Tuttavaperhe jo kyseli, milloin voi tulla mökillemme. Oli kuulemma niin rentouttavaa ja hauskaa viime kesänä
Heille varmaan juu....
Ja nyt on HELMIKUU!
Toisaalta antoivat kivasti aikaväliä keksiä erinäisiä kieltäytymisen muotoja. Viikon olivat viimeksi ja olisivat kuulemma viihtyneet pidempäänkin, mutta Jumala oli armollinen ja antoi perheen kuopukselle tulla pahan nokkosrokkokohtauksen.
Kommentit (138)
Meidän mökillä väkeä lappaa koko ajan. En ole moksiskaan, koska suurin osa on sukua. Jos meille ei sovi, sanon sen suoraan. Kukaan ei ole loukkantunut. En myöskään passaa. Päinvastoin. Saatan lukea aamulehteä padiltäni, ja odotan, että vieraat saavat tehtyä aamiaisen. Ruoasta ei nirsoilla, vain lapsenlapseni saavat toivoa mieliruokia, muut tyytyvät osaansa. 'Oikeat, itse kutsumani' vieraat toki pidän kuin piispaa pappilassa, saan saman kohtelun vastavierailulla. Muotoile nyt sanasi viisaasti. Esim. Kiva kun tuutte, mutta tämän kesän suunnitelmat ovat sellaiset, että meille sopii pari päivää, ja anna vielä itsellesi sopivat päivämäärät. Kerro samalla, mitä toivot heidän tuovan ruokapuolelta. Ei ketään tarvitse elättää, jokaisen on osallistuttava. Mukavaa mökkikesää sinulle.
Toivottaisin ilolla tervetulleeksi tietyiksi päiviksi, jotka kertoisin etukäteen. Muistuttaisin, että tarvitaan apua mökin maalaamiseen, rannan siivoamiseen tms. ja on jo sovittu, että joku on tulossa koneineen juuri silloin, joten lisäapu on enemmän kuin tervetullutta. Pohtisin, miten lapset viihtyvät hyvin yhdessä ja heillä on varmasti kivaa, vaikka aikuisilla on tiedossa 16-tuntisia päiviä. Mutta kiittäisin jo etukäteen, että haluavat tulla avuksi.
ala nyt laittaa faceen linkkejä suomalaisten alkoholinkäytöstä ja ongelmista kesällä ;)
Kaverit mökillä on ihan jees, jos osallistuvat mökkiarjen pyörittämiseen ja ymmärtävät suuttumatta, että heidän seuraa ei kaivata koko isäntäväen loman ajaksi. Myös oman perheen kesken kun on kiva lomailla.
Näille, jotka ehdottavat mökin lainaamista:
En usko, että mökkeily sinänsä on juttu. Pitävät seurastamme vähän liiankin kanssa. Keskimmäiset lapset ovat ihan bestiksiä ja muillakin synkkaa hyvin.
Miehet jurnuttavat saunan kuistilla politiikkaa. Vaikka näkemykset eroavat, niin kaikki hyvässä hengessä. Ihan samanlaista sielujen sympatiaa ei meidän naisten välillä ole, mutta ok kaikki kuitenkin.
Pidän tämän, että olen tylsä tiukkapipo. Mies on sitä mieltä, että tulkoot vaikka koko loman ajaksi.
Minun pitäisi kääntää tämä mielessäni, että on hauskaa ja suorastaan ihanaa, että on ystäviä. Kannustusta tähän suuntaan?
Minä sanoisin nätisti, että tänä kesänä on aikomus lomailla mökillä vain perheen kesken. Sanot, että voidaan katsoa jonain toisena kesänä sopiva vierailu. Mutta juuri ensi kesä on varattu vaan perheelle. Vetoat kiireiseen, stressaavaan talveen. Sanot, että miehelläsi ja perheelläsi on ollut kaikenlaista pitkin talvea, ja nyt tarvitset oman perheloman.
Tuon vierailusta aiheutuvan päänsisäisen kireyden ymmärrän erittäin hyvin. Jotenkin sitä vaan huushollin emäntänä ja ruunalaitosta päävastaavana (VALITTETAVASTI) jotenkin ottaa paineita just ruokailusta, kaiken sujuvuudesta. (Etenkin, kun mieheni viettää kaiken aikansa vieraiden miespuolisten henkilöiden kanssa - ja jättää kaikki ruuanlaitot, tiskaamiset, yms. automaattisesti minulle sekä muille paikalla oleville naisille!)
Älä selitä liikaa, et ole selitysvelvollinen. Jos tuttavaperhe kiva ja fiksu, niin ymmärtävät kyllä. Voit ihan tosissasi sanoa, että "kiitos kun ollut kivaa siellä mökillä, mutta tulevana kesänä meillä on vähän eri tilanne".
Mun mielestä on fiksua sopia kesästä jo hyvissä ajoin. Kesä on lyhyt, kiivas, muutama hassu viikonloppu. Ja sitten taas on elokuun loppu, syyskuussa koulut, työt, sitä rataa.
Ei kannata alkaa valehtelemaan remonteista tai vuokralla olevasta mökistä vaan jos et halua heitä sinne niin sanot että ei nyt sovi tänäkesänä tai sopii se ja se viikonloppu 2-3 pv. Sen verran pitää olla selkärankaa että ei valehtelemaan tarvitse ruveta eikä tekosyitä keksimään.
Sitten taas jos loisia ovat niin niillä ei kannata ruveta mitään mökki töitä teettämään, koska sen jälkeen he ovat kuin omistaisivat mökin.
Meillä kun ei ole yhtäkään kaveriperhettä tai kaveripariskuntaa, niin jokseenkin ihan käsittämätöntä, että jotku viettää viikon kaveriperheen kanssa mökillä tai että siellä mökillä vierailee yks sun toinen.
Siis onko se ihan normaalia, että viikoksi tulee joku kylään?
Mä olen kyllä tosi vieraantunut sosiaalisesta elämästä...
Vierailija kirjoitti:
Kesän tulon ensimmäinen merkki, mökkivalitus alkaa :D
Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen tilanne teillä. Moni ei nykyään enää halua tulla mökille kyläilemään, ei ainakaan pientä päivävisiittiä pidemmäksi aikaa. No ehkä teillä on okt-tasoinen mökki. Se voi selittää.
Ei ole!
Juokseva vesi on ja sähköt tietysti. Mutta ihan vanhanajan huussi pihanperällä. Kaunis hiekkaranta kyllä ja hieno paikka. Mutta talo täysin koneellistamaton. Kymmenen hengen tiskit käsin jne.
Rakastetaan tätä paikkaa ja ei ole aikomus myydä.
No ei kai kukaan yksin niitä tiskejä pese, jos paikalla 4 aikuista? Ja isommat lapsetkin voi auttaa.
Kyllä tämä perheen rouva on tiskannut ja meidän vanhin tytär. Tällä perheellä on poika, joka on tyttäremme kanssa samanikäinen, mutta ei ole osoittanut kiinnostusta :D.
Oikeastaan työmäärä ei ole se olennainen, vaan jonkinlainen kireys. Luulen, että se on vain pääni sisällä. En esim. jaksa, kun tuttavaperheen lapsista yksi syö keitetystä kananmunasta vain valkuaisen. Keltuaispallero jää siihen pöydälle eikä vanhemmat ole millänsäkään.
Kalaa ei voi syödä missään muodossa kukaan. Grillimakkarasta yksi kuorii "nahan" pois siinä vaiheessa, kun se on jo mustunut.
Ketään muuta ei haittaa. Eli vika on minun! Olen hermoheikko friikki. Itse ajattelen siis näin. En puhu muille mitään.
Ymmärrän sinua ap. täysin. Minäkin muutun kireäksi, kun ihmiset nirsoivat ruuan kanssa. Jos kotona tarjotaan vain nugetteja ja ranskalaisia, niin lapset yökkäilevät kaikelle perusruoalle. Ja vanhemmat vielä sallivat sen kiukuttelun. Viime kesän paistetut ahvenet ja kanttarellikastike saivat totaalityrmäyksen vierailta. Haluttiin tarjota oikein lähiruokaa, mutta kai se olisi pitänyt ostaa Siwasta.
"Tiijätkö että meillä on vähän suunnitelmat ensi kesälle muuttuneet". Ja sitten joku perusteltu (teko)syy.
Hmm... yhdellä mökinomistajanvaimolla puhkeaa aina kesäisin paha, verinen ihottuma käsiin. On se joka perheessä kokkaa.
"Joo, jos tulisitte tollon *yhden viikonlopun päivämäärät*? Meille sopisi silloin."
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun ei ole yhtäkään kaveriperhettä tai kaveripariskuntaa, niin jokseenkin ihan käsittämätöntä, että jotku viettää viikon kaveriperheen kanssa mökillä tai että siellä mökillä vierailee yks sun toinen.
Siis onko se ihan normaalia, että viikoksi tulee joku kylään?
Mä olen kyllä tosi vieraantunut sosiaalisesta elämästä...
Ap vielä:
Ei ole kovin tavallista ikäluokasamme. Olen vähän alta nelikymppinen ja mies tasan. Kyllä mökkeilyperinnettä vielä paljon on, mutta kyllä yhden tai korkeintaan kahden yön vierailut ovat etiketin puitteissa, eivät pidemmät.
Eli viimekesäinen vähän ihmetytti. Äidillenikin ehdin purkautua. Sanoi, että tosi normaalia oli vielä joskus 70-luvulla, että tultiin viikoksi kahvipaketti kourassa ja odotettiin neljän tähden palvelua.
Siinä toimi sitten viimeisenä keinona hakea apuja huussin tyhjentämiseen.
Samoin. Yksi rouva mietti jo ääneen, että voikohan heidän uutta koiraa pitää meidän mökillä vapaana ulkona. Ei olla esitetty mitään kutsua sen paremmin koiralle kuin isäntäväelle.
Pyysittekö heidät viime kesänä sinne mökille? Vai tulivatko vaan omin lupineen? Itse en uskalla enää mennä minnekään kylään tai käymään kun olen lukenut tätä AV-palstaa. Tuntuu, että vaikka itse emäntä on pyytänyt käymään, selän takana kuitenkin haukutaan ja ihmetellään, että kun se tuli, ei tuonut tullessaan sitä ja tätä ja ei tehnyt niin tai näin. En kyllä uskaltaisi mennä kenenkään mökille, edes kutsuttuna. Sosiaalinen elämähän siinä vähän kärsii, kun ei oikein enää uskalla kyläänkään mennä, ettei vaan mene väärään aikaan tai ole väärät tuliaiset. Onneksi olen kotona viihtyvää sorttia.
Itse taas en missään tapauksessa lähtisi vieraaksi jonkun mökille. Päiväksi ehkä ja sitten yöksi kotiin. Kuka aikuinen ihminen haluaa majoittua toisten nurkissa perheensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hmm... yhdellä mökinomistajanvaimolla puhkeaa aina kesäisin paha, verinen ihottuma käsiin. On se joka perheessä kokkaa.
Mulla myös. Kesät ja talvet yhtä atopiaa, keväällä ja syksyllä iho paremmassa kunnossa. Ei ole edes mikään veruke, vaan fakta.
Meillä mökkivieraat tietävät, että en todellakaan pyöritä mitään löhölomamajoituspalvelua. Ne joille tämä on ok, ovat mökkivierainamme viihtyneet.
Vierailija kirjoitti:
"Tiijätkö että meillä on vähän suunnitelmat ensi kesälle muuttuneet". Ja sitten joku perusteltu (teko)syy.
Teko ja tekosyy, ettäs kehtaat! Eikö sulla ole selkärankaa sanoa että tänäkesänä ei sovi. Siihen mitää syitä tarvitse etenkään Tekosyitä.
Alatteko te oikeasti tappelemaan tästä aiheesta jo helmikuussa?
camooooon....