Voiko 4-vuotiaalta odottaa, että jaksaisi istua ravintolapöydässä 1.5-2h?
Mitä mieltä olette? Minusta voi ehkä toivoa, mutta aika harvalta se aina käy. Olenko väärässä?
Kommentit (122)
Meidän 4-vuotiaalta onnistuu, mutta myönnän kyllä että Youtube (tietysti ilman ääniä) otetaan herkästi käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me harjoiteltiin ihan pienestä.
4- ja 2-vuotiaiden kanssa käytiin kolmen tunnin balettigaalassa...
Väitätlö sä nyt ihan tosissasi että lapset ovat olleet hiljaa paikoillaan koko ajan? Mä olen kerran ollut oopperassa niin, että joku ääliö oli sinne raahannut mussukkansa. Varmasti vanhempiensa mielestä olivat todella hienosti mutta mua kyllä häiritsee, jatkuvat kommentoinnit: "mikä tuo on?, mitä setä nyt tekee?, äiti mihin tuo nainen nyt menee?". Ja lapsen ääni kyllä kuuluu musiinkin yli jos sattuu oma paikka olemaan ihan lähellä.
Väitän.
Se oli ihan perhenäytäntö.
Miten ne lapset oppii jos ei saa missään harjoitella?
Ja lapsista nuorempi on aina ollut yltiörauhallinen. Ikinä päästä ääntäkään, tapittaa esitystä. Vanhempi on vilkkaampi mutta ei hänkään koskaan siellä puhunut tqi juoksennellut.
Ja tosiaan. Myös matkustettu paljon. 3- ja 1-vuotiaina köyneet jo Kiinassa ja Amerikassa, 11 - 15 tunnin lentoja...
Sama pieni muumikassi mukana, josta kaivelleet piirustuskamat tai pelin tai kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sen verran, että odottaa ruoan ja syödään. Sitten jälkkärin. En ole koskaan katsonut kauanko tuohon menee.
Mut jos nälkä on selätetty ja menee tylsäksi, kyllä meidän muksut on aina lähteneet käveleskelemään ja katselemaan ympärilleen. Itse tein aikoinani samaa, ja mun kanssa käytiin paljon ravintoloissa.. Mut 80- luvulla tälläisestä ei vielä kukaan repinyt pihviä lautaselta nenään.. Edes suomessa..
Eikä kyllä nykyäänkään. Tämä ilmiöhän on ainoastaan vauva AV.lla. En ole koskaan ravintolassa tälläisiä mielensäpahoittajia nähnyt. Joo, ehkä pahimmat mulkaisut tulee toisilta vanhemmilta jos meidän muksut on käyneet sanoon heidän lapsille moikka. Et kyllä äideillä itsellään on hirveitä kipuja tänäpäivänä koittaa kasvattaa tenavista jotain robotteja.
Olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa, että voi toivoa mutta ei vaatia. Aloittaisin vähän lyhyemmistä ravintolareissuista ja varaisin viihdykettä mukaan. Outoa ajattelua, että joidenkin mielestä kaikilta voisi vaatia jos omaltakin piltiltä sattuu onnistumaan. Eikö kommentoijat ymmärrä, että lapset on yksilöitä ja kypsyy eri asioissa eri tahtiin? Ap varmaan tuntee oman lapsensa parhaiten - tai ainakin paremmin kuin anonyymit nettikasvattajat.
Ja jos joku ei halua antaa nelivuotiaalle tablettia kouraan, niin se on kyllä pelkästään hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien fine dining -ravintoloista on tullut paikkoja, joissa lapsia viihdytetään levittämällä piirustusvälineet pöytään? Ja miten nyt joka av mammalla onkin lapsia, jotka istuu kiltisti paikoillaan pari tuntia? Noin pienet lapset ovat häiriöksi muille ruokailijoille. Kiittävät teitä ravintolakäynnin pilaamisesta, kun lapsi alkaa lopulta kitistä ja veivata.
Missä lukee että siellä levitetään mitään pitkin pöytää? Piirustuslehtiö ja kynäpenaali ei häiritse ketään.
Ravintolassa pöydällä kuuluu olla ruokailuvälineet ja -lautaset, ei likaisia penaaleja ja piirustuslehtiöitä. Käytöstapoihin kuuluu, että ravintolassa ei raplata puhelinta eikä kännykkää. Lapset voi opettaa ravintolatavoille aloittamalla heidän ikäisilleen sopivista perheravintoloista.
Ja se kynä ja paperi haittaa tarkalleen mitä tai ketä?? Käsittääkseni ap ei ole viemässä lapsiaan kolmen Michelin tähden ravintolaan, mutta muuten lapset ovat kyllä tervetulleita lähes kaikkiin ravintoloihin. Siis ne käyttäytyvät lapset. Mutta jos yhtään on käyty kahviloissa tai vaikka perheravintoloihin luokitelluissa ketjupaikoissa, niin ei se oikea ravintola mikään mahdottomuus ole. Minusta lasta ei pidä päästä juoksentelemaan ravintolassa, se häiritsee ja on vaarallistakin. Tarvittaessa poistutaan sitten vaikka hetkeksi vanhemman kanssa ulos tai syrjään, mutta jos lapsi istuu hiljaa paikallaan, niin mitä haittaa on piirustuslehtiöstä? Ja mielestäni väsyneellä 2-vuotiaalle voi antaa myös äänettömän kännykän viihdykkeeksi, iän myötä sitten vaaditaan pikkuhiljaa vähän enemmän. Mihin itse veisit sitten lapset? ABC:lle?
Alle 3-vuotiaalle ei minusta auta harjoittelu JOS lapsi on luonteeltaan vilkas, utelias ja levoton. Jos joku ottaa alle 3v:n paikallaan pysymisestä kunnian itselleen, on kyllä aika pahasta hakoteillä.
Meillä esikonen ei olisi pystynyt 4-vuotiaana (no ehkä joo jos saisi katsoa videoita, niin kuin kaikki muutkin lapset), mutta kaksi nuorinta kyllä. Esikoinen on nyt 7v ja edelleen alkaa pyörimään levottomasti jos pitää istua paikallaan pelkän keskustelun voimalla yli 5min. Kertoo itse, että tulee paha olo sisälle, jos pitää olla paikallaan. Mitkään piirustusjutut eivät ole koskaan kiinnostaneet eikä leiki kotonakaan paikallaan.
Sanoisin siis, että riippuu lapsesta eikä niinkään kasvatuksesta tai totuttelusta. Jos on vilkas lapsi, pakottamalla et saa hänen oloa sisältä hyväksi, kun pitää olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa, että voi toivoa mutta ei vaatia. Aloittaisin vähän lyhyemmistä ravintolareissuista ja varaisin viihdykettä mukaan. Outoa ajattelua, että joidenkin mielestä kaikilta voisi vaatia jos omaltakin piltiltä sattuu onnistumaan. Eikö kommentoijat ymmärrä, että lapset on yksilöitä ja kypsyy eri asioissa eri tahtiin? Ap varmaan tuntee oman lapsensa parhaiten - tai ainakin paremmin kuin anonyymit nettikasvattajat.
Ja jos joku ei halua antaa nelivuotiaalle tablettia kouraan, niin se on kyllä pelkästään hyvä asia.
Ap kysyi "voiko nelivuotiaalta vaatia" eli yleisnelivuotiaalta, ei hänen nelivuotiaaltaan.
Kyllä voi vaatia. Se vaan on vaatinut sen että äiti/isä on harjoitellut asiaa lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alle 3-vuotiaalle ei minusta auta harjoittelu JOS lapsi on luonteeltaan vilkas, utelias ja levoton. Jos joku ottaa alle 3v:n paikallaan pysymisestä kunnian itselleen, on kyllä aika pahasta hakoteillä.
Meillä esikonen ei olisi pystynyt 4-vuotiaana (no ehkä joo jos saisi katsoa videoita, niin kuin kaikki muutkin lapset), mutta kaksi nuorinta kyllä. Esikoinen on nyt 7v ja edelleen alkaa pyörimään levottomasti jos pitää istua paikallaan pelkän keskustelun voimalla yli 5min. Kertoo itse, että tulee paha olo sisälle, jos pitää olla paikallaan. Mitkään piirustusjutut eivät ole koskaan kiinnostaneet eikä leiki kotonakaan paikallaan.
Sanoisin siis, että riippuu lapsesta eikä niinkään kasvatuksesta tai totuttelusta. Jos on vilkas lapsi, pakottamalla et saa hänen oloa sisältä hyväksi, kun pitää olla paikallaan.
Esikoisesi ei ole normaali. 7-vuotiaan pitää pystyä olemaan jo koulupäivä kunnolla.
Mä en ole koskaan ollut mikään ylivilkas, ja silti joskus ravintolassa oli nälkä, joskus ei. Harvemmin oli. Närpin jotain ja lähdin kuljeskelemaan. En siten odota lastenikaan kököttävän hiljaa siinä pöydässä. Ne on lapsia, ei mitään pikkuaikuisia. Kerkeävät myöhemmin istumaan itsensä hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ap kysyi, voiko 4-vuotiaalta vaatia. Voi vaatia, jos on opetettu. Ei tietenkään voi vaatia, jos ei osaa. Tietenkin hän tuntee oman lapsensa, mutta hän kysyikin, miten muut pärjää tilanteessa. Ja se nyt vaan on niin, että 4v. voi olla jo hyvinkin kokenut ravintoloissa kävijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoisesi ei ole normaali. 7-vuotiaan pitää pystyä olemaan jo koulupäivä kunnolla.
Olen luokanopettaja. Kukaan 7v ei pysty koko koulupäivää olemaan paikallaan. Sitä varten on välitunnit. Jo se 45min on isolle osalle todella vaikeaa istua paikallaan. Kyllä siellä jalat heiluu, tuolit kääntyilee ja niissä vääntelehditään. Lisäksi ainakin itse pyrin siihen, että jokaisen tunnin aikana oppilaat pääsevät liikkeelle eivätkä istu koko tuntia paikallaan. Se vain on isolle osalle tosi vaikeaa.
Mikä on normaalia ja mikä ei? Ei ole tarpeen vetää mitään rajaa, vaan jokainen lapsi nyt vain on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien fine dining -ravintoloista on tullut paikkoja, joissa lapsia viihdytetään levittämällä piirustusvälineet pöytään? Ja miten nyt joka av mammalla onkin lapsia, jotka istuu kiltisti paikoillaan pari tuntia? Noin pienet lapset ovat häiriöksi muille ruokailijoille. Kiittävät teitä ravintolakäynnin pilaamisesta, kun lapsi alkaa lopulta kitistä ja veivata.
Missä lukee että siellä levitetään mitään pitkin pöytää? Piirustuslehtiö ja kynäpenaali ei häiritse ketään.
Ravintolassa pöydällä kuuluu olla ruokailuvälineet ja -lautaset, ei likaisia penaaleja ja piirustuslehtiöitä. Käytöstapoihin kuuluu, että ravintolassa ei raplata puhelinta eikä kännykkää. Lapset voi opettaa ravintolatavoille aloittamalla heidän ikäisilleen sopivista perheravintoloista.
USA kierroksella ravintoloissa lapsille annettiin värikynät ja joku tehtäväpaperi tms.
Mukavia perheravintoloita.
En itsekään veisi mihinkään monen tunnin fine dininhiin. Mutta ihan pienestä saakka ovat istuneet kolmen ruokalajin verran. Eikä varmasti ole ketään häirinneet
Tabletti tai älypuhelin mukaan niin sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luokanopettaja. Kukaan 7v ei pysty koko koulupäivää olemaan paikallaan. Sitä varten on välitunnit. Jo se 45min on isolle osalle todella vaikeaa istua paikallaan. Kyllä siellä jalat heiluu, tuolit kääntyilee ja niissä vääntelehditään. Lisäksi ainakin itse pyrin siihen, että jokaisen tunnin aikana oppilaat pääsevät liikkeelle eivätkä istu koko tuntia paikallaan. Se vain on isolle osalle tosi vaikeaa.
Mikä on normaalia ja mikä ei? Ei ole tarpeen vetää mitään rajaa, vaan jokainen lapsi nyt vain on erilainen.
Normaali on oppilas, joka kykenee ikätasoiseen työskentelyyn eikä häiritse muita.
Tuolla sinun asenteellasi sinne yläkouluun pukkaa niitä venyvän "normaalijatkumon" apinoita, joita ei ole koskaan opetettu käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt ei varmaan kukaan väitäkään, että lapset ovat kaikki samanlaisia, mutta kyllä opettajakin varmaan tietää, että "normaali" 7v. jaksaa keskustelun voimalla istua pidempään kuin 5min. ja selviytyy ravintolassakin hienosti ilman juoksentelua ympäriinsä? Siellä ravintolassa ei myöskään yleensä ole 20 muuta ekaluokkalaista härveltämässä... Ja lapsen ei tarvitse istua kuin suolapatsas, jalkoja saa varmasti hieman heilutella ja tarvittaessa voi vaikka pääruoan jälkenen käydä lyhyesti aikuisen kanssa jaloittelemassa (ravintolasta riippuen). Tähän pystyy kyllä "normaali" 4v myös. Turhaan nyt on puhua erikoislapsista.
Me valitaan yleensä ravintola, jossa on leikkipaikka ja jos mahdollista niin vielä pöytä siitä vierestä. Näin ravintolassa käynti on kaikille miellyttävä tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Tabletti tai älypuhelin mukaan niin sujuu.
Neljävuotiaalle? Mitä zombia sä kasvatat?
Ja kysymykseen, tuon ikäiseltä ei voi vaatia istumaan hiljaa noin kauaa. Jotkut ihmiset haluavat jutella lastensa kanssa ja opettaa ravintolakäyttäytymistä, joissain paikoissa on lasten leikkitila ja joissan on lapsille pöydässä tekemistä. Suurin osa aikuisista kuitenkin ymmärtää että nelivuotiaan kanssa saattaa olla haastavaa ravintolassa.
Meillä tuo onnistui lähestulkoon maaliin asti, kiitos kuuluu kylläkin erittäin ammattitaitoiselle tarjoilijalle. Hän puhutteli ja palveli ipanoita kuin olisivat olleet täysi-ikäisiä ravintolavieraita! Lasten ryhtikin parani tuolissa kuin taikaiskusta!!
Ap, onko mahdollista, että jännität nyt ravintolareissua ihan turhaan? Mitä, jos menisitte vaan kokeilemaan, miten sujuu? Vanhempasi tuskin ehdottaisivat ravintolakäyntiä johonkin täysin sopimattomaan paikkaan, jos haluavat kovasti lapsenlapsensa paikalle. Oletan tässä nyt, että tuntevat lapsesi. Jos teillä on kotona ihan normimeininki, lapset osaavat istua ruokapöydässä kotonakin ja muutenkin ovat liikuteltavissa "normaaleiksi", niin miksi ette menisi syömään? Meitä lapsiperheitä käy paljonkin syömässä (ainakin Helsingissä), ehkä yllätyt ja omaksikin nauttivat ravintolassa syömisestä? Siihen kokemukseen kuuluu paljon muutakin, kuin pelkkä ruoka.
Siis puhelinta tai tablettia, tarkoitin. 😅