Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavaperhe jo kyseli, milloin voi tulla mökillemme. Oli kuulemma niin rentouttavaa ja hauskaa viime kesänä

Vierailija
28.02.2017 |

Heille varmaan juu....

Ja nyt on HELMIKUU!

Toisaalta antoivat kivasti aikaväliä keksiä erinäisiä kieltäytymisen muotoja. Viikon olivat viimeksi ja olisivat kuulemma viihtyneet pidempäänkin, mutta Jumala oli armollinen ja antoi perheen kuopukselle tulla pahan nokkosrokkokohtauksen.

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysittekö heidät viime kesänä sinne mökille? Vai tulivatko vaan omin lupineen? Itse en uskalla enää mennä minnekään kylään tai käymään kun olen lukenut tätä AV-palstaa. Tuntuu, että vaikka itse emäntä on pyytänyt käymään, selän takana kuitenkin haukutaan ja ihmetellään, että kun se tuli, ei tuonut tullessaan sitä ja tätä ja ei tehnyt niin tai näin.  En kyllä uskaltaisi mennä kenenkään mökille, edes kutsuttuna.  Sosiaalinen elämähän siinä vähän kärsii, kun ei oikein enää uskalla kyläänkään mennä, ettei vaan mene väärään aikaan tai ole väärät tuliaiset. Onneksi olen kotona viihtyvää sorttia.

Mun mielestä tämän ketjun aihe on kuitenkin ihan asiallinen. Ap sanoi, että toissakesänä oli mukavaa, kun vieraat olivat viikonlopun. Viime kesänä jäivät viikoksi ja olivat ilmeisesti suunnitelleet viipyvänsä pidempäänkin. Se ei ole millään muotoa kohteliasta. Kiva vierailu muuttuu taakaksi.

Vierailija
62/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen tilanne teillä. Moni ei nykyään enää halua tulla mökille kyläilemään, ei ainakaan pientä päivävisiittiä pidemmäksi aikaa. No ehkä teillä on okt-tasoinen mökki. Se voi selittää.

Minun kaikki tutut ja kaveriporukka, joka koostuu pk-seutulaisista 20-30-vuotiaista ihmisistä, rakastavat poikkeuksetta mökkeilyä eikä paikan kunnollakaan ole väliä. Päinvastoin; kesällä viihdytään mitä alkeisimmallakin mökillä. 

Lapsettomia? Siinä vaiheessa kun on vaippapyllyä ja uimataidottomia koko aan vahdittavia viipeltäjiä niin ei tuollainen enää houkuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu, miksi pidätte yleensäkään yhteyttä näihin tuttaviin, jos ei seura miellytä? :D Hitto mulla on ainakin ystävinä/kavereina pelkkiä hyviä tyyppejä ja perheitä, jotka kaikki mielelläni kutsuisin meidän loma- asunnolle, mutta ei ihan kaikki kerralla mahtuisi. Kai se kertoo jo itsestään paljon, jos on pelkkiä pummeja tms. tuttavapiireissä. Sanokaa suoraan ei kiitos!

Vierailija
64/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli siipeilivät siellä täysihoidossa ja toivat pelkkää makkaraa?

Ei nyt ihan näinkään. Ostivat kyllä ruokaa. 

Pahiten jurppii aamusta kaljaa kittaava isä ja jatkuvasti mankuvat ja ruuasta nirsoilevat lapset. 

Mutta kyllä heidän kanssaan on hauskaakin oli ja meidänkin lapset tykkäävät kun on kavereita ja paljon porukkaa ylipäänsä. 

En nyt niin lammas ole, että täysin epämieluisia vieraita katsoisin. Ajattelin alustavasti, että pariksi päiväksi voisivat tulla. 

Muotoilu vain hakusessa, en halua valehdella mistään muista menoista. Kyllä me siellä ollaan pari viikkoa näillä näkymin. 

Jos ovat täyspäisiä ihmisiä, voihan heille sanoa, minkä ajan voivat olla? Pari päivää ja sitten on muita suunnitelmia tai haluatte olla vain perheen kesken?

Vierailija
65/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot et se on sit teltta majotus ja sisälle ei oo mitään asiaa, ei se oo sen kummenpaa!

Vierailija
66/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan vaan että joidenkin meistä täytyy tietää kesän vierailut ja aikataulut jo helmikuussa, muuten ei millään saa lomaa sopivaan aikaan tai ei pääse kenenkään mökille siihen aikaan kun on lomaa.

Vierailija
67/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysittekö heidät viime kesänä sinne mökille? Vai tulivatko vaan omin lupineen? Itse en uskalla enää mennä minnekään kylään tai käymään kun olen lukenut tätä AV-palstaa. Tuntuu, että vaikka itse emäntä on pyytänyt käymään, selän takana kuitenkin haukutaan ja ihmetellään, että kun se tuli, ei tuonut tullessaan sitä ja tätä ja ei tehnyt niin tai näin.  En kyllä uskaltaisi mennä kenenkään mökille, edes kutsuttuna.  Sosiaalinen elämähän siinä vähän kärsii, kun ei oikein enää uskalla kyläänkään mennä, ettei vaan mene väärään aikaan tai ole väärät tuliaiset. Onneksi olen kotona viihtyvää sorttia.

Mun mielestä tämän ketjun aihe on kuitenkin ihan asiallinen. Ap sanoi, että toissakesänä oli mukavaa, kun vieraat olivat viikonlopun. Viime kesänä jäivät viikoksi ja olivat ilmeisesti suunnitelleet viipyvänsä pidempäänkin. Se ei ole millään muotoa kohteliasta. Kiva vierailu muuttuu taakaksi.

Näinpä, kyllä viikon vierailu toisen mökillä tuntuu jo enemmän hyväksikäytöltä. Ei haluta hankkia omaa mökkiä ja jäädään toisten mökeille loisimaan. Kesälomahan sujuu kivasti mökkeillen, jos on muutamakin tuttava, jonka mökille voi mennä viikoksi :)

Vierailija
68/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus en ymmärrä tätä perussuomalaista ajattelua. Kun on pakko päästä sinne korpeen yksin käkkimään ja vedetään herneet nenään ja ahdistutaan, kun joku olisi tulossa kylään, kun ei pysty suoraan sanomaan, että ei saa tulla. 

Vierailija
69/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa, kun ystäväpariskunta on paljon meidän mökillä, asuvat vierasmajassa, joten omaa aikaakin jää. Miehellä on vähän eri ajatukset mökkielämästä, eli kalastaminen ja kalastaminen ,itse tykkään puutarhanhoidosta ja askartelusta. On kivaa, kun miehellä on  yhtä kalastushullu kaveri, ja minulla juttuseuraa rouvasta.

Yhdessä sitten laitetaan ruokaa ja saunotaan ja uidaan jne. Syksyllä marjastetaan ja sienestetään.

Kaikki ostavat ruokaa ja yhdessä, käydään kesätapahtumissa ja naapurikaupungissa milloin milläkin porukalla.

Välillä käydään tietysti kotona, joskus ystäväni jäävät mökillemme siksi aikaa.

Tietysti joskus jotain pientä erimielisyyttä voi tulla, mutta tunnetaan jo toisemme niin hyvin, että ei ole  riidoiksi mennyt.

Vierailija
70/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan voitte vaan sanoa, että valitettavasti tänä kesänä ei vierailut sovi. Jos kerran ette heitä mökillenne halua. Meillä on ongelma toisinpäin, meidät "kutsuttiin" mökkikyläilemään kesäkuussa.. kutsu annettiin kolme viikkoa sitten: "että varmasti pääsette, kun pyydetään näin aikaisin, niin ette ehdi tehdä muita suunnitelmia". jeee.... 

Ainoana vaihtoehtona näen nyt jakaa tämän teidän saaman kutsun ap:lta kutsua kärttävälle perheelle =D Ap sanot vaan että ootte vaihtanu mökkiä ja annat uuden osoitteen! Sitten helikopterikamera paikalla kuvaamaan ilmeet kun vieraaseen pihaan pölähtää vieras auto, että kelpaako makkarapaketit.

Vierailija
71/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos menisivät sinne keskenään ja te eri viikolla? Vakuutus tietenkin, että siivoavat lähtiessä ja korjaavat vahinkonsa.

Ei elämä.... Miksi pitäisi antaa toisten käyttää meidän maksamaa mökkiä ilmaiseksi?

No jos se olisi muuten tyhjillään, niin sama kai se on.

ihmisillä on mökkejä tyhjillään,mutta siitä huolimatta ei muita päästetä nauttimaan siitä edes muodollista korvausta vastaan.Jos minulla olisi mökki niin silloin kun en itse sitä tarvitse olisi enemmän kuin Ok että joku muu siellä saisi olla.Tietenkin kulut tuolta ajalta pitäisi korvata esim.sähköt,vesi yms.+siivous.

Vierailija
72/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näitä jotka lusmuu toisten mökeillä kirjoittelemassa miten kivaa on kun "meidän mökille tulee tuttavapariskunta". Höpö höpö, näillä ei edes mökkejä ole, kunhan esittävät.

Oikeesti kukaan ei halua kesämökilleen vieraita, ei ainakaan yön yli. Mökille mennään jotta saadaan olla rauhassa ja nauttia luonnosta. Ei mökillä ole kiva passata muita, olosuhteet ovat alkeelliset ja mökkiläinen kaipaa omaa rauhaa ja oman perheen seuraa eikä mitään tunkeutuvia öhlöttäjiä.

Vierailija
73/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos menisivät sinne keskenään ja te eri viikolla? Vakuutus tietenkin, että siivoavat lähtiessä ja korjaavat vahinkonsa.

Ei elämä.... Miksi pitäisi antaa toisten käyttää meidän maksamaa mökkiä ilmaiseksi?

No jos se olisi muuten tyhjillään, niin sama kai se on.

ihmisillä on mökkejä tyhjillään,mutta siitä huolimatta ei muita päästetä nauttimaan siitä edes muodollista korvausta vastaan.Jos minulla olisi mökki niin silloin kun en itse sitä tarvitse olisi enemmän kuin Ok että joku muu siellä saisi olla.Tietenkin kulut tuolta ajalta pitäisi korvata esim.sähköt,vesi yms.+siivous.

Osallistuminen vakuutusmaksuihin, mökin yleiseen kunnossapitoon ja veroihin tuolta ajalta on kyllä myös paikallaan.

Tottakai mökkejä voidaan vuokrata, ja monet sitä tekeekin. Mutta tiedän myös ihmisiä jotka ovat aiemmin vuokranneet ja lopettaneet vuokraamisen, syynä kiinteistön tuhoaminen, välinpitämättömyys ympäristön kunnosta, maksuepäselvyydet sekä valitukset.

Mökkejä piisaa Suomessa, myös vuokralle. Eli ne jotka haluavat vuokrata, saavat vuokrata; ne jotka haluavat mökkeillä omistamatta mökkiä voivat siis vuokrata mökin niiltä jotka sellaista harjoittavat.

Vierailija
74/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, ei ole mikään vuokramökki tai suvun yhteisomistuksessa oleva mökki jonka viikkoja jaellaan ihmisten kesken. Tuttavaperheellä ei ole mitään oikeuksia toisten mökkiä kohtaan.

Vierailija
75/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en missään tapauksessa lähtisi vieraaksi jonkun mökille. Päiväksi ehkä ja sitten yöksi kotiin. Kuka aikuinen ihminen haluaa majoittua toisten nurkissa perheensä kanssa?

Esimerkiksi sellainen, jolla on ystäviä? Tuttavan kanssa tulee asiat valmiiksi siinä parissa tunnissa, jonka ehtii olla paikalla kun loppupäivä menee matkoihin ja välipysähdyksiin. Ystävän kanssa niin lyhyt näkeminen jättää tyytymättömäksi. Mutta ystävää ei myöskään tarvitse tauotta viihdyttää ja hoivata, vaan sen voi laittaa hyötykäyttöön ja käskeä välillä huolehtimaan itsestään ja myös sinusta.

Ap on ehkä hiukan niuho, kun ei pääse makkarankuorista yli. Asiaa ei kyllä mitenkään helpota se, jos kokee tulevansa ylikävellyksi. Tässä voisi olla kasvun paikka neuvotella sellainen diili, että vieraat oikeasti vastaavat teidän passaamisestanne vähintään puolet ajasta, ja ostavat kaikki ruuat. Silloin muistaisi keltuaispalloa katsoessaan, että ai niin tämähän on mulle pelkkää säästöä ja kerrankin saa oikeasti levätä mökillä. Sanot suoraan, ettet koe rentouttavaksi viikon vastuunkantoa, ja haluaisit itsekin rentoutua ihan täysin. Jos tyypit on yhtään fiksuja, saattaisit saada vieläkin aidommin vapaata kuin perheen kesken, ja voit pistää riippumattoon maate lukemaan kaikki ne kirjat, joita et enää usko koskaan ehtiväsi.

Mutta en taida olla ainoa ihminen, joka helposti taantuu ihan lapseksi ja ruokittavaksi, koska se vain jotenkin on se sama moodi, jossa lapsena on ollut kylässä. Ns. hyvät emännät ovat tässä maassa totuttaneet ihmiset tuohon passatuksi tulemiseen, ja onhan se rentouttavaa, jos ei samaistu lainkaan passaajan fiiliksiin. Onneksi ystäväni osaavat laittaa minut hommiin. Se on ollut itselleni kasvattavaa, ja vaikka se saattoi alkuun hämmentää, nyt pidän sitä luottamuksen ja läheisyyden osoituksena. Ehkä ongelma on siinä, että läheisyyttä on ajassamme liian vähän. Siis sitä sellaista yhteistä tilaa, jossa voi luottaa olevansa tuntemuksiinsa oikeutettu ja voivansa keskustella kaikkien tarpeista ja haluista.

Miksi ei voi jutella toisen kanssa ja kertoa hyvässä hengessä, että alkaa ärsyyntyä niistä keltuaisista ja makkarankuorista, koska ei koe saavansa itse yhtä paljon kuin antaa. Eiköhän se win-win tässäkin olisi ihan mahdollinen? Mutta ap ei tunnu pystyvän tähän keskusteluun edes kotona. Ei ole ok, että miehet sanelevat perheiden lomanviettotavan samalla, kun lusmuavat toteutuspuolella. Vaistoavat kuitenkin, ettei toinen ole yhtä ihastuksissaan, joten yrittävät jallittamalla saada tahtonsa läpi. Eli mieskin taantuu lapseksi, ja emäntä on kuvion ainoa aikuinen. Vaatii paljon vaivaa ja työtä muuttaa tuo asetelma järkisuuntaan. Tiukka rajavalvonta on pikaratkaisu, mutta johtaa helposti sitten siihen, ettei kesävieraat sitten uskalla tulla nolattuina enää lainkaan. Puolisokin kokisi tulevansa tyrmätyksi, ja heittäytyisi marttyyriksi. Eikä sekään sitten ehkä hauskaa olisi.

Vierailija
76/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan voitte vaan sanoa, että valitettavasti tänä kesänä ei vierailut sovi. Jos kerran ette heitä mökillenne halua. Meillä on ongelma toisinpäin, meidät "kutsuttiin" mökkikyläilemään kesäkuussa.. kutsu annettiin kolme viikkoa sitten: "että varmasti pääsette, kun pyydetään näin aikaisin, niin ette ehdi tehdä muita suunnitelmia". jeee.... 

Minä kannatan tätä, että ilmoittaa vaan nätisti, että "tänä kesänä on se verran vähän aikaa olla mökillä ja niiksi ajoiksi sovittu sen verran paljon ohjelmaa sinne ja pieniä korjaustöitä, että tänä kesänä ei varmaan onnistu, harmi juttu kyllä, tavattaisko kaupungissa kuitenkin vaikka torikahvilan merkeissä."  Jos siis ylipäätään haluatte pikaiseen tavata.

Tästä kesällä on paljon keskustelua ja olen miettiny, että onko yleinenkin ilmiö. Meillä ei koskaan ole ollu vastaavia ongelmia, kutsuttaessa tulee mielellään ystävät ja on sen sovitun ajan, esim. kesäviikonloppu ja mielellään tuovat tullessaan grillijuttuja enemmänkin ja pyytämättä. Ja yhdessä lämmitetään saunaa/grilliä ja kysyvät lähtiessä, jos voisi vielä siivoilla jotain, täyttävät astianpesukonetta oma-alotteisesti jne. Ja vastaavasti me heidän mökillä kyläillessä halutaan osallistua. Itse itsensä kutsuminen täysihoitoon on jotain, mitä en voi käsittää, varsinkin kun kuulee juttuja, että mökin omistajien odotetaan vielä katsovan lapsiakin, että vanhemmat rentoutuu. Poikkeuksena mun mummo, joka kutsutaan itse ja hänelle järkätäänkin rentouttava täysihoito kerrankin, mutta ihan omasta halustamme :) Mahtaako olla yleistäkin sellainen kyläily, joka menee ihan hyväksikäytön puolelle (vastaan ekan sivun viestiin että ketjun läpi lukemalla sekin selvinnee).

Vierailija
77/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ongelma taitaa olla se, että et saa mieheltäsi tukea tähän lyhyempään vierailuun. Siis miehen mielestä on kivaa kun hänen kaverinsa on hänen seuranaan mutta sulla on tylsää kun kaveriperheen äiti ei ole yhtäläinen kaveri sulle.

Mä niin tiedän ton tunteen! Mun mies on samanlainen, haluaisi joka reissulle mukaan jonkun kaveri/sukulaisperheen. Ja mä taas haluaisin mieluummin olla oman perheen kesken. Olen jo useamman kerran sanonut, että lapset kasvavat yllättävän nopeasti ja todennäköisesti viiden vuoden päästä ei enää lapset meidän kanssa reissaa. Siinä vaiheessa sitten on mukavaa kun on muitakin mukana.

Mä olen muutenkin vähän erakkoluonne ja viihdyn mainiosti yksinään. Siksi tuollaiset ison porukan esim. mökkilomat on tosi raskaita. Ja kummasti se huoltopuoli aina kaatuu naisten niskaan. Jos vielä toisen perheen äiti ei ole sellainen kenen kanssa on paljoakaan yhteistä niin tuntuu ettei missään lomalla olekaan. Passaat muita ja yrität kohteliaasti jutustella toisen kanssa.

En osaa auttaa sinua muuten kuin, että puhut rehellisesti miehellesi, että sinusta ei ole yhtä kivaa kun kaveriperhe tulee pitkäksi aikaa. Jos saisitte yhdessä sovittua, että viikonloppu on riittävä niin sitten se on helpompi sanoa myös tälle kaveriperheelle.

Vierailija
78/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän mökillä saa käydä sukulaiset ja ystävät silloinkin kun emme siellä itse ole. Kivaahan se on että joku käy siellä ja tarkistaa samalla että kaikki on kunnossa. Kutsumme myös sinne usein vieraita mukaan kun menemme itse sinne. Mukavaa että on seuraa.

Vierailija
79/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peesaan näitä jotka kannustavat kommunikoimaan ekaksi sen oman miehen kanssa.

Jos kerrot että et vaan kerta kaikkiaan jaksa olla kiva yli kahta päivää vieraille. Että jos näiden on viikoksi tultava, niin itse lähdet sitten veke sieltä, mies hoitakoon keskenään sekä vieraat että omat. Plus siivoaa jäljet.

Vierailija
80/138 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä tosi hyvin. Meillä on kanssa aika usein miehen tissuttelevia kavereita viikon verran mökillä. Tai sen tissuttelevia sukulaisia...

Minulla on todella erakkoluonne ja koen äärettömän raskaana että joutuu syömään vaikka vaan viikonlopun joka aterian muiden ihmisten kanssa ja sumplimaan aikatauluja. Haluaisin myös nauttia luonnonrauhasta enkä radion huudattamisesta tai tissuttelijoiden jankkaamisesta.

Nykyään teen sitten niin että minä syön koska tykkään mitä tykkään ja hengailen itsekseni ja miehen sukulaiset tai kaverit saavat ruokkia itsensä ja viihdyttää itseään miten hyväksi näkevät. Suomalaisten kanssa tämä sujuu, ulkomaalaiset vähän ihmettelevät mutta tuppaavat silti vuosi toisensa jälkeen kylään... Raskasta tuo on silti, mutta koska tiedostan että asia on ongelma vain minun neuroottisessa päässäni, en tee siitä sen isompaa numeroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan