Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta poistettu sappirakko, olisi kysymyksiä!

Kuravatsa
25.02.2017 |

Minulta poistettiin 3 viikkoa sitten sappirakko. Sappitiehyet oli vielä kuvattu leikkaussalissa puhtaiksi. Haavat on parantuneet, mutta edelleen jossain "sisukaluissa" tuntuu kipua. Välillä vähemmän, välillä kovaakin. Lisäksi syöminen saa aikaiseksi vatsan sekoamisen ja saan juosta pikaisesti vessaan.

Onko muilla ollut tällaisia vaivoja leikkauksen jälkeen vai pitäisikö huolestua?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt vastaa kysymykseen, kun leikkauksesta on jo vuosia aikaa, enkä enää muista miten toipuminen sujui. Kerron kuitenkin varoituksena yhden kokemukseni.

Olen saanut yhden sappikohtauksen leikkauksen jälkeen. Sen aiheutti toiseen vaivaan otettu Panacod-tabletti. Vasta kohtauksen jälkeen luin, että lääkkeellä on tuo taipumus.

No nyt se selvisi, mulle on tarjottu kaikenlaisia lääkkeitä nivelvaivoihin ja kauanhan se maha niitä kestikin, mutta kerran sain lääkäristä Panacodin ja luulin sen jälkeen, että nyt maha puhkeaa, niin hirveä kipu siitä tuli. Varmaan johtui juuri tuosta, kun on se rakko poistettu. Ei näistäkään näköjään osata varoittaa.

Vierailija
22/64 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tuota kodeiiniasiaa, älkää vaan missään nimessä ottako mitään kodeiinivalmisteita sappirakon poiston jälkeen.

Kerran otin Panacodin todella pahoihin kuukautiskipuihin ja sainkin sitten näiden kipujen lisäksi järkyttävän sappikohtauksen. Myöskin Codesan -yskänlääkettä otin yhden kerran kovaan yskään ja taas sain karmean sappikohtauksen.

Kamalinta on, että tuolloin kun nuo sappiongelmani alkoivat ja kivut oli todella kovat ihan alusta alkaen, niin lääkärit lääkitsivät vaivaani Panacodilla. Ensimmäisessä ultrassa ei siis näkynyt kiviä lainkaan. 

Olipa siis yllättävää, että kivut vaan pahenivat sillä popsin Panacodeja kuin karkkia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös jouduin päivystykseen Panacodin vuoksi. Tuntui kuin norsu olisi istunut rinnan päällä, en saanut henkeä ja vatsaan koski ihan hirveästi. Maksa-arvot olivat aivan päin seiniä. Yritin kysyä, että voisiko Panacod olla syynä, kun sappirakko oli poistettu, mutta ei kuulemma voinut. Kyllä se siitä johtui.

Vierailija
24/64 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko sappileikkaus aiheuttaa haimatulehduksen? Näkyykö haimatulehdus ultrassa?

Vierailija
25/64 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voiko sappileikkaus aiheuttaa haimatulehduksen? Näkyykö haimatulehdus ultrassa?

Tulehtunut haima näkyisi todennäköisesti ultrassa ja veren tulehdusarvoissa.

Vierailija
26/64 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aiheuttaa, kävin tuon mahdollisuuden takia, gastrokirurgilla, oli terveen arvot ja ultrassa vain sappikivet. Menin siis lähetteellä.

Vierailija
27/64 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole sappea poistettu, mutta jostain syystä olen saanut sappiripulin. Siis sappiripuli tulee usein sapen poiston jälkeen. Kärsin asiasta kaksi vuotta kunnes syy sattumalta löydettiin. Lääkärit tosiaan eivät liiemmin tiedä tästä vaivasta, jostain kumman syystä. Pyytäkää reseptillä Questran lääkettä. Vatsa normalisoitui päivässä. Lääkkeellä hoidetaan myös kolesterolia.

Vierailija
28/64 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kaurapuuroa syödä 3päivä leikkauksesta? Sappirakko poistettu

Vierailija
29/64 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/64 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Leikkauksen jälkeen suositellaankin dieettiruokailua ainakin 3 vk (keittoja, helposti sulavaa jne.) Itselläni vatsa oli löysällä tosi kauan, ennenkuin tottui uuteen.

Ainut mikä ei kuulu oireisiin on kuume, mikäli nousee? Kuuntele kehoasi ja toimi sen mukaan.

Vierailija
31/64 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten multa poistettiin sappirakko kivineen. Vuosia sen jälkeen otin panacodin ilmeisesti pääkipuun tms. Sain pahan kohtauksen sen jälkeen, henki ei kulkenut kunnolla, rinta kipeä, en pystynyt liikuttamaan käsiäni. En pystynyt istumaan, makaamaan, vain seisomaan pystyin ja kävelin kuin hidastetussa filmissä. Toisen kerran myös erehdyin ottamaan panacodin ja taas samanlainen kohtaus. En enää ikinä ota kyseistä lääkettä. Uskon myös ettei se sovi joilla ei sappirakkoa ole.

Vierailija
32/64 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 korj.  Kodeiinia SISÄLTÄVÄT lääkkeet, siis

KYLLÄ!! Mulla leikattu tähystyksellä sappirakko ja sain siitä n. vuoden kuluttua pahan sappikohtauksen kodeiini yskänlääkkeestä. Mun mielestä siitä vois mainita sairaalassa leikauksen jälkeen. Eli älä syö kodeiinia sisältävää yskänlääkettä äläkä myöskään esim. Panacod kipulääkettä.

Vierailija
33/64 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat syödä ihan mitä vaan, huomaat kyllä jos joku ei sovi. Kohtaus voi tulla, mutta menee ohi eikä siihen kuole.

Vierailija
34/64 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13 korj.  Kodeiinia SISÄLTÄVÄT lääkkeet, siis

KYLLÄ!! Mulla leikattu tähystyksellä sappirakko ja sain siitä n. vuoden kuluttua pahan sappikohtauksen kodeiini yskänlääkkeestä. Mun mielestä siitä vois mainita sairaalassa leikauksen jälkeen. Eli älä syö kodeiinia sisältävää yskänlääkettä äläkä myöskään esim. Panacod kipulääkettä.

https://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/chemicals/aldicarb.pdf

Onko se suolistolamaa?

Vierailija
35/64 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin sappirakko viime marraskuussa. Kysyin haastattelussa leikkaavalta lääkäriltä mites ruokavalio tästä eteenpäin, niin hän kysyi olenko nyt jotenkin rajoittanut syömisiäni, vastasin en, niin hän sanoi että voin jatkaa samalla ruokavaliolla kuin ennen leikkaustakin. Näin siis olen tehnyt. Ei tule enää ollenkaan kohtauksia ja nyt korona-aikana kun ei oikein mihinkään pääse / huvita mennä, niin on tullut syötyä paljon ja epäterveellisesti enkä siltikään ole lihonut. Johtuuko sapen puutteesta?

Vierailija
36/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole auttanut lihomiseen, paino oli 80 kg ja nyt monen vuoden jälkeen 100kg mutta eipä ole ollut sen kummempaa vaivaa. Poistettiin viime vuosituhannella, ja kaikkea olen oinut syödä.

Vierailija
37/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää lukea näitä, symppaan kaikkia. Mulla kävi tuuri ilmeisesti. Sappirakon poistosta nyt 25 vuotta eikä sen jälkeen koskaan mitään vaivoja, ei myöskään kodeiiniin liittyviä. (Olen nyt hiukan päälle 50v.)

Vierailija
38/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sappihapporipulin korjasi laadukas (ulkomailta saa tehokkaampia kuin apteekista) probiootti.

Vierailija
39/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko laihtuneet sappirakon poiston jälkeen? Pitääkö huolestua kun itsellä paino putoaa 1kg/viikko, leikkauksesta nyt kuukausi?

Laihduin ja turvotus läksi, koska tulehtunut, vaurioitunut sisäelin oli poissa. 

Vierailija
40/64 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappirakko poistettin päiväkirurgisessa tähystyksessä onnistuneesti 6 pv sitten. Sappirakko oli täynnä sappikivä.

Valmistelu, nukutus, leikkaus ja herääminen kesti yhteensä noin 2,5 h.

Tarjottiin vettä heräämössä ja kun pyysin, pääsisinkö wc:hen, niin sanottin että sairaalan puolesta mittarit täyttyvät ja jos siltä tuntuu, voin pukea omat vaatteet päälle ja kutsua hakijan.

Noin 1 tunnin kuluttua olinkin matkalla kotiin.

Haavat alkoivat vuotaa kotona, verta tuli lattialle, vaatteisiin ja pyyhkeillä yritin estää vuotoa. Sain aika pian haavataitoksia ja vuoto tyrehtyi 1-2 päivässä.

3-4 päivää oli valtava väsymys, tokkurassa, kurkkukipu, ääni mennyt.

1. Päivän iltana tuli oksennuksia, pahoinvointia.

2. Päivän aamuna huimasi niin paljon, etten pystynyt menemään wc:hen.

Kipuja ei ole ollut ollenkaan.

Nyt 6.päivänä on valtavia mustelma-alueita vatsassa.