Te joilta poistettu sappirakko, olisi kysymyksiä!
Minulta poistettiin 3 viikkoa sitten sappirakko. Sappitiehyet oli vielä kuvattu leikkaussalissa puhtaiksi. Haavat on parantuneet, mutta edelleen jossain "sisukaluissa" tuntuu kipua. Välillä vähemmän, välillä kovaakin. Lisäksi syöminen saa aikaiseksi vatsan sekoamisen ja saan juosta pikaisesti vessaan.
Onko muilla ollut tällaisia vaivoja leikkauksen jälkeen vai pitäisikö huolestua?
Kommentit (64)
Noin 10 prosentille jää vielä taipumus saada sappikipukohtauksia, vaikka rakko on poistettu. Itse ihmettelin, kun yritin laihduttaa liian tiukalla dieetillä (esim atkinsillä tai paastolla), niin hirmuiset tuskat tuli. Toki niitä kohtauksia on harvoin, pitkästä buranakuurista tuli paha kohtaus ja jos syö paljon papuja. Eli jonkinlaista ruokavaliota silloin pitää edelleen noudattaa.
Kiitos vastauksesta :)
En saanut sairaalassa mitään ohjeistusta tai tietoa toipumisajasta. Leikkaus, yö sairaalassa ja aamulla kotiin. Käteen lappu jossa ohje olla viikon ajan nostelematta mitään painavaa ja jotain juttua, mistä tunnistaa jos tähystyshaavat ovat tulehtuneet.
Sen vuoksi tässä nyt ihmettelen kuuluuko tämä asiaan vai onko sisuskaluissa jotain enemmänkin vialla.
Vuosi sappirakon poiston jälkeen sain uuden kohtauksen. Niitä tulee mulle siis edelleen, tosin ei niin voimakkaina kuin ennen rakon poistoa. Sain leikkauksen jälkeen myös vaivakseni sappihapporipulin (kannattaa googlailla, lääkärit ei tästä jostain syystä puhu) joka vaikeuttaa ihan jokapäiväistä elämääni. En halua pelotella, toivottavasti itse paranet kunnolla etkä saa mitään tälläisiä ikäviä lisävaivoja
Sanoisin että sinun toipumisvaiheessa on vielä ihan normaalia jos tuntuu kipuilua, kannattaa seurailla sitä kuitenkin
Voi tulla pysyviäkin vaivoja, koska sappi on tärkeä elin. :-( Vaikka toisin usein väitetään.
Minulla kesti ripulivaihe pitkään, mutta nyt helpottanut. Papuja ei kannata syödä, hirvittävät vatsakivut veivät päivystykseen.
Sinun elimistöllä menee viikkoja jolloin se totuttelee eloon ilman sappirakkoa. Sappikiviä voi syntyä edelleen vaikka rakkoa ei ole. Sappikipujakin voi olla. Jos tulee kova kipukohtaus, mene päivystykseen tarkistuttamaan sappitiehyet jossa voi olla kivi jumissa. Jos pärjäät särkylääkkeillä kotona ja kohtaus menee ohi, niin hyvä juttu! Välttele nyt sappeasi ärsyttäneitä ruokia; mausteisia, rasvaisia ym. Kyllä elimistösi pärjää ilman sappirakkoa ja tule voimaan kesään mennessä paljon paremmin :)
En nyt vastaa kysymykseen, kun leikkauksesta on jo vuosia aikaa, enkä enää muista miten toipuminen sujui. Kerron kuitenkin varoituksena yhden kokemukseni.
Olen saanut yhden sappikohtauksen leikkauksen jälkeen. Sen aiheutti toiseen vaivaan otettu Panacod-tabletti. Vasta kohtauksen jälkeen luin, että lääkkeellä on tuo taipumus.
Onko totta että jos sappirakko on poistettu niin vatsataudin yllättäessä on kahta kipeämpi ja tulee sappikohtauksia? Joku niin väitti.
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että jos sappirakko on poistettu niin vatsataudin yllättäessä on kahta kipeämpi ja tulee sappikohtauksia? Joku niin väitti.
Periaatteessa voisi tietysti noin ollakin, koska monilla, vaikka rakko on poistettu, niin kivuton elämä vaatii kuitenkin sellaista sappitautisen ruokavaliota. Mulla ei alussa ollut enää varsinaisia sappivaivoja, mutta nyt vanhempana pitää syödä vähän varoen, eli juurikin paastoa pitäisi varoa, syödä pieniä annoksia, ei hirveästi särkylääkkeitä jne. Omenoita en uskalla syödä enää ollenkaan, vaikka ne olivat ennen herkkuani. Pitäisi myös välttää hirmuisesti rasvaa sisältäviä ruokia ja ehkä palkokasvojakin pitää syödä kohtuudella.
Siis tuo vatsatautihan on kai vähän niin kuin paasto.
Minulla ei ole koskaan ollut kohtauksia, mutta oksentelin päivittäin lähes kolme viikkoa, vatsa oli kipeänä monta viikkoa ja oli pientä kuumetta monta viikkoa. Ultrassa todettiin että sappi on täynnä kiviä joista suurimmat 2 cm halkaisijaltaan. Se päätettiin poistaa koska ilmeisesti painoi muita sisäelimiä ja aiheutti huonovointisuutta.
Sappirakko poistettiin tähystysleikkauksessa eli aamulla sairaalaan ja iltapäivällä pois. Arvet olivat pieniä ja ovat melkein näkymättömät, leikkauksesta 4 kk. Muistan että vatsa oli sekaisin ja ripulilla muutaman päivän leikkauksen jälkeen. Tämä kuulemma yleistä. Kaksi päivää leikkauksen jälkeen meni niin että vaikea nukkua ja liikkua ja otin kahta eri särkylääkettä jotka minulle määrättiin, mutta noiden päivien jälkeen ei enää tuntunut missään. Sairaslomaa sain 2 vkoa. Eka viikko piti olla niin ettei treenaa, nostele mitään jne.
En muuttanut ruokavaliota leikkauksen jälkeen, mutta sen olen huomannut että sappirakon poisto on parantanut minun aineenvaihduntaa, eli laihduin leikkauksen jälkeen 6 kiloa kuukauden sisällä ja paino on pysynyt samana siitä lähtien joten tuosta sappirakon poistosta oli lopulta vain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt vastaa kysymykseen, kun leikkauksesta on jo vuosia aikaa, enkä enää muista miten toipuminen sujui. Kerron kuitenkin varoituksena yhden kokemukseni.
Olen saanut yhden sappikohtauksen leikkauksen jälkeen. Sen aiheutti toiseen vaivaan otettu Panacod-tabletti. Vasta kohtauksen jälkeen luin, että lääkkeellä on tuo taipumus.
Eikös kodeiinia aiheuttavat lääkkeet (särkylääkkeet, yskänlääkkeet) nimenomaan aiheuta monille noita sappikiviä?
Moni luulee että ne on periytyviä ja että on vanhojen naisten tauti eli ne joutuu sappileikkauksiin, mutta niitä kiviä saattaa olla parikymppisilläkin eikä ne välttämättä edes periydy.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sappirakon poiston jälkeen sain uuden kohtauksen. Niitä tulee mulle siis edelleen, tosin ei niin voimakkaina kuin ennen rakon poistoa. Sain leikkauksen jälkeen myös vaivakseni sappihapporipulin (kannattaa googlailla, lääkärit ei tästä jostain syystä puhu) joka vaikeuttaa ihan jokapäiväistä elämääni. En halua pelotella, toivottavasti itse paranet kunnolla etkä saa mitään tälläisiä ikäviä lisävaivoja
Sanoisin että sinun toipumisvaiheessa on vielä ihan normaalia jos tuntuu kipuilua, kannattaa seurailla sitä kuitenkin
Kiitos kiitos kiitos, kun mainitsit sappihapporipulin. Googlasin ja soitan huomenna lääkäriajan ja pyydän nätisti kolestyramiinia.
t. 3 vuotta ilman sappirakkoa ja 3 vuotta ripuloinut
Mulla ei ollut sappikohtauksia ennen eikä jälkeen sapen poistoa. Sappi vaan tulehtui, alkoi sattua ja leikattiin pois samana päivänä. Muistan, että tähystysleikkauksen jälkeen oikea olkapää oli hyvin kivulias, liittyi jotenkin hermotukseen ja pallean täyttämiseen ilmalla tähystyksen ajaksi. Olen pienikokoinen ihminen, kaikkea voin syödä ilman vaivoja. Leikkauksesta toivuin nopeasti, mutta arvet vatsassa ovat tosi isot. Minua ne eivät tosin haittaa yhtään.
2v leikkauksesta. Jotkut rasvaiset ruoat (pizza ja lohi) laittavat vatsan sekaisin. Muuten ok.
Oletteko laihtuneet sappirakon poiston jälkeen? Pitääkö huolestua kun itsellä paino putoaa 1kg/viikko, leikkauksesta nyt kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko laihtuneet sappirakon poiston jälkeen? Pitääkö huolestua kun itsellä paino putoaa 1kg/viikko, leikkauksesta nyt kuukausi?
Minä laihduin monta kiloa, jotka olin aikonutkin pudottaa, kolmessa viikossa. Muistaakseni lähemmäs 5 kiloa.
Tuttu laihtui 8 kiloa reilut 2 kk leikkauksesta.
Sappirakon puuttuminen ilmeisesti nopeuttaa aineenvaihduntaa, kun sappitiehyet ja maksa tekevät nopeammin yhteistyötä eikä ole enää mitään turhia rakkosäiliöitä siinä välissä.
Minä olen pystynyt syödä mitä tahansa sappirakkopoistoleikkauksen jälkeen, enkä enää liho yhtään :)
Eikös lopullinen paraneminen kestä 2 kk ja siksi mitään raskasta ei pidä nostaa.
Minulta leikattiin 5v sitten ja muistelen useamman viikon menneen toipumiseen. Ja sairaalassa kehoitettiin syömään kipulääkettä vähintäin viikon, vaikka ei kipuja olisi.
Luulen, että oireesi liittyy paranemiseen.