Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta poistettu sappirakko, olisi kysymyksiä!

Kuravatsa
25.02.2017 |

Minulta poistettiin 3 viikkoa sitten sappirakko. Sappitiehyet oli vielä kuvattu leikkaussalissa puhtaiksi. Haavat on parantuneet, mutta edelleen jossain "sisukaluissa" tuntuu kipua. Välillä vähemmän, välillä kovaakin. Lisäksi syöminen saa aikaiseksi vatsan sekoamisen ja saan juosta pikaisesti vessaan.

Onko muilla ollut tällaisia vaivoja leikkauksen jälkeen vai pitäisikö huolestua?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta poistettiin sappirakko viime marraskuussa. Kysyin haastattelussa leikkaavalta lääkäriltä mites ruokavalio tästä eteenpäin, niin hän kysyi olenko nyt jotenkin rajoittanut syömisiäni, vastasin en, niin hän sanoi että voin jatkaa samalla ruokavaliolla kuin ennen leikkaustakin. Näin siis olen tehnyt. Ei tule enää ollenkaan kohtauksia ja nyt korona-aikana kun ei oikein mihinkään pääse / huvita mennä, niin on tullut syötyä paljon ja epäterveellisesti enkä siltikään ole lihonut. Johtuuko sapen puutteesta?

Sapen tehtävähän on pilkkoa rasvoja pienemmiksi jotta ne imeytyvät suolistosta elimistöön. Ilman sappea rasvat menevät isompina könttinä suoleen ja suoraan läpi kun eivät pysty imeytymään. Joten voi jopa laihtua.

Vierailija
42/64 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho… onko normaalia, että vatsa on mustelmien peitossa ja turvonnut tähystysleikkauksen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sairaalassa tarjottiin sappirakon leikkauksesta seuraavana päivänä kaurapuuroa. Ei tullut mitään oireita.

Vierailija
44/64 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho… onko normaalia, että vatsa on mustelmien peitossa ja turvonnut tähystysleikkauksen jälkeen?

Kyllä on normaalia. Mustelmat häviävät jonkun ajan päästä.

Vierailija
45/64 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sappirakon poiston jälkeen sain uuden kohtauksen. Niitä tulee mulle siis edelleen, tosin ei niin voimakkaina kuin ennen rakon poistoa. Sain leikkauksen jälkeen myös vaivakseni sappihapporipulin (kannattaa googlailla, lääkärit ei tästä jostain syystä puhu) joka vaikeuttaa ihan jokapäiväistä elämääni. En halua pelotella, toivottavasti itse paranet kunnolla etkä saa mitään tälläisiä ikäviä lisävaivoja

Sanoisin että sinun toipumisvaiheessa on vielä ihan normaalia jos tuntuu kipuilua, kannattaa seurailla sitä kuitenkin

Sama tuliainen. Ihan saatanasta. 3 vuotta. 

Vierailija
46/64 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin  sappirakon poistoleikkauksessa n 1kk.sitten,sain samalla sairaalakäynnillä  korona-tartunnan.Sairaala ei reagoinut asiaan muuten kuin kysymällä kuinka monta henkeä oli huoneessa.

Vierailija
47/64 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Vierailija
48/64 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaisia oireita kahdeksaan vuoteen. 

Vierailija
49/64 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet jäi rakon poiston jälkeen kaikki leikkauspöydälle. En muista minkäänlaisia oireita sen jälkeen. Ilmaa oli pari päivää aikalailla suolessa mutta muistelen tuosta lääkärin sanoneenkin. Kipuja ei minkäänlaisia. Yhtään kipupilleriä En siihen vaivaan syönyt. Sitä ennen kivut oli sanoinkuvaamattomat!!! Eniten hatutti, kun viikkoon ei päässyt saunaan! Syödä olen voinut heti poiston jälkeen ihan mitä tahansa  jopa omenat menee vaivoitta ja onkin mun päivittäinen jälkiruoka.

Vierailija
50/64 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle, kuten minulle on tullut keliakia sapen poiston jälkeen.  Voi olla, että se on ollut lievänä jo aiemmin, mutta keski-ikä keliakiassa on 55 vuotta.

Litalginia ei tarvitse, jos on tarkka tavallisten viljojen kanssa.

Monelle tuttavalleni on käynyt samoin sapen leikkauksen jälkeen

Tavallinen suklaa käy, mutta vehnällä tulee ylös. Myös aiemmin rakastamani homejuusto tulee ylös, kun home on kasvatettu vehnässä.

Hiljattain söin ed. päivänä 4 palaa Fazerin Sinistä ja huomasin vatsaoireita. Se panttaa nestettäkin ja seur. päivänä söin samoin kaikki tulee ylös, rajusti n. 15-16 kertaa. Kotona lattialle jo 8 kertaa, pääosin juomaani nestettä!

Jouduin Ensiapuun rajujen oireiden takia!

Oli myös pelko, että silmäleikkaukseni olisi aiheuttanut jotain päähän.

Pää kuvattiin ja oli okei. LASKUA TULI 2 PÄIVYSTYSTÄ, TAVALLINEN JA SILMÄKLINIKKA, taksi jne.

Ennen Fazerin Sininen oli Sinisistä tuotteista ainoa gluteeniton, ei enää!

VAROKAA sappirakkoleikatut!

Vierailija
51/64 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
52/64 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt vastaa kysymykseen, kun leikkauksesta on jo vuosia aikaa, enkä enää muista miten toipuminen sujui. Kerron kuitenkin varoituksena yhden kokemukseni.

Olen saanut yhden sappikohtauksen leikkauksen jälkeen. Sen aiheutti toiseen vaivaan otettu Panacod-tabletti. Vasta kohtauksen jälkeen luin, että lääkkeellä on tuo taipumus.

Eikös kodeiinia aiheuttavat lääkkeet (särkylääkkeet, yskänlääkkeet) nimenomaan aiheuta monille noita sappikiviä?

Moni luulee että ne on periytyviä ja että on vanhojen naisten tauti eli ne joutuu sappileikkauksiin, mutta niitä kiviä saattaa olla parikymppisilläkin eikä ne välttämättä edes periydy.

Meidän suvussa on kyllä nuorin sappileikattu 17 v ja serkkunsa 20 v. Luulen kyllä että on jossain määrin ainakin periytyvää.

Vierailija
53/64 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappirakko poistettu noin 10 vuotta sitten. Leikkaus meni hyvin ja toipuminen, paitsi se sappihapporipuli sitten tuli kunnolla minullekkin.. ja siitäpä ei kukaan kertonut sairaalassa mitään! Sain sen sitten jotenkin kuriin kun vedin tuhdin maitohappobakteeri kuurin. V*tuttaa vieläkin, kun joutui itse selvitteleen tälläset asiat, mitkä nyt kaiketi on aika perusjuttuja leikkauksen jälkeen.

Laihduttaminen on ollut sapen poiston jälkeen täysin mahdotonta, tuntuu että kroppa ei tosiaan toimisi kuten joskus ennen. Muutama kilo lähtee, mutta sitten alkaa jumitus ja kilot palaa tuplana. Voin kertoa, että olen todella kypsä kymmenen vuoden jälkeen tähän.

Entinen teräsvatsa on nykyään "p****vatsa" eli tuntuu, että tänään sopii joku ruoka-aine, mutta huomenna saan siitä turvotusta, kipuja, ripulia ja muuta mukavaa, ihan oppikirjamaisia ärtyneen suolen oireita. Lisäksi parin viime vuoden aikana on alkanut kipuilu tuossa sapen kohdalla ruokailun jälkeen. 

Vierailija
54/64 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta poistettiin sappirakko viime marraskuussa. Kysyin haastattelussa leikkaavalta lääkäriltä mites ruokavalio tästä eteenpäin, niin hän kysyi olenko nyt jotenkin rajoittanut syömisiäni, vastasin en, niin hän sanoi että voin jatkaa samalla ruokavaliolla kuin ennen leikkaustakin. Näin siis olen tehnyt. Ei tule enää ollenkaan kohtauksia ja nyt korona-aikana kun ei oikein mihinkään pääse / huvita mennä, niin on tullut syötyä paljon ja epäterveellisesti enkä siltikään ole lihonut. Johtuuko sapen puutteesta?

Sapen tehtävähän on pilkkoa rasvoja pienemmiksi jotta ne imeytyvät suolistosta elimistöön. Ilman sappea rasvat menevät isompina könttinä suoleen ja suoraan läpi kun eivät pysty imeytymään. Joten voi jopa laihtua.

Sappineste syntyy maksassa ja sappirakko on vain puskurivarasto, jonne sappi kerääntyy käytettäväksi tarpeen mukaisesti eli sappirakko tyhjenee mm. silloin kun sulateltavana on hyvin rasvaista ruokaa. Sappirakon poiston jäljeen sappinestettä siis todellakin syntyy aivan kuten aiemmin, mutta se valuu suurimmaksi osaksi suoraan ohutsuoleen.

Vierailija
55/64 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut sappikohtauksia ennen eikä jälkeen sapen poistoa. Sappi vaan tulehtui, alkoi sattua ja leikattiin pois samana päivänä. Muistan, että tähystysleikkauksen jälkeen oikea olkapää oli hyvin kivulias, liittyi jotenkin hermotukseen ja pallean täyttämiseen ilmalla tähystyksen ajaksi. Olen pienikokoinen ihminen, kaikkea voin syödä ilman vaivoja. Leikkauksesta toivuin nopeasti, mutta arvet vatsassa ovat tosi isot. Minua ne eivät tosin haittaa yhtään.

Minulla sappirakko tulehtui ilmeisesti rajun noron jälkitautina - ainakin parin vuoden kuluttua tapauksesta jossain oli juttua, että kyseisen kevään norovirusepidemian jälkeen oli selvästi normaalia enemmän sappirakon tulehduksia ja poistoja. Mitään sappiongelmia ei tuota ennen ollut eikä poistonjälkeen ole ollut mitään kummempia oireita tai tarvetta rajoittaa ruokavaliota. Ainoastaan jos ylensyö jotain rasvaista, niin saattaa tulla jonkilainen kouristuksen tunne vatsaan sappirakon entisen paikan tienoille - ei mikään sappikohtaus vaan enemmin samanlainen kipu kuin tulehtuneen sappirakon kanssa oli. Olen tulkinnut, että tuo on ehkä jonkinlaista haamusärkyä - jäljellejääneet hermot yrittävät patistaa olematonta sappirakkoa supistumaan?

Vierailija
56/64 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sappirakon poiston jälkeen sain uuden kohtauksen. Niitä tulee mulle siis edelleen, tosin ei niin voimakkaina kuin ennen rakon poistoa. Sain leikkauksen jälkeen myös vaivakseni sappihapporipulin (kannattaa googlailla, lääkärit ei tästä jostain syystä puhu) joka vaikeuttaa ihan jokapäiväistä elämääni. En halua pelotella, toivottavasti itse paranet kunnolla etkä saa mitään tälläisiä ikäviä lisävaivoja

Sanoisin että sinun toipumisvaiheessa on vielä ihan normaalia jos tuntuu kipuilua, kannattaa seurailla sitä kuitenkin

Minä sain kirjalliset ohjeet ja "perehdytyksen" muutama vuosi sitten ennen leikkausta. Niissä kyllä mainittiin, että osalle jää riesaksi ripuli. Syynä siihen kaiketi se, että sappineste virtaa jatkossa suoraan keskeytyksettä, eikä enää "säilöydy" rakkoon, joka sitä "annostelisi" syömisen tahtiin optimaalisesti.

Kerrottiin siinä myös, että rascainen ruoka aiheuttaa em. syystä myös "rasvaripulia".

Joten ei se rakko siellä ruoansulatuselimistössä mikään turhake ole ollut.

Umpisuolenleikkaustakin nykyään vältellään, jos se on vain tulehtunut. Hoito antibiootilla. Umpisuolen on uudemmissa tutkimuksissa osoitettu ilmeisesti olevan yksi ihan merkittävä ja mahdollinen tekijä vatsan terveen mikrobiomin säätelyssä. Se toimii ainakin ikäänkuin "varastona".

Vierailija
57/64 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut

Vierailija
58/64 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin sappirakko kun oli 13

Vierailija
59/64 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olo helpottui heti, pystyin syömään jo samana iltana normaalia ruokaa, eikä ole mitään vaivoja sen koommin ollut 

Toki sairaslomalla olin muistaakseni viikon leikkauksen jälkeen. 

Vierailija
60/64 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tänään tuli ilmeisesti sappisupistus?

Söin sipsejä- sekä energiajuoman niin tuli pistos ja kipua oikean rintalastan alla säteillen selkään..

Epäilen sappikiviä sillä selkään myös sattuu, jos juon virvoitusjuomia :( 

Menetin ruokahalun heti kun tuo sappirakon supistus tuli..

Huomenna tai tällä viikolla ultraan soitin jo päivystykseen odotellen takaisin soittoa..