Ystävän 4v tyttö ei saa olla prinsessa vaikka haluaisi
Vaan ei, tytön pitää väkisin käyttää sinisiä vaatteita ja ei missään nimessä pinkkiä/kukka/perhoskuvioista. Tyttö pyytää usein leikkikaluksi barbeja tai keijukaisia. Ei saa niitä vaan annetaan autoja ja leikkiaseita.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen monen pienen tytön äidin kuullut sanovan, että "meille ei kyllä sitten tulee mitään pinkkiä prinsessaa". Mutta aika usein käy niin, että tyttö kiinnostuu itse pinkistä väristä, perhosista, prinsessoista jne. ja järkevä ihminen antaa lapsen olla lapsi. Toisaalta taas, jos tyttö kiinnostuu autoista, peleistä, sinisestä ja mustasta, niin miksi ei antaisi iloita niistä? Ja vastaavasti sama pojilla.
Parhautta on antaa lapsen itse rakentaa identiteettiään ja leikkiä leikkejä, joista tykkää. Tukea sitä, mistä lapsi on kiinnostunut eikä pakottaa mihinkään valmiiseen muottiin. Kyllä 2-3 vuotias lapsi osaa jo itse ilmaista, mikä kiinnostaa ja mikä ei.
Olen syntynyt 80-luvun alussa ja kyllä meillä oli prinsessamekot ja kruunut leikeissä. Barbeilla ja poneilla oli röyhelönsä. Välillä leikittiin poikien kanssa autoilla ja juostiin rosvoa ja poliisia. Kaveriporukassa ne yhteiset leikit keksittiin siten, että kaikilla oli hauskaa. Parasta oli, kun kukaan ei tullut sanomaan, että olisi pitänyt leikkiä tiettyjä leikkejä tai ei olisi saanut leikkiä jotain.
Usein se pinkkikausi tulee ja menee. Varhaisteini haluaa mustaa, harmaata ja valkoista... pinkki on ihan *yök*
...kunnes sitten aikuisiällä se tulee taas ?
Mulla on ex ystävä samanlainen että oma tytär EI saa pukeutua pinkkiin tai mihinkään tyttömäisiin. Oksettavaa touhua. On muutenkin niin outo pieni perhe. Raskausaikana veto röökiä ja joi kuten ei olis ollu raskaana. Oksettava akka! Ihme että mies pettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen monen pienen tytön äidin kuullut sanovan, että "meille ei kyllä sitten tulee mitään pinkkiä prinsessaa". Mutta aika usein käy niin, että tyttö kiinnostuu itse pinkistä väristä, perhosista, prinsessoista jne. ja järkevä ihminen antaa lapsen olla lapsi. Toisaalta taas, jos tyttö kiinnostuu autoista, peleistä, sinisestä ja mustasta, niin miksi ei antaisi iloita niistä? Ja vastaavasti sama pojilla.
Parhautta on antaa lapsen itse rakentaa identiteettiään ja leikkiä leikkejä, joista tykkää. Tukea sitä, mistä lapsi on kiinnostunut eikä pakottaa mihinkään valmiiseen muottiin. Kyllä 2-3 vuotias lapsi osaa jo itse ilmaista, mikä kiinnostaa ja mikä ei.
Olen syntynyt 80-luvun alussa ja kyllä meillä oli prinsessamekot ja kruunut leikeissä. Barbeilla ja poneilla oli röyhelönsä. Välillä leikittiin poikien kanssa autoilla ja juostiin rosvoa ja poliisia. Kaveriporukassa ne yhteiset leikit keksittiin siten, että kaikilla oli hauskaa. Parasta oli, kun kukaan ei tullut sanomaan, että olisi pitänyt leikkiä tiettyjä leikkejä tai ei olisi saanut leikkiä jotain.
Usein se pinkkikausi tulee ja menee. Varhaisteini haluaa mustaa, harmaata ja valkoista... pinkki on ihan *yök*
Ja eikös silloinkin varhaisteini saa itse valita, että käyttää mustaa, harmaata ja valkoista eikä ole pakko pukeutua pinkkiin?
Ei tommonen kasvatus ole sukupuolineutraalia, todella kaukana neutraalista kun lasta pakotetaan johonkin muottiin.
Spn kasvatus mediassa on saanut vinksahtaneen kuvan itselleni koko asiasta. Ikäänkuin pojalle ei saa pukea sinistä, pitää kaikki olla unisex. On sastanasta sanoa poikaa pojaksi, tyttöä tytöksi. Edes parturissa ei saa enää ilmoittaa onko naisten vai miesten leikkaus.
Omalla järjellä ajateltuna: Sitten kun lapsi näyttää mieltymystään tiettyihin leikkeihin, saa hän niitä leikkiä, tytöt sitten autoilla ja pojat nukeilla, jos haluaa. Ei pakoteta muottiin.
Mutta tämä suorastaan kieltolain kaltainen sulupuolien kielto menee överiksi. Fanaatikkojen touhua.
Onko tällaisia vanhempia oikeasti olemassa?? Mitä ihmettä? En ole ikinä itse törmännyt enkä toivottavasti törmääkään.
Meillä sai lapsena leikkiä millä vain halusi, ei ollut poikien eikä tyttöjen leluja erikseen vaan kaikki oli kaikkien. Nyt omilla lapsilla sama jatkuu. Tyttö kyllä pukeutuu kuin prinsessa (omasta tahdostaan) mutta leikkii myös niillä autoilla ja työkaluilla veljen kanssa.
Onko sen äidin nimi Anne?