Tuttavaperhe jo kyseli, milloin voi tulla mökillemme. Oli kuulemma niin rentouttavaa ja hauskaa viime kesänä
Heille varmaan juu....
Ja nyt on HELMIKUU!
Toisaalta antoivat kivasti aikaväliä keksiä erinäisiä kieltäytymisen muotoja. Viikon olivat viimeksi ja olisivat kuulemma viihtyneet pidempäänkin, mutta Jumala oli armollinen ja antoi perheen kuopukselle tulla pahan nokkosrokkokohtauksen.
Kommentit (138)
Meillä on mökki, joka on ihan ok-talon tasoinen ja tilaakin on 150 neliöö. Kaikki koneetkin löytyy...vesivessa myös.
Tuttavat voivat tulla kylään ihan vapaasti. En tosin jaksais kovin pitkiä vierailuja, paitsi, jos lapset tulee perheineen. Ollaan mökillä 2 kk, joten ehtii odottaakin vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysittekö heidät viime kesänä sinne mökille? Vai tulivatko vaan omin lupineen? Itse en uskalla enää mennä minnekään kylään tai käymään kun olen lukenut tätä AV-palstaa. Tuntuu, että vaikka itse emäntä on pyytänyt käymään, selän takana kuitenkin haukutaan ja ihmetellään, että kun se tuli, ei tuonut tullessaan sitä ja tätä ja ei tehnyt niin tai näin. En kyllä uskaltaisi mennä kenenkään mökille, edes kutsuttuna. Sosiaalinen elämähän siinä vähän kärsii, kun ei oikein enää uskalla kyläänkään mennä, ettei vaan mene väärään aikaan tai ole väärät tuliaiset. Onneksi olen kotona viihtyvää sorttia.
Mun mielestä tämän ketjun aihe on kuitenkin ihan asiallinen. Ap sanoi, että toissakesänä oli mukavaa, kun vieraat olivat viikonlopun. Viime kesänä jäivät viikoksi ja olivat ilmeisesti suunnitelleet viipyvänsä pidempäänkin. Se ei ole millään muotoa kohteliasta. Kiva vierailu muuttuu taakaksi.
Olen tuo jolle vastasit ja täytyy todeta, etten minä tuota kommenttiani piruiluna tarkoittanutkaan, vaan ihan asiallisesti kysyin, että tuliko nämä vieraat ilman lupaa, vai oiko heidät kutsuttu? Jos oli kutsuttu , niin eihän siinä silloin mitään, mutta jos ihmiset tulee ominlupineen jonkun mökille viikoksi, niin onhan se outoa. En ymmärrä miten joku niin tekee. Ja itse en kehtaa mennä kenenkään nurkkiin edes kutsuttuna. Tuntuu, että siitä on isäntäväelle liikaa vaivaa kuitenkin.
Ne ihmiset, jotka haluavat vilskettä möksilleen, ihan varmasti tuovat asian itse esiin ja kutsuvat väkeä paikalle. Kunnioittakaa niiden rauhaa, jotka haluavat olla omissa oloissaan.
Minä tässä taas mietin mökin ostoa, ei sais maksaa paljon yli 200 kiloa ja järvi + hyvä uimaranta ehdoton edellytys.
Siis mitä h*lvettiä, ettekö osaa kieltäytyä? Keksiä jonkun tekosyyn? Ette kerro milloin olette mökillä? Ette vastaa puhelimeen? Sanotte että on jo muita vieraita tulossa, nyt ei käy. Jos soittavat kun olette mökillä, sanotte että olette jo lähdössä. Sanot, että "soitellaan lähemmin/ilmoittelet sopiva n tilaisuuden tullen" etkä soita ikinä.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta itse todennäköisesti vastaisin jotain tyyliin:
"Voidaan ehkä katsoa joku sopiva viikonloppu siinä kesän mittaan sitten. Me ilmoitellaan jos sopii."
Ja tämä siksi että viikonloppu kuulosti sopivalta ajalta jos tämä porukka päätetään ottaa. Jos tuntuu siltä että haluaa pitää oven raon vie pienempänä, perään voi mielestäni ihan hyvin lisätä vaikkapa:
"Ollaan kyllä vähän juteltu että jos tänä kesänä oltais vaan oman porukan kesken. Mutta kuulostellaan asiaa sitten lähempänä ajankohtana."
Tällaisesta ei mielestäni kenenkään tarvitse loukkaantua tai potea huonoa omaatuntoa kun kieltäytyy vieraista. Jatkotoimenpiteenä on helposti joko esitettävissä kutsu tai sanottava vaan että päädyttiin tosiaan siihen että vietetään aikaa omalla joukolla.
Vierailija kirjoitti:
On todella tökeröä kysyä että koska voimme tulla. Olisi parempi kysyä että voiko ylipäätään mennä toisen mökille.
Minä ainakin olen aina sanonut kaikille, että minulle saa sanoa jos vierailut eivät sovi, enkä siitä mitenkään loukkaannu.
Ja voi ihan rehellisesti myös sanoa ettei vain jaksa. Mutta ei myöskään tarvitse edes sanoa syytä.Kaikilla on oma elämänsä ja omat menot. Jokaisella on oikeus kieltäytyä vierailuista ja kutsuista eikä siitä pitäisi loukkaantua.
On epäkohteliasta tupata väkisin.
Näin se menee, tai tulisi mennä. Jos mun monivuotisella ja erittäin läheisellä ystävällä perheineen olisi mökki, jonne mua ei oltaisi koskaan vuosien varrella kutsuttu, ei tulisi mieleen edes kysäistä voiko tulla. Eiköhän ystävällä ois ollut monta mahdollisuutta pyytää mukaan, joten ymmärtäisin yskän. Hieman tosin miettisin onko minussa jotain vikaa. Mutta jotkut viihtyvät vain perheen kesken ja toiset ei.
Jos nyt ihan asian ytimeen mennään niin kukaanhan ei voi toisen luola majailla ilman lupaa. Jos on kieltänyt tulemasta tai pyytää tuloksetta poistumaan niin apua voi pyytää poliisilta.
Luulen että ongelma on enemmän tässä kun ei saada suoraan sanottua asioita. Olette tervetulleita kun kutsutaan. Kun kutsutaan kerrotaan tarkasti milloin sopii, millä ehdoilla ja miksi aikaa.
Ylipäätäänkin on täysin moukkamaista kutsua itse itsensä kylään. Sellaisesta on vaivaannuttavaa kieltäytyä vaikkei haluaisi vieraita. Yhden sellaisen tunkeilevan vieraan olen joutunut poistamaan mökiltämme kun ryyppäsi vaan.
Moni myös kuvittelee että jos kerran on kutsuttu, voi ruveta jatkuvasti ramppaamaan toisten vaivoina. Ja ne tuliaiset sitten! Aina vaan alkoholia vaikken sellaisesta välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaat, että juu oikein mukavaa tervetuloa VIIKONLOPPUNA se ja se. Ja järjestät sellaista menoa seuraavalle päivälle, että itsekin lähdette/olette lähtevinänne pois mökiltä. Silloin ei voi vieraatkaan jäädä päiväkausiksi mökillenne vierailemaan. Ole jämäkkä.
Voi olla, että ei onnistu.
Vieraat jää siksi aikaa odottamaan isäntäperheen paluuta, antaavat ehken puutelapun mukaan, mitä isäntäperhe voi tuoda palatessaan.
Prototyyppi kirjoitti:
Nautiskelija kirjoitti:
Mä olen aina nauttinut kaikkien kavereiden mökeistä. Se on meille niin helppoa. Ei tartte omaa. Ne laittaa kaiken kuntoon keväällä, monta viikonloppua menee siihen. Pitävät paikat kunnossa, maalaavat, ajelevat nurmikot, korjaavat, tekevät puita... me mennään vaan nauttimaan. Suurin osa on aivan innoissaan kun tullaan, saavat jotain seuraa sinne mettään. Kyllä naurattaa, mutta kiitos vaan, on helppoa ja kivaa.
Et nauttisi meidän mökillä, vaan joutuisit todellakin osallistumaan. Meillä kaverit nauttivat, kun pääsevät hakkaamaan halkoja ja tekemään kunnostustöitä. Sanovat terapeuttiseksi.
All Inclusive-majatalon pyörittäminen ei kuulu mun tehtäviini. Sitä kaipaavat löytävät lomanviettopaikkansa muualta.
Tuota "Nautiskelijaa" odottaisi meidän mökillä heti p***ahuusin tyhjennys! Jos se onnistuu voi jäädä toiseksikin yöksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä h*lvettiä, ettekö osaa kieltäytyä? Keksiä jonkun tekosyyn? Ette kerro milloin olette mökillä? Ette vastaa puhelimeen? Sanotte että on jo muita vieraita tulossa, nyt ei käy. Jos soittavat kun olette mökillä, sanotte että olette jo lähdössä. Sanot, että "soitellaan lähemmin/ilmoittelet sopiva n tilaisuuden tullen" etkä soita ikinä.
Ei tarvitse keksiä tekosyitä. Voi sanoa, että halutaan olla perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli siipeilivät siellä täysihoidossa ja toivat pelkkää makkaraa?
Ajattelin alustavasti, että pariksi päiväksi voisivat tulla.
Muotoilu vain hakusessa, en halua valehdella mistään muista menoista. Kyllä me siellä ollaan pari viikkoa näillä näkymin.
ilmoitat, että ensi kesänä esim. viikon 26 pe ja la ovat päiviä, jolloin sopii tulla. Ilmoitat, että muut viikonloput ja päivät on jo buukattuja, ts. niissä jotain ohjelmaa tai menoa. Näin ilmoittaen asetat myös aikarajan sille, koska vierailu alkaa ja koska se päättyy. Selkeät säännöt kaikkia osapuolia ajatellen.
Tuttavaperhe kärsi samasta syndroomasta, vaikka heillä ei ole edes mökkiä. Heillä on omakotitalo mökkimäisellä idyllisella paikalla, ihanat järvinäkymät, rantasauna ja kaikki.
Joka kesä meni perheen emännällä vieraita kestitessä, sukulaiset olivat käytännössä vallanneet koko talon, kukin vuorollaan pitkin kesää.
Emäntä oli niin uupunut joka kesästä. Ei odottanut enää kesää.
Ei ollut rotia sanoa, että ei saa tulla.
Mutta sitten keksivät ratkaisun. Ostivat veneen ja purjehtivat pienen perheen kanssa koko kesän pitkin meriä. Tai ainakin sanovat tekevänsä niin.
Ja jos ovat kotona, piilottavat auton metsään, ettei kukaan näe että ovat kotona.
Ai että. Sanokaa vain suoraan. On se nimittäin raskasta. Heilläkö ei omaa mökkiä johon te vuorostanne vieraaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaat, että juu oikein mukavaa tervetuloa VIIKONLOPPUNA se ja se. Ja järjestät sellaista menoa seuraavalle päivälle, että itsekin lähdette/olette lähtevinänne pois mökiltä. Silloin ei voi vieraatkaan jäädä päiväkausiksi mökillenne vierailemaan. Ole jämäkkä.
Voi olla, että ei onnistu.
Vieraat jää siksi aikaa odottamaan isäntäperheen paluuta, antaavat ehken puutelapun mukaan, mitä isäntäperhe voi tuoda palatessaan.
Minkälaisia ihmisiä teillä oikein on kavereina?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos menisivät sinne keskenään ja te eri viikolla? Vakuutus tietenkin, että siivoavat lähtiessä ja korjaavat vahinkonsa.
Kuka nyt päästäisi omaan mökkiin vieraita,ilman että olisi itse paikalla?en minä ainakaan!Tuskin kysymys mistään lomaosakkeesta!
Et nauttisi meidän mökillä, vaan joutuisit todellakin osallistumaan. Meillä kaverit nauttivat, kun pääsevät hakkaamaan halkoja ja tekemään kunnostustöitä. Sanovat terapeuttiseksi.
All Inclusive-majatalon pyörittäminen ei kuulu mun tehtäviini. Sitä kaipaavat löytävät lomanviettopaikkansa muualta.