parempi kysyä että voiko ylipäätään mennä toisen mökille.

Minä ainakin olen aina sanonut kaikille, että minulle saa sanoa jos vierailut eivät sovi, enkä siitä mitenkään loukkaannu.

Ja voi ihan rehellisesti myös sanoa ettei vain jaksa. Mutta ei myöskään tarvitse edes sanoa syytä.

Kaikilla on oma elämänsä ja omat menot. Jokaisella on oikeus kieltäytyä vierailuista ja kutsuista eikä siitä pitäisi loukkaantua.

On epäkohteliasta tupata väkisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi